شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
ايران براي جشن غدير آذين مي بندد
گروه شهري همزمان با آغاز هفته ولايت، سراسر كشور غرق در نورافشاني و جشن مي شود. بنا بر گزارش ها مساجد و مراكز فرهنگي سراسر ايران،  برنامه هاي ويژه آيين هاي عيد غديرر ا برگزار مي كنند و شهرها شاهد برنامه هاي نورافشاني و چراغاني خواهند بود. به گزارش خبرنگار ما در روز عيد سعيد غدير خم، شهروندان با مشاركت شهرداري ها و مساجد، آيين هاي ويژه اي را برپا خواهند داشت و مسابقات ورزشي و فرهنگي خاص اين ايام نيز از سوي سازمان هاي مسئول تدارك ديده شده است.
اين گزارش مي افزايد: به ويژه در شهرهاي مذهبي ايران همچون مشهد، قم و شيراز آيين هاي با شكوهي در گراميداشت عيد سعيد ولايت برگزار خواهد شد و طبق روال معمول اعياد مذهبي، مساجد محور آيين هاي پيش گفته خواهند بود.
برنامه هاي شهرداري در عيد ولايت
اين گزارش مي افزايد: شهرداري تهران همزمان با روزهاي هفته ولايت و فرا رسيدن عيد سعيد غدير خم برنامه هاي متنوعي را براي شهروندان تهراني تدارك ديده  است كه از آن جمله مي توان به مراسم نور افشاني در تمامي مناطق، برگزاري جشن هاي مختلف در مساجد و مدارس و محلات، برگزاري مسابقه هاي مختلف فرهنگي و هنري و ... اشاره كرد. بنا بر اعلام روابط عمومي معاونت فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران برخي از برنامه هاي مناطق 22 گانه پايتخت به مناسبت عيد سعيد غديرخم بدين شرح است:
اجراي برنامه عيد غدير در آسمان غدير با مشاركت بنياد نهج البلاغه همراه با ارسال بهترين خاطره علوي، برگزاري جشن ولايت در آستان مقدس امام زاده صالح (ع) واقع در ميدان تجريش، برگزاري جشن سادات در مركز علوم و ستاره شناسي تهران، اجراي نورافشاني در كنار برج ميلاد در شب عيد سعيد غدير، نورافشاني همراه با اجراي موزيك در پارك ملت در شب عيد غدير، جشن ولايت در ورزشگاه طلوع، نورافشاني و اجراي موسيقي توسط گروه موزيك در پارك لاله در شب عيد غدير، همايش بزرگ سادات (طلايه داران غدير) در مهديه تهران، جشن ولايت در فرهنگسراي بهمن. مشروح آيين هاي تدارك ديده شده از سوي شهرداري تهران به مناسبت گراميداشت عيد سعيد غدير خم را در همشهري آنلاين بخوانيد.

رئيس پليس بزرگراه ها از انتقال 10 هزار خودرو متخلف به پاركينگ خبر داد
مدرس و نيايش پر تخلف ترين بزرگراه هاي تهران
عكس:عليرضا بني علي
009252.jpg
ايسنا: رئيس پليس بزرگراه ها با اشاره به اين كه در سال جاري خودرو 10 هزار راننده متخلف در بزرگراههاي تهران توقيف شده است، گفت: خودروهاي توقيف شده بين 15 روز تا 3 ماه به پاركينگ منتقل شده اند.
سرهنگ علي اكبر ملك زاده با تأكيد بر اين كه از تير ماه سال جاري تا كنون با 20 هزار راننده متخلف در بزرگراه هاي تهران برخورد شده است، افزود: بيشترين متخلفين در سنين 25 تا 35 سال بوده و بيشترين تخلفات نيز حركات مارپيچ، سرعت و سبقت غيرمجاز و انجام حركات آكروباتيك بوده است.وي با اشاره به اين كه پليس بزرگراه ها در 24 بزرگراه پايتخت حضور مستمر و شبانه روزي دارد، افزود: در اين مدت همچنين با تعدادي از رانندگان متخلف حرفه اي كه اقدام به كورس گذاري در بزرگراه هاي مدرس، چمران و نيايش مي كردند نيز برخورد شده است كه در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته انجام حركات نمايشي و كورس گذاري به حد صفر رسيده است.
رييس پليس بزرگراه ها به كاهش شدت تصادفات اشاره كرد و گفت: سرجمع تصادفات در 3 ماهه سوم سال جاري 4 درصد و تصادفات فوتي 7 درصد كاهش يافته است.
به گفته وي بيشترين تخلفات در اين مدت در بزرگراه هاي مدرس حدفاصل چمران به سمت جنوب و نيايش رخ داده است. رييس پليس بزرگراه ها تاكيد كرد: پليس بزرگراه ها روزانه با 500 وسيله نقليه برخورد مي كند كه از اين تعداد بين 100 تا 120 دستگاه خودرو متوقف و به پاركينگ منتقل مي شوند
وي با اشاره به اين كه مأموران گشت بزرگراه با مصرف كنندگان قرص هاي روانگردان و مشروبات الكلي نيز برخورد كرده اند، گفت: همچنين مأموران گشت بزرگراه با مفاسد اجتماعي، صداهاي ناهنجار و تظاهر به حمل حيوانات برخورد مي كنند.
رييس پليس بزرگراه ها افزود: مأموران پليس بزرگراه از افرادي كه مشروبات الكلي به همراه داشته باشند، در محل تست الكل گرفته و نتايج آن را به دستگاه قضايي ارايه مي كنند.
به گفته وي در سال جاري همچنين مأموران با 10 راننده اي كه قرص هاي روانگردان مصرف كرده بودند، برخورد كردند. وي با تأكيد بر اين كه بايد از امكانات جديد و دوربين براي كنترل بزرگراه هاي تهران استفاده كرد، به ايسنا گفت: بر اساس هماهنگي و دستور رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ قرار است بزودي تعدادي از بزرگراه هاي پايتخت به دوربينهاي ثبت تخلف و نظارتي جديد مجهز شوند.

دسترسي متفاوت به سامانه نظارت همگاني شهرداري تهران
اتوبوس سيار 1888 راه اندازي شد
گروه شهري- مركز نظارت همگاني شهرداري تهران، 1888 باهمكاري شركت واحد اتوبوسراني اقدام به تجهيز يك اتوبوس سيار براي پاسخگويي به شهروندان كرده است.
عليرضا محمودي، رئيس مركز نظارت همگاني شهرداري تهران، با اعلام اين خبر گفت: اين اتوبوس براي آسانتر كردن ارتباط شهروندان با مديران شهري به صورت نوبتي در نقاط مختلف شهر مستقر خواهد شد.
محمودي خاطرنشان ساخت: اين اتوبوس هر روز در يكي از نقاط پرتردد شهر پذيراي يكي از مسئولان ارشد منطقه مربوطه و شهروندان آن خواهد بود.
وي افزود: شهروندان مي توانند براي طرح ديدگاهها و مشكلات خود، ضمن مراجعه حضوري به محل استقرار اين اتوبوس با مسئول مربوطه ديدار و مورد خود را طرح نمايند.
شايان ذكر است، مركز نظارت همگاني شهرداري تهران در حال حاضر از طريق تلفن 1888، پست الكترونيك، صندوق هاي صوتي، صندوق هاي انتقاد و پيشنهاد مستقر در مناطق، دورنگار، مراجعه حضوري به مركز و... پيام شهروندان تهراني را در قالب شكايت، انتقاد، پيشنهاد و تقدير، دريافت كرده و جهت پيگيري، حل مشكل و انعكاس آن در برنامه ريزي و تصميم گيري هاي شهري به مراجع ذيربط ارجاع مي دهد.

بيابان زدايي وفرصت هاي
از دست رفته
دكتر ناصر كرمي
قاعدتاً معمول نيست كه كارنامه يك نهاد ايراني بر مبناي دوره فعاليت سال ميلادي محاسبه شود، اما از آن جهت كه 2006 سال جهاني بيابان زدايي بود، لازم است عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در اين باره مورد بررسي قرار گيرد.
سال گذشته، حدود همين ايام بود كه اطلاعيه بسيار نگران كننده دبيركل سازمان ملل متحد درباره خطر توسعه بيابان زايي در جهان منتشر شد. در اين اطلاعيه اشاره شده بود كه بررسي هاي پالئوكليماتيك (اقليم شناسي دوران هاي كهن كه مي تواند مبناي پيش بيني دوران هاي اقليمي باشد) نشان مي دهد بشر وارد يك دوران خشكسالي شده است و انتظار مي رود در سده در پيش رو اوضاع اقتصادي و اجتماعي براي مناطق خشك كره زمين ناگوارتر شود. برهمين مبنا سال 2006 به عنوان سال جهاني بيابان زدايي تعيين شده و مقرر شده بود كشورهاي خشك و نيمه خشك و همه مناطقي كه با خطر بيابان زايي روبه رو هستند از اين فرصت براي برانگيختن يك عزم ملي در برابر بحران در پيش رو استفاده كنند.
جالب است كه حتي كشورهاي نه چندان خشكي مثل اسپانيا و يونان و برزيل و چين از ابتداي سال پيش به همين خاطر تلاش گسترده اي را انجام دادند و در دو كشور اسپانيا و برزيل براي نخستين بار نهادهاي ملي مقابله با بيابان زايي راه اندازي شد.
درباره فعاليت هاي اسپانيا براي گريز از بيابان زايي سال گذشته دست كم ده خبر رسانه هاي بين المللي منتشر شد و مي دانيم اسپانيا در شبه جزيره ايبري، در منطقه اي از كره زمين واقع است كه متوسط بارش هاي جوي آن دست كم سه برابر ايران است. اما دريغ كه از فعاليت هاي ايران در اين باره حتي يك خبر، به عنوان كسي كه به اقتضاي شغلم ناچارم هر روز اخبار حوزه محيط زيست و منابع طبيعي را پيگيري كنم تاكيد مي كنم كه حتي يك خبر منتشر نشد.
انگار نه انگار كه اينجا سرزميني است كه بيش از نيمي از مساحت آن را بيابان تشكيل مي دهد، 80 درصد مساحت آن از نظر اقليمي خشك و نيمه خشك محسوب مي شود و بيست درصد مساحت آن در شمار معدود بيابان هاي واقعي جهان است، يعني مناطقي كه در آن زادآوري زيستي در حداقل ممكن قرار دارد. متولي موضوع حتي به خود زحمت برگزاري يك شو تبليغاتي را نداد، كه معمول نهادهاي دولتي در موارد مشابه است و سال جهاني بيابان زدايي براي اين سازمان سالي بود مثل همه سالها ... كه مي آيند و مي روند و با هركدام حيات در خاك اين سرزمين، قدري بيشتر پا سست مي كند و رمق از كف مي دهد.
اما اي دوستان، اين طرح خودروي ملي نيست كه اگر نشد هم نشد، اگر آتش هم گرفت به جهنم ... اين خاك ماست كه از دست مي رود ... هرچقدر هم صبور باشيم دم فروبستن درباره آن دشوار است.

نگاه
009249.jpg
رسول آذرگون

آلودگي هوا در شمال تهران بيشتر شده است
۸۰ درصد خودروهاي تهران آلاينده است

ايرنا: يك كارشناس و متخصص در زمينه آلودگي هوا، گفت: بررسي ها نشان مي دهد از ميان خودروهاي در حال تردد در شهر تهران، 80درصد آلاينده و تنها 20درصد خودروها پاك هستند.
يوسف رشيدي افزود: آلودگي هوا در تهران در حقيقت ميراث دهه هاي گذشته است و خودروي ناپاك، الزاما خودروي فرسوده نيست.به اعتقاد وي، بيشتر اين آلودگي ها مربوط به عبور و مرور خودروهاي مربوط به سال 1379 و ماقبل آن است كه فرسوده به حساب نمي آيند و از نظر آلودگي، استاندارد خاصي براي آنها در نظر گرفته نشده است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا، گفت: بررسي ها نشان مي دهد حداقل آلودگي خودروهاي در حال تردد توليد ماقبل سال 79، 30 گرم به ازاي هر كيلومتر پيمايش است، اما خودروهايي كه با استانداردهاي روز دنيا توليد مي شوند دو تا 2/0 گرم به ازاي هر كيلومتر پيمايش آلايندگي منتشر مي كنند.رشيدي گفت: برخي خودروها فرسوده نيستند، اما ميزان آلودگي آنها 100 گرم در هر كيلومتر پيمايش است.
وي بر اعمال محدوديت نرم افزاري بجاي سخت افزاري تاكيد كرد گفت: محدوديت هايي مثل زوج و فرد و طرح ترافيك خيلي نتيجه بخش نيست، از اين رو بايد از محدوديت هاي نرم افزاري استفاده كرد كه شامل تامين زيرساخت هاي لازم و بالابردن قيمت سوخت است.اين كارشناس، گفت: بدين ترتيب مردم با اختيار خود و داوطلبانه راه درست را انتخاب مي كنند.
وي با انتقاد از طرح تردد زوج و فرد خودروها گفت: اجراي اين طرح از جمله سياست هايي نيست كه بتوان در كنترل دايمي آلودگي هوا موفق شد، بايد از تجارب كشورهاي موفق استفاده كنيم.به گفته وي، الگوي ترافيكي تغيير كرده و هم اكنون در شمال شهر آلودگي هوا به دليل ساخت و سازهاي نامناسب و حجم بار ترافيكي به خصوص در شب بيشتر شده است.
وي همچنين خواستار پيگيري كميسيون اصل نود درباره وضعيت آلودگي هوا شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |