دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۴ - Feb 12, 2007
تبيين برنامه هاي اقتصادي دولت نهم از سوي اعضاي دولت
۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه هاي زودبازده پرداخت شد
ايجاد 900 هزار فرصت شغلي تا پايان سال
گروه اقتصادي- وزيران و اعضاي هيأت دولت، ديروزهمزمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي با حضور در مناطق مختلف كشور به تشريح برنامه ها و سياست هاي اقتصادي دولت نهم پرداختند.
وزير امور اقتصادي و دارايي برنامه دولت نهم را توسعه بر مبناي عدالت عنوان كرد و گفت: تاكنون 6 هزار ميليارد تومان از اعتبارات تسهيلات زودبازده و كار آفرين به متقاضيان پرداخت شده است.
داوود دانش جعفري كه ديروز به نمايندگي از هيات دولت در راهپيمايي 22بهمن شهر ساري شركت كرده بود، در جمع مردم اين شهر با تشريح برنامه هاي اقتصادي دولت گفت: بر اساس آخرين آمار، 70 درصد صادرات غيرنفتي ايران در بخش صنعت است كه نسبت به سال گذشته 42 درصد رشد نشان مي دهد و اين در حالي است كه واردات كشور فقط 3/3 درصد افزايش يافته است.
به گزارش مهر، دانش جعفري با اشاره به مشكلات دستگاه هاي اجرايي براي پرداخت حقوق كاركنان در برخي مواقع، افزود: دولت براي حفظ منافع كاركنان دستگاه هاي دولتي پرداخت بخش ثابت حقوق كاركنان را در سال 86 بر عهده وزارت اقتصاد قرار داده است. وي افزود: اين نحوه پرداخت در قالب تبصره اي در لايحه بودجه 86 به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شده است كه اگر تصويب شود، در سال آينده اجرايي خواهد شد. وي تصريح كرد: با اجراي اين قانون، حقوق كاركنان دولت به صورت متمركز در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار خواهد گرفت و به موقع به كاركنان پرداخت خواهد شد.

افزايش حقوق كارگران متناسب با تورم خواهد بود
افزايش حقوق كارگران
با تورم
وزير كار و امور اجتماعي از مشخص شدن حداقل دستمزد سال آينده كارگران در اسفند خبر داد و تصريح كرد: اين طرح هم اكنون با حضور نمايندگان كارگران و كارفرمايان در شوراي عالي كار در دست بررسي است و مطمئناً بايد ميزان افزايش حداقل دستمزد كارگران با در نظر گرفتن نرخ تورم باشد. وي افزود: پرداخت بن هاي كارگري براساس توافق كارگران و كارفرمايان و به صورت نقدي انجام مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، محمد جهرمي كه در راهپيمايي مردم سمنان سخن مي گفت،  ابراز اميدواري كرد تا پايان امسال با بهره برداري از طرح هاي اشتغال زايي بزرگ و نيز پرداخت تسهيلات اشتغال زايي به متقاضيان، بيش از 900 هزار شغل در كشور ايجاد شود. وزير كار و امور اجتماعي همچنين از صدور 36 هزار موافقت اصولي جديد براي ايجاد بنگاه هاي اقتصادي خبر داد. وزير كار از انعقاد قرارداد بانكي به ارزش 7 هزار ميليارد تومان براي ايجاد بنگاه هاي كوچك و زودبازده خبر داد و افزود: با اجرايي شدن اين قراردادها 600 هزار فرصت شغلي تا پايان امسال ايجاد مي شود. جهرمي با اشاره به تصويب 542 هزار طرح اشتغال زا در كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري كشور، افزود: با اجرايي شدن اين طرح ها تا پايان سال آينده براي يك ميليون و 500 هزار نفر شغل ايجاد مي شود.
وزير كار و امور اجتماعي افزود: انتظارات اين وزارتخانه از بانك هاي عامل براي پرداخت به موقع تسهيلات ايجاد بنگاه هاي زودبازده اقتصادي و كارآفرين محقق نشده است. جهرمي افزود: سال 85، نخستين سالي است كه اين تسهيلات پرداخت مي شود و بانك ها كمبود بدنه كارشناسي خود را تقويت كرده اند، اما تلاش ها براي اعطاي اين تسهيلات بايد افزايش يابد.
توسعه متوازن استان ها
وزير تعاون با اشاره به اينكه، توزيع سهام عدالت از توجهات مقام معظم رهبري به اقشار محروم است، گفت: در مرحله اول توزيع سهام عدالت پنج ميليون و 600 هزار نفر در كشور سهام عدالت دريافت كردند كه اين ميزان با اجراي مرحله دوم طرح به ??ميليون نفر افزايش مي يابد. به گزارش ايرنا، محمد عباسي در جلسه شوراي اداري استان گلستان با اشاره به اينكه يكي از شعارهاي دولت نهم عدالت محوري است، تصريح كرد: اين روحيه دولت موجب شده استان هايي كه در گذشته به هردليل كمتر مورد توجه قرار گرفته بودند، امروز توجه خوبي به آنها شود.
عباسي افزود: ايجاد اشتغال يكي از مهمترين دغدغه هاي دولت نهم است و طي يك سال گذشته دولت نهم براي يك ميليون نفر در كشور فرصت شغلي ايجاد كرده است.

رشد قيمت طلا متأثراز بازار جهاني
013752.jpg
گروه اقتصادي- روند افزايش قيمت نفت و طلا در روزهاي پاياني معاملات در بازار هاي بين المللي با توجه به شرايط بازار در روزهاي آينده نيز ادامه مي يابد.
به گزارش روزنامه ساندي تايمز انگليس كارشناسان بازار طلا براين باورند كه با توجه به پيش بيني كاهش بيشتر ارزش دلار قيمت طلا باز هم رو به افزايش خواهد گذاشت.
روز پنج شنبه قيمت هر اونس طلا در بازار هاي جهاني تا 654 دلار افزايش يافت و اين روند پيش بيني مي شود تا 660 دلار نيز ادامه يابد.
اين روزنامه به نقل از يك تحليل گر بازار افزود قيمت نفت نيز روند افزايشي خود را ادامه مي دهد ولي با توجه به انتظار كاهش تقاضا در پايان فصل زمستان بازار طلا بيش از نفت براي صاحبان سرمايه جاذبه خواهد داشت.
براساس اين گزارش تمايل بانكهاي مركزي كشور ها براي تبديل ذخاير ارزي خود به طلا و افزايش ذخاير طلا از ديگر عوامل رشد تقاضاي طلا در بازار هاي جهاني است. با توجه به وارداتي بودن بخش عمده طلاي مصرفي در ايران تاثير قميت هاي جهاني در بازار داخلي نيز موجب رشد قيمت طلا و سكه در بازار هاي داخلي شده است.
در هفته جاري قيمت سكه در بازار هاي داخلي تحت تاثير 3 عامل تورم وارداتي، فرارسيدن پايان سال و تحولات سياسي در 2  هفته اخير 10 تا 15 درصد افزايش داشته است.
در روز شنبه قيمت خريد هر قطعه نيم سكه بهار آزادي 73 هزار تومان، فروش 75 هزار تومان، قيمت هر قطعه ربع بهار آزادي 36 هزار و 500 تومان و قيمت فروش سكه ربع بهار آزادي 38 هزار تومان در سطح بازار بود.

ثبت نام تلفن هاي اعتباري بيش از تلفن هاي دائم
گروه اقتصادي- ثبت نام سيم كارت هاي دولتي كه از ده روز پيش آغاز شده است به رغم كاهش قيمت ها در مقايسه با ثبت نام سال 84 از استقبال بالايي برخوردار نيست وتقاضا براي تلفن هاي اعتباري بيش از تلفن هاي دائم است.
ثبت نام سيم كارت دولتي به رغم مخالفت با قانون برنامه چهارم و سياست هاي اصل 44 قانون اساسي از سوي شركت ارتباطات سيار آغاز شده است و تا 30 بهمن ماه ادامه دارد. اگرچه با توجه به سود بيشتر خريد سيم كارت دائم دولتي از بازار آزاد متقاضيان استفاده از اين خدمات به خريد سيم كارت از بازار و ثبت نام و دريافت آن در سال آينده تمايل بيشتري دارند ولي پيش بيني رونق بازار سيم كارت هاي اعتباري و هزينه كم ثبت نام موجب شده تا ثبت نام كنندگان به خريد پرتعداد سيم كارت اعتباري تشويق شوند.
رمضان صادق زاده نماينده مجلس شوراي اسلامي  در گفت وگو با خبرنگار ما تأكيد كرد، اگرچه ثبت نام سيم كارت اعتباري و دائم از سوي مجلس با مخالفت روبه رو شده بود ولي اين امر با تأكيد دولت بر خصوصي سازي اين بخش در سال آينده آغاز شده است. وي تأكيد كرد كه قانون با صراحت از ورود دولت به بخش هايي كه بخش خصوصي و يا تعاوني در آن فعال هستند منع كرده است ولي دولت همچنان بر ادامه توسعه به رغم فقدان توان ارائه خدمات با كيفيت مناسب اصرار مي ورزد. وي گفت: شبكه دولتي به رغم تأكيد بر اصلاح كيفيت خدمات اين اهداف را نيز پي گيري نكرده و همچنان قطع مكرر تماس و كيفيت صداي نامناسب در اين شبكه ادامه دارد.
زارعيان مديركل روابط عمومي  شركت مخابرات در گفت وگو با خبرنگار ما تأكيد كرد بر اساس گزارش هاي رسيده تا روز شنبه حدود 850 هزار نفر در سراسر كشور براي دريافت سيم كارت دائم و اعتباري دولتي ثبت نام كرده اند.

از سوي وزير مسكن اعلام شد:
اعطاي وام هاي۱۴ ميليون توماني پلكاني يارانه دار به تعاوني ها
013749.jpg
گروه اقتصادي: بر اساس لايحه بودجه سال آينده 35 درصد از منابع درآمدي سازمان ملي زمين و مسكن به ميزان 200ميليارد ريال به صورت كمك يارانه سود بانكي يا وجوه اداره شده از طريق بانك هاي عامل براي ساخت واحدهاي استيجاري و كمك به ساخت مسكن براي گروه هاي كم درآمد در بافت هاي فرسوده اختصاص خواهد يافت.در همين رابطه وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه در لايحه بودجه ، تبصره بسيار جامعي در زمينه تهيه، ساخت و تامين مسكن براي افراد جامعه با جهت گيري براي اقشار كم درآمد، در نظر گرفته شده است، گفت: بر اساس اين لايحه سازمان عمران و بهسازي شهري اجازه دارد به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده شهري و سكونت گاه هاي غير رسمي نسبت به انتشار و فروش اوراق مشاركت به ميزان 6 هزار ميليارد ريال اقدام كند تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه شود.محمد سعيدي  كيا افزود: همچنين بر اساس طرح جامع مسكن، مقرر شده است سالانه 50 هزار واحد مسكوني استيجاري به متقاضيان واگذار شود.به گفته وي، براين اساس وزارت مسكن زمين، وام و يارانه مسكن در اختيار سازندگان مسكن قرار خواهدداد تا سازندگان پس از اتمام ساخت اين واحدها آنها را به مدت 5 سال به صورت اجاره اي واگذار كنند. وزير مسكن در پاسخ به اينكه هزينه زمين پس از چه مدتي از سازندگان اخذ خواهد شد نيز گفت: سازندگان هزينه زمين را پس از 5 سال بايد پرداخت كنند.وي همچنين از اعطاي وام هاي پلكاني به تعاوني ها خبر داد و افزود: وام هاي پلكاني يارانه دار نيز براساس كوچكي و بزرگي شهرها به سازندگان واگذار خواهد شد كه در اين رابطه شهرهاي كوچك از مبالغ بيشتري برخوردار خواهند شد. ميزان وام اختصاصي براي هر واحد نيز حدود 14 ميليون تومان براساس نرخ امسال در نظر گرفته شده است.

تأييد صلاحيت 14 نامزد انتخابات اتاق بازرگاني
گروه اقتصادي- با تأييد صلاحيت 14 تن ديگر از نامزدهاي انتخابات اتاق بازرگاني كشور از سوي شوراي عالي نظارت بر انتخابات، مناقشات مربوط به رد صلاحيت تني چند از نامزدهاي سرشناس انتخابات اتاق بازرگاني خاتمه يافت.
ششمين دور انتخابات سراسري اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور كه قرار است دوم اسفندماه برگزار شود و با ابلاغ سياست هاي اصل 44 و توجه ويژه به بخش خصوصي از اهميت خاصي برخوردار شده است، طي دو هفته اخير تحت تاثير رد صلاحيت 15 نفر از اعضاي فعلي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران از سوي انجمن نظارت بر انتخابات اتاق هاي بازرگاني قرار گرفته بود. با اين وجود، درحالي كه تبليغات رسمي گروه هاي شركت كننده در انتخابات اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور آغاز شده است، شوراي عالي نظارت بر انتخابات، پس از برگزاري جلسه اي مهم، به اعتراض 15 نامزد رد صلاحيت شده رسيدگي كرد و در نهايت، حكم به تاييد صلاحيت 14 تن از آنها داد.

از امروز و در سراسر كشور
بانك ها، ساعت 30/7 صبح آغاز به كار مي كنند
گروه اقتصادي- بر اساس بخشنامه وزير امور اقتصادي و دارايي، ساعت كار بانك هاي سراسر كشور از امروز به ساعت 30/7 صبح بازمي گردد.
مصوبه دولت براي تغيير ساعت كار بانك ها به منظور كنترل ترافيك شهري براي يك دوره آزمايشي سه ماهه از اول مهرماه سال جاري اجرا شد و ساعت آغاز به كار بانك ها از ساعت۳۰‎/۷ صبح به 9 صبح تغيير كرد. اما با تصويب طرح دو فوريتي تعيين ساعت كار بانك ها قبل از ساعت كار ادارات در مجلس و تاييد آن از سوي شوراي نگهبان، دولت موظف به تغيير ساعت كار بانك ها شد و در نهايت با تصميم وزارت امور اقتصادي و دارايي ساعت كار بانك ها مجددا به همان ساعت 30/7 صبح بازگشت كه اين تصميم از امروز در سراسر كشور اجرا خواهد شد.

گفت وگوي امروز
اعتبارات بودجه 86 جوابگوي توسعه
حمل و نقل ريلي نيست
گروه اقتصادي- توسعه ناوگان حمل و نقل ريلي مسافري و باري ازجمله اهداف پيش بيني شده در قانون برنامه چهارم توسعه است. از سوي ديگر با توجه به افزايش تقاضا مخصوصا در بخش حمل و نقل ريلي مسافري به نظر مي رسد ايجاد زير ساخت هاي لازم براي توسعه اين بخش ضروري است. دراين زمينه با محسن پور سيد آقايي مدير عامل شركت قطار هاي مسافري رجاء گفت و گو كرده ايم.
***
روند تخصيص اعتبارات مصوب توسعه حمل و نقل ريلي مسافر در چارچوب قانون بودجه سال جاري چگونه بوده است؟
در چارچوب قانون بودجه سال 85 براي تحقق اهداف پيش بيني شده در سال دوم اجراي قانون برنامه چهارم توسعه در بخش حمل و نقل ريلي مسافر از محل منابع عمومي دولت مبلغ 319 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافت اين در حالي است كه رقم پيشنهادي وزارت راه و ترابري در چارچوب لايحه بودجه سال جاري بيش از اين ميزان بود اما اين ميزان در لايحه دولت كاهش يافت.از سوي ديگر تاكنون تنها يك سوم اين رقم كه در قانون بودجه مصوب شده، تخصيص يافته است و اميدواريم تا پايان سال جاري بقيه اين اعتبار پرداخت شود.
در لايحه بودجه سال آينده چه ميزان اعتبار براي توسعه ناوگان ريلي مسافري پيش بيني شده است؟
براي تحقق اهداف پيش بيني شده توسعه ناوگان حمل و نقل مسافري ريلي شركت رجاء در قانون برنامه چهارم توسعه در چارچوب موافقتنامه سال گذشته در سال 86 مبلغ 35 ميليارد تومان اعتبار در چارچوب لايحه بودجه پيش بيني شده است گرچه پيشنهاد اوليه سازمان مديريت و برنامه ريزي تخصيص مبلغ 44 ميليارد تومان بدين منظور بود اما اين رقم در لايحه بودجه به 35 ميليارد تومان كاهش يافته است. اين در حالي است كه براي تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه در اين بخش در سال آينده نيازمند 158 ميليارد تومان اعتبار هستيم.
با اين روند اهداف پيش بيني شده در زمينه توسعه ناوگان حمل و نقل ريلي مسافر در قانون برنامه توسعه تا چه حد محقق خواهد شد؟
بديهي است كه اعتبارات تخصيص يافته در چارچوب لايحه بودجه سال جاري براي تحقق اهداف پيش بيني شده در بخش توسعه حمل و نقل ريلي مسافر كافي نبوده و اين اعتبارات به هيچ وجه تكافوي نيازهاي موجود را نمي كند. اميدواريم دولت به اين موضوع توجه نموده يا اين كه مجلس شوراي اسلامي مانند سالهاي 84 و۸۵ كه اعتباراتي را براي توسعه حمل ونقل ريلي در نظر گرفت، در بودجه سال جاري نيز اعتباراتي را به اين امر اختصاص دهد. گرچه وزارت راه و ترابري در چارچوب لايحه بودجه سال جاري رقم 158 ميليارد توماني مورد نياز توسعه ناوگان حمل ونقل ريلي شركت رجاء را پيشنهاد كرده بود اما اين رقم در دولت به 35 ميليارد تومان كاهش يافته است.
آيا خصوصي سازي و توجه به سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي، راهكاري براي استفاده از توانمندي بخش غير دولتي در تامين اعتبارات مورد نياز توسعه ناوگان ريلي مسافري نخواهد بود ؟
معتقدم طي برنامه چهارم توسعه به تدريج بخش عمده اي از جابجايي ريلي مسافر به بخش خصوصي واگذار خواهد شد. بايد گفت گرچه در سياست هاي ابلاغي خود شركت رجاء از واگذار  ي ها مستثني شده اما تا كنون بسياري از فعاليت هاي تصدي اين شركت واگذار شده يا در حال واگذاري است.

اتمام حفاري طولاني ترين تونل انتقال آب كشور
سنندج - خبرنگار همشهري: پرويز داودي معاون اول رئيس جمهور همراه با پرويز فتاح وزير نيرو و اسماعيل نجار استاندار كردستان از روند اجراي ساخت تونل انتقال آب سد گاوشان كامياران بازديد كردند.
سد سنگريزه اي هسته اي گاوشان بر روي رودخانه گاورود با 420 ميليارد ريال اعتبار با هدف تامين آب شرب دراز مدت كامياران و كرمانشاه، تامين انرژي برق آب زراعي در حال ساخت است.درهمين حال ،حفاري تونل انتقال آب با طول 20 هزار و 130 متر به عنوان بلندترين تونل انتقال آب ايران به پايان رسيد.عمليات حفاري اين تونل از سال 73 آغاز شده و اين تونل در سال 87 به بهره برداري مي رسد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
داخلي
شهري
انقلاب
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   انقلاب   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |