دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
گزارش خبرگزاري ها از رفراندوم هسته اي در ايران
حماسه حضور ايرانيان
رئيس جمهوري درمراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي : ايران آماده وگفت گو در شرايط عادلانه و برابر است
013785.jpg
عكس:مهدي بيات
گروه سياسي- ديروز ايرانيان حماسه اي ديگر آفريدند و سرماي نه چندان پايدار زمستان 85 را با ياد بهمن 57، گرماي تازه اي بخشيدند. ميليون ها ايراني در رفراندوم بزرگ 22 بهمن، باز هم به انقلاب اسلامي، آرمان هاي امام و راه شهدا، رأي آري دادند و بر پايداري از حقوق هسته اي مهر تأييد زدند.
خبرگزاري فرانسه درباره راهپيمايي 22بهمن گزارش داد: در ايران، شور انقلابي با غرور برنامه هسته اي در هم آميخت و شعارهاي انرژي هسته اي، حق مسلم ماست و مرگ بر آمريكا در خيابان ها طنين انداز شد. در تهران،  راهپيمايان با پاي پياده،  از هفت مسير مختلف به سوي ميدان آزادي، تجلي گاه هميشگي اراده مردم در سال هاي پس از پيروزي انقلاب حركت كردند و رئيس جمهوري در پايان تظاهرات در اين ميدان به سخنراني پرداخت. شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در گزارشي از تهران تأكيد كرد كه مشاركت مردمي  در راهپيمايي ديروز، بالاترين ميزان از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون بوده است.
در حاشيه راهپيمايي 22 بهمن، علاوه بر آن كه نماز شكر براي دستيابي به توانمندي  هسته اي در ميدان آزادي اقامه شد، دانش آموزان سراسر كشور طوماري به طول هفت كيلومتر را در حمايت از دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي امضا كردند. از ساير كشورهاي جهان هم خبر مي رسد، ايرانيان و علاقه مندان به انقلاب اسلامي  با برگزاري آيين ها و تجمعاتي سالگرد پيروزي انقلاب را گرامي  داشته اند.

گروه سياسي - رئيس جمهوري با اشاره به اصرار غرب به تعليق قبل از مذاكره گفت: ايران آماده مذاكره و گفتگو در شرايط عادلانه و برابر است، نه اينكه كارخانجات هسته اي غرب شبانه روز فعاليت كنند و ما متوقف بمانيم و پشت درهاي بسته التماس كنيم و قطعا ملت ايران چنين ذلتي را نخواهد پذيرفت.
محمود احمدي نژاد كه روز گذشته در جمع ميليوني راهپيمايان تهراني در ميدان آزادي سخن مي گفت و مهر خبر آن را منتشر كرد، خطاب به كشورهاي غربي تاكيد كرد: استفاده ابزاري از سازمان ملل و شوراي امنيت، براي صدور قطعنامه عليه ايران حيثيت اين شورا را مخدوش و امنيت جهاني را به مخاطره مي اندازد و امروز تصميمات شوراي امنيت كه تحت فشار غرب اتخاذ شده، بي اعتبار است. وي افزود: ملت ايران بر حقوق خود ايستادگي و مقاومت كرد و امروز كه آنها متوجه شدند در عرصه تحريم نمي توانند كاري بكنند و اين سلاح كهنه و زنگ زده نسبت به كشور و ملت ايران بي اثر است به دنبال طرح ديگري هستند و مي خواهند تفرقه و يأس و دلهره را به ملت ما منتقل كنند.
رئيس جمهوري تاكيد كرد: با وجود آن كه مجلس شوراي اسلامي در خصوص همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و خروج از ان.پي.تي به دولت اجازه كامل داده است، قصد داريم در چارچوب مقررات حق ملت ايران را استيفا كنيم. به گزارش ايسنا، احمدي نژاد با مرور كوتاهي بر پرونده هسته اي از سه بعد حقوقي،فني و سياسي اظهار داشت: در بخش حقوقي تمام ملت هاي عالم مي دانند كه ملت ايران بر اساس قوانين، مقررات و حقوق مسلم خود و مقررات آژانس حركت كرده است.
وي خاطرنشان كرد: ما تنها كشوري هستيم كه تحقيقات خود را در بخش فني در معرض ديد خبرنگاران دنيا قرار داده ايم و تاكنون هيچ كشوري چنين اعتماد به نفس و شفافيتي از خود به خرج نداده است. رئيس جمهوري گفت: امروز مسئله پرونده  هسته اي ما يك مسئله  سياسي شده است و نه يك مسئله  حقوقي و فني. امروز كساني كه مي خواهند ملت ما پيشرفت نكند، هر روز در اين راستا مشكل تراشي مي كنند. آن ها تبليغ مي كنند كه به ايران در اين راستا اعتماد ندارند. احمدي نژاد ادامه داد: مطلب در مورد پرونده  هسته اي ايران كاملا روشن است. ما در قوانين آژانس هيچ بند و ماده اي نداريم كه اگر عضوي بخواهد از اين فناوري استفاده كند،  بايد اعتماد چند كشور آمريكايي را جلب كند. ما به آن ها مي گوييم مگر شما اعتماد ما را جلب كرده ايد؟ آيا شما حاضريد كه اطلاعات واضح و شفافي در مورد فعاليت ديگر كشورها در اين عرصه در اختيار ملت ها قرار دهيد؟
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه دشمن در ماههاي آينده اقدامات جديدي كرده و حرف هاي تازه اي مطرح خواهد كرد درعين حال خاطرنشان كرد: ملت ايران در بهمن ماه 85 از گردنه عبور و حق مسلم خود را تثبيت كرد و تا روز 20 فروردين ماه سال آينده پيشرفت هاي بزرگي را شاهد خواهد بود. رئيس جمهوري با بيان اين كه پرچم عزت و صلابت ما در دست رهبري است،گفت: ناكامي دشمنان در مواجهه با ركن ولايت فقيه باعث شده كه زبونانه و ذليلانه به شايعات پناه ببرند.
به گزارش ايرنا،احمدي نژاد همچنين با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي و حاميانش در فلسطين و لبنان، به تجاوز اخير صهيونيستها و تخريب بخشي از مسجدالاقصي گفت: اين اقدام افول صهيونيستهاي غاصب را جلو خواهد انداخت و نزديكتر مي كند.

تقدير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از حضور پرشور مردم
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي از حضور پرشور و با صلابت مردم بيدار و آزاده ايران اسلامي در راهپيمايي عظيم 22 بهمن تقدير و تشكر كردند. در بخشي از اين بيانيه خطاب به ملت ايران آمده است: ملت شريف ايران؛ حضور سبزتان كه غرور و سربلندي را براي ايران عزيز به ارمغان آورد، تحكيم و انسجام ملي را نمايان نمود. غرور و سربلندي كه خلق حماسه اي ديگر در بيست و دوم بهمن ماه سال 85 به صحنه انقلاب طراوت و تازگي بخشيد و عزت و عظمت ايران را به جهانيان نشان داد.

تركيه به مرز عراق سرباز مي فرستد
شين هوا: به نوشته روزنامه الوطن چاپ عربستان، تركيه نيروهاي نظامي  بيشتري به مرزهاي جنوب شرقي اين كشور با عراق اعزام كرد تا در عمليات نظامي  عليه مواضع حزب كارگران كردستان (پ ك ك) كه از چند روز پيش شروع شده، شركت كنند.
رسانه هاي تركيه ديروز به نقل از برخي منابع نظامي  اعلام كردند واحدهايي از نيروهاي ويژه تركيه به منطقه كوه هاي جبار و منطقه جودي كه از هفته گذشته شاهد عمليات شديد نظامي  است فرستاد.
همچنين واحدهايي از نيروهاي ويژه تركيه در طول مرزهاي عراق مستقر شدند و يك كاروان شامل 50 خودروي نظامي  از استان شرناق به مناطق كوهستاني موازي با مرزهاي عراق اعزام شد و بالگردهاي كبرا و اسكورسكي نيز به پشتيباني آن پرداختند.

يادداشت
اقدام آخر و حماسه 22 بهمن

013764.jpg

دريابان علي شمخاني*
علت اوج گيري مقطعي تهديدات آمريكا حول وحوش زمان اعلام استراتژي جديد بوش در عراق عليه ايران چه بوده است و چرا اين تحرك به شكل سينوسي است؟ چرا ايالات متحده آمريكا در چارچوب همان نيت اعلام كرد كه سفير آن در عراق زلماي خليل زاد در روز چهارشنبه هفته گذشته مدارك دخالت ايران در عراق را افشا خواهد كرد؟ چرا بعد از 2 عمليات حمله به منطقه سبز و اربيل عليه نيروهاي ايران، اين عمليات ها تداوم پيدا نكرد؟ چرا همزمان با آن اقدامات تهديدي در جهت تقويت نيروهاي آمريكايي به قول پوتين با تركيبي كه فاقد توجيه براي عراق است عمليات تقويتي در شرف انجام است؟
چرا بعد از سفر ايوانف به ايران و سفر لاوروف بعد از آن به آمريكا، وزير خارجه روسيه اعلام كرد كه آمريكا قصد حمله به ايران را ندارد؟ و عدم حمله به ايران توسط اسنو سخنگوي كاخ سفيد چند بار و نيز وزير دفاع آمريكا در اسپانيا در جلسه ناتو بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر تهديد منافع آمريكا در هر كجاي دنيا بيان شد.
چرا در همين فضا همزمان با اوج گيري احتمال اقدام نظامي عليه ايران، احتمال اقدام نظامي توسط اسرائيل هم شدت مي يابد؟ شدت اين مجموع بيانات به حدي بود كه پوتين از تجمع نيروهاي آمريكايي در خليج فارس اظهار نگراني مي كند.
چرا به يكبارگي همه آن جو با تكذيب و عدم داشتن نيت و فقدان برنامه و اين كه اقدام نظامي ضرورتي ندارد توسط همان گويندگان بيان مي شود؟ و نيز در كنار آن به نوعي توان فني ايران در مسائل هسته اي كمتر از ادعاي ايران و داراي مشكلات (مقاله نيويورك تايمز) و جزورالم پست و نيز تكنولوژي P1 به عنوان تكنولوژي غيربومي بيان مي شود. آن شدت و اين كاهش در 2 مقطع زماني متصل چه هدفي را دنبال مي كند؟
آيا آن شدت برنامه درازمدت تر از مقطع فعلي است و مخاطب آن كيست. منطقه است درون آمريكاست، ايران است. يا اعضاي شوراي امنيت و يا اين كه همه آنهايي كه ذكر شدند هستند و اين تنزل شدت براي عبور از شرايط زماني خاص و مقطعي است.
وقتي گفته مي شود شرايط زماني يعني نزديك شدن به 2 اسفند و پايان مهلت 60 روزه شوراي امنيت و تمركز تلاش براي صدور قطعنامه سوم عليه ايران، حفظ اجماع نيازمند عبور از فضاي تهديد است. بايد به ياد داشت كه در آستانه صدور قطعنامه دوم بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل اصولاً قابليت ساختاري سازمان بين المللي را در ارتباط با ايران به چالش كشيد و اين سؤال را مطرح ساخت كه اگر شوراي امنيت به عنوان نهاد حافظ صلح و امنيت قادر به مقابله با برنامه هسته اي ايران كه به زعم او و رفقاي انگليسي قادر به انجام وظيفه نيست ناتواني اين نهاد را به اثبات خواهد رساند.
اين بار نيز آغاز و تشديد فضاي تهديد، و به يكبارگي تكذيب و نفي آن براي اين است كه به قول اولمرت نخست وزير اسرائيل در آخرين گفته هايش چنان چه كشورهاي اروپايي و آمريكا، چين و روسيه ائتلافي تشكيل دهند آنها مي توانند خساراتي را به اقتصاد ايران وارد سازند تا در موضع خود تجديدنظر كند و ضرورتي ندارد كه براي توقف برنامه هسته اي ايران از اقدام نظامي استفاده كرد.
آيا آن تهديد براي اين نيست كه هر كس جنگ نمي خواهد بايد ايثار و فداكاري خود را در صحنه قطعنامه سوم عليه ايران بكار بگيرد! و البته ترديدي نيست كه سخنراني وزير دفاع آمريكا بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري است كه ايالات متحده آمريكا نسبت به پيامدهاي قاطع و همه جانبه ايران برحذر داشته شد و پاسخ وزير دفاع آمريكا داراي 2 وجه است هم عمل در چارچوب معادله اي كه در بالا بدان اشاره شد يعني استفاده از توپخانه تهديد براي حفظ اجماع و هدايت پرونده هسته اي ايران به سمتي كه آمريكايي ها مي خواهند و از طرف و وجه ديگر بعد از فرمايشات مقام معظم رهبري نگران از كنترل خارج شدن اوضاع و وقوع حوادثي در زمان و جغرافيايي غيرحساب شده و خارج از آمادگي هاي زماني آنها است. لذا بيان اين كه طرحي براي حمله به ايران وجود ندارد را نيز از اين زاويه بايد نگريست.
ولي به هر حال حتي اگر اين را هم بپذيريم كه امروز اجماع مهم تر از اقدام است و سخنراني هاي تند و اقدامات تكميل كننده آن در حوزه نقل و انتقالات و تغييرات فرماندهي هاي مختلف و سؤالات از فرماندهان جديد در كنگره كه بوي پاسخ گيري نسبت به بعضي نگراني هاي احتمالي را براي آنها دارد. همه در آن چارچوب است.
در اين صورت اين سؤال مطرح خواهد شد آيا قطعنامه سوم آخرين اقدام است و اقدام بعد از آن ، چه خواهد بود. اين سؤال را در بررسي عمليات رواني و نيز غافلگيري استراتژيك در مجالي ديگر بايد پاسخ داد.
آن چه كه مسلم است راهپيمايي 22 بهمن و حضور پرشور مردم كه نيازمند ابراز ارادت و تشكر از مردم است، در اين محاسبات مؤثر خواهد افتاد و مهم تر از آن شكل گيري و ارائه انسجام ملي در درون حاكميت نيازمند بايدها و نبايدهايي است كه هم به نوعي انجام آن به شكل پاسخ و شكرانه حضور مردم است و هم به اين ديوار آهنين از بيرون هيچ تيري كارگر نخواهد بود.
*عضو شوراي راهبردي روابط خارجي

لاريجاني در كنفرانس مونيخ مطرح كرد:
پيشنهادهاي ايران براي حل بحران هسته اي
پوتين: زياده خواهي هاي آمريكا ،جهان را به خطر انداخته است
013734.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي پس از آنكه روز شنبه به منظور شركت در كنفرانس امنيتي مونيخ وارد آلمان شد،روز گذشته در سخنراني خود در اين نشست به تشريح پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران براي پايان دادن به بحران هاي منطقه اي وبين المللي و همچنين مسأله هسته اي ايران پرداخت. وي همچنين روز گذشته با خاوير سولانا، مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كرد.
علي لاريجاني در سخنان خود در كنفرانس مونيخ با انتقاد از شرايط كنوني نظام بين الملل كه مبتني برنوعي يكجانبه گرايي است، ذات يكجانبه گرايي را مبتني بر نوعي نگاه نظامي گري دانست كه نوك اصلي پيكان ستيزه جويانه خود را به سوي كشورهايي نشانه رفته كه دغدغه استقلال داشته باشند. وي درباره روندپرونده هسته اي كشورمان نيز از اعتقاد ايران به مذاكره و يك بازي برد- برد سخن گفت.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به برخي نقاط اشتراك ميان قدرتهاي بزرگ و قدرتهاي منطقه اي تأكيدكرد هرقدر اين وجوه اشتراك بيشتر به هم نزديك شود به همان ميزان مي توان به پايداري نظم وصلح اميدواربود .وي سپس به برخي از اين وجوه اشاره كرد.
دموكراسي
لاريجاني اصل اول را دموكراسي دانست و تصريح كرد: گفتن اين سخن كه برخي كشورهاي منطقه توسعه فرهنگي و سياسي براي دموكراسي ندارند نوعي توجيه رفتار غير معقول است تا واقعيت ، زيرا دموكراسي را نمي توان با بسته بندي به منطقه اي صادر كرد و احتياج به تمرين دارد.
احترام به فرهنگ ها
علي لاريجاني با اشاره به اينكه اصل دوم ، احترام به فرهنگ هاي مختلف است آن را ضرورت همزيستي و پايه درك متقابل ميان ملت ها و دولتهاي گوناگون عنوان و تأكيدكرد: رفتار غرب در اهانت به پيامبر اسلام از هيچ وجه عقلايي برخوردار نيست و البته اين همان اشكالي است كه به رفتار تروريست ها در عراق امروز هم وارد است. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: امروز بخش اعظم عراق از امنيت برخوردار است و اين مناطق عمدتا مناطقي هستند كه يا همجوار ايرانند و يا نيروهاي آمريكايي درآنها حضور ندارند.
تعامل سازنده
لاريجاني سپس سومين وجه اشتراك آرماني ميان قدرتهاي بزرگ و قدرتهاي منطقه اي را تعامل سازنده براساس عقلانيت و احترام متقابل دانست و خاطرنشان كرد: دكترين امنيت ملي جمهوري اسلامي دفاعي است چون ايران راه حل مشكلات را در روش نظامي نمي داند و به خاك و ثروت همسايگانش چشم طمع ندارد.
مسئوليت پذيري
وي در ادامه از مسئوليت پذيري در چارچوب نظامات حقوق بين الملل به عنوان آرمان مشترك ديگر بين قدرتهاي بزرگ و منطقه اي يادكرد وبا تصريح به اينكه اين اصل امروز به دليل رفتار ناصحيح برخي دول قدرتمند آسيب ديده است ، براي تصديق اين ادعاي خود به روند پرونده هسته اي ايران اشاره نمود. لاريجاني مسئله اتمي ايران را در ذات خود، پيچيده ندانست و با اشاره به اينكه همه فعاليتهاي اتمي ايران زير نظر آژانس و بازرسي هاي آن قراردارد، تأكيدكرد: سخن كساني كه با صراحت مي گويند نمي توانيم بپذيريم ايران حتي به دانش صلح آميز هسته اي دست پيدا كند، چراكه نگرانيم درآينده از مسير صلح آميز منحرف شود، تعجب آور است، چراكه در حقوق بين الملل تا به حال سابقه نداشته كه نيت خواني كنند و پيش از تحقق جرم دنبال مجازات آن باشند. وي افزود: در عين حال ما در پاسخ به بسته پيشنهادي و در مذاكرات با سولانا گفتيم حاضريم كليه فعاليتهاي هسته اي ايران را در درون كنسرسيومي قرار دهيم كه ديگران هم درآن شريك باشند و اطمينان از آن پيدا كنند . هرچند ضرورتي بر اين كار مطابق نظامات بين المللي نيست ولي براي حسن نيت حاضريم اين كار را بكنيم. لاريجاني گفت : ما به يك بازي برد- برد معتقديم و نمي خواهيم چه بازيگران بين المللي و چه منطقه اي متضرر شوند. وي افزود: ايران معتقد به حل و فصل مسئله از طريق مذاكره است و اعتقاد دارد اگر طرف مقابل واقعا چنين اراده اي داشته باشد ظرف چند ماه، كليه مسائل به نتيجه مي رسد و مسير همكاريهاي دراز مدت چه در بعد منطقه اي و چه در انرژي فراهم مي گردد. اما شروط غير معقول نظير شرط تعليق براي مذاكرات ، عملا مانع حل و فصل موضوع شده است.علي لاريجاني در پايان از آمادگي تهران براي ميزباني يك كنفرانس امنيت منطقه اي خبرداد.
گفتگو با سولانا در جريان ديدار لاريجاني و سولانا كه ظهر ديروز در مونيخ انجام شد، دور قبلي مذاكرات طرفين درباره روابط اتحاديه اروپا با كشورمان و نيز آخرين تحولات بر سر رفع اختلاف درباره برنامه  هسته اي كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش ايرنا در اين جلسه همچنين طرفين ضمن تاكيد دوباره بر لزوم به كارگيري ابزارهاي ديپلماتيك ، ايده هاي جديدي را نيز براي برگزاري دور جديد مذاكرات درباره برنامه هاي هسته اي كشورمان مطرح كردند. سولانا و لاريجاني ابراز اطمينان كردند كه با پيگيري روند مذاكرات مي توان در زمينه حل اختلاف نظرهاي موجود و بهبود و تقويت روابط اتحاديه اروپا با ايران به نتيجه رسيد. خاوير سولانا در اين جلسه گفت كه در بازگشت به بروكسل نتيجه مذاكرات خود با دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان را به اطلاع وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي رساند.

گروه بين الملل - ولاديمير پوتين در روز دوم كنفرانس امنيتي مونيخ در سخناني صريح و بي پرده جلوه هايي از سياست خارجي و امنيتي آمريكا را مورد استفاده قرار داد. رئيس جمهور روسيه گفت: آمريكا در سراسر جهان به طور نامحدود به زور متوسل مي شود و از هر جهت پا را از مرزهاي خود (از حدود خود) فراتر گذاشته است. پوتين گفت: سياست هاي آمريكا منتهي به مناقشه شده و به يك مسابقه تسليحات هسته اي دامن مي زند. رئيس جمهور روسيه خطاب به رهبران و ديپلمات هاي 40 كشور حاضر در كنفرانس امنيتي مونيخ افزود، واشنتگن اجراي قوانين خود را به نحوي كه موجب بي اعتباري قوانين بين المللي مي شود، به فراتر از مرزهاي خود گسترش مي دهد.
وي هشدار داد موضوع جهان تك قطبي پذيرفتني نيست و منجر به جنگ ها و مناقشات بيشتري در جهان شده است. رئيس جمهور روسيه گفت: اقدامات غيرقانوني يكجانبه هيچ مشكلي را حل نكرده است و امروز ما شاهد استفاده افراطي و كنترل نشده از قدرت نظامي در روابط بين الملل هستيم درحالي كه چنين سياستي بسيار خطرناك است و هيچ كس ديگر احساس امنيت نمي كند.
پوتين با اشاره به سياست هاي توسعه طلبانه ناتو خاطرنشان كرد نبايد از اتحاديه اروپا و يا سازمان آتلانتيك شمالي( ناتو) به جاي سازمان ملل متحد استفاده كرد. پس از پوتين، رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا سخنان خود را با اشاره مستقيم به گفته هاي رئيس جمهور روسيه اين گونه آغاز كرد كه سخن گفتن به عنوان يك جنگجوي دوران جنگ سرد از مسائلي كه مربوط به گذشته است مرا به ياد درد و رنج هاي گذشته مي اندازد.
وي افزود: همان يك جنگ سرد كافي است. اين در حالي است كه گيتس دو روز قبل از اجلاس مونيخ گفت: آمريكا بايد نيروهاي ويژه واكنش سريع براي مقابله با تروريست ها و نيروهاي رسمي نظامي خود را براي مقابله با ارتش هاي منظم تقويت كند. گيتس علت اين سياست آمريكا را اين گونه توضيح داد كه روشن نيست در آينده در كشورهايي مثل چين و روسيه چه اتفاقي خواهد افتاد. رابرت گيتس در ادامه سخنان خود تلاش كرد ضرورت اتحاد بيشتر ميان آمريكا و اروپا در قالب ناتو را گوشزد كند. دولت بوش برخلاف نظرات كارشناسان و نظرات نظاميان مستقر در عراق طرح افزايش نيروي عراق را به پيش برد. اما در افغانستان كه سربازان ناتو مستقر هستند، اعضاي ناتو با درخواست انگليس و آمريكا براي اعزام نيروي بيشتر به افغانستان مخالفت مي كنند. حتي قبل از شروع جلسه كنفرانس مونيخ وزيران دفاع ناتو در سويل اسپانيا نيز با افزايش نيروهاي ناتو در افغانستان مخالفت كردند. گيتس تمام سخنان خود را به ترغيب كشورهاي عضو ناتو براي اعزام نيرو به افغانستان اختصاص داد.
در مقابل دبيركل ناتو در سخنان خود در كنفرانس مونيخ بر همكاري راهبردي اين سازمان با روسيه تأكيد كرد.
دبيركل ناتو براي تغيير فضاي كنفرانس كه در نتيجه انتقاد سخت پوتين از آمريكا ايجاد شده بود تأكيد كرد همكاري و مشاركت راهبردي ميان ناتو و روسيه به تأمين منافع دو طرف كمك خواهد كرد و براي هر دو طرف مفيد خواهد بود. اظهارات دبيركل ناتو در حالي صورت گرفت كه در چند هفته اخير، خبر استقرار موشك هاي آمريكايي در جمهوري چك و لهستان، مسكو را آشفته كرده و روسيه معتقد است استقرار اين موشك ها براي مقابله با روسيه است.

اخبار كوتاه
سياست خارجي: نماينده ايران درسازمان ملل هرگونه اتهام آمريكا مبني بر كمك ايران به ناآرامي هاي عراق را ناشي از تلاش دولتمردان آمريكايي براي جعل مدرك برضد ايران دانست. جواد ظريف در مصاحبه  با راديو ملي آمريكا باتأكيد براينكه ايران از دادن سلاح به هرگونه گروه شورشي در عراق هيچ نفعي نخواهد برد،اعلام كرد: مسئله اينجاست كه آمريكا تصميمي سياسي اتخاذ كرده و براي تاييد و تحكيم اين سياست تلاش مي كند كه شواهدي پيدا كند و اگرهم نتواند، آن را جعل كند. رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا پيش از اين ادعا كرده بود كه آمريكا شواهدي جدي در دست دارد كه ثابت مي كند ايران به جنگجويان عراق سلاح و يا تجهيزات ارائه مي كند.
مجلس شوراي اسلامي: مجلس شوراي اسلامي فردا بررسي برنامه ها و راي اعتماد به غلامحسين الهام وزير پيشنهادي دادگستري را در دستور كار خود دارد.محمود احمدي نژاد 15 بهمن در نامه اي به حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در پايان جلسه علني مجلس قرائت شد، غلامحسين الهام را به عنوان وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت دادگستري به مجلس معرفي كرد.
سياست خارجي: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام عصر شنبه در ديدار ابراهيم جعفري رئيس حزب الدعوه عراق، امنيت را شرط اول عراقي آرام و روبه توسعه دانست و با تجليل از درايت و حكمت مرجعيت، مسئولان و شيعيان گفت: با توجه به آشنايي مسئولان عراقي، مصلحت اين كشور استبدادزده را كسي بهتر از مردم مظلوم اين كشور نمي داند. هاشمي رفسنجاني بروز اختلافات بين شيعه و سني و تشديد آن را توطئه اي بسيار خزنده و خطرناك در عراق خواند و افزود: عقلاي عراق بايد با اين توطئه مقابله كنند.ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق نيز در اين ديدار با تبريك سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، خروج اشغالگران از اين كشور را تنها راه ممكن براي آنان خواند و گفت: حتي افكار عمومي كشورهاي اشغالگر نيز بر خروج از عراق استوار است. ابراهيم جعفري نخست وزير سابق عراق همچنين عصر شنبه با غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
شوراي نگهبان:شوراي نگهبان در اطلاعيه  اي اعلام كرد كه مراسم افتتاحيه چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري از ساعت 30/8 صبح روز سه شنبه اول اسفند در محل ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار خواهد شد.شوراي نگهبان از همه نمايندگان منتخب مردم در چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري دعوت كرد كه در ساعت مقرر در اين مكان حضور به  هم رسانند.
حوزه علميه: دروس حوزه هاي علميه سراسر كشور فردا تعطيل است. به گزارش مركز خبر حوزه علميه قم، جامعه مدرسين، شوراي عالي و مركز مديريت حوزه علميه قم در بيانيه مشتركي با اشاره به سالگرد تخريب بارگاه ملكوتي امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) و تسليت به ساحت مقدس حضرت ولي الله الاعظم، مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد و مردم ولايتمدار ايران اسلامي دروس حوزه هاي علميه سراسر كشور را در روز 24 بهمن تعطيل اعلام كردند.
وزارت خارجه: سيد محمد علي حسيني از توافق تشكيل دولت وحدت ملي بين جنبش هاي حماس و فتح در نشست مكه استقبال كرد. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه،سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي كه به تحقق وحدت صفوف فلسطينيان كمك كند، استقبال كرده و آن را اقدامي در راستاي منافع ملت فلسطين و امت اسلامي به شمار مي آورد و از همكاري هاي تمامي طرف هاي فلسطيني و دولت سعودي براي رسيدن به توافق جاري قدرداني مي كند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي اولين بار اعلام كرد: در داخل كشور هواپيمايي بدون سرنشين با برد 700 كيلومتر ساخته شده است. سرلشگر سيد رحيم يحيي صفوي در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت: اكنون وزارت دفاع و نيروهاي مسلح ايران از نظر ساخت انواع سلاح ها از جمله موشك هاي زمين به زمين، موشك هاي دور برد، موشك هاي بالستيك با برد 2000 كيلومتر و موشك هاي ساحل به دريا به خودكفايي رسيده اند.
سياست خارجي: منوچهر متكي، وزير امور خارجه پس از ديدار و گفت وگو با ابراهيم جعفري، نخست وزير سابق عراق، درباره وضعيت ديپلمات هاي ايراني كه در عراق ربوده  شده اند، گفت: ايجاد اخلال ميان روابط ايران و عراق، يكي از اهداف آمريكا و همفكرانش در دوره  جديد سياست هاي بوش در عراق است؛ ما معتقديم اقدام گستاخانه آمريكايي ها در ربايش مامورين كنسولي و ديپلماتهاي ايراني، هرچه زودتر بايد خاتمه يابد و از رهبران عراق، دولت و رييس جمهور عراق قويا خواستاريم در مذاكرات جدي با اشغالگران آمريكايي، زمينه آزادي هرچه سريعتر مامورين كنسولي و ديپلماتها را فراهم سازند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |