شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۶ - Jan 6, 2007
كنگره آمريكا در دست دمكرات ها
009234.jpg
گروه بين الملل يكصد و دهمين نشست كنگره آمريكا براي اولين بار در عرض 12 سال اخير با پيروزي نمايندگان دمكرات در كنگره و مجلس سنا تشكيل شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خانم نانسي پلوسي نماينده دمكرات ايالت كاليفرنيا كه رئيس مجلس نمايندگان شد، اعلام كرد: دمكرات ها بار ديگر بازگشته اند. ما امروز تاريخ را خواهيم نوشت. امروز مسير كشور را ما تعيين مي كنيم. سخنان پلوسي به اين تعبير شده است كه نظارت سختگيرانه اي بر سياست جرج بوش در عراق اعمال خواهد شد. كنگره آمريكا در زماني آغاز به كار كرد كه بوش براي اعلام سياست هاي جديدش در عراق خود را آماده مي كند. در مجلس نمايندگان علاوه بر نانسي پلوسي، تام لانتوس 78 ساله كه خواهان مذاكره با ايران و سوريه است، رياست كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان را برعهده گرفت.
در سنا هري ريد از ديگر مخالفان سرسخت كاخ سفيد رهبر اكثريت شد و جوزف بايدن كه اميدوار است در انتخابات رياست جمهوري 2008 آمريكا به پيروزي برسد، رياست كميته روابط خارجي سنا را برعهده گرفت.
ريد در اولين اظهارنظر خود در سمت جديد گفت: ما قصد داريم تا براساس اصول دو حزبي فعاليت كنيم، تا بدين صورت مشكلات مردم آمريكا حل شود.
درحالي از سياست دو حزبي سخن به ميان مي آيد كه حتي وحدت  نظر در قبال سياست آمريكا در عراق در حزب جمهوري خواه و حزب دمكرات وجود ندارد. از مجموع 49 سناتور عضو سنا از حزب جمهوري خواه فقط 12 سناتور از افزايش نيرو در عراق حمايت مي كنند. در حزب دمكرات نيز گروهي معتقدند بايد بودجه عمليات نظامي در عراق محدود شود، جرج بوش استيضاح شود و گروهي ديگر با نداي اعزام سربازان بيشتر به عراق همنوايي مي كنند.
يهودي ترين كنگره
كنگره آمريكا 535 عضو دارد (100 سناتور از مجلس سنا و 435 نماينده از مجلس نمايندگان) در كنگره جديد آمريكا كه براساس انتخابات 16 آبان (7 نوامبر) تشكيل شده است، 43 يهودي حضور دارند.جامعه يهوديان آمريكا فقط 2 درصد جمعيت هستند. اما از 100 كرسي در مجلس سنا، 13 كرسي و از 435 كرسي در مجلس نمايندگان 30 كرسي در اختيار دارند. از 30 يهودي عضو مجلس نمايندگان 29 نفر در حزب دمكرات عضويت دارند و از 13 يهودي عضو سنا، 9 نفر عضو حزب دمكرات هستند.به گزارش روزنامه اسرائيلي هاآرتص و به نقل از سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا، جمله يهوديان عضو كنگره به آمريكا، به يهوديان و به اسرائيل متعهدند.

مشاجره المرت و مبارك
در نشست خبري مشترك
گروه بين الملل - نشست خبري ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي و حسني مبارك رئيس جمهور مصر به رغم تلاش دو طرف به محل منازعه اي تبديل شد كه نشانگر تفاوت ديدگاه آنها در موضوع فلسطين و نيرو هاي مؤثر در سرنوشت اين سرزمين است.
در اين نشست بيش از هرچيز اختلاف نظر دوطرف در مورد روند احياي صلح مشخص شد.
به گزارش ايسنا در نشست مذكور حسني مبارك در اين ديدار متوقف ساختن تجاوزات اسرائيل عليه فلسطينيان و جلوگيري از هر گونه اقدامي كه تلاش هاي مصر در راستاي صلح را نابود مي سازد، خواستار شد.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن حسني مبارك بعد از اين ديدار در كنفرانس مطبوعاتي با المرت تصريح كرد: امنيت اسرائيل هرگز از طريق اعمال خشونت و عمليات نظامي محقق نمي شود بلكه اين امر از طريق تلاش جدي در راستاي صلح حاصل خواهد شد.
در كنفرانس مطبوعاتي بعد از اينكه المرت اظهار داشت كه دولت فلسطين اسرائيل را به رسميت نمي شناسد و افرادي امثال خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس نيز اسرائيل را به رسميت نمي شناسند اختلافات ميان مبارك و المرت ايجاد شد.
مبارك در اين لحظه با قطع كردن صحبت هاي المرت گفت: در اين خصوص با تشكيلات خودگردان فلسطين وارد مذاكره شويد.

دخالت مستقيم آمريكا در سومالي
فارس: آمريكا با استقرار نيروي نظامي و دخالت مستقيم در تحولات سومالي، به تعقيب اسلام گرايان در اين كشور پرداخته است.
نظاميان نيروي دريايي آمريكا به همراه ارتش اتيوپي و نظاميان دولت موقت سومالي در تعقيب اسلام گرايان بوده و نظاميان آمريكايي مستقيما از خروج اسلام گرايان از سومالي ممانعت مي كنند.
شون مك كورمك سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز با تأييد اين خبر گفت نظاميان آمريكايي مستقر در جيبوتي در اين عمليات حضور دارند و با گشتزني در آب هاي سومالي به دنبال نيروهاي اتحاديه محاكم اسلامي هستند.
مك كورمك از همكاري همسايگان سومالي در شاخ آفريقا در اين عمليات خبر داد و گفت: ما اجازه نمي دهيم رهبران و اعضاي اتحاديه محاكم اسلامي از سومالي خارج شوند.
همچنين به گزارش خبرگزاري فرانسه، گروه تماس كه به درخواست آمريكا با حضور تمامي اعضا در نايروبي پايتخت كنيا گرد هم آمده اند، همچنين قصد دارد راه هاي خروج سومالي را از هرج و مرج و آشوب و نيز موضوع تأمين هزينه لازم براي برقراري ثبات در اين كشور بعد از 16 سال جنگ داخلي بررسي كند.
عبدالله يوسف احمد رئيس جمهور سومالي، گنداي فريزر معاون وزير خارجه آمريكا در امور آفريقا و رافائل توجو وزير امور خارجه كنيا در پشت درهاي بسته در اين نشست حضور دارند.
گروه تماس كه ژوئن 2006 تشكيل شد شامل نمايندگان سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، اتحاديه آفريقا، اتحاديه عرب، تشكيلات دولتي توسعه ايغاد شامل هفت كشور شرق آفريقا و نيز متشكل از كشورهاي آمريكا، انگليس، ايتاليا، نروژ، سوئد و تانزانيا است.

آرايش جديد سياسي امنيتي آمريكا در عراق
گروه بين الملل خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس گزارش داده است كه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا درصدد ترميم تيم امنيت ملي خود است.
بوش كه قرار است روز سه شنبه استراتژي جديد آمريكا در عراق را اعلام كند، قرار است رايان كروكر سفير آمريكا در پاكستان را جايگزين زلماي خليل زاد در عراق نمايد و خليل زاد به جاي جان بولتن، نماينده آمريكا در سازمان  ملل منصوب خواهد شد. از طرف ديگر ژنرال جان ابي زيد فرمانده ارشد نظاميان آمريكا در عراق و افغانستان نيز جاي خود را به دريادار ويليام فالون خواهد داد.
ژنرال جرج كيسي فرمانده نيروهاي آمريكا در عراق نيز سمت خود را به ژنرال بازنشسته ديويد پتريوس مي دهد. از طرف ديگر، دريادار مايك مك كونل با 25 سال سابقه اطلاعاتي و نظامي نيز جايگزين وزير امنيت داخلي آمريكا جان نگرو پونته مي شود. تغيير در آرايش سياسي امنيتي آمريكا با بركناري دونالد رامسفلد وزير دفاع سابق آمريكا و روي كار آمدن رابرت گيتس شروع شده است.
اين تغييرات درحالي صورت مي گيرد كه حداقل برخلاف توصيه گزارش بيكر  هاميلتون و برخلاف نظر فرماندهان آمريكايي در ميدان عراق، جرج بوش درصدد است توصيه افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق كه توسط باقي مانده تيم نومحافظه كاران در دولت ارائه شده است را اجرا كند.
بحث درباره افزايش حدوداً يك ماه به درازا كشيده است. برخي مطلقاً مخالف و برخي مطلقاً موافق افزايش نيروها هستند.نومحافظه كاران افزايش نيروها در عراق را وقتي مؤثر مي دانند كه چشمگير و وسيع باشد.
اما سران نظامي و فرماندهان عملياتي در عراق، افزايش نيروها را با كشته شدن بيشتر مردم عراق مرادف مي دانند. از نظر افكار عمومي آمريكا حداقل 3000 دليل (تعداد كشته هاي آمريكا در عراق) براي مخالفت با اعزام نيروي بيشتر به عراق وجود دارد و اين غير از آن است كه انتخابات 16 آبان در آمريكا در واقع يك رأي منفي به شخص بوش و يك رأي منفي به سياست آمريكا در عراق بوده است.
به هرحال ابتدا قرار بود تا 40 هزار نفر به 132000 نيروي آمريكايي در عراق افزوده شود. اما ظاهراً قرار است در اين مرحله به اعزام 9000 نفر اكتفا شود. نيروهاي جديد آمريكا در عراق قرار است 7000 نفر در قالب 2 تيپ در بغداد و 2000 نفر تفنگدار دريايي نيز در استان سني نشين الانبار عراق مستقر شوند. نكته بارز تركيب جديد آرايش سياسي امنيتي آمريكا در عراق آن است كه فرماندهاني به خدمت فرا خوانده شده اند كه علاوه بر قدرت فرماندهي، توان ارزيابي و تحليل در صحنه را نيز دارند.

كوتاه از جهان سياست
مردم تركيه، رژيم صهيونيستي را دشمن مي شناسند
ايرنا: براساس نتايج يك نظرسنجي 5/91 درصد از مردم تركيه رژيم صهيونيستي را بزرگترين دشمن مردم تركيه اعلام كردند.براساس اين نظرسنجي كه مركز تحقيقاتي باشكنت در 15 استان اجرا كرده، 1/77 درصد مردم نيز آمريكا را به عنوان بزرگترين دشمن ارزيابي كردند.روزنامه اسلامگراي واكيت با اختصاص تيتر صفحه نخست شماره روز پنجشنبه خود به عبارت اسراييل و آمريكا دو دشمن بزرگ ملت نتايج اين نظرسنجي را منتشر كرد.شركت كنندگان در اين نظرسنجي در پاسخ به اين سئوال كه كدام كشورها را كشور دوست تركيه ارزيابي مي كنيد به ترتيب فلسطين، پاكستان، افغانستان، اندونزي و ايران را به عنوان كشورهاي دوست تركيه ارزيابي كردند.

توافق فتح و حماس براي آتش بس
گروه بين الملل - يك روز پس از درگيري خشونت بار ميان نيرو هاي فتح و حماس، اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين و از اعضاي ارشد حماس و محمود عباس رئيس   خودگردان دولت فلسطين و رهبر فتح در خصوص برقراري آتش بس تمام عيار و تشكيل كميته تحقيق در خصوص اين درگيري ها توافق كردند.به گزارش خبرگزاري فارس درگيري ميان نيرو هاي هوادار فتح و حماس منجر به كشته شدن شش نفر شد. در اين حادثه چهار عضو فتح از جمله محمد غريت معاون رئيس دستگاه امنيت پيشگيرانه،وابسته به فتح و حسين ابوهليل دبيركل جنبش فتح در شمال غزه كشته شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه يكي ديگر از كشته شدگان نيز از اعضاي جنبش حماس بود. اين خبرگزاري مي افزايد كه در درگيري مذكور 60 فلسطيني نيز مجروح شدند.
در همين حال ايرنا به نقل از شبكه خبري العربيه از نشست عباس و هنيه در اين خصوص خبر داد. به گزارش مذكور دوطرف در اين نشست ضمن محكوم كردن حادثه مذكور خواهان خويشتن داري دوطرف منازعه شدند.

دولت آمريكا بدون مجوز، نامه هاي مردم را باز مي كند
گروه بين الملل- جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا، با توسعه اختيارات خود قانوني را امضا كرده است كه به دولت اجازه مي دهد بدون نياز به حكم قضايي، نامه هاي مردم را باز كند. گرچه در ذيل اين قانون اعطاي اين مجوز تحت شرايط اضطراري تجويز شده است اما مقامات پستي و قانون گذاري آمريكا معتقدند اين قانون حتي با قوانين اخيري كه به امضاي بوش رسيده مغايرت دارد.به گزارش سايت نيوزديلي، يك سناتور ارشد كميته اطلاعات سنا گفته است، اين قانون را مورد توجه قرار خواهيم داد.

ترور يك روحاني شيعه در پاكستان
واحد مركزي خبر: رسانه هاي پاكستان ديروز گزارش دادند مهاجمان مسلح ناشناس يك روحاني شيعه را در شهر پيشاور در شمال اين كشور به ضرب گلوله به قتل رساندند.به گزارش خبرگزاري آلمان از اسلام آباد، رسانه هاي پاكستان ديروز اعلام كردند اين روحاني شيعه كه سيدعلي امام جعفري نام داشت روز پنج شنبه به هنگام بازگشت به خانه از سوي سه مهاجم مسلح ناشناس با سلاح هاي خودكار هدف قرار گرفت و مهاجمان فرار كردند.

ديدار صدر اعظم آلمان با بوش
واحد مركزي خبر: خانم آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان با جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در كاخ سفيد ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاري آلمان از واشنگتن، سران آمريكا و آلمان در مذاكرات خود در كاخ سفيد درباره مسائل مختلف از جمله برنامه هسته اي ايران ، اوضاع در افغانستان و مسائل مربوط به انرژي و تجارت گفتگو كردند.
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان سال گذشته ، دو ماه پس از آنكه به قدرت رسيد با جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در واشنگتن ديدار كرد كه اين يكي از اولين سفرهايش به خارج به عنوان صدر اعظم اين كشور بود.
اين اقدام براي برقراري روابط حسنه ميان اروپا و آمريكا انجام شد زيرا پيش از آن در اين روابط به علت حمله آمريكا به عراق به شدت اختلال ايجاد شده بود.

مذاكره بوش با مالكي
همزمان با شايعه استعفاي نخست  وزير عراق
گروه بين الملل - همزمان با شايعه استعفاي نوري مالكي نخست وزير عراق، ديروز جورج بوش رئيس جمهور آمريكا با وي از طريق ويدئو كنفرانس مذاكره كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر ، يك مقام برجسته عراقي اعلام كرد كه مالكي استعفاي خود را تقديم جلال طالباني رئيس جمهور عراق كرده است.
گفته مي شود در پي پخش تصاوير لحظات اعدام صدام و واكنش هاي مختلف نسبت به آن فشار فراواني بر روي مالكي است. از سوي ديگر مالكي پس از ديدار با بوش ظاهرا قصد استعفا داشته است. وي كه سه روز پيش اعلام داشت آرزو مي كند هرچه سريعتر دوران مسئوليت اش به پايان برسد، به دليل دخالت هاي آمريكا در امور امنيتي عراق و اختيارات محدودش خواهان استعفا شده است. در همين حال، توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد گفت كه در مكالمه مالكي با بوش در خصوص وضعيت امنيتي بغداد صحبت شد. بنابراين گزارش بوش خواهان تقويت نيرو ها در بغداد شده است.
در همين حال، ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس گزارش داد كه پنتاگون گزينه اعزام نيرو هاي بيشتر به عراق را به بوش داده است. بر اساس اين گزارش پنتاگون پيشنهاد كرده كه بين 8 تا 9 هزار نيروي تازه نفس به عراق اعزام شوند. در حال حاضر 132 هزار نيروي نظامي آمريكايي در عراق مستقر هستند.

حملات نيروي هوايي سريلانكا به مواضع شورشيان تاميل
واحد مركزي خبر: سخنگوي ارتش سريلانكا اعلام كرد حملات جنگنده هاي نيروي هوايي اين كشور به مواضع شورشيان تاميل براي چهارمين روز متوالي همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كلمبو، وي افزود: نيروي هوايي سريلانكا بامداد امروز جمعه با استفاده از جنگنده هاي ساخت اسرائيل پايگاه ببرهاي آزاديبخش تاميل در منطقه تحت كنترل شورشيان در ويلاواتاي را به شدت تخريب كرد.
وي افزود: اين پايگاه متعلق به نيروهاي دريايي شورشيان تاميل بود. شورشيا ن تاميل كه مناطق تحت كنترل آنها در شمال و شرق سريلانكاست، از روز سه شنبه هدف حملات پيوسته نيروهاي هوايي سريلانكا قرار گرفته اند و تاكنون در اين زمينه هيچگونه اظهار نظري نكرده اند.

سخنان سركرده گروه طالبان درباره اوضاع افغانستان
واحد مركزي خبر: ملاعمر سركرده طالبان در اولين مصاحبه خود از زمان سرنگوني اين گروه در سال 2001 ميلادي تاكنون در گفت وگوي غيرمستقيم با روزنامه نيويورك تايمز به ادامه نبرد براي آزادي افغانستان از اشغال نيروهاي خارجي متعهد شد و اعلام كرد اسامه بن لادن سركرده گروه القاعده را در 5 سال گذشته ملاقات نكرده است.به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورك ملاعمر با اشاره به اين كه وي و بن لادن هدف مشتركي در زمينه بيرون راندن نيروهاي آمريكايي از افغانستان دارند، گفت: از دسامبر سال 2001 ميلادي زماني كه وي پس از سرنگوني رژيم طالبان قندهار را ترك كرد، بن لادن را نديده و براي ديدار با وي نيز تلاشي نكرده است اما براي سلامتي اش دعا مي كند.
سركرده گروه طالبان در اين مصاحبه كه جمعه منتشر شد در پاسخ به پرسش هايي كه روزنامه نيويورك تايمز از طريق سخنگوي اين گروه مطرح مي كرد افزود: از اين كه بن لادن را در افغانستان پناه داده است پشيمان نيست.وي همچنين گزارش هايي را مبني بر اين كه شبه نظاميان اين گروه كمك هايي از پاكستان دريافت مي كنند و اين كشور به آنها پناه مي دهد رد كرد و گفت: ما تاكنون هيچ كمكي دريافت نكرده ايم و فرماندهي، مقاومت و تصميم گيري هاي ما همه در افغانستان صورت گرفته است.
ملاعمر تأكيد كرد: برنامه حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان براي تشكيل نشستي ميان بزرگان قبايل افغانستان و پاكستان براي پيشبرد صلح، دسيسه سازمان هاي اطلاعاتي آمريكاست.وي تصريح كرد: تنها كساني كه خود را به نيروهاي خارجي فروخته اند در اين طرح شركت خواهند كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |