دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۰ - Aug 28, 2006
ديروز با حضور رييس جمهوري
سدطالقان به بهره برداري رسيد
013788.jpg
گروه اقتصادي سد طالقان همزمان با هفته دولت در مراسمي با حضور محمود احمدي نژاد رييس جمهوري ، وزير نيرو و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مقامات محلي افتتاح شد.
محمود احمدي نژاد، در اين مراسم در سخناني بر استفاده از منابع خارجي در بخش هاي نيرو و آب تاكيد كرد.
رييس جمهوري زيربنايي ترين كار را در كشور "مهار آب ها" دانست و اظهار اميدواري كرد كه مجلس شوراي اسلامي، دولت را براي استفاده از منابع خارجي در اين بخش ياري كند.
احمدي نژاد افتتاح اين سد را به مردم اين منطقه تبريك گفت و افزود: ما ظرفيت كار بسياري داريم و جزء سد سازان بزرگ دنيا هستيم. رييس جمهوري بر حضور سد سازان ايراني در عرصه جهاني از جمله كشورهاي آسيايي، آفريقايي و آمريكاي جنوبي تاكيد كرد.
احمدي نژاد افزود: ما در استفاده از منابع داخلي كشور، محدوديت داريم و نمي توانيم يك دفعه اين منابع را پمپاژ كنيم، زيرا اقشار ضعيف آسيب مي بينند.
وي ايران را در مجموع كشوري "كم آب" توصيف كرد و گفت: متوسط بارندگي در ايران 250ميلي ليتر است كه سدسازي ، پس از پيروزي انقلاب، در اولويت برنامه ها بوده است. رييس جمهوري افزود كه هم اكنون بيش از 84سد در دست احداث است.
هدف نهايي مهار تمام آبهاي كشور است
وزير نيرو دراين مراسم مهار تمام آبهاي كشور را هدف نهايي اين وزارتخانه عنوان كرد و گفت: اين يك ايده رويايي و بزرگ است امابه همت بلند دولتمردان كشور دست يافتني است .
پرويز فتاح با اشاره به مراحل ساخت سد مخزني طالقان، خاطرنشان كرد: خوشبختانه با تلاش متخصصان و كارشناسان داخلي تمام سدهاي ساخته شده در كشور با همت پيمانكاران و مشاوران داخلي طراحي و ساخته شده است.
وزير نيرو در ادامه با اشاره به اينكه با گران شدن و كاهش سوخت هاي فسيلي ارزش نيروگاههاي برق آبي در كشور روز به روز افزون تر مي شود، گفت: با بهره برداري از سدهاي برق آبي كشور كه سد طالقان چهارمين آنهاست، در سال ??يك هزار و ???مگاوات برق استحصال مي كنيم.
فتاح با اشاره به افزايش ??درصدي اعتبارات در حوزه آب كشور، تصريح كرد: براي اولين بار در كشور در سال جاري نسبت شبكه هاي آبياري زهكشي به سدها را از ??درصد به ??درصد اضافه كرديم .
مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران نيز در اين مراسم قبل از سخنان وزير نيرو، گزارش كوتاهي از روند اجرايي و به بهره برداري رسيدن اين پروژه ارائه كرد.
قاسم تقي زاده خامسي سد مخزني طالقان را چهارمين منبع تامين كننده آب سطحي تهران بعد از سدهاي كرج، لار و لتيان، معرفي كرد و گفت: با افتتاح اين سد ???ميليون متر مكعب به تامين آب تهران اضافه شد.

وزير بازرگاني خبر داد
توزيع ۲۰۰ ميليون دفترچه تحصيلي و تنظيم
بازار گوشت و مرغ در ماه مبارك رمضان
گروه اقتصادي- وزير بازرگاني در حاشيه مراسم افتتاحيه گردهمايي مديران شعب شركت سهامي فرش ايران با تشريح عملكرد يك ساله اين وزارتخانه از توزيع ۲۰۰ ميليون جلد دفترچه تحصيلي و تنظيم بازار گوشت و مرغ با آغاز ماه مبارك رمضان و سال تحصيلي جديد خبر داد.
مسعود ميركاظمي در زمينه تنظيم بازار گوشت و مرغ در ماه مبارك رمضان گفت: در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزي و شركت مباشر طرح تنظيم بازار گوشت قرمز و مرغ به اندازه كافي گوشت مرغ خريداري و ذخيره كرده اند و هيچ مشكلي براي ماه مبارك رمضان و ايام پايان سال وجود ندارد.
وي افزود: هم اكنون ذخيره سازي خوبي در زمينه گوشت قرمز در كشور صورت گرفته و بر اساس قانون از آنجا كه دولت نمي تواند واردكننده باشد در صورت لزوم واردات گوشت قرمز توسط بخش خصوصي انجام و مجوز واردات صادر مي شود.
مسعود ميركاظمي با اشاره به تقارن بازگشايي مدارس با ماه مبارك رمضان، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ ميليون جلد دفترچه تحصيلي در استان ها به قيمت سال گذشته توزيع شده و توزيع ۴ ميليون جلد نيز تا شهريور ماه انجام و ۶۰ ميليون جلد دفترچه نيز طي سال تحصيلي توزيع خواهد شد.
وي افزود: درمجموع، طي سال  جاري ۲۰۰ ميليون جلد دفترچه به قيمت سال گذشته و با كيفيت بهتر در بين دانش آموزان توزيع خواهد شد. همچنين به منظور تنظيم بازار، فروش فوق العاده لوازم تحصيلي دانش آموزان توسط اصناف صورت مي گيرد.
وزير بازرگاني با اشاره به رشد ۷/۱۰ درصدي صادرات طي برنامه چهارم، گفت: در مجموع ۵ سال برنامه ۵۲ ميليارد دلار صادرات داشته ايم. اين در حالي است كه در سال اول كار دولت نهم حدود ۴۰ درصد رشد صادرات نفتي محقق شده است. در ۴ ماه نخست امسال صادرات ۷۰ درصد و واردات يك درصد رشد داشته است.

۸ هزار شركت تعاوني در كشور ايجاد شده است
گروه اقتصادي – افروز پورهاشمي : وزير تعاون همزمان با هفته دولت از بر طرف شدن بسياري از موانع موجود بر سر راه رشد بخش تعاون در كشور خبر داد .
محمد ناظمي ديروز در پاسخ به اين پرسش كه عملكرد وزارت تعاون طي يك سال گذشته را چگونه ارزيابي مي كنيد گفت : خوشبختانه نگاهها و رويكرد ها نسبت به بخش تعاون تغيير يافته است و هم اكنون شرايط براي رشد و شكوفايي هر چه بيشتر اين بخش فراهم شده است .
وي با اشاره به اينكه طي يك سال گذشته راه كارهايي براي توسعه اين بخش در نظر گرفته شده است كه حتي مفاد آن به اطلاع يكي از مديران ارشد اتحاديه بين المللي تعاون رسيده و مورد استقبال نيز واقع شده است افزود : به دنبال تلاش هاي صورت گرفته براي توسعه هرچه بيشتر اين بخش قرار است در آينده اي نزديك گردهمايي بين المللي بخش تعاون در ايران برگزار گردد .
وي از نظر كمي عملكرد وزارت تعاون در يك سال گذشته را مثبت دانست و تاكيد كرد : از ابتداي امسال تاكنون 8 هزار شركت تعاوني در كشور راه اندازي شده است كه اين تعداد تا پايان سال به 20 هزار تعاوني بالغ خواهد شد .وي گفت : هم اكنون نيز معادل 19 هزار طرح تعاوني به سيستم بانكي ارائه شده است كه با اجراي آنها نزديك به 130 هزار فرصت شغلي پس از دريافت تسهيلات بانكي از سوي متقاضيان و سرمايه گذاري لازم در كشور ايجاد خواهد شد . وي افزود : در حقيقت تحقق اهداف كيفي نتيجه بخش بوده است كه اين اهداف كمي را به دنبال داشته است .وي همچنين همزمان با هفته تعاون از برگزاري اولين جشنواره معرفي تعاوني هاي برتر در دوشنبه هفته آينده در سالن همايش هاي صدا و سيما خبر داد .
سهم فعلي بخش تعاون از اقتصاد ملي تنها 5 درصد است
يوسف حجت مدير كل دفتر ترويج و توسعه مشاركت هاي مردمي وزارت تعاون هم در اين نشست با اشاره به اينكه از ميان 390 تعاوني معرفي شده در 14 گرايش در سطح استان هاي كشور 30 تعاوني به عنوان بهترين تعاوني ها انتخاب شده اند : گفت : طي دو برنامه چهارم و پنجم توسعه سهم بخش تعاون در اقتصاد ملي بايد از 5 درصد فعلي به 25 درصد برسد .

وزير صنايع تشريح كرد:
عملكرد يك ساله وزارت صنايع و معادن
گروه اقتصادي – علي ابراهيمي: وزير صنايع و معادن در نشست خبري روز گذشته با نمايندگان رسانه هاي جمعي و تشريح نقاط ضعف و قوت عملكرد يك ساله خود به اين وزارتخانه نمره 17 و به صنايع خودروسازي نمره 15 داد.
عليرضا طهماسبي يكي از بهترين نتايج دولت در حوزه محصولات صنعتي و معدني را رشد 99 درصدي صادرات محصولات صنعتي و معدني در 11 ماهه شهريور 84 تا مرداد ماه سال جاري دانست و گفت: گرچه نمي گوييم آنچه در اين زمينه انجام شده همه متعلق به عملكرد دولت كنوني است اما با شتابي كه از طريق سياست سازي هاي توسعه صادرات صورت گرفته و با توجه به اهداف تعيين شده مي توانيم تا پايان برنامه چهارم يا سال اول برنامه پنجم به تراز تجاري بازرگاني بدون نفت دست يافته و با افزايش صادرات غيرنفتي به 5/4 ميليارد دلار، رقم 40 ميليارد دلاري واردات را كنترل كنيم.
۸۰ طرح جديد صنعتي و معدني در هفته دولت
وزير صنايع و معادن از راه اندازي 80 طرح جديد صنعتي و معدني در هفته دولت خبر داد كه 1500 ميليارد تومان از اين طرح ها مربوط به فولاد، مس و زغال سنگ است. همچنين در اين هفته احداث 2 هزار و 500 ميليارد تومان طرح جديد آغاز خواهد شد. در 80 طرح مذكور 6 طرح درجه يك، 10 طرح درجه 2 و بيش از 50 طرح درجه 3 مي باشد كه در استانهاي مختلف به بهره برداري مي رسد.
خودروسازان موظف به گازسوز كردن خودروها هستند
وزير صنايع و معادن در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اهداف پيش بيني شده براي گازسوز كردن خودروها و روند كنوني اجراي اين طرح، گفت: با توجه به اهداف پيش بيني شده در قانون بودجه براي گازسوز كردن خودروها براي خودروسازان سهميه بندي كرده ايم و اگر خودروسازان قادر به تحقق اين اهداف نباشند جريمه مي شوند.
گوشي تلفن همراه ملي نداريم
طهماسبي با رد مباحث مطرح در زمينه ساخت گوشي تلفن همراه ملي، گفت: به هيچ وجه درصدد ساخت گوشي تلفن همراه ملي نيستيم بلكه مي خواهيم ارزش افزوده كلان اين بخش را به كشور منتقل كنيم. حدود 15 شركت براي ساخت گوشي تلفن همراه مراجعه كرده اند كه فكر مي كنم 7 تا 8 شركت قادر به انجام اين كار هستند و برخي از بقيه جلوتر هستند.
مسكوت ماندن تصميم گيري در مورد سيمان
وزير صنايع و معادن در زمينه روند عرضه سيمان در بورس و دونرخي شدن آن، گفت: قيمت گذاري از سياست هاي كلان دولت است گرچه معتقدم بهترين روش براي سيمان ورود آن به بازار بورس كالايي است اما تغييرات قيمتي، افزايش مصرف و موضع گيري برخي رسانه ها، موجب ادامه روند كنترل قيمت شده و دولت تصميم گرفته تا پايان موج مصرف تابستان تصميم گيري جديدي در مورد نحوه عرضه سيمان نداشته باشد.
ستاد قيمت گذاري خودرو راه اندازي مي شود
طهماسبي در مورد نظارت وزارت صنايع بر صنايع خودروسازي گفت: ستاد سياست گذاري خودرو در وزارت صنايع همچنان فعال است و در زمينه قيمت گذاري نيز با مشخص شدن استراتژي خودور در چارچوب سند راهبردي توسعه صنعتي به زودي دوباره ستاد قيمت گذاري خودرو را فعال خواهيم كرد.
وزير صنايع نمرات خودروهاي ساخت داخل را با توجه به كلاس آنها متفاوت دانست اما در مجموع به خودروسازان نمره 15 داد.

معاون وزير ارتباطات اعلام كرد:
واگذاري سيمكارت هاي 150 هزارتوماني، آذرماه
ايرنا: معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: پيش بيني مي شود كه ايرانسل، اپراتور دوم تلفن همراه، در آذرماه آينده واگذاري نخستين شماره هاي خود را آغاز كند.
"محمود خسروي" روز يكشنبه در حاشيه جشنواره شهيد رجايي افزود: هم اكنون با همكاري ايرانسل تست شبكه را آغاز كرده ايم و بعد از اينكه اين كار انجام و قابليتها مشخص شد، واگذاري ظرفيتهايي را كه آنها انتظار دارند، آغاز مي شود.
طبق پروانه عملياتي شركت "ايرانسل" اپراتور دوم تلفن همراه، اين شركت مي بايست تا ششم شهريورماه ، فروش سيم كارتهاي با كد ????و ????را آغاز و تا پايان ششم آذرماه امسال نيز دو ميليون و ???هزار شماره ???هزار توماني در ???شهر كشور را واگذار كند.

گفت  وگوي امروز
اولويت سرمايه گذاري مازاد درآمدهاي نفتي
در توسعه زيرساختارهاي اقتصادي است
گروه اقتصادي- مسئله برداشت هاي دولت از حساب ذخيره ارزي يكي از مناقشه  آميز ترين مباحث مطرح در فضاي اقتصادي كشور از زمان تاسيس اين حساب بوده است. در شرايطي كه دولت نهم تمايل بيشتري به استفاده از درآمدهاي نفتي به منظور توسعه زيرساخت هاي كشور دارد، كارشناسان اقتصادي و نمايندگان مجلس نسبت به ديدگاه دولت به مازاد درآمدهاي نفتي انتقاد دارند و نمايندگان مجلس نيز طي طرحي در پي كاهش برداشت هاي دولت از حساب ذخيره ارزي هستند. در همين زمينه با مهدي تقوي استاد دانشگاه گفت وگو كرده ايم.
***
* در حالي كه دولت خواستار استفاده از موجودي حساب ذخيره ارزي است، عده اي از نمايندگان و كارشناسان با برداشت  دولت از آن مخالف هستند. ديدگاه شما در اين باره با توجه به رشد درآمدهاي نفتي كشور چيست؟
- دولت نهم در شرايطي روي كار آمده است كه با مشكلات انباشته اقتصادي مواجه بوده است و سرمايه ها از آن خارج مي شده و سقوط بورس پيش از آغاز به كار دولت بر اقتصاد كشور تاثير گذاشته است. مهم درباره استفاده از درآمدهاي بالاي نفتي، يك استراتژي منسجم است و من معتقدم حساب ذخيره ارزي كه بر طبق برنامه چهارم است، بي گمان داراي نواقصي است و دولت مي تواند برنامه اقتصادي جديدي بر اساس شرايط فعلي درآمدي كشور در پي بگيرد.
* منتقدان دولت معتقدند ايران نيز بايد همچون نروژ از ورود درآمدهاي نفتي به اقتصاد كشور جلوگيري كند و آن را صرف سرمايه گذاري هاي بلندمدت كند چرا كه نفت يك ثروت بين نسلي است. اين ديدگاه را چگونه مي بينيد؟
بر فرض كه دولت از حساب ذخيره ارزي برداشت نكند، سئوالي كه مطرح مي شود اين است كه دولت در اين صورت براي هزينه هايش چه جايگزين ديگري دارد؟ آيا ماليات در ايران مي تواند جايگزين درآمدهاي نفتي شود؟ با وجود اينكه دولت با حداكثر توان ماليات مي گيرد، بازهم درآمدهاي مالياتي قابل اتكا نيستند. اوراق مشاركت نيز كه به فروش نمي رود، در نتيجه تنها راه ممكن چاپ پول است كه نادرستي آن و اثرات سوء  اقتصادي آن واضح است پس بي گمان برداشت از حساب ذخيره ارزي به مراتب بهتر از ساير گزينه ها است.
* آيا برداشت از حساب ذخيره ارزي عواقب منفي اقتصادي براي كشور ندارد؟
- در اثرات منفي برداشت از حساب ذخيره ارزي نيز شكي نيست و برداشت از حساب با تبديل دلار به ريال اثرات تورمي دارد اما ديگر دولت به بانك مركزي بدهكار نمي ماند. زيرساخت هاي اقتصادي كشور ما بسيار خراب است و فعاليت هاي عمراني كشور كه بسيار ضروري اند، نيازمند پول هستند. اينكه پول را در حساب ذخيره بگذاري و آن را در بازارهاي مالي جهاني با بهره 3 درصد سرمايه گذاري كني بهتر است يا پالايشگاه، راه آهن، و جاده درست كني. مطمئنا سرمايه گذاري آن در فعاليت هاي زيرساختاري داخلي در اولويت قرار دارد و وضعيت اقتصادي كشور ما با نروژ و يا انگلستان قابل مقايسه نيست كه از درآمدهاي نفتي صرف نظر كنيم. اين كشورها داراي درآمدهاي سرانه بالايي هستند و زيرساخت هايشان كامل است. سرمايه گذاري ذخاير ارزي در توسعه داخلي بر رشد اقتصادي نيز بيش از انبار كردن آن در حساب ذخيره ارزي تاثير دارد. ساخت فرودگاه، نيروگاه، ناوگان ريلي  و پالايشگاه نيز به نسل هاي آينده سود مي رساند.
* آيا حساب ذخيره ارزي فراتر از شرايط فعلي اقتصادي ايران نيست و نبايد آن را كنار گذاشت؟
- نه اينگونه نيست. به هر حال قيمت نفت هيچ گاه اين قدر بالا باقي نمي ماند. فلسفه حساب ذخيره ارزي "هموار سازي" از طريق پس انداز كردن مازاد درآمدهاي نفتي به منظور جلوگيري از نوسانات تراز پرداخت ها به هنگام كاهش قيمت نفت است تا كشور مجبور به وام گرفتن از خارج نشود. كشورمان سابقه 40 ميليارد دلار بدهي را دارد و نبايد اين تجارب تكرار شود، چرا كه فشار اصل و فرع آنها بر دولت فشار بسياري خواهد آورد. اينكه چگونه از حساب ذخيره استفاده كنيم، وظيفه دولت است و نبايد فراموش كرد كه اقتصاددان هاي بانك مركزي در كار خود تخصص لازم را دارند و بر نحوه مصرف درآمدهاي نفتي نظارت دارند. به هر حال برخي از فشارها به حساب ذخيره ارزي، سياسي است. اما استفاده از آن براي توسعه زيرساخت ها هم به نسل فعلي و هم به نسل آتي سود مي رساند و اشتغال ايجاد مي كند.

۲۰ درصد تسهيلات وزارت كار به تكميل واحدهاي نيمه تمام اختصاص مي يابد
گروه اقتصادي- با تصويب شوراي پول و اعتبار، كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان ها مي توانند تا 20 درصد از تسهيلات ابلاغ شده توسط وزارت كار و امور اجتماعي را به واحدهاي اقتصادي نيمه تمام و توسعه و تثبيت اشتغال در واحدهاي كوچك زودبازده، اختصاص دهند. شوراي پول و اعتبار، با اصلاح تبصره چهار الحاقي ماده سه آئين نامه اجرايي گسترش بنگاه هاي كوچك اقتصادي زودبازده و كارآفرين، موافقت كرد. بر اساس اين تبصره به منظور تكميل واحدهاي اقتصادي نيمه تمام و توسعه و تثبيت اشتغال در واحدهاي كوچك، متوسط و بزرگ و رفع مشكل نقدينگي در اين واحدها، كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان ها مي توانند تا 20 درصد از تسهيلات ابلاغ شده توسط وزارت كار و امور اجتماعي را به امر يادشده اختصاص دهند.

هفدهمين همايش بانكداري اسلامي روزهاي
چهارشنبه و پنجشنبه برگزار مي شود
گروه اقتصادي- هفدهمين همايش بانكداري اسلامي، با عنوان "نوسازي نظام بانكي در چارچوب بانكداري بدون ربا و موازين بين المللي" روز چهارشنبه هفته جاري در موسسه عالي بانكداري برگزار مي شود. محورهاي اين همايش "نوسازي قوانين و مقررات بانكي" ، " نوسازي ساختار سازماني نظام بانكي و تشكيلات بانكها" ، " خصوصي سازي ، نقش بانك هاي خصوصي و افزايش رقابت"، "راهكارهاي افزايش كارايي در ارائه خدمات بانكي"،" بكار گيري فناوري نوين در بانكداري بدون ربا" و" مديريت ريسك در بانكداري بدون ربا" مي باشد.

پالايشگاه گاز مسجد سليمان در مدار توليد قرار گرفت
گروه اقتصادي- پالايشگاه گاز مسجد سليمان با ظرفيت پالايش روزانه يك ميليون مترمكعب گاز ديروز بهره برداري شد.
رضا كسايي زاده مدير عامل شركت ملي گاز در جمع خبرنگاران افزود: پالايشگاه گاز اين شهرستان از امروز به شبكه سراسري گاز پيوست و بخشي از نياز ساكنان منطقه را نيز تامين خواهد كرد.
اين پالايشگاه علاوه بر عرضه گاز شيرين براي مصارف خانگي و محلي، از آلودگي محيط زيست و سوزاندن گازهاي همراه نفت ميدان نفتي «نفت سفيد» نيز جلوگيري مي كند.
زمستان قطع گاز نداريم
كسايي زاده اعلام كرد، با بهره برداري از مراحل بعدي پالايشگاه پارسيان در استان فارس ۶۰ميليون مترمكعب بر ظرفيت فعلي ۲۵ميليون مترمكعبي اين پالايشگاه افزوده مي شود، همچنين پالايشگاه ايلام با ظرفيت تصفيه شش ميليون و ۸۰۰ هزار متر مكعب در روز نيز در زمستان امسال آماده بهره برداري مي شود،كه اين رويداد موجب برقراري توازن بين عرضه و تقاضاي گاز در كشور در زمستان امسال خواهد شد و احتمال قطع گاز نيست.
وي با تأكيد بر اينكه امسال رشد مصرف گاز تاكنون بالاي ۱۱ درصد بوده است، خاطرنشان كرد به رغم افزايش ظرفيت پالايشگاه پارسيان و بهره برداري از پالايشگاه ايلام، اگر رشد غير قابل كنترلي رخ ندهد و مصرف بهينه باشد، زمستان ۸۵ با مشكل كمبود گاز مواجه نخواهيم شد.
پذيرش ۹۶۶ هزار مشترك جديد
كسايي زاده مهمترين فعاليتهاي صورت گرفته در شركت ملي گاز ايران در يك سال گذشته را پذيرفتن حدود ۹۶۶هزار مشترك جديد، قرار گرفتن يك ميليون و ۸۵هزار خانوار معادل چهار ميليون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش شبكه گاز و برخورداري سه هزار و ۱۹۰واحد صنعتي از گاز طبيعي، برشمرد.
وي مصرف گاز طبيعي كشور در يك سال گذشته را ۱۰۶ميليارد متر مكعب اعلام كرد و افزود: ارزش برابري اين ميزان مصرف گاز با فرآورده نفتي به قيمت هر ليتر ۶۰ سنت، به ميزان ۶۳ ميليارد دلار است.
به گفته وي، از اين ميزان مصرف گاز، ۵۲ ميليارد مترمكعب آن در بخش خانگي و تجاري و صنايع كوچك،  ۱۴/۹ميليارد مترمكعب در صنايع عمده۳۹،/ ۵ميليارد مترمكعب آن در نيروگاه ها مصرف شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران ميزان واردات و صادرات گاز ايران در يك سال گذشته را به ترتيب ۴/۵ و ۵/۵ ميليارد مترمكعب، عنوان كرد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |