شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
مكزيك با چهره دوم در مقابل هلند
ايران تركيب واقعي مكزيك را شناخت
عكس: مجتبي جانبخش
006282.jpg
گروه ورزشي- شش روزديگر كاستاريكا و آلمان جام هجدهم را آغاز خواهند كرد. دوره ديگري در فوتبال با حضور ۳۲ تيم برتر جهان شكل خواهد گرفت. ترسيم چهره قهرمان اين دوره بسيار سخت است. در هفده دوره گذشته كشورهاي آمريكاي جنوبي (برزيل، آرژانتين و اروگوئه) ۹ دوره به مقام قهرماني رسيده اند. اروپايي ها (آلمان، ايتاليا، انگليس و فرانسه) ۸ دوره به جام دست پيدا كرده اند. اگر اروپا در قاره خود در اين دوره نيز به جام برسد، مقامها برابر و رقابت  سنگين تر مي شود. نشانه هاي موجود از آمادگي ايتاليا و انگليس خبر مي دهند و پرتغال و اسپانيا نيز در فهرست كانديداهاي قهرماني قرار دارند، اما مي توان از قهرماني گفت و نامي از ميزبان يعني آلمان بر زبان نياورد. اگرچه ژرمن ها بدون ستاره هاي هميشگي در جام حضور دارند، اما مرد محبوب آنها (كلينزمن) اميد فراوان دارد. او محبوبيت سالها افتخار را نمي خواهد در اين جام از دست بدهد.
از سوي جنوب قاره آمريكا، برزيل افسانه اي، آرژانتين پرمدعا، اكوادور ناشناخته و پاراگوئه كه قدم در راه برزيل گذاشته است. آيا در جام هجدهم نيز اين دو قاره (اروپا و آمريكاي جنوبي) رقيب خواهند بود. قاره اقيانوسيه استراليا را دارد، آسيا با ايران، كره، ژاپن و عربستان آمده است و آفريقا ساحل عاج را معرفي نموده است.
ايران ما هم در گروه D به ميدان مكزيك ، پرتغال و آنگولا مي رود. اگرچه نظريه هاي متفاوتي براي تيم ملي جمع آوري مي شود، اما همين كه بحث رفتن و نرفتن به مرحله دوم در جامعه جا افتاده است، يعني اميدواري و شانس صعود داشتن. بازي با كرواسي اميدها را زنده كرد. بوسني موقعيت فوتبال ما را فراتر از دوره هاي گذشته نشان داد.زدن پنج گل به بوسني هرچند خسته  راحت نبود، اما باور كنيم كه فوتبال ما در كلاس سالهاي قبل نيست و از ديگر تيمهاي آسيا فاصله گرفته است. اگر همه چيز در زمينه روحي و رواني مساعد باشد، اين تيم پتانسيل نتيجه گرفتن را دارد. مكزيك بعد از شكست از فرانسه، در آيندهوون از هلند نيز شكست خورد. اين دو ديدار تداركاتي سخت، تيم مكزيك را صيقل داد. لاولپه آرژانتيني به نقاط ضعف تيم خود كاملا واقف شد، اما مهره هايي كه در اختيار دارد همين نفرات شناخته شده هستند، كه در بازي با فرانسه و هلند با كمي تغيير به خدمت گرفته شدند. مكزيك همچنان اسوالدو سانچز را درون دروازه قرار مي دهد. اين بازيكن ۳۳ ساله كه رهبري تيم را نيز برعهده دارد، جاي ثابتي دارد.
مكزيك در دفاع مياني چون بازي با فرانسه با رافائل ماركز و كلوديو سوارز بازي كرد. كارلوس سالگيدو در دفاع چپ و ريكاردو اوساريو در دفاع راست بازي كردند. در ۲۵ دقيقه آخر بازي سوارز جاي خود را به پينه دا داد و پنج تعويض ديگر نيز باعث شد تا لاولپه تيم خود را براي ديدار با ايران ببندد. ايران همچنان با همان برداشت از بازي فرانسه بايد تيم خود را در مقابل مكزيك آرايش دهد. چاره اي جز به خدمت گرفتن تمام لژيونرها نيست، چون اين بازي براي ما سرنوشت ساز خواهد بود. مكزيك زماني كه يك نيمه را از هلند برده بود، در عرض پنج دقيقه دو بار دروازه اش فروريخت.
هيتينگا و بابل گلهاي هلند را زدند و بورگتي هم براي مكزيك گل زد. با تركيب ايده آل خود به ميدان مكزيك مي رويم. مكزيك در مقابل هلند در خط مياني از تورادو، زينها، گارسيا و مورالز استفاده كرد يعني مورالز را كمي عقب كشيد تا شكل تهاجمي تر به تيم بدهد و آره لانو را به حمله فرستاد. تورادو را هافبك دفاعي قرار داد. اين آرايش مكزيك دقيقا براي بازي با ايران چيده شده بود. لاولپه مربي مكزيك هم خوب مي داند بازي با ايران نيمي از راه صعود است.

هما به پلي آف رسيد ، پيكان به ليگ برتر صعود كرد
گروه ورزشي- تيم فوتبال پيكان تهران موفق شد با تساوي يك بر يك مقابل پگاه گيلان در بازي برگشت بار ديگر به رقابت هاي ليگ برتر گام نهد.
پيكان در بازي رفت پلي آف برابر اين تيم به پيروزي دو بر يك رسيده بود و براي صعود تنها به يك تساوي نياز داشت. روز گذشته در ورزشگاه عضدي رشت در حضور بيش از ۲۵ هزار تماشاگر تيم پگاه ميزبان پيكان تهران بود. در اين بازي ابتدا پيكان در دقيقه ۳۵ با گل محمد اتحاد از حريفش پيش افتاد. در نيمه دوم عليرغم تلاش گسترده پگاه اين تيم تنها يك بار در دقيقه ۷۶ توسط رسول مير طرقي به گل رسيد. با اين تساوي پيكان در مجموع دو بازي با نتيجه سه بر دو به ششمين دوره رقابت هاي ليگ برتر راه يافت و پگاه از صعود باز ماند.
روز پنج شنبه نيز در اصفهان تيم هاي هما و تراكتورسازي كه به دليل هم امتياز شدن در گروه خود بايد يك بازي با يكديگر برگزار مي كردند به ميدان رفتند. در اين بازي دو تيم بعد از ۱۲۰ دقيقه تلاش نتوانستند دروازه يكديگر را باز كنند و كار به ضربات پنالتي كشيده شد. در اين مرحله  هما موفق شد با نتيجه پنج بر چهار تيم تبريزي را شكست دهد. هما در بازي پلي آف روز ۱۶ خردادماه در كرمان به مصاف مس اين شهر مي رود. بازي برگشت اين دو تيم در تهران برگزار خواهد شد.

كياچ آمد
سرمربي خارجي تيم واليبال جوانان در راه است
گروه ورزشي _ علي شاكري: بالاخره پس از چند ماه كش و قوس و مطرح شدن نام هاي فراوان براي سرمربيگري تيم ملي واليبال ايران، «ميلوراد كياچ» يكي از گزينه هاي مطرح عصر روز پنج شنبه گذشته وارد تهران شد و از ديروز رسماً هدايت تيم ملي ايران را به عهده گرفت. «كياچ» قبلاً در سفر به تهران مذاكرات مفصلي با مسئولان واليبال انجام داده بود و در پي توافق مالي مجدداً به تهران فراخوانده شد. از همه مهمتر آن كه در پي استعلام فدراسيون واليبال ايران از فدراسيون جهاني «كياچ» مورد تأييد واقع شد و اين تأييد به منزله آن است كه فدراسيون واليبال مي تواند روي حمايت هاي وعده داده شده از سوي فدراسيون بين المللي واليبال FIVB در اين زمينه حساب كند.
«كياچ» از جمله مربيان معروف صربستان است كه جدا از عناوين بسيار با تيم هاي مختلف دو سال سرمربي تيم ملي بلغارستان بود و در مسابقات جام جهاني ۹۶ ژاپن با يوگسلاوي به مقام سوم دنيا رسيد.
همچنين از فدراسيون واليبال خبر رسيد كه «گاريكوف» نامزد سرمربيگري تيم جوانان ايران نيز روز سه شنبه هفته جاري از مسكو وارد تهران خواهد شد.
گفته مي شود كه تواقفات نهايي با اين مربي پيش تر صورت گرفته و او نيز به زودي كار خود را با تيم جوانان ايران شروع خواهد كرد.

پراميدترين وزنه بردار ايران امروز به ميدان مي آيد
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: در ششمين روز از رقابت هاي وزنه برداري جوانان جهان در شهر هانگ ژوي چين نواب نصيرشلال نماينده كشورمان در وزن ۹۴ كيلوگرم با ركورد مجموع ۳۵۰ كيلوگرم صاحب عنوان پنجمي جهان شد.
نصيرشلال ۱۵۶ كيلوگرم را در حركت يك ضرب و ۱۹۴ كيلوگرم را در دو ضرب بالاي سر برد كه دقيقا همان وزنه هايي بود كه او در ركوردگيري هاي تهران آن ها را ثبت كرده بود. سجاد بهروزي، احسان دارابيگي و مهدي آگاه سه وزنه بردار ديگر كشورمان بودند كه در روزهاي گذشته در اين مسابقات به ترتيب عناوين نهم، چهاردهم و شانزدهم را به دست آورده بودند.
امروز و در آخرين روز اين رقابت ها علي قره داغي و سعيد علي حسيني در وزن به اضافه يكصد و پنج كيلوگرم با حريفان خود مبارزه مي كنند. سعيد علي حسيني پراميدترين وزنه بردار ما در وزن آخر است كه با توجه به ركوردهاي شخصي وي ۱۸۵ كيلوگرم در يكضرب و ۲۱۵ كيلوگرم در دو ضرب چنانچه وي امروز قادر به بالاي سربردن آن ها باشد، مي تواند يكي از سكوهاي جهاني را تصاحب نمايد. در اين حال علي مرادي رييس فدراسيون وزنه برداري ايران و دبيركل كنفدراسيون وزنه برداري آسيا به همراه داراب رياحي نايب رييس فدراسيون وزنه برداري و عضو كميته فني كنفدراسيون وزنه برداري آسيا پيش از پايان اين مسابقه ها چين را ترك كرده و روز پنجشنبه گذشته به تهران بازگشتند.

۶ روز تا جام جهاني
006294.jpg
006291.jpg
پرتغال امروز به مصاف لوكزامبورگ مي رود
گروه ورزشي- تيم ملي فوتبال پرتغال كه روز گذشته كشورش را به مقصد فرانسه ترك كرد، امروز در شهر متز به مصاف تيم لوكزامبورگ مي رود. تيم پرتغال كه در جام جهاني با ايران همگروه است روز ۲۱ خرداد در شهر اشتوتگارت به مصاف آنگولا مي رود. اسكولاري و بازيكنان پرتغال پنج شنبه گذشته با آنيبال كاواكوسيلوا رئيس جمهور اين كشور ملاقات كردند.در ساير بازيهاي امروز انگليس با ستارگانش به مصاف جامائيكا مي رود. جمهوري چك با ترينيداد توباگو، لهستان با كرواسي، سوئيس با چين و اسپانيا با مصر ديدار مي كنند.
مكزيك براي دومين بار شكست خورد
006279.jpg
تيم فوتبال مكزيك اولين حريف ايران در جام جهاني در دومين ديدار تداركاتي اش مقابل هلند تن به شكست دو بر يك داد.
در اين ديدار كه در آيندهوون برگزار مي شد، ابتدا مكزيك موفق شد در دقيقه ۱۹ با ضربه سر بورگتي دروازه هلند را باز كند. تيم هلند در نيمه دوم با قدرت تهاجمي بيشتري بازي را ادامه داد و در دقيقه ۵۳ جان هيتينگا گل تساوي را درون دروازه حريف جاي داد. هلند در دقيقه ۵۷ توسط رايان بابل به گل برتري رسيد.
آمريكا وارد آلمان شد
006288.jpg
تيم ملي فوتبال آمريكا تحت تدابير شديد امنيتي روز گذشته وارد فرودگاه فيولساتل شهر هامبورگ در شمال آلمان شد. آمريكايي ها در هتلي در مركز شهر هامبورگ اسكان يافتند. تيم فوتبال آمريكا بعدازظهر نيز در ورزشگاه اختصاصي هامبورگ اولين جلسه تمرين خود را برگزار كرد. البته اين تمرين بسيار سبك بود تا بازيكنان بواسطه پرواز ۷ ساعته دچار خستگي نشوند.
آغاز تمرينات «وين روني» با تيم انگليس
006285.jpg
وين  روني  مهاجم  جوان  باشگاه  منچستريونايتد ديروز براي  نخستين بار بعد از شكستن  استخوان  پايش ، دويدن ، دور زدن  و كار با توپ  را آغاز كرد تا اميدهاي  تيم  ملي  فوتبال  انگليس  به  در اختيار داشتن  وي  در رقابت هاي جام  جهاني  احيا شود. روني  ۲۰ ساله  در كمپ  تمرين  كارينگتون  متعلق  به  باشگاه  منچستر واقع  در حومه  اين  شهر، سنگين ترين  تمرين  خود را انجام  داد، در حالي كه  هنوز پنج  روز به  انجام  اسكن  دوم  روي پاي  راستش  باقي  مانده  است .
لطفا در آب نپريد
مقامات آلماني از هواداران تيم ملي فوتبال ژاپن درخواست كردند كه در صورت پيروزي تيم ژاپن، داخل رودخانه ها نپرند. طبق سنت ژاپني ها آنها دوست دارند بعد از هر موفقيتي به داخل رودخانه ها پريده و اين پيروزي را جشن بگيرند. باربل ديكمان شهردار برلين در اين باره مي گويد: كيفيت آب رود راين مطلوب است اما بواسطه شدت جريان آب احتمال غرق شدن وجود دارد. صدها تن از هواداران ژاپن بعد از صعود ژاپن به جام جهاني در اوزاكا داخل كانالي پريدند و اين پيروزي را جشن گرفتند.

بسكتبال باشگاه هاي آسيا
صباباتري از صعود باز ماند
گروه ورزشي _ تيم بسكتبال صباباتري قهرمان ليگ برتر ايران با پذيرش شكست در ديدار با تيم هاي الاتحاد عربستان و الريان قطر و با وجود پيروزي بر ساجس لبنان از راهيابي به جمع تيم هاي برتر در مرحله نيمه پاياني قهرماني باشگاه هاي آسيا بازماند. صباباتري در مصاف با الريان تيم مدافع عنوان قهرماني با اختلاف زيادي بازي را واگذار كرد، اما در مصاف با الاتحاد با وجود نمايش خوب در وقت اضافي ۹۰ بر ۸۶ باخت. صباباتري در آخرين بازي دور مقدماتي خود ساجس را با نتيجه ۱۰۳ بر۸۵ برد. در هفدهمين دوره مسابقات بسكتبال قهرماني آسيا در كويت كه با تحريم شرق آسيايي ها مواجه شده است ۸ تيم شركت دارند كه اكثريت تيم هاي شركت كننده از كشورهاي عربي منطقه هستند. در گروه تيم صباباتري، دو تيم الاتحاد عربستان و الريان قطر بخت هاي صعود به مرحله نيمه پاياني محسوب مي شوند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |