شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
براي اولين بار در كشور به بهره برداري رسيد
فناوري اطلاعات مكاني در مكان يابي خودروهاي امدادرسان
009180.jpg
گروه علمي فرهنگي- با تلاش يك عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي امير كبير، طرح مكان يابي خودروهاي امدادرسان با موفقيت به انجام رسيد.
جمال شهرابي، استاد دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي امير كبير، با اعلام اين مطلب به خبر نگار همشهري گفت: مرحله نخست پروژه در شهر تهران انجام شد و مرحله دوم نيز در سطح كشور انجام خواهد شد.
وي افزود: هدف پروژه افزايش ميزان دسترسي شهروندان تهراني به وسايل امدادي و كاهش زمان رسيدن امدادگر به محل مد نظر و انجام برنامه ريزي دقيق براي ارائه بهترين سرويس خدماتي به متقاضيان بوده كه خوشبختانه اين مدل براي اولين بار در كشور اجرا شد.
عضو هيأت علمي دانشكد ه مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي امير كبير اظهار داشت: مدل ديناميك مكان يابي  پايگاه هاي
امدادرسان با طراحي لايه هاي اطلاعاتي مكان محور و به وسيله تكنيك هاي توسعه يافته داده كاوي و روش هاي پيشرفته و مخصوص آناليزهاي مكان محور و الگوهاي دسته بندي و شبكه سازي و هم كنش مكاني و تحليل مضاعف، طراحي و   بهينه سازي شده است. وي با اشاره به قابليت هاي مدل ارائه شده گفت: از مهمترين قابليت هاي اين مدل انعطاف پذيري آن است؛
به گونه اي كه توانايي استخراج انواع خروجي ها را براساس نيازهاي متغير مكاني و زماني داراست.به گفته وي، اين مدل وضعيت امدادرساني خودروها را تا هفت برابر بهبود بخشيده است.
عضو هيأت علمي دانشكده مهندسي صنايع دانشگاه صنعتي امير كبير با تاكيد بر اين كه دانش تكنولوژي اطلاعات مكاني در دهه اخير همواره جزو يكي از 10 اولويت برتر علمي در دنياي مدرن بوده است، گفت: امروزه تكنولوژي اطلاعات مكاني در مدل سازي بسياري از
پديده ها و در تمامي حوزه هاي اجتماعي، صنعتي و ....به كار گرفته مي شود و استفاده از اين تكنولوژي هاي نوين نقش مهمي در توسعه صنايع داخلي خواهد داشت.
شهرابي با اشاره به كاربرد اين پروژه اظهار داشت: بر اساس نتايج اين پروژه، پايگاه هاي امدادي بر اساس نوع امداد درخواستي، نوع خودرو، منطقه
قرارگيري ، زمان و ساير عوامل مرتبط طراحي مي شود؛ به طوري كه محل قرارگيري هر پايگاه، تعداد امدادگران هر پايگاه، سطح تخصص مورد نياز امدادگران، نحوه شيفت بندي، سطح و ميزان امكانات و قطعات يدكي موجود در هر پايگاه و ..... براساس نتايج حاصل از مدل، به صورت ديناميك تعيين خواهد شد. وي افزود: اين پروژه با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي علمي يكي از معضلات مهم امداد رساني را به صورت كاربردي حل كرده است.به گفته وي از آنجا كه با توجه به نوع بسترهاي اطلاعاتي ترافيكي شهر تهران بخشي از دانش به كار گرفته شده در ساخت اين مدل به صورت بومي توليد شده است مي تواند از بعد آكادميك نيز براي دانشگاه صنعتي اميركبير ثمرات ويژه خود را داشته باشد.

كشف سياه چاله  سنگين در مكاني غير منتظره
مهر: اخترشناسان سياه چاله اي را رصد كردند كه انتظار مشاهده آن در نقطه كشف شده از عالم را نداشتند.
اين سياه چاله كه 10 برابر حجيم تر از خورشيد است، درون خوشه اي كروي شكل در كهكشان بيضي مانند GC 4472 در ويرگو كلاستر واقع شده و در حدود 50 ميليون سال نوري از زمين فاصله دارد.
غلظت يك سياه چاله به حدي زياد است كه حتي نور هم قادر به فرار از كشش قوي جاذبه درون آن نيست.
يافته هاي اين اكتشاف كه در نشريه نيچر به چاپ رسيد، دانشمندان را متحير ساخته، زيرا فرضيه هاي بسياري حاكي از آن بود كه تقابلات جاذبه اي بين سياه چاله هاي درون يك مجموعه به سادگي كل يا اكثر سياه چاله ها را به خارج از خوشه دفع مي كند.دانشمندان معتقدند: سياه چاله ها به دليل آنكه جزو
پرجرم ترين مواد در خوشه كروي هستند، به مركز مجموعه كشيده مي شوند. در اين قسمت با يك ستاره يا سياه چاله هاي ديگر جفت مي شوند.
سيستم دوتايي متشكل از سياه چاله و يك ستاره باثبات است.اما زماني كه دو سياه چاله باهم جفت مي شوند تقابلات قوي جاذبه اي بين آنها به يك يا هر دو سياه چاله ضربه وارد ساخته و سيستم دفع را ايجاد مي كند.كشف اين يافته كه سياه چاله GC 4472 در مقابل نيروي دفع و پس زني مقاومت مي كند حاكي از آن است: اين جسم با يك ستاره و نه با يك سياه چاله جفت شده است. به گفته توماس ماكارون سرپرست اين تحقيق و فضانورد دانشگاه ساتهمپون انگليس، تشابهات عددي مي گويد: باقي ماندن سياه چاله درون خوشه ها كاري دشوار است.درحقيقت، نيروي دفع به دليل دوتايي بودن سياه چاله ها فعال مي شود. وي افزود: شيوه ديگري براي باقي ماندن سياه چاله ها درون يك خوشه وجود دارد.
در برخي موارد ممكن است سياه چاله اي با جرمي 50 برابر جرم خورشيد كشف شود كه در اين صورت، سناريوهاي دفع ايجاد نمي شود.

آموزش عالي
اعتراض دانشجويان به اجاره بهاي 290 هزار توماني خوابگاه ها
ايسنا: جمعي از دانشجويان خوابگاه هاي خودگردان دانشگاه ياسوج نسبت به بالا بودن اجاره بهاي خوابگاه ها نسبت به ساير دانشگاه ها اعتراض كردند.
عليزاده معاون دانشجويي دانشگاه ياسوج در اين باره اظهار كرد: به طور كلي اجاره بهاي مسكن در شهر ياسوج نسبت به ساير شهرها بسيار بالاست.
وي افزود: بر اين اساس اجاره بهاي دريافتي از دانشجويان در اين خوابگاه ها از 170 هزار تومان تا 290 هزار تومان متغير است.
برگزاري آزمون كارداني اختياري شد
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از اصلاح برخي از نواقص طرح كنكور مجلس خبر داد.
حسن خالقي با بيان اينكه مجلس برخي از نواقص طرح كنكور را برطرف كرده است، تصريح كرد:  بر اساس طرح كنكور مجلس قرار بود از سال آينده پذيرش دانشجوي كارداني پيوسته و ناپيوسته بدون كنكور انجام شود، با اين حال به اعتقاد وزارت علوم اجراي اين طرح از سال آينده بسيار زود است؛ چراكه نمرات استانداردي براي سوابق تحصيلي دوره دبيرستان وجود ندارد و بايد فرصتي براي ايجاد اين نمرات استاندارد ارائه شود و پس از آن پذيرش دانشجو بدون كنكور انجام شود. معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: براي پذيرش دانشجو در دوره هاي كارداني نيازي به برگزاري كنكور نيست، با اين حال پذيرش دانشجو بر اساس معدل نيز به دليل استاندارد نبودن امتحانات در حال حاضر صحيح نيست.

گياهان هم مي خوابند
009177.jpg
مهر: گياهان شب هنگام به گونه اي خاص به خواب مي روند تا موقعيت خود را با شرايط محيطي وفق دهند. اگرچه اين گونه از جانداران از حس قرارگرفتن در حالت بيهوشي همچون ديگر موجودات به هنگام خواب برخوردار نيستند اما در حالت هاي شبيه به خواب همچون ركود فصل زمستان يا توقف فتوسنتز شبانه حاصل از غيبت خورشيد قرار مي گيرند. همچون بدن انسان ها، هورمون ها زمانبندي تغييرات فيزيكي گردشي گياهان را نيز تنظيم مي كنند.
يكي از موقعيت هاي شبيه به خواب معروف و مورد مطالعه yctiasty يا حركت در شب ناميده مي شود.
اين حالت در بسياري از گياهان با بستن يا تغييرشكل  دادن برگ و گلبرگ ها در قالب يك برنامه ريزي روزانه ايجاد مي شود.
داروين با مطالعه yctiasty فرضيه اي ارائه داد مبني بر اين كه گياهان اين كار را براي مقاومت در برابر كاهش دماي هوا در طول شب انجام مي دهند. دانشمندان ديگر در اين خصوص اظهار داشتند: در گياهان جنگل هاي مناطق باراني yctiasty امكان حداكثر پرتوگيري روزانه از خورشيد را فراهم مي سازد؛ در حالي كه تاكردن برگ ها ميزان بيشتري آب را براي گياهان در شب ذخيره مي كند.
برخي از اين حركات طي چرخه 24ساعته اتفاق مي افتد كه حتي تا زماني كه گياه از نور محروم است، ادامه مي يابد.

كنكورها
تمديد مهلت ثبت نام در آزمون هاي سال 86 دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي- مهلت ثبت نام در آزمون سراسري سال 1386 دانشگاه آزاد اسلامي تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه 21 دي ماه 1385 تمديد شد.
همچنين ثبت نام دوره دكتراي تخصصي با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامي نيز تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه 21 دي تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي ، داوطلبان براي ثبت نام در اين دوره مي توانند با مراجعه به يكي از مراكز پستي محل سكونت خود، دفترچه راهنما را دريافت كنند و پس از مطالعه دقيق آن نسبت به تكميل مدارك مورد نياز و ثبت نام خود اقدام كنند.

تمديدمهلت ثبت نام آزمون مهندسي حرفه اي
گروه علمي فرهنگي -مهلت ثبت نام آزمون مهندسي حرفه اي يا PE تا 26 ارديبهشت 86 تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش ،بر اين اساس داوطلبان با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sajesh.org و با مطالعه دفترچه راهنماي شركت در آزمون نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
ثبت نام در اين آزمون منحصراً اينترنتي است و آزمون نيز دهه اول خرداد سال 86 برگزار مي شود.

اعلام جزئيات آزمون نوبت اول تافل به روش IBT سال 2007
گروه علمي فرهنگي- آزمون نوبت اول تافل به روش IBT سال 2007، بيست و نهم دي برگزار مي شود.
آزمون تافل نوبت اول به روش IBT سال 2007 روز جمعه 29 دي برگزار مي شود. به گزارش سازمان سنجش ،بر اين اساس متقاضيان مي توانند با به همراه داشتن مدارك مورد نياز در وقت اداري شخصا براي ثبت نام به سازمان سنجش مراجعه كنند. اين آزمون به روش IBT يا آزمون شبكه اي برگزار مي شود و با توجه به محدوديت ظرفيت برگزاري، اولويت ثبت نام بر اساس مراجعه داوطلبان خواهد بود.

علمي فرهنگي
نارضايتي 20 درصد فرهنگيان از كلاس هاي ضمن خدمت
مهر: بر اساس تحقيقات انجام شده در 31 استان كشور، 80 درصد فرهنگيان از كلاس هاي ضمن خدمت اعلام رضايت كرده اند.
حسين نقوي مديركل دفتر ارتقاء مهارت هاي حرفه اي و تربيت معلم وزارت آموزش و پرورش افزود: تا كنون تحقيقي در زمينه تاثير كلاس هاي ضمن خدمت فرهنگيان بر ميزان موفقيت دانش آموزان انجام نشده است.

كشف بيش از 3 هزار سكه تاريخي
گروه علمي فرهنگي- فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي كشور از كشف هزاران سكه تاريخي، 2 فلزياب و يك مجسمه خبر داد.
سردار عباسعلي روحي گفت: عزم سازمان ميراث فرهنگي كشور در حفاظت از فرهنگ و گنجينه هاي بي نظير كشور و تلاش شبانه روزي عوامل يگان حفاظت، فضاي ناامني را براي قاچاقچيان و متجاوزان به آثار تاريخي ايجاد كرده است.
وي افزود: بيش از 5 هزار عمليات بازديد و سركشي از آثار تحت حفاظت و نقاط جرم خيز در 72 ساعت اخير باعث شده است حدود 3 هزار سكه، يك مجسمه و يك دستگاه فلزياب در كاشان، بيش از 982 عدد سكه دوران اسلامي در چهارمحال و بختياري و يك دستگاه فلزياب در همدان كشف و ضبط شود. كه در اين راستا 14 نفر از متجاوزان و قاچاقچيان آثار فرهنگي دستگير و در اختيار مراجع قضايي قرار گرفتند.

جاذبه هاي تاريخي و طبيعي ما در خدمت گردشگري نيست
ايسنا: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نشست كارشناسان و دست اندركاران و مديران حوزه توريسم كشور گفت: رونق گردشگري، رونق صنايع دستي است و رونق صنايع دستي نيز رونق گردشگري است. صنايع دستي بخشي از ميراث فرهنگي و تاريخي ماست و اين ها به هم مرتبط  و غيرقابل  تفكيك هستند.
رحيم مشايي در خصوص مقوله گردشگري استان خوزستان گفت: استان خوزستان در اين زمينه استان پرظرفيتي است. باستان شناسي در اين استان،  جهان را از نظر باستان شناسي متحول خواهد كرد. از نظر جاذبه هاي طبيعي نيز خيلي ها استان خوزستان را نمي شناسند. در دنيا مشهور است كه ايران كشوري چهار فصل است. اين مهم به مدد آب  وهواي خوزستان است كه امكان پذير شده است.
رحيم مشايي تصريح كرد: از هيچ يك از زمينه هاي گردشگري از قبيل ظرفيت هاي تاريخي، ظرفيت هاي طبيعي و ظرفيت هاي دفاع مقدس متاسفانه در خوزستان استفاده نشده است.

اختلاف بودجه مصوب و تخصيص يافته به آموزش و پرورش
مهر: بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش طي يك دهه گذشته نسبت به بودجه اي كه به اين وزارتخانه اختصاص يافته، 37درصد اختلاف داشته است.
محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش گفت: در 10 سال گذشته بودجه مصوب وزارت آموزش و پرورش نسبت به بودجه اي كه اختصاص يافته، 37درصد اختلاف داشته و اين مشكل ديرينه اي است كه بايد نسبت به رفع آن اقدام شود.

طراحي قايقي شبيه دلفين
مهر:  قايقي كه همچون دلفين 10 فوت به هوا مي پرد و آكروبات بازي مي كند از فايبرپلاستيك، فلز ضد زنگ و روكش مخصوص جنگنده هاي آمريكايي ساخته شد. نقشه ساخت اين قايق با نام نفوذكننده در دريا زاييده افكار راب اينز و دن پيازا دو تن از طرفداران ورزش هاي آبي نيوزيلند و آمريكاست.
اين قايق دو نفره درست مثل يك دلفين ظرف 20 ثانيه تا 2 فوت به زير آب شيرجه مي زند. قايق با يك موتور چرخشي دريايي "آتكينز" با قدرت 175 اسب بخار كار مي كند. وجود دو بال كه با فرمان دستي فعال مي شود به سكاندار امكان مي دهد تا تغيير جهت دهد. پدال هاي عقبي نيز قسمت دم يا باله عقبي را به حركت در مي آورد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |