دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
شهرداران تبريز و شيراز عنوان كردند:
ضرورت حمايت دولت براي دستيابي شهرداري ها به درآمد پايدار
شهردار تبريز:از دولت مي خواهيم با حمايت عملي و نه شفاهي، مشكلات فراروي شهرداري هاي كشور را حل كند تا بيش از پيش مشكلات شهري موجب نگراني و نارضايتي شهروندان نشود
گروه شهري - شهرداران تبريز و شيراز از نبود درآمد پايدار در شهرداري ها به عنوان يكي از مهمتر ين عوامل بازدارنده در ارائه خدمات شهري و برنامه ريزي براي توسعه شهرها در كشور ياد كردند و بر لزوم پايبندي دولت به وعده ها و قوانين موضوعه در اين باره تاكيد كردند.
عليرضا نوين شهردار تبريز با تاكيد بر لزوم ايجاد درآمد پايدار در شهرهاي بزرگ افزود: متاسفانه اين واقعيت تلخ وجود دارد كه شهرداري ها هنوز نتوانسته اند به درآمدهاي پايدار به عنوان يكي از مهمترين راههاي تامين منابع مالي خود برسند.
شهردار تبريز با اشاره به قوانين موضوعه در اين باره گفت:از دهه 70 شهرداري ها با لايحه دولت و تصويب مجلس خودگردان شده اند. دولت از آن پس ديگر از اين سازمانها حمايت مالي نمي كند. از همان هنگام و براساس قانون مصوب از سوي مجلس، پيش بيني شده بود تا درآمدهايي براي شهرداري ها از سوي دولت به وجود آيد، اما تا به امروز اقدامي عملي در اين باره انجام نشده است.
از سويي شوراي شهرها نيز تنها در خصوص تعيين عوارض محلي اختيار دارند وبنابراين بيش از 75 درصد درآمد شهرداري ها نيز از عوارض ماده 100 و فروش تراكم است. و از سوي ديگر فعاليت هاي شهرداري و ارائه خدمات به شهروندان تعطيل بردار نيست. بنابراين شهرداري ها براي تامين منابع مالي اقدام به كارهايي مي كنند كه نگران كننده است.
نوين با اعلام اينكه شهرداري ها در تصميم براي تغيير كاربري ها شتابزده عمل مي كنند تا درآمدهاي خود را از اين طريق بيشتر كنند گفت: به عنوان نمونه بسياري از شهرداري ها براي تامين منابع مالي بسياري از فضاهاي سبز شهري را كه حق شهروندان است، تغيير كاربري داده و به اماكن تجاري تبديل مي كنند. اين اقدام شهرداري ها تنها تامين كننده 5 يا 6 درصد از بودجه است، كه اين امر موجب بروز مشكلات آلودگي هوا و غير قابل زيست شدن محيط شهرها مي شود، بنابراين شهرداري خيلي زود پشيمان شده و با صرف ميلياردها تومان و درصد قابل توجهي از منابع شهر براي تامين فضاي سبز مورد نياز دوباره اقدام مي كنند. شهردار تبريز با تاكيد بر بي توجهي دولت به پرداخت يارانه هاي بخش حمل و نقل و تبصره 13 اظهار داشت: با وجود گذشت 11 ماه از سال هنوز دولت عليرغم وعده هاي داده شده اقدام عملي انجام نداده است و موجب بروز مشكلات متعدد براي شهرداري ها شده است.
نوين بر لزوم ايجاد درآمدهاي پايدار براي شهرداري ها تاكيد كرد و از دولت خواست تا با حمايت عملي و نه شفاهي مشكلات فراروي شهرداري هاي كشور را حل كند، تا بيش از پيش مشكلات شهري موجب نگراني و نارضايتي شهروندان تمامي شهرها ي كشور نشود.
اگر دولت ياري دهد
از سويي ديگر جعفر قادري شهردار شيراز در مورد تامين منابع مالي شهرداري و لزوم ايجاد منابع مالي پايدار براي شهرداري ها گفت: يكي از منابع مالي شهرداري ها مشاركت بخش خصوصي و تغيير كاربري اراضي در اختيار شهرداري است. همچنين اگر شهرداري بتواند با تكيه بر درآمدهاي پايدار و استفاده از منابع مالي بانكي و منابع داخلي راههاي جديدي را پيش روي خود بگشايد بي ترديد اين امكان وجود دارد كه بيش از پيش پروژه هاي شهري رونق بگيرد و علاوه بر تامين بخش قابل توجهي از اعتبارات شهرداري بسياري از سرمايه گذاري ها در سازمان جذب مشاركت هاي مردمي جذب و در نهايت منجر به توانمندتر شدن شهرداري شود.
بر پايه اين گزارش قادري با اشاره به لزوم حمايت دولت از شهرداري از طريق صدور مجوز براي موسسات و يا از طريق ارائه اوراق مشاركت و يا فاينانس اظهار داشت:شهرداري ها مي توانند زمينه هاي متعدد را براي جذب سرمايه گذاري ها شناسايي كنند و ميزان قابل توجهي از اين سرمايه گذاري ها را در بخش بافت هاي فرسوده به كار گيرند. البته اگر دولت با اقدامات مذكور، شهرداري ها را ياري دهد.
وي با اعلام اينكه ما بايد درآمدها را از بخش مسكوني كم كنيم و با منابع پايدار عوارض ناشي از مصرف اين درآمدها را كاهش دهيم افزود:شايد يكي از مهمترين برنامه شهرداري بر اين باشد كه بر درآمدهاي خود تنوع دهد و عوارض بر توليد كه موجب بروز تورم مي شود را كم كند.

مخبر كميسيون فني،  عمراني و شهرسازي شوراي شهر تهران:
برج سازي در تهران متوقف مي شود
013746.jpg
عكس:مسعود خامسي پور
مخبر كميسيون فني،  عمراني و شهرسازي شوراي شهر تهران حداكثر تراكم و ارتفاع ساختمانهاي پايتخت در طرح جامع شهر تهران را به ترتيب 4 و 5 طبقه اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، خسرو دانشجو با اشاره به تصويب طرح جامع طي هفته هاي گذشته در شوراي شهر تهران افزود: طرح جامع پس از رفت و برگشتها و بررسي هاي متعدد كارشناسي در جلسات شوراي شهر طي هفته هاي گذشته با تغييراتي تصويب و به شوراي عالي شهرسازي ارائه شد.
وي ميزان تراكم و ارتفاع ساختماني را از جمله تغييرات در طرح جامع عنوان و اظهار كرد: مشاور طرح جامع بر خلاف نظر شوراي شهر تهران، ميزان تراكم ساختماني را 2، 3 و 4 طبقه پيش بيني كرده بود كه شوراي شهر پس از بررسي و مباحث كارشناسي اين ميزان را با تغيير به 4 و 5 طبقه، تصويب كرد.
مخبر كميسيون فني،  عمراني و شهرسازي شوراي شهر تهران تصريح كرد: هم اكنون ميزان تراكم ساختماني در تهران 4 و 5 طبقه است و شوراي شهر نيز رقم فعلي را در طرح جامع حفظ كرده است.
وي علت اين تصميم اعضاي شوراي شهر تهران را توسعه مراكز خدماتي، فرهنگي و فضاي سبز بيان كرد و گفت: در تهران با مشكل كمبود زمين جهت احداث مراكز فرهنگي، خدماتي و فضاي سبز مواجهيم و اگر ميزان تراكم در ارتفاع ساختمانها طبق پيشنهاد مشاور 2، 3 و 4 طبقه مي شد، بخش عمده اي از زمينها اشغال و ميزان فضاي باز جهت احداث مراكز ياد شده كاهش مي يافت؛ در اين صورت با مشكل تراكم ساختماني و كمبود فضاهاي فرهنگي، خدماتي و فضاي سبز مواجه مي شديم.
دانشجو افزود: به همين دليل شوراي شهر تهران تصميم گرفت تا ميزان تراكم و ارتفاع فعلي يعني 4 و 5 طبقه اي كه سالهاي گذشته اجرا شده را حفظ كرده و سرمايه گذاران و شهروندان با اين شرايط وفق يابند. البته منظور از 4 و 5 طبقه بدون احتساب زيرزمين و پيلوت است.وي تصريح كرد: بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران در طرح جامع، فروش اضافه تراكم به معناي تراكم فروشي سابق و در حقيقت بلند مرتبه سازي و برج سازي در مناطق شكل گرفته شهر تهران، وجود نخواهد داشت. دانشجو گفت: بلند مرتبه سازي تنها در مناطق محدودي چون منطقه 22 كه داراي فضاي باز زيادي است، آن هم با شرايط در نظر گرفته شده مجاز بوده و در مناطق شمالي كه هم اكنون شكل گرفته، برج سازي وجود نخواهد داشت.

خيابان هاي تهران پس از بارندگي همچنان دچار آبگرفتگي مي شود
اخذ جريمه براي ريختن زباله در جوي ها
گروه شهري- مديركل خدمات شهري شهرداري تهران از اخذ جريمه از كساني كه زباله ها را داخل جوي ها مي ريزند خبر داد.
در حالي  كه به دنبال بارندگي هفته گذشته، خيابان هاي پايتخت با وجود وعده شهرداري براي حل كردن مشكل آبگرفتگي، دچار آبگرفتگي شديد شد، مديركل خدمات شهري شهرداري تهران يكي از اصلي ترين علل آبگرفتگي در شهر تهران را مسدود شدن نهرها و جوي ها به علت ريختن زباله  در آن ها دانست.
محسن صادقيان به خبرگزاري مهر گفت: با توجه به اين موضوع و همچنين با توجه به قانون پسماندها در صورت تصويب شوراي شهر، كساني كه زباله در جوي ها مي ريزند از 50 هزار تا يك ميليون تومان جريمه خواهند شد.
مديركل خدمات شهري تهران پس از آبگرفتگي خيابان ها در هفته گذشته اعلام كرده بود كه مقصر 70 درصد از آبگرفتگي ها در روزهاي باراني مردم هستند.صادقيان دليل اين ادعاي خود را ريختن زباله در جوي ها ذكر كرده و گفت: حجم انبوه زباله كه توسط شهروندان، برخي كسبه و واحدهاي صنفي در جوي ها ريخته مي شود، با كوچك ترين بارش از داخل جوي ها به سطح خيابان ها سرريز شده و مردم را دچار مشكل مي كند. او خاطرنشان كرد: در آبگرفتگي 15بهمن در تهران پس از 15 دقيقه بارندگي، انبوهي از زباله از جوي ها به داخل معابر سرريز شد به گونه اي كه چهره زشتي به برخي نقاط شهر داد.
از سوي ديگر جعفر رشيدي، كارشناس شهرسازي، نبود شبكه مناسب جمع آوري آب هاي سطحي در تهران را يكي از دلايل اصلي آبگرفتگي ها در پايتخت مي داند. اين كارشناس با بيان اين كه ادعاي شهرداري در مورد بسته شدن جوي ها با زباله هايي كه شهروندان مي ريزند بخشي از واقعيت است گفت: در حال حاضر سالهاست كه تهران در انتظار شبكه فاضلاب و شبكه جمع آوري آبهاي سطحي است و تا ساخت اين شبكه ها به سرانجام نرسد نمي توان انتظار داشت آبگرفتگي ها كاملاً رفع شوند.
مديركل خدمات شهري شهرداري تهران در مورد شبكه جمع آوري آبهاي سطحي نيز گفته بود كه علاوه بر 360 كيلومتر شبكه احداث شده، 140 كيلومتر ديگر از اين شبكه در حال احداث است كه با تكميل آن تا سال 89 و اصلاحاتي كه در شبكه هاي فرعي و جوي ها در حال انجام است مي توان به كاهش آبگرفتگي ها اميدوار بود.جعفر رشيدي، كارشناس شهرسازي، يكي ديگر از دلايل آبگرفتگي ها را روباز بودن جوي هاي فرعي دانست و گفت: اين جوي ها علاوه بر اين كه به محلي براي ريختن زباله ها تبديل شده اند، موجب گسترش پيدا كردن آلودگي نيز هستند.
در هر حال مديركل خدمات شهري شهرداري تهران اميدوار است با اعمال قانون و اخذ جريمه از كساني كه زباله داخل جوي ها مي ريزند، بخشي از مشكل آبگرفتگي حل شود. اين اقدام با استناد به قانون پسماندها كه دو سال پيش به تصويب مجلس رسيد و شيوه نامه ابلاغ شده از سوي وزارت كشور به شهرها انجام مي شود.

نگاه
وزير اقتصاد:ارائه تسهيلات بانكي اصلاح مي شود
نويد شريفي
013743.jpg

رئيس كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر:
جرايم رانندگي و عوارض كالا و سوخت تهران بايد به مصرف شهر برسد
مهر: شوراي شهر تهران جهت ايجاد درآمدهاي پايدار شهري در صدد ايجاد ساز و كاري است تا عوارض سوخت و كالا و جرايم رانندگي در تهران، به مصرف شهر برسد.
حسن زياري با بيان اينكه در صورتي كه سهم تهران از درآمدهاي شهر تأمين شود ديگر نيازي به كمك هاي دولت نخواهد بود، گفت: عوارض سوخت و جرايمي كه در تهران اخذ مي شود و مشكلات آن معطوف به شهر تهران است، بايد در شهر به مصرف برسد.عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه اخذ هرگونه عوارض در تهران نيازمند تاييد وزير كشور است، افزود: اخذ عوارض از معاملات بورس در تهران به نظر شورا قانوني است ولي هر كدام از دستگاههايي كه اين مصوبه را غير قانوني مي دانند مي توانند طي مراحل تصويب آن در فرمانداري، اعتراض خود را اعلام كنند.زياري گفت: از سال 75 تا امروز، بيش از 60 درصد درآمدهاي شهر متكي به فروش مازاد تراكم بوده است كه اين موضوع براي شهر بسيار مضر است و نبايد شهر را به قيمت اندك بفروشيم.

برخورد از نوع زيست محيطي
صنايع بهتر است قوانين زيست محيطي را يك بار با دقت مرور كنند و مراقب باشند تا در گروه صنايع آلاينده قرار نگيرند، چون معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفته است كه اين سازمان مصمم است تا با صنايع آلاينده به شدت برخورد كند.دلاور نجفي همچنين گفته است كه اين سازمان به دنبال آن است كه هيچ طرحي را بدون ارزيابي مخاطرات زيست محيطي تصويب نكند.
توهم ابر و دود
گمان نكنيد كه اگر هوا ابري باشد دستگاه هاي سنجش آلودگي هوا به اشتباه مي افتند. از طرفي اگر هوا آلوده باشد هم مشكلي براي سيستم هاي تشخيص وضعيت هوا پيش نمي آيد. فتح الله امي، مديركل طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران گفته است كه افزايش يا كاهش آلودگي هواي تهران تأثيري بر ميزان دقت در تشخيص وضعيت و نيز عملكرد دستگاه هاي سنجش آلودگي هوا ندارد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |