چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند از عبادت ها جز آنچه خاص او باشد و به خاطر او انجام گيرد نمي پذيرد.
نهج الفصاحه، حديث 717
امروز با حافظ
بر جفاي خار هجران صبر بلبل بايدش
باغبان گر پنج روزي صحبت گل بايدش
كار ملك است آن كه تدبير و تامل بايدش
رند عالم سوز را با مصلحت بيني چه كار
آب وهوا
017118.jpg

عكس: خبرگزاري فرانسه
017121.jpg
بروز نقص فني در چرخ جلوي اين هواپيماي ژاپني باعث شد تا خلبان، در فرودگاه كوچي واقع در جنوب ژاپن فرود اضطراري انجام بدهد. در جريان اين فرود، به هيچ يك از 60 مسافر و خدمه هواپيما آسيبي وارد نشد.

در شهر چه خبر
طغيان رودخانه ها
به پيش بيني اداره كل هواشناسي استان فارس، از اواخر هفته جاري بارش باران و تگرگ به همراه طغيان رودخانه ها وضعيت آب وهواي خاصي را در مناطق جنوبي كشور رقم مي زند. بررسي نقشه هاي پيش يابي نشان مي دهد كه فارس به همراه برخي استان هاي ديگر جنوب كشور از پايان هفته جاري شاهد بارندگي هاي شديدي خواهند بود . همچنين سامانه ناپايدار ديگري از روزشنبه هفته آينده در ادامه سامانه قبلي، آب و هواي بيشتر نقاط اين استان به ويژه بخش جنوبي را ناپايدار خواهد كرد.

ترافيك ايستگاههاي فرهنگي
در كوران آماده شدن شهروندان براي سال جديد، فرهنگسراهاي سراسر شهر نيز روزهاي پر ترافيكي را سپري مي كنند دقيقا مانند خيابان هاي شلوغ شهر تهران. اما علت افزايش مراجعات به فرهنگسراها در چند روز اخير برگزاري جشنواره سلام 86 در اين مراكز فرهنگي بوده است. به گفته داود خالقي دبير اين جشنواره، 18 ايستگاه فرهنگي و هنري در هر فرهنگسرا از روز بيستم اسفندماه مستقر شده اند كه دراين ايستگاهها، فعاليت هايي چون قرائت 7 سين قرآني، خوشنويسي دعاي تحويل سال، سبزه آرايي، حافظ و شاهنامه خواني، ساخت كاردستي با دور ريختني ها و احسان كتاب صورت مي گيرد. جشنواره سلام 86 تا پايان هفته (جمعه) ادامه دارد كه شهروندان مي توانند از ساعت 9 تا 17 به تمام فرهنگسراهاي تهران مراجعه كنند و از خدمات رايگان اين ايستگاهها بهره مند شوند.

زيارت با پاي پياده
در روزهاي اخير، همه جاده  هاي منتهي به شهر مقدس مشهد، شاهد حضور خيل عظيمي از عاشقان بارگاه حضرت ثامن  الحججع بوده اند كه با پاي پياده به شوق زيارت امام هشتمع عازم مشهد مي شوند. در كنار اين كاروان  هاي پياده كه از حاشيه جاده  ها عبور مي  كنند، تردد خودروهاي سبك و سنگين در جاده  ها صورت مي  گيرد كه توجه نداشتن به رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي مي  تواند حوادث تلخي را به همراه داشته باشد. به همين دليل توصيه شده در اين كاروان  ها تعدادي از افراد در ابتدا و انتهاي صف حركت كرده و از جليقه ايمني و يا لباس  هاي روشن و پرچم  هايي با رنگ  هاي زرد يا قرمز استفاده كنند.

نرخ كاذب سكه
درحالي كه نرخ سكه همچنان خيال بازگشت ندارد و برخي بر اساس تجربه هر ساله، رشد شب عيدي را هم براي آن پيش بيني مي كنند ،كوروش گوهربين، رييس اتحاديه طلا، جواهر، سكه و صراف تهران معتقد است نرخ موجود سكه در بازار براساس عرضه و تقاضا و نيز بالابودن پايه حراج  هاي بانك مركزي است اما قيمت سكه در شرايط فعلي از رشد كاذبي برخوردار بوده و به دليل حركت نقدينگي جامعه به سمت بازار طلا است. وي در ادامه مي گويد: در شرايط فعلي نمي  توان روي سكه سرمايه  گذاري كرد چرا كه قيمت ،كاذب و غيرواقعي است. در زمان فعلي فروشندگان طلا و سكه موجودي زيادي براي فروش نداشته البته با بالارفتن قيمت، كمبود سكه نيز در بازار وجود دارد اما قيمت فعلي به نفع خريداران نيست.

هتل صخره اي
نخستين هتل صخره اي ايران ،در روستاي تاريخي و صخره اي كندوان واقع در آذربايجان شرقي گشايش يافت . هتل كندوان مجهز به امكانات وسيع خدماتي و پذيرايي است كه از همين روز هاي نخست، گردشگران داخلي و خارجي اتاق هاي آن را رزرو كرده اند . واحد هاي پذيرايي كندوان معروف به بوتيك بدون مصالح ساختماني و با سازه هاي ابتدايي در متراژ هاي 40و 80 متري بنا شده است. كندوان در 62 كيلومتري تبريز در دامنه غربي كوه سهند واقع است و خانه هاي صخره اي و چشمه هاي آب معدني آن با خواص درماني بسيار، از ويژگي  هاي اين منطقه به شمار مي رود.

بازار
وفاداري ميوه ها به برچسب قيمت ها
017145.jpg
شايد بتوان گفت ميوه تنها محصولي است كه در روزهاي پاياني سال به اصطلاح جو گير نشده و همچنان به برچسب قيمت خود وفادار مانده است. خريداران و مسئولان اميدوارند اين روند تا پايان سال ادامه يابد، زيرا تا يك هفته پيش، برخي فروشندگان، ميوه  را به قيمت هاي بالايي عرضه مي كردند كه اين موضوع موجب نگراني  اقشار متوسط و محروم شده بود. اما به هرحال در ايام نوروز واحدهاي صنفي با موافقت وزارت بازرگاني 25 هزار تن سيب و پرتقال را در كشور توزيع خواهند كرد. بنابر اعلام محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي، امسال 2 ميليون و 200 هزار تن پرتقال، 300 هزار تن سيب درختي، 700 هزار تن نارنگي و 560 هزار تن ليمو شيرين در كشور توليد شده است.در كنار اين ميزان توليد، اقدام به موقع براي واردات ميوه نه  تنها موجب كنترل بسيار مناسب بازار بلكه موجب پر شدن انبارها از انواع ميوه شده است و هيچ نگراني براي افزايش قيمت آن در ايام عيد وجود ندارد.

سكه، طلا و ارز
017148.jpg

فرهنگسرا
نمايشگاه نوروزي
فرهنگسراي خانواده در آستانه فرارسيدن نوروز 86 اقدام به برگزاري نمايشگاه نوروزي كرده است. در اين نمايشگاه كه تا تاريخ 27 اسفندماه ادامه دارد غرفه هاي متفاوتي داير است.
غرفه هفت سين، تخم مرغ رنگي، گل و ماهي، طراحي، نقاشي، كارت پستال و... از جمله غرفه هاي اين نمايشگاه است. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند در تاريخ يادشده از ساعت 9 تا 17 به فرهنگسراي خانواده واقع در نارمك، ميدان هلال احمر خيابان گلستان مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77826475 تماس بگيرند.

عمو نوروز آمد
خانه كودك فرهنگسراي بهمن با برگزاري جشن عمو نوروز به استقبال بهار مي رود.
از جمله برنامه هاي اين جشن مي توان به اجراي نمايش عمو نوروز، اجراي موسيقي كودكانه، گرفتن عكس يادگاري در كنار سفره هفت سين و اهداي اقلام سفره هفت سين به كودكان اشاره كرد. اين جشن نوروزي ويژه نوآموزان مهد و آمادگي امروز از ساعت 13تا 15 برگزار مي شود. شركت براي عموم كودكان در اين جشن آزاد بوده و علاقه مندان مي توانند به خانه كودك فرهنگسراي بهمن واقع در ميدان راه آهن ميدان بهمن- فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55310948 تماس بگيرند.

نمايشگاه كتاب
نمايشگاه كتاب و اقلام فرهنگي با عنوان بهار تفكر در استقبال از نوروز 86 در فرهنگسراي تفكر بر پا شده است.
در اين نمايشگاه 1500 عنوان كتاب از تازه هاي نشر ويژه سنين مختلف كودك، نوجوان و بزرگسال در حوزه هاي روان شناسي، ادبيات داستاني و شعر، مديريت، بهداشت و سلامت، رايانه، تاريخ، مذهب، علمي آموزشي، سرگرمي و هنري ارايه شده است.
نمايش انواع پوستر كودكان و ارايه آثار موسيقي كودكان و لوازم كمك آموزشي از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه است. اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 9 تا 19 در فرهنگسراي تفكر به نشاني: شهر زيبا- شهران - بلوار شهران- نرسيده به فلكه دوم ميزبان علاقه مندان است.

مسابقه با جايزه
اهداي خون
بعد از اهداي خون از خوردن چه غذاهايي بايد خودداري كرد؟
(پاسخ را در صفحه 24 روزنامه امروز بيابيد.)
A )غلات غني شده با آهنB )گوشت مرغ و ماهي
C )غذاي چربD )گوشت قرمز
نحوه شركت در مسابقه:شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 (بدون پيش شماره) و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 12 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران، 5 نفر از شهرستان ها و 2 نفر از مشتركان سرويس SMS خبري) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان در شماره بعدي روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح، عبارت SMS را درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيش از ساير شركت كنندگان است.
شماره تلفن برندگان مسابقه 46
017154.jpg


رسانه
017157.jpg

آلودگي هواي تهران
017151.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
ايكاروس
ايكاروس پر هايي را با موم به هم چسباند و آنها را با بندهايي محكم به هم بست و به بازوان خود گره زد تا از جزيره بگريزد. پدرش به او گفت خيلي بالا نرود كه گرماي خورشيد موم ها را آب مي كند. پسره سرتق حرف نشنو! افتاد توي آب و مرد.
با يك حساب سرانگشتي معلوم مي شود كه سازندگان اين اسطوره و باوركنندگان آن يكي از يكي ساده تر بودند. اولا آن همه موم كجا بود؟ بعد، آخر با كدام عقل سليمي مي شود فرار هوايي را به اين شكل محقق كرد؟ تازه گيرم كه همه اين ها به مدد ذهن خلاق داستان سرا عملي مي شد.
باباي ايكاروس كه يك جورهايي با المپ نشينان سر و سر داشت علم هواشناسي را نمي دانست كه هر چه از سطح زمين فاصله بگيري هوا سرد تر مي شود و لاجرم موم ها آب نمي شود.
آقا اجازه مي فرماييد ما با استفاده از موم، بال درست كنيم؟
آندره كودرسكو / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
خريد مواد مخدر از پليس
سائوپائولو: يك زن 42 ساله در تماس با يك مامور پليس از وي خواست برايش مواد مخدر تهيه كند. او براي برقراري اين تماس تلفني به دفترچه تلفن گوشي تلفن همراه پسرش مراجعه كرد و شماره توزيع كننده مواد مخدر را گرفت غافل از اينكه وي يك مامور پليس بود. به هر حال مامور پليس با اين خانم قرار گذشت و در محل قرار او را دستگير كرد. چندي پيش پسر وي كه او هم به مواد مخدر اعتياد داشت توسط همين مامور پليس دستگير شد كه اين پسر شماره تلفن مامور پليس را وارد گوشي خود كرد و به مادرش گفت در هر مكاني كه به مشكل برخورد، با اين تلفن تماس بگيرد. در آن زمان مادر تصور كرد كه منظور پسرش از مشكل، تهيه مواد مخدر است به همين دليل بود كه با مامور پليس تماس گرفت.
۲ قلوهاي خوش شانس
ميامي: دوقلوهاي 8 ساله در پارك آركانزاس موفق به يافتن قطعه اي الماس خام شدند كه ارزش اين الماس دهها هزار دلار اعلام شده است. بر اساس قوانين اين پارك، اشياء يافت شده در اين مكان به كاشف آن تعلق مي گيرد. قرار است والدين اين دوقلوها، الماس را بفروشند و پول حاصل از آن را براي فرزندان خود پس انداز كنند.
كارگر و گنج
توكيو: يك كارگر ساختماني در ژاپن حين گود برداري به گنج رسيد. اين گنج در واقع يك جعبه پلاستيكي بود كه در عمق 20 سانتيمتري زمين دفن شده بود. در صورتي كه صاحب اين جعبه پيدا شود، 20 درصد پول موجود در آن به كارگر خواهد رسيد و اگر اينچنين نشود آنگاه اسكناس ها ميان صاحب زمين و كارگر تقسيم خواهد شد.
گوشت دست پليس
ميشيگان: يك سارق بانك در آمريكا كه به دام پليس افتاده بود براي مخفي نگاه داشتن راز سرقت، مجبور شد دست يكي از ماموران پليس را گاز بگيرد. داستان از اين قرار بود كه اين جوان 25 ساله پس از ورود به شعبه بانك، تكه اي كاغذ تحويل يكي از كارمندان داد كه روي اين كاغذ نوشته شده بود در صورتيكه تمام پول هاي موجود در بانك را در اختيار وي قرار ندهند با اسلحه آنها را خواهد كشت. به هر حال وي پس از اينكه تمام اسكناس هاي موجود در شعبه را داخل كيسه ريخت از بانك خارج شد اما چند دقيقه بعد پليس او را دستگير كرد. به محض اينكه وي به دام پليس افتاد، كاغذي از جيب خود بيرون آورد و آن را داخل دهانش قرار داد. مامور پليس براي اينكه از جويده شدن اين كاغذ جلوگيري كند سعي كرد آن را از دهان سارق بيرون بياورد كه در همين حال، سارق با شدت هر چه تمام تر دست مامور را گاز گرفت و تكه اي از گوشت دست وي روي زمين افتاد.
همدردي اينترنتي
بلفاست: در ايرلند شمالي مراسم تدفين متوفيان بسيار سريع صورت مي گيرد و بسياري از افراد فرصت نمي يابند در اين مراسم  شركت كنند. اخيراً يك شركت كامپيوتري، خدمات اينترنتي براي مراسم ترحيم عرضه كرده  است. در اين خدمات جديد تصاوير مراسم تشييع، تدفين و ترحيم به صورت مستقيم از سايت اين شركت پخش مي شود و دوستان متوفي مي توانند پس از تماشاي اين تصاوير براي بازماندگان پيام تسليت ارسال كنند.
بمب در پاكت چيپس
بيروت: پليس لبنان مردي را كه با خود بمب حمل مي كرد دستگير كرد. هنگامي كه پليس در يكي از شهرهاي جنوبي لبنان به اين مرد مشكوك شد او دستگير كرد و از وي بازرسي بدني بعمل آورد. در جريان بازرسي بدني مشخص شد كه بمبي حاوي 200 گرم مواد منفجره داخل يك پاكت چيپس جاسازي شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |