چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
به همين سادگي به پايان رسيد
017112.jpg
گروه ادب وهنر- به همين سادگي جديدترين فيلم رضا ميركريمي آخرين روزهاي فيلم برداري را درتهران پشت سر مي گذارد.تاكنون 90در صد از صحنه هاي آن فيلم برداري شده و طبق پيش بيني هاي انجام شده تا آخر امسال به پايان مي رسد.همزمان با فيلم برداري تدوين فيلم توسط خود ميركريمي انجام مي شود.رضامير كريمي روزها مشغول فيلم برداري است و شب ها فيلمش را مونتاژ مي كند تا مراحل فني به همين سادگي آغاز شده باشد.گروه فيلم برداري هم چنان در لوكيشني واقع در ميدان هروي حضور دارند.بيشتر صحنه هاي فيلم ميركريمي در همين لوكيشن فيلم برداري شده است.هنگامه قاضياني،مهران كاشاني،نيره فراهاني و هاله هماپور بازيگران اصلي به همين سادگي هستند.
در خلاصه داستان به همين سادگي با فيلم نامه اي از رضا ميركريمي و شادمهر راستين و با طرحي از ميركريمي آمده است، فردا براي امير روز مهمي است او در يك مسابقه بين المللي معماري شركت كرده و بايد در رقابت با شركتهاي خارجي موفق شود، همسر او، طاهره، به دنبال آن است كه محيط آرامي در خانه برايش ايجاد كند اما به خاطر سفر دخترشان و مجلس عروسي كه در همسايگي آنها در جريان است، طاهره با مشكلات زيادي روبرو مي شود.
به همين سادگي پنجمين فيلم ميركريمي بعد از اينجا چراغي روشن است ، زير نور ماه و كودك و سرباز و :خيلي دور خيلي نزديك است.

بامعرفي برندگان نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي
تنديس هاي جديد،به تهران مي آيند
هيات داوران اثري را واجد همه شرايط براي مقام نخست ندانست
017160.jpg
گروه ادب و هنر - پس از 3 هفته تلاش 22 گروه مجسمه ساز از كشورهاي مختلف، سرانجام به 11 نفر از شركت كنندگان نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران لوح افتخار و جوايزنقدي اهدا شد.
گرچه جايزه 70 هزار دلاري بهترين اثر به كسي تعلق نگرفت ولي يك هنرمند عراقي به جايزه 40 هزار دلاري اثر دوم دست يافت.
تهران برخلاف بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا از كمبود نماد رنج مي برد. نمادهايي كه در بيشتر كلان شهرها به شكل تنديس هاي گوناگون خودنمايي مي كنند.
سمپوزيوم مجسمه سازي كه در بيشتر شهرها از سوي شهرداري برگزار مي شود، بهترين فرصت براي ايجاد چنين نمادهايي است. و حالا تهران بالقوه مي تواند براي 22 منطقه خود، صاحب 22 تنديس گوناگون شود. براي همين محمدباقر قاليباف درمراسم اختتاميه اين سمپوزيوم، هنر را كارآمدترين ابزار براي جبران ناهنجاري هاي كلان شهري چون تهران عنوان كرد كه در آن ميان، مجسمه سازي به دليل سابقه تاريخي اش از نظر وي، اهميت ويژه اي دارد. او از ضعف هاي احتمالي نخستين تجربه پوزش خواست و ابراز اميدواري كرد كه تهران شاهد برپايي بهتر و قوي تر اين سمپوزيوم باشد.
محسن جبار هنرمند عراقي كه بالاترين جايزه را گرفت پيام اين سمپوزيوم را صلح و زيبايي خواند.
گروه ادب و هنر- پرونده نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي ديروز در محوطه باز پارك چيتگر بسته شد.
هيات داوران نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي پس از بررسي آثار و تقدير از تلاش هنرمندان شركت كننده در سمپوزيوم، آثار زير را مورد تحسين و شايسته دريافت لوح افتخار و جايزه نقدي دانست.
در بين آثار، اثر برگزيده اي كه واجد همه شرايط براي مقام نخست باشد از سوي هيات داوران انتخاب نشد. ديگر برندگان به اين ترتيب انتخاب شدند:
برگزيده دوم:بدون عنوان اثر علي جبار حسين از عراق
برگزيدگان سوم: شمس اثر سهند حساميان از ايران،گردونه مهر اثر محمدرضا ذبيح الله زاده از ايران
برگزيدگان چهارم: دوباره ساختن اثر مارچلو وونگ از پرو،خورشيد تمدن اثر وارول توپاچ از تركيه،معما اثر مارووينو لوكا از ايتاليا و تعادل اثر پرستو آهوان از ايران
برگزيدگان پنجم:رويش در باد اثر همايون ثابتي مطلق از ايران،خاطره پرواز اثر لي دانگ ليانگ از چين،بدون عنوان اثر برت ون لو از هلند وصلح در نگاه اثر يانگ جين هوآن از چين
نارضايتي از داوري
با وجودي كه سمپوزيوم به كار خود پايان داد اما اعتراض هايي نسبت به نحوه گزينش و داوري وجود دارد. حميد شانس مجسمه ساز و مدرس دانشگاه در گفت و گويي با ايسنا درباره داوري گفت: زماني داوري مي تواند موفق باشد كه افراد آن مكمل يكديگر باشند، نه اينكه آراي يكديگر را خنثي كنند و داوري تبديل به يك جدل بشود و هر كسي تلاش كند كه شيوه نگاه خود را در انتخاب آثار تحميل كند.
وي معتقد است كه داوري در اين سمپوزيوم به خوبي انجام نگرفته است و مقايسه آثار انتخاب شده و مردود با يكديگر به سادگي گواه اين مدعا است. شانس برگزاري سمپوزيوم را مثبت تلقي كرد و افزود: اصولا سمپوزيوم محل فعاليت هنرمندان حرفه اي محسوب مي شود و همواره در شكل گيري آن اتصال سمپوزيوم به جريان فعاليت حرفه اي مد نظر قرار مي گيرد و موفقيت آن در چارچوب نيازمندي هاي رشد، گسترش و بهبود كيفيت فعاليت اجتماعي مجسمه سازي قابل ارزيابي است، اما به نظر مي رسد برگزاري سمپوزيوم در موارد متعددي مجموعه شرايط را در نظر نگرفته است.
به نظر  وي  به جريان شكل گيري مديريت سياستگذاري و شيوه هاي اجرا در سمپوزيوم انتقاداتي وارد است. او گفت: ارزيابي سمپوزيوم و شيوه اي كه براي تداوم و بهبود كار لازم است، نيازمند كار كارشناسي جدي است و اين امر زماني محقق مي شود كه بپذيريم كار تخصصي را بايد با مديريت نيروي تخصصي سازماندهي و اجرا كرد.
اين در حالي است كه سيد مهدي حجت عضو هيات انتخاب اوليه و تنها داور ايراني مرحله نهايي معتقد است هيات داوري اوليه انتخاب زياد ديگري نداشته و اگر مي خواستند بيشتر از اين اثر انتخاب كنند، كار با مشكل مواجه مي شد.
آثار نخستين سمپوزيوم را محمد مهدي حجت، ويكتور دارش، استاد مجسمه سازي دانشكده هنرهاي زيبا، پرويز تناولي، عباس كيارستمي، دكتر داريوش شايگان، مهندس مؤيد عهد و غلامرضا ابراهيمي ديناني داوري اوليه كردند و دومنيك تونو، رابرت مورگان، يانگ شوآيانگ، محمد مهدي حجت و رضا يحيايي به داوري نهايي آثار پرداختند.

موسيقي هاي برتر در نمايشگاه پيامبر اعظم
گروه ادب و هنر- بهترين آثار موسيقي سال پيامبر اعظم ص در قالب نرم افزار صوتي به نمايشگاه پيامبر اعظم رسيد.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم ، مجموعه آثار موسيقي سال پيامبر اعظم شامل 21 قطعه از آهنگسازان مطرح كشور توسط مركز موسيقي و سرود صدا و سيماي جمهوري اسلامي در نمايشگاه بزرگ پيامبر اعظم توسط غرفه صدا و سيما واقع در نمايشگاه، عرضه مي شود.
نرم افزار موسيقي سال پيامبر در بردارنده آثار موسيقي زير است: مولودي، عطر نام پيامبر ، سبزي شال پيامبر از بابك شريفي، دليل آفرينش از علي تفرشي، ماه فروماند از جمال محمد از عباس اجلي، رسول عشق از بهزاد خدارحمي، سمفوني پيامبر از شاهين فرهت (شعر از ساعد باقري، خواننده حامي)، فخر آدم رسول خاتم از محمد جليل عندليبي، محمد از مهدي ميرزا باقري، مدح پيامبر از محمود دلنوازي، مهر يثرب از جمال الدين منبري، سلام بر محمد، نور رحمت از محمدرضا عقيلي، اشرف انوار محمد از حسين پور معين، رسول عشق از فريد شب خيز، لبخند صبح از شهرام منظمي، به نام محمد از مهرداد دلنوازي.

اخبار كوتاه
بازهم نمايشگاه كتاب : 148 ناشر ديگر ابراز اميدواري كردند كه مسؤولان از دوپاره كردن محل برگزاري نمايشگاه كتاب خودداري كنند.
عمليات بدر در اراك : فيلم كوتاه عمليات بدر به نام سبك بالان نبرد بدر در اراك ساخته شد. اين فيلم با كارگرداني آرش عبدي به صورت تيزر تبليغاتي در سالروز عمليات بدر پخش خواهد شد.
تلويزيون واتيكان : چند روز پس از اينكه پاپ بنديكت شانزدهم رسانه ها را به خاطر اثرات مخربي كه بر مخاطب دارند به نقد كشيده بود، واتيكان از راه اندازي نخستين شبكه تلويزيوني با عنوان (H2O) تا پايان سال 2007 خبر داد. پخش اخبار و برنامه هاي سرگرم كننده به هفت زبان مختلف در دستور كار اين شبكه است.
فيلم جديد مقدم : رضا كيانيان، مهناز افشارو هانيه توسلي براي بازي در فيلم صد سال به اين سالها به كارگرداني سامان مقدم به پرويز پرستويي و فاطمه معتمدآريا پيوستند. فيلمبرداري اين فيلم از اواخر همين هفته در تهران آغاز خواهد شد و در سه شهر تهران، انزلي و رامسر ادامه پيدا مي كند.
ملاقات با رابينسون ها : جديدترين انيميشن كامپيوتري ديزني با عنوان ملاقات با رابينسون ها كه به شيوه تري دي ساخته شده است از 10 فروردين نخستين پخش جهاني خود را تجربه مي كند. اين انيميشن يك كمدي ماجراجويانه است .
تذكر براي 300 : 4نماينده در تذكري به متكي و صفارهرندي جلوگيري از ادامه نمايش فيلم ضد ايراني 300 در كشورهاي مختلف را خواستار شدند.
آزمون شجريان : محمدرضا شجريان امروز در دومين جلسه از كارگاه آوازش از هنرجوياني كه توانسته بودند به اين كارگاه راه پيدا كنند،شخصا آزمون مي گيرد. وي بعد از تعليم از چند نفري كه فردا انتخاب مي شوند،از بقيه افراد نيز آزمون هايي مي گيرد و در هر مرحله تعدادي ديگر را نيز برمي گزيند. اين برنامه ساعت 16 در تالار آسمان فرهنگستان هنر برگزار مي شود.

توطئه جديد هاليوود پس از 300
فيلم هاليوودي بي حجاب به كارگرداني بيل بنرمن و با بازي ماليكا شراوات ، بازيگر هندي، داستان زني مسلمان است كه مشكل اخلاقي دارد.

يادداشت
دكتر لاله افتخاري
اشارتي بر سهم فرهنگ در بودجه 86
سهم بخش فرهنگ در بودجه 86 رشد بيشتري به نسبت بودجه 85 دارد، اگرچه بايد اعتراف كرد كه هنوز هم سهم اين بخش به حد مطلوب نرسيده است و بايد به سال هاي آينده چشم دوخت. اين رشد به ويژه در بودجه صدا و سيما محسوس است اگرچه متقابلا سهم بعضي از دستگاه ها بين 1 تا 2 درصد كمتر از پارسال شده است.
نبايد فراموش كرد كه تأكيد چندين باره مقام معظم رهبري بر مقابله با شبيخون فرهنگي دشمنان، در چنين جاهايي مثل تخصيص بودجه براي بخش فرهنگ، بيش و پيش از هر جاي ديگري بايد اجابت شود.
اما يكي از اقدامات بنده و همفكرانم در فراكسيون قرآن و عترت در بودجه 86 اعتراض به حذف بودجه مستقل براي حمايت از تشكل هاي غير دولتي قرآني بود. توضيح اين كه در بودجه سال 85 با پيشنهاد فراكسيون قرآن و عترت و تصويب اين پيشنهاد در كميسيون فرهنگي و سپس كميسيون تلفيق، قرار شد كه براي هدفمند كردن و ساماندهي بودجه هاي حمايتي از تشكل هاي غيردولتي قرآني كميته اي مركب از نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان ملي جوانان و سازمان مديريت و برنامه ريزي تشكيل شود و بودجه مستقلي در اختيار اين كميته قرار گيرد. درنتيجه اين مصوبه امسال 200 تشكل غيردولتي قرآني، از حمايت هاي مستقيم مالي اين كميته برخوردار شدند. در بودجه سال 86، اين كميته و بودجه مستقل آن حذف شده بود كه مجددا فراكسيون قرآن و عترت اين ماجرا را پيگيري كرد. پس از اين پيگيري ها، معلوم شد دولت با ادامه فعاليت اين كميته هيچ مخالفتي ندارد و درنهايت در بودجه 86 بودجه بيشتري هم به نسبت سال قبل به اين كميته اختصاص داده شد. ديگر اقدام ما در فراكسيون قرآن و عترت پيگيري اختصاص رديف بودجه مستقلي براي حمايت از فعاليت هاي قرآني در دستگاه هاي دولتي بود كه در نتيجه اين امر فعاليت هاي قرآني در دستگاه هاي دولتي تسهيل مي شود و علاوه بر اين دستگاه هاي بيشتري در اين ماجراي پربركت سهيم خواهند شد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس

معرفي داوران جشنواره فيلم كودك و نوجوان
همدان- خبرنگار همشهري: محمود زنده نام، حسين قناعت، مسعود كرامتي، علي عبدالعلي زاده، سيداحمد ميرعلايي و تاكا هيكو آكي ياما فيلمساز شناخته شده ژاپن به عنوان داوران بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان ونوجوانان انتخاب شدند.همچنين 150 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است كه از اين تعداد 100 فيلم خارجي و 50 فيلم ايراني است.دبير اجرايي در هشتمين جلسه ستاد استاني بيست ويكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان ضمن اعلام برنامه هاي جشنواره گفت: جشنواره همدان ميزبان 300 ميهمان از ايران و خارج از كشور است كه يك سوم ميهمانان شركت كننده از كشورهاي خارجي در اين جشنواره حضور خواهند داشت. وي بررسي دغدغه هاي هنرمندان عرصه فيلم كودك و نوجوان را از اصلي ترين برنامه هاي جشنواره اعلام كرد و درباره وضعيت سالن سينماها در زمان جشنواره گفت: در حال حاضر 8 سالن در حال تجهيزو آماده سازي است كه به طور ميانگين 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تا بيستم فروردين ماه آماده مي شود. بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان ايران از 10 تا 14 ارديبهشت ماه سال آتي در همدان برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |