چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
تلويزيون هاي قرن بيست ويك وارد مي شوند
017073.jpg
فرض كنيد توي اتاق نشسته ايد و تلويزيون نگاه مي كنيد. باز هم شبكه سه دارد براي n امين بار فيلم دوئل اسپيلبرگ را نمايش مي دهد. اما شما اين دفعه احساس عجيبي داريد. اتومبيل سواري از دور نزديك مي شود تا تمام قاب تصوير را بگيرد. ناگهان دلتان مي ريزد، فكر مي كنيد كه اين ماشين يك راست دارد وارد اتاقتان مي شود. تانكر نفتي از سمت چپ اتاق شما وارد مي شود و ناگهان به سواري مي كوبد. نترسيد! پنجرة شما نشكسته، فقط صداي دالبي ديجيتال بود. تلويزيون هاي HD شما را به سر صحنه فيلم دوئل برده اند.انقلابي در تكنولوژي در پيش است. هيجانش هم حتي با احساس كساني كه 100 سال پيش جلوي پردة سينما شاهد نزديك شدن قطار بودند و از ترس از سالن فرار مي كردند، قابل مقايسه نيست.
مهدي صارمي فر
msaremif@hamshahri.org
در چند سال اخير با توجه به روند روبه رشد ارائه تكنولوژي هاي نوين، دستگاه هاي ديجيتالي با سرعت چشم گيري وارد زندگي مردم شده اند. يكي از جديدترين اين تكنولوژي ها تلويزيون هاي وضوح بالا (HDTV) هستند. اين تلويزيون ها عملاً از اواخر دهه 1990 به بازار عرضه شدند. اما همزمان با افزايش فروش آنها در اروپا و آمريكا از سال 2003، در كشورمان نيز تمايل به خريد HDTV بالا رفته است. البته هنوز قيمت انواع تلويزيون هاي HD، اعم از لامپ تصوير، ال سي دي و پلاسما بالاست، اما به نظر مي رسد در درازمدت، HDTV با پايين آمدن قيمتش در بازار تهران، آينده روشني داشته باشد. اما نكته مهم اين است كه با كاهش يافتن قيمت ها و ورود اين تلويزيون ها به بازار، احتمالاً صدا و سيما بايد تجهيزات سخت افزاري خود را هر چه زودتر به روز كند تا بتواند ضمن ارائه كيفيت برتر تصوير و صدا، مردم را راضي كند.پس از ارائه HD-DVD و BR-DVD كه كيفيتي به مراتب بيشتر از DVDهاي امروزي دارند، اين تلويزيون ها خواهند توانست مردم را راضي كنند. در حال حاضر اكثر شبكه هاي كابلي مثل NTL و Telewest قصد دارند برنامه هاي خود را به صورت HD پخش كنند. بي بي سي هم در حال تهيه چند برنامه با فناوري HD است .فرستادن آن ها روي آنتن نشان خواهد داد چرا اين پديده به جذاب ترين پديده سال تبديل شده  است. صدا وسيمايي ها هم بايد آماده شوند و سخت افزار لازم را تهيه كنند تا سه چهار سال ديگر، شاهد پخش اولين كانال HD ايران باشيم. ما هم به اين بهانه به سراغ فناوري HDTV رفته ايم. به نظر مي رسد تأثير HDTV در جامعه به مراتب عميق تر و رويايي تر از تأثيري خواهد بود كه تلويزيون هاي رنگي در دهه 1960 بر جهان ارتباطات گذاشتند.
فناوري تلويزيون هاي آنالوگ سال ها بود كه با وجود پيش رفت هاي عظيم دنياي ديجيتال، تقريباً دست نخورده مانده بود. تلويزيون هاي آنالوگ با استاندارد SDTV در قالب فورمتي به نام 480I تصاوير را پخش  مي كنند. ضمن اين كه برخي از كشورها براي ارسال تصاوير از سيستم انتقال PAL و برخي ديگر از كشورها مانند ايران از سيستم انتقال NISC استفاده كرده و مي كنند. تفاوت استفاده از اين سيستم هاي ارسال تصاوير به دليل تفاوت  در اولين تكنولوژي راه اندازي انتقال تصاوير در اين كشورهاست.
تلويزيون هاي آنالوگ كه در دهه 1970 به توليد انبوه رسيدند، 480 نقطه كوچك داشت كه تركيب آنها با يكديگر باعث ايجاد تصوير در تلويزيون مي شد. هر تلويزيون چه آنالوگ و چه ديجيتال تعدادي خطوط فرد و زوج دارند كه به طور مرتب اين خطوط در حال خاموش و روشن شدن هستند و سرعت انجام اين كار به قدري سريع است كه چشمان انسان، تصاوير را به صورت پيوسته مشاهده مي كند. ميزان شفافيت تلويزيون هايHD و كيفيت تصوير آن تقريباً 6 برابر تلويزيون هاي آنالوگ است، زيرا سلول هاي تصويري بسيار بيشتري دارد و مي تواند تصاوير را با بالاترين درجه شفافيت (1080P) نشان دهد.
بازار ديجيتال
موفقيت نهايي تلويزيون HD در گرو اين است كه بازار چگونه از اين تلويزيون ها استقبال  كند. دوربين هاي فيلمبرداري HD، فايل هاي اينترنتي HD و نيز مفاهيم قابل انتقال HDTV مثل ويديوي نرم افزاري ويندوز HD و دستگاه پخش HD-DVD، همگي از جمله عوامل تأثيرگذار در ميزان پذيرش HDTV هستند. عامل دوم نيز رقابت ميان طرح هاي تلويزيوني است. تحول بزرگ HD در برنامه سازي طي سال هاي آينده مي تواند خبري خوشايند در اين زمينه باشد. كانال هاي تلويزيوني مهم دنيا با استفاده از اين تكنولوژي نوين، برنامه هاي جديدي در دست ساخت دارند. هم اكنون نيز برخي از اين برنامه ها در حال ساخت اند و برخي ديگر به اتمام رسيده اند.اكثر مردم برنامه هاي تلويزيون را از شبكه PAL كه صفحه اي به گستره 4:3 دارد مشاهده مي كنند. استانداردهايي كه PAL از آن در پخش تصاوير استفاده مي كند موجب ايجاد تصاويري مي شوند كه از 625 خط افقي وضوح تصوير مورد استفادة تصويربرداري پيچيده 50 هرتزي تشكيل شده اند.
مهم ترين راه تشخيص تلويزيون هاي HD از آنالوگ اين است كه اين تلويزيون ها بايد حداقل 720 خط عمودي و حداقل 1080 پيكسل افقي داشته باشند كه اين استاندارد به صورت عبارت(x720pه۱۰۸۰) روي جعبه اين تلويزيون ها نوشته شده است. پيشرفته ترين تلويزيون HD  مشخصه 1920x1080دارد. در ضمن تلويزيون ها داراي عرض زياد و ارتفاع كمي هستند يعني مستطيل شكل هستند. گستره تصوير در تلويزيون هاي HD 16:9 است.
زندگي ديجيتال
نكته مهم اين است كه اگر محتويات برنامه هاي تلويويزني ديجيتالي نباشد، خريدن تلويزيون ديجيتال فقط دور ريختن پول است و اين همان نكته اي است كه در خيلي كشورها از جمله ايران وجود دارد. چون امواج ديجيتالي نيستند و برنامه ها براساس سيستم تلويزيون هاي كابلي تهيه مي شوند، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته، سيستم ارسال تصاوير ديجيتالي است. به هرحال، صنعت سيستم هاي تلويزيوني و ويديويي در حال HD شدن است! بنابراين خريد اين نوع نمايشگر ها براي افرادي كه به پيشرفت تكنولوژي اهميت مي دهند، مفيد است.
با اين حال در عصر جديد علم و تكنولوژي، زندگي بدون تلويزيون هاي ديجيتالي بي معني خواهد بود. تلويزيون هاي HD نقطه اوج و قله پيروزي در صنعت تلويزيون است و نداشتن اين تلويزيون ها در عصر جديد تكنولوژي، مانند اين است كه شما هنوز از تلويزيون هاي سياه و سفيد استفاده مي كنيد. با دقت راجع به اين مسأله فكر كنيد!

دنياي علم
017067.jpg
برنده ايراني مدال بلوندل
پروفسور فرهاد رشيدي، استاد ايراني الاصل دانشگاه پلي تكنيك فدرال سوييس برنده مدال بلوندل شد. اين جايزه را هر سال انجمن برق و الكترونيك، فناوري اطلاعات و ارتباطات فرانسه به پژوهشگران و صنعتگران برجسته در اين زمينه ها اهدا مي كند. فرهاد رشيدي اين جايزه را به خاطر تحقيقاتش در تعيين خواص الكترومغناطيسي رعدوبرق و ارايه مدل هايي براي شارژ كردن ابرها گرفته است. پروفسور رشيدي قبلاً در سال 2005 جايزه بنياد معتبر IEEE در الكترونيك را هم گرفته بود. وي فرزند هنرمند مشهور سينماي ايران، داوود رشيدي است.

مسابقات جهاني برنامه نويسي
تيم دانشگاه صنعتي شريف متشكل از سه دانشجو و يك مربي براي حضوري پر قدرت در سي امين دوره مسابقات جهاني برنامه نويسي دانشجويان راهي ژاپن شده است كه اميد مي رود در ميان 10 تيم برتر دنيا قرار گيرد. مسابقات برنامه نويسي دانشجويان (acm) كه سي امين دوره آن در ژاپن برگزار مي شود، قديمي ترين مسابقاتي است كه توسط انجمن جهاني كامپيوتر برگزار مي شود و IBM از آن حمايت مي كند.

حافظه مغناطيسي در ابعاد نانو
دانشمندان موسسه فيزيك آكادمي علوم چين نوع جديدي از حافظه مغناطيسي را در ابعاد نانو طراحي كردند. اين سيستم متشكل از آرايه هايي از سلول هاي حافظه مغناطيسي است كه اطلاعات درست همچون جريان مغناطيسي عناصر كوچك فرومغناطيسي در آن ذخيره مي شود. اين طرح جديد، مصرف انرژي حافظه مغناطيسي و اندازه سلول حافظه اي را كاهش مي دهد.

تأثير كار طولاني با رايانه
تحقيقات نشان داده است كه كارمندان ادارات كه مدت زيادي در طول روز با رايانه و بدون حركت چنداني كار مي كنند در معرض خطر شكل گيري لخته هاي خوني در پاهايشان هستند.

سوژه روز
كاش مي رفتم كفاش مي شدم
۱۴ مارس، سالروز تولد آلبرت انيشتين
017076.jpg
عميد نمازي خواه
آلبرت انيشتين در۱۴مارس 1879 در شهر اولم آلمان به دنيا آمد. دوران كودكي او آغاز پيدايش امپرياليسم و انحصار سرمايه داري، همچنين جنگ فرانسه و بحران مالي بزرگ جهان بود. سوسياليسم در اروپا ريشه دوانده بود و بيسمارك-صدراعظم آلمان- براي از بين بردن هرگونه تهييج سياسي طبقه كارگر قوانين ضد سوسياليستي وضع كرده بود. يهودي ها تا سال 1867 هنوز كاملا آزاد نبودند و بنابراين پدر آلبرت كوچك به دليل اينكه شهروندي افتخاري محسوب مي شد مزيت و امتياز ويژه اي داشت. در سال 1880 به دليل ركود و كسادي فعاليت تجاري، پدر آلبرت ورشكست شد و كل خانواده به مونيخ مهاجرت كردند. درسال۱۸۸۱ خواهر آلبرت به نام مايا به دنيا آمد. نزديك ترين دوست آلبرت دردوران كودكي.
آلبرت يك بچه تنبل و خيالباف به نظر مي رسيد. او حتي در 9 سالگي به سختي حرف مي زد و به همين دليل اطرافيان فكر مي كردند آلبرت خنگ باشد. او به مدرسه كاتوليك ها مي رفت و تنها يهودي كلاسش بود. ياكوب، عموي آلبرت او را با رياضيات و مادرش او را با موسيقي و ادبيات آشنا كرد و انيشتين بزرگترين تفريح خود را در موسيقي يافت.در سال 1984 پدرش بار ديگر ورشكست شد و خانواده او به ميلان در ايتاليا رفتند و آلبرت در يك مدرسه شبانه روزي ماند، تا ادامه تحصيل بدهد. بعد از دو ماه تنهايي، آلبرت يك گواهي پزشكي مبني بر اينكه اعصابش ناراحت است گرفت و اولياي مدرسه عذر او را خواستند.بعد از اين دوران او به جنوا در كنار پسر عموهاي مادرش رفت. اما باز پدرش ورشكسته شد و خانواده اش به پاويار رفتند. درآنجا بازهم كسب پدرش كساد شد. او نتوانست به دانشگاه وارد شود چون ديپلم نداشت، اما مدرسه عالي فني در زوريخ به شرط گذراندن يك امتحان ورودي حاضر به ثبت نام او بود ولي او در اين امتحان هم رد شد.او در سال۱۹۰۳در شهر برن با ميلوا مارك، هم كلاسيش ازدواج كرد وحاصل ازدواج آن ها، دو پسر بود. در اواخرسال۱۹۱۰كرسي فيزيك نظري در دانشگاه آلماني پراگ خالي شد و انيشتين اين كرسي را پذيرفت، ولي كمتراز دو سال آنجا ماند و عازم شهر زوريخ شد و در پايان سال 1912 با سمت استادي مدرسه پلي تكنيك زوريخ مشغول به كار شد. مدتي بعد توسط مقامات شهر برلين به آنجا دعوت شد و كمي بعد از همسرش جدا شد.در سن 34 سالگي به عضويت آكادمي پادشاهي آلمان انتخاب شد و مدتي بعد با دختر خاله خويش كه از شوهر مرحوم خود داراي دو دختر بود ازدواج كرد.درسال۱۹۲۱انيشتين جايزه نوبل  فيزيك را برد و به يك چهره جهاني تبديل شد و جالب اينجاست او كه از مدتها پيش از همسرش جدا شده بود، جايزه را براي همسرش فرستاد. در سال،۱۹۳۳ او به كارمندان انستيتوي تازه تأسيس براي مطالعات پيشرفته در پرينستون پيوست. آلبرت اين جايگاه را براي تمام زندگيش پذيرفت وتا لحظه مرگش آنجا بود. همسرش الزا درسال 1936ازدنيا مي رود و خواهر انيشتين كه در فلورانس بود به شهر پرنيستون نزد برادرش آمد.همزمان با آغاز جنگ جهاني دوم با تشويق و همكاري دو تن از استادان فيزيك دانشگاه كلمبيا نامه اي به روزولت نوشتند و در آن نسبت به تلاش دانشمندان نازي در دستيابي به بمب اتمي هشدار داده و تبعات ناگوار دستيابي نازي ها به سلاح هاي هسته اي را خاطر نشان ساختند. بعدها وقتي كه بمب اتمي در هيروشيما و ناكازاكي منفجر شد انيشتين اين جمله معروف را گفت: اگر مي دانستم آنها چنين خواهند كرد، مي رفتم كفاش مي شدم.

همايش امضاي ديجيتالي
اولين همايش و نمايشگاه تخصصي امضاي ديجيتالي و تحقق دولت الكترونيك در تهران برگزار خواهد شد. اطلاعات بيشتر در وب سايت همايش قابل دسترسي است: http://www.digitalsign.ir

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |