دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
۳ چيز است كه در هر كه باشد، خدا حساب را بر او آسان گيرد و وي را به اقتضاي رحمت خود به بهشت درآورد؛ عطا به آن كس كه تو را محروم كرده،
عفو آن كس كه بر تو ستم روا داشته و پيوند با آن كس كه از تو بريده است.
نهج الفصاحه، حديث 1277
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شود در مقام صبر
آب و هوا
013737.jpg

عكس روز
013740.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه
۲۵۰ خبرنگار و تصويربردار خارجي از 20 كشور دنيا ديروز حضور گسترده مردم تهران را در راهپيمايي 22 بهمن پوشش خبري و تصويري دادند.

درشهرچه خبر
سوغات ايران
نمايشگاه صنايع دستي و سوغات استانهاي كشور به مناسبت دهه فجر روز يكشنبه در گرمسار گشايش يافت.
در اين نمايشگاه، استانهاي مختلف كشور انواع سوغات و صنايع دستي خود را در 32 غرفه به نمايش گذاشته اند. انواع منسوجات سنتي، سفال و سراميك ، خشكبار و شيريني، معرق، گليم، جاجيم و انواع مواد غذايي استانهاي مختلف كشور در اين نمايشگاه عرضه شده است. اين نمايشگاه تا سي ام بهمن ماه در دو نوبت صبح و عصر براي بازديد علاقه مندان داير است.

هر ساعت 6 نوزاد
طي 9 ماه گذشته در هر ساعت به طور متوسط 6 نوزاد در استان كرمان متولد شده اند كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7درصد كاهش يافته است. البته تعداد فوت شدگان نيز در اين مدت 7 هزار و 902 نفر بود كه نسبت به پارسال 6/8 درصد كاهش نشان مي دهد. بر اساس آمار منتشر شده تعداد ازدواج ها رشد 5/2 درصدي را شاهد بوده و طلاق نيز 14/4 درصد رشد داشته است. جالب اينكه با وجود تبليغات بسيار در زمينه ارسال مدارك براي دريافت كارت ملي هنوز نيمي از جمعيت استان كرمان اقدام به دريافت كارت ملي نكرده اند. جمعيت استان كرمان 2 ميليون و 600 هزار نفر است.

افزايش پروازها
تعداد پروازهاي فرودگاه رفسنجان به دو برابر افزايش يافته است. از اين پس پروازهاي شنبه، يكشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه رفسنجان- تهران و بالعكس با ظرفيت 200 مسافر انجام خواهد شد. همچنين با هماهنگي صورت گرفته با يك شركت هواپيمايي، پروازهاي رفسنجان- مشهد و بالعكس از تابستان 86 برقرار خواهد شد.

جشن بادبادك ها
به مناسبت ايام پيروزي انقلاب اسلامي جشن پرواز بادبادك ها در شهرستان آستانه اشرفيه برگزار شد. در اين جشن كه صد ها نفر از كودكان و نوجوانان همراه با والدين خود حضور داشتند بادبادك ها به نشانه گراميداشت پيروزي انقلاب به پرواز درآمدند.

كيك 6 متري
دانش آموزان يكي از مدارس بندرعباس با تهيه كيك 6 متري دستيابي كشورمان را به فناوري هسته اي گرامي داشتند. همچنين كودكان در شهرستان خاتم يزد براي گراميداشت دهه فجر مسابقه نقاشي برگزار كردند. شركت كنندگان در اين مسابقه با حضور در يكي از خيابانهاي شهر با موضوع جلوه هاي حضور مردم در عرصه انقلاب اسلامي، نقاشي كشيدند كه در پايان به 5 نفر جايزه اهدا شد.

خط جديد اتوبوس
خط جديد اتوبوس ريالي در تهران از مبدا ميدان صنعت به شهرك تامين اجتماعي راه اندازي شد. اين خط كه 6 دستگاه اتوبوس دارد از هر مسافر 50 تومان كرايه دريافت مي كند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان به منظور توسعه در 2مركز مخابراتي انجام مي  شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركان در مركز مخابرات شهيد تندگويان با پيش شماره هاي 2250 تا 2253 و 2230 تا 2233 و در مركز مخابرات مشهدي مهدي با پيش شماره هاي 3387، 3386 و 3348 از امروز تا 72 ساعت مختل خواهد شد.

بازار
ميوه شب عيد
013773.jpg
عرضه مستقيم ميوه و تره بار به قيمت مناسب، از نيمه دوم اسفندماه آغاز مي شود.
به گفته مسئولان، ذخيره سازي ميوه امسال از سوي بخش هاي غيردولتي و تشكل ها صورت مي گيرد و وزارت بازرگاني تلاش مي كند تا با هماهنگي تشكل هاي مردمي و اصناف ، براي ارائه خدمات بهتر به مردم و تامين كالاهاي ضروري آن ها گام بردارد.
همچنين به گفته محمد آزاد، رئيس شوراي اصناف كشور حجم ذخيره ميوه براي ايام عيد در حد مطلوبي است . در فصل برداشت ، مقدار زيادي ميوه براي پايان سال ذخيره سازي و نگهداري شده كه با قيمت هاي نظارت شده ماه آينده عرضه مي شود.
همچنين در كنار عرضه ميوه و تره بار، مقاديري مواد پروتئيني نيز قرار است توزيع شود.

سكه، طلا و ارز
013776.jpg

فرهنگسرا
مراسم تعزيه حضرت علي اكبرع
فرهنگسراي سالمند مجلس تعزيه خواني حضرت علي اكبرع را برگزار مي كند. مراسم تعزيه خواني حضرت علي اكبرع با هدف گسترش آيين هاي صحيح عزاداري و آشنايي شهروندان با ابعاد مختلف قيام عاشورا امروز از ساعت 15 تا 30 : 16 در پارك خيام اجرا مي شود. علاقه مندان براي بازديد از مجلس تعزيه خواني مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.

مفتح، متفكر انقلاب از حوزه تا دانشگاه
به مناسبت ورود به بيست ونهمين سال پيروزي انقلاب اسلامي و با هدف آشنايي نسل جوان امروز با زندگي، انديشه و مبارزات چهره هاي متفكر و تأثيرگذار انقلاب اسلامي، مسابقه  سراسري مفتح، متفكر انقلاب، از حوزه تا دانشگاه برگزار مي شود. اين مسابقه در ادامه سلسله مسابقات آشنايي با متفكران ايران برگزار و طي آن اقشار مختلف جامعه به ويژه نسل جوان كشور با يكي از مؤثرترين چهره هاي روحاني و دانشگاهي انقلاب آشنا خواهند شد. بر اين اساس ويژه نامه اي تحت عنوان روايتي از زندگي و شهادت پيونددهنده حوزه و دانشگاه درباره شهيد آيت الله دكتر محمد مفتح از سوي فرهنگسراي تفكر تهيه، تدوين و منتشر گرديده است كه به عنوان منبع مسابقه در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد. علاقمندان به شركت در اين مسابقه مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و دريافت ويژه نامه به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر مراجعه كنند.

كودكان، انقلاب را به تصوير مي كشند
به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، مسابقه نقاشي ويژه نونهالان مهد و پيش دبستان در خانه فرهنگ كوثر برگزار مي گردد. نوآموزان مي توانند نقاشي هاي خود را در رابطه با انقلاب به خانه فرهنگ كوثر واقع در خيابان ري، نرسيده به ميدان قيام، پارك كوثر ارسال كنند و يا با تلفن: 33569040 تماس بگيرند.

مسابقه با جايزه‎/۲۲
كدام خوراكي؟
در كداميك از خوراكي ها ويتامين c وجود ندارد؟
A) گوجه فرنگيC) تخم مرغ
B) پرتقال D) فلفل دلمه اي
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي D، C، B، A را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. ( علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 21
013779.jpg
ضمنا پاسخ مسابقه 21 گزينه A بود.

تلويزيون
013782.jpg

آلودگي هواي تهران
013788.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كلاه
پيرمرد و همسرش آماده رفتن براي خريد روزانه مي شدند، پيرزن زنبيل را برداشت و به شوهرش گفت: امروز هوا خيلي سرده، كلاهت را حتماً بياور.
در خيابان وقتي از خط عابر مي گذشتند، باد تندي كلاه پيرمرد را بلند كرد و چند متر عقب تر انداخت. او با عجله به دنبال كلاهش رفت و به سبز شدن چراغ توجهي نكرد. راننده اي دير ترمز كرد و پيرمرد را كنار كلاهش نقش بر زمين كرد. مردم دور او جمع شدند و در حالي كه راننده با نگراني بالاي سر پيرمرد آمده بود، پيرزن در كنارش گريه كنان مي گفت: تقصير من شد، كاش نگفته بودم كلاهت را بردار...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
خالكوبي صبحانه
لندن: صبحانه انگليسي كه در هتل ها از آن نام برده مي شود شامل تخم مرغ، سوسيس، كنسرو لوبيا و يك تكه گوشت است. چندي پيش يكي از افرادي كه سالن خالكوبي در اين كشور دارد در روزنامه اقدام به انتشار آگهي كرد. در اين آگهي از افراد داوطلب خواسته شده بود براي خالكوبي كردن اجزاي صبحانه انگليسي روي سرشان در اين مركز حاضر شوند. با گذشت چند روز از انتشار آگهي حتي يك نفر نيز به اين سالن مراجعه نكرد تا اينكه شنبه گذشته يك جوان 19 ساله براي انجام دادن اين كار اعلام آمادگي كرد. به هر حال صاحب سالن خالكوبي به مدت 6 ساعت روي سر اين جوان كليه اجزاي صبحانه انگليسي را خالكوبي كرد. اين پسر ماجراجو مي گويد مادرش او را تهديد كرده بود در صورتي كه خالكوبي انجام بدهد وي را ديگر به منزل راه نخواهد داد. برنامه بعدي سالن خالكوبي يافتن يك فرد داوطلب است كه حاضر باشد چهره اش روي پشت سرش خالكوبي شود.
لباس هاي عجيب
ريو  دو ژانيرو: هم اكنون 6 بازي است كه دونگا به عنوان مربي تيم ملي فوتبال برزيل روي نيمكت مربيگري اين تيم مي نشيند و به هدايت تيمش مي پردازد. اما آنچه توجه خبرنگاران را در اين 6 بازي جلب كرده نحوه لباس پوشيدن دونگا است. با توجه به اينكه دختر دونگا طراح لباس است و در دانشگاه در رشته طراحي لباس تحصيل مي كند به همين دليل وي در هر بازي لباس هاي عجيبي را كه دخترش طراحي كرده بر تن مي كند. پس از بازي چهارشنبه گذشته تيم برزيل مقابل پرتغال كه به شكست 2 بر صفر برزيل انجاميد مطبوعات اين كشور مدعي شدند كه رئيس فدراسيون فوتبال برزيل از دونگا خواسته تا از اين پس لباس هاي ساده تر مانند كت و شلوار بر تن كند. در پي انتشار اين خبر سخنگوي فدراسيون فوتبال برزيل آن را به شدت تكذيب كرد.
تابوت هاي بازيافت شده
سيدني: از اين پس دوستداران محيط زيست در استراليا قادر خواهند بود پس از مرگ از تابوت هاي بازيافت شده استفاده كنند. يك شركت برگزار كننده مراسم تدفين و ترحيم دست به ابتكار جالبي زده و به مشتريان خود تابوت هاي بازيافت شده عرضه مي كند. اين تابوت ها از كاغذ و كارتن هاي بازيافت شده تهيه مي شوند و كوچكترين لطمه     اي به محيط زيست وارد نمي كنند.
مشكلات نخستين تجربه پرواز
دهلي نو: در گذشته اي نه چندان دور تنها 2 شركت هواپيمايي دولتي در هند فعاليت مي كردند اما از 3 سال قبل تا كنون تعداد زيادي شركت هواپيمايي خصوصي در اين كشور تاسيس شده كه اين شركت ها براي جذب مشتري قيمت بليت هاي خود را كاهش داده اند. به همين دليل بسياري از مردم هند كه تا كنون پرواز با هوايپما را تجربه نكرده اند با تهيه بليت، پرواز مي كنند. با توجه به اينكه اطلاعات مردم از هواپيما بسيار اندك است آنها تصور مي كنند همان كارهايي را كه در اتوبوس و يا قطار انجام مي دهند
مي توانند در داخل هواپيما نيز تكرار كنند. به همين دليل طي چند ماه اخير رفتار ناشايست مسافران از جمله گشودن در هواپيما در آسمان و يا كتك كاري با كادر پرواز منجر به فرود اضطراري چند فروند هواپيما شده است. همچنين چند مسافر خاطي پس از تاخير پروازشان به كتك زدن كارمندان زميني فرودگاهها پرداخته اند.
جرم خوردن شكلات
آمستردام: يك روزنامه نگار 35 ساله در هلند براي دومين بار از يك دادگاه در اين كشور درخواست كرده وي را به جرم خوردن شكلات زنداني كند. وي معتقد است با توجه به اينكه كشور هلند بزرگترين وارد كننده كاكائو در جهان است و در بيشتر كشورهاي
توليد كننده كاكائو مانند ساحل عاج، از كودكان براي كار در مزارع كاكائو استفاده مي شود به همين دليل هر شهروندي كه شكلات بخورد مرتكب جرم شده و بايد زنداني شود. چندي پيش درخواست اول وي مبني بر زنداني شدن توسط يكي از دادگاههاي هلند رد شد و حالا وي به دادگاه تجديد نظر شكايت كرده است. او مي خواهد با اين اقدام سمبليك از كار كودكان در مزارع كاكائو جلوگيري كند.
پدر بزرگ شجاع
سائوپائولو: يك پيرمرد 66 ساله در برزيل پس از نيم ساعت كلنجار رفتن با يك افعي 5 متري، نوه اش را از مرگ حتمي نجات داد. داستان از اين قرار بود كه اين افعي 35 كيلوگرمي ناگهان به اين پسر بچه۸ ساله كه در كنار يك رودخانه مشغول بازي كردن بود حمله ور شد اما داد و فرياد وي باعث شد تا پدر بزرگ، خود را محل حادثه برساند.
پدر بزرگ كه نوه اش را در آستانه مرگ مي ديد با چوب و سنگ به جان افعي افتاد و پس از 30 دقيقه درگيري طاقت فرسا سرانجام نوه اش را نجات داد و افعي را كشت. البته پزشكان به سينه پسر بچه كه بر اثر حمله مار شكاف برداشته بود بيش از 20 بخيه زدند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |