شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
لودرها آثار تاريخي پيشوا مي تازند
نگراني براي 7 هزار سال تاريخ
ميراث فرهنگي:  محوطه باستاني سفالين پيشوا كه داراي آثاري از دوره هاي مختلف تاريخي است مدت هاست با بولدوزر خاكبرداري مي شود. كارشناسان نگران تخريب شدن اين محوطه هفت هزار ساله باستاني هستند.
محوطه باستاني سفالين پيشوا كه داراي آثاري از دوره هاي مختلف تاريخي است مدت هاست با بولدوزر خاكبرداري مي شود. به گفته كارشناسان ادامه اين روند محوطه باستاني و هفت هزار ساله سفالين را با خاك يكسان مي كند.
سيد محمد ميراسكندري ، مدير گروه باستانشناسي دانشگاه آزاد پيشوا كه شاهد ادامه روند تخريب اين محوطه تاريخي است در اين باره مي گويد: مدت هاست افرادي كه ادعا مي كنند از شهرداري اين شهر مجوز دارند به منظور ساخت و ساز اقدام به خاكبرداري از محوطه تاريخي ارزشمند سفالين پيشوا كردند و اين در حالي است كه تاكنون هيچ كدام از مسئولان مربوطه براي جلوگيري از اين اقدام ، به صورت قانوني كاري انجام نداده اند.
به گفته مير اسكندري اين محوطه تاريخي براي تكميل اطلاعات فلات مركزي ايران بسيار مهم بوده و در صورتي كه از ادامه تخلف ها در اين منطقه به سرعت جلوگيري نشود،دسترسي به بخشي از تاريخ كهن فلات مركزي غير ممكن
مي شود.
اما در همين حال مسئولان شهرداري پيشوا گرفتن مجوز اين افراد را از اين ارگان تكذيب كرده و مي گويند: ارگان ها و نهادهاي دولتي ديگري در اين محدوده اقدام به ساخت و ساز مي كنند كه احتمال دارد آنها اين مجوز را داده باشند.
اين مسئولان اخبار مربوط به خاكبرداري از محوطه باستاني سفالين پيشوا را نيز نادرست اعلام كرده و مي گويند: زمين هاي اطراف اين تپه تاريخي كه تا كنون حريم آن از سوي مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران تعيين نشده تنها در اختيار شهرداري نيست و به وزارت مسكن و شهرسازي و همچنين دانشگاه آزاد نيز تعلق دارد.
به گفته اين مسئولان تا كنون حريم اين تپه تاريخي از سوي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مشخص به ارگان هاي مربوطه اعلام نشده است
اگرچه خبر تخريب محوطه باستاني سفالين پيشوا از سوي كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور پيشتر بارها اعلام شده بود اما مسئول سابق دفتر ميراث فرهنگي و گردشگري ورامين اين اتفاق را تكذيب كرد و خاكبرداري را خطري براي محوطه تاريخي سفالين كه در فهرست آثار ملي هم ثبت شده است ، به شمار نياورد.
پيش از اين نيز خبرهاي تخريب محوطه 3200 ساله سفالين پيشوا ، تغيير كاربري گورستان هزاره اول پيشوا ، حفاري هاي غير مجاز در امامزاده علي و همچنين نابودي گورهاي عصر آهن سايت باستاني پرديس قرچك پس از اتمام كاوش هاي علمي، از سوي كارشناسان اعلام شده بود كه صحت همه آنها پس از پيگيري مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به اثبات رسيد.
در ماده 558 قانون مجازات اسلامي آمده است: هر كس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماكن، محوطه ها و مجموعه هاي فرهنگي _ تاريخي يا مذهبي كه در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، يا تزيينات، ملحقات، تاسيسات، اشيا و لوازم و خطوط و نقوش و منصوب يا موجود در اماكن مذكور، كه مستقلاً نيز واجد حيثيت فرهنگي _ تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از يك الي ده سال محكوم مي شود اين در حالي است كه تپه سفالين از چند ماه گذشته مورد حفاري هاي گسترده و خاكبرداري در سطح وسيع قرار گرفته بدون آن كه هيچ گونه برخورد قانوني با متخلفان در اين زمينه صورت گيرد.
گرچه تپه متعلق به هزاره پنجم پيش از ميلاد در محوطه باستاني سفالين پيشوا در زمره آثار ملي قرار گرفته است اما مسئولان ميراث فرهنگي تا كنون در مورد تخلفات صورت گرفته در اين محوطه پرونده اي را در دادگاه تشكيل نداده اند.ادامه خاكبرداري ها در اين محوطه در حالي صورت مي گيرد كه برخي مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران حتي از وجود تخلف در اين محوطه تاريخي مطلع نيستند.
قدير افروند ،معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران در اين باره اظهار
بي اطلاعي كرده و مي گويد: به دنبال بررسي و شناسايي آثار تاريخي در پيشوا اين محوطه تاريخي مستند سازي شده و اخيرا خبري مبني بر خاكبرداري از اين تپه تاريخي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران داده نشده است.

چشم انداز
006258.jpg
گنبد سلطانيه در زمان ساخت بلندترين بناي جهان بوده است و در حال حاضر نيز بلندترين گنبد جهان به شمار مي رود. رقيب اين ساختمان (از نظر بلندي گنبد) كاتدران مشهور فلورانس است. اين ساختمان يكي از باشكوه ترين آثار معماري ايران محسوب شده و شهرت جهاني دارد. به همين خاطر سالانه هزاران جهانگرد را به خود جلب مي كند و جالب است كه اغلب اين جهانگردان از عدم حفاظت دقيق گنبد سلطانيه و شرايط محيطي پيرامون آن متعجب مي شوند.

نگاهي به عمليات مرمت و بازسازي گنبد اولجايتو
الماس درخشان سلطانيه
بناي تاريخي گنبد سلطانيه در نزديكي زنجان واقع است و دشتي كه گنبد در آن قرار دارد حدود 2هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارد.
بناي عظيم سلطانيه طي سال هاي 675 تا 685 ساخته شد و به عبارت ديگر، كار ساختمان آن به مدت 10سال به طول انجاميد. آنگونه كه در تاريخ آمده، دليل بناي چنين گنبد باشكوهي، تصميم به انتقال مرقد مطهر حضرت علي(ع) به اين مكان پس از شيعه شدن سلطان محمد خدابنده بوده است.
اما سلطان محمد نتوانست به آرزوي خود جامه عمل بپوشاند و پس از اتمام بنا، به علت مخالفت علماي شيعه با انتقال مرقد مطهر امام علي(ع) به گنبد سلطانيه، سلطان محمد از انجام اين كار منصرف شد.
اين مسئله البته از اهميت بنا نكاسته است، به گونه اي كه شايد به عبارتي بتوان گنبد سلطانيه را اولين اثر هنري شيعه در ايران دانست.
گنبد سلطانيه در واقع اثر علي شاه- معمارباشي اولجايتو- است كه ساخت شنب غازان و مسجد جامع تبريز را نيز به وي نسبت مي دهند.
بناي عظيم گنبد سلطانيه در بيست و نهمين اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو كه در شهر دوربان آفريقاي جنوبي در 19تيرماه سال گذشته برگزار شد به عنوان هفتمين اثر تاريخي ايران در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد.
اين اقدام در حالي صورت گرفت كه كميته ميراث جهاني بعد از ارائه گزارش كارشناس شوراي حفاظت از محوطه ها و بناهاي تاريخي(ايكوموس) با اكثريت آرا و بدون هيچ مخالفتي به جهاني شدن سلطانيه رأي داد. در اين اجلاس 700 كارشناس از 180 كشور جهان حضور داشتند.
سلطانيه
در نزديكي  زنجان و در ميان فلات ايران، دشت سرسبزي واقع است كه روزگاري قلمرو ساكاراتي هاي جنگاور بوده است. 700 سال پيش اين دشت، ارون از جانشينان هلاكوخان را شيفته خود كرد و بعدها فرزندش اولجايتو رؤياي ايجاد شهري بزرگ در اين دشت را محقق كرد. ارگي مجلل با آرامگاهي رفيع كه امروزه سومين گنبد بلند دنيا محسوب مي شود. گنبد سلطانيه تجلي گاه هنر و معماري دوره ايلخاني است كه در اواخر قرن هشتم هجري ساخته شد. اين بناي با شكوه در 30 كيلومتري زنجان واقع شده و كاشي كاري و آجركاري منحصر به فردش آن را از هر اثر ديگري در جهان مجزا مي كند.
سيرمرمت بنا
اهميت اين بنا و ثبت آن در ميراث فرهنگي جهاني مرمت آن را از هر جهت ضروري ساخت. در نتيجه، تيم مرمت در پايگاه پژوهشي سلطانيه تا پايان مهرماه سال 84، 40هزار كاشي در گنبد سلطانيه نصب كردند. براي ترميم گنبد تاريخي سلطانيه 90 هزار كاشي تهيه شده كه قرار است طي سه سال روي گنبد نصب شود. عليرضا قربان زاده مدير اجرايي پايگاه پژوهشي سلطانيه در اين رابطه طي مصاحبه اي با ميراث خبر گفته است: پس از ثبت گنبد در رديف آثار جهاني، به شكلي برنامه ريزي كرديم كه روند احيا و مرمت آن با وقفه مواجه نشود. عمليات مرمت بنا در حالي سال گذشته در فصل خزان نيز ادامه يافت كه در سال هاي قبل از آن با شروع پاييز، عمليات مرمت به دليل برودت شديد و بارش برف و باران متوقف مي شد. قربان زاده با بيان اينكه در روند مرمت گنبد سلطانيه تلاش شده تا از مصالح و موادي استفاده شود كه در طول زمان كمترين آسيب به بنا برسد، مي گويد: با استخراج از معدن سنگ داش كسن ، در مرمت گنبد از همان سنگ هايي استفاده كرده ايم كه معماران اوليه در ساخت گنبد از آن استفاده كرده  بودند. در كاشي كاري گنبد نيز از كاشي هايي استفاده كرديم كه تحسين بازرسان يونسكو را برانگيخت.او به حساسيت كار مرمت گنبد سلطانيه اشاره مي كند و مي گويد: به لحاظ ظرافت و حساسيت كار مرمت گنبد سلطانيه كه يك اثر شناخته شده جهاني است، در عمليات بازسازي نبايد عجله كرد، اما از سوي ديگر هم بايد مراقب بود كار با همان استمراري كه تاكنون داشته، پيش برود. قربان زاده، كاشي و آجر استفاده شده در مرمت گنبد را ساخت كارگاه هاي مرمت برشمرد و گفت: خاكي كه در مرمت گنبد از آن استفاده مي شود، جايگزين خوبي براي سيمان است، با اين تفاوت كه آسيب هاي وارده از سيمان در طول زمان بيشتر از خاك است.
سلطانيه و تجربه هاي سنتي
علي اصغر ميرفتاح- باستان شناس و مدير سابق پايگاه پژوهشي سلطانيه- نيز درباره اهميت اين بنا و محوطه سلطانيه مي گويد: اهميت تاريخي سلطانيه نه تنها به عنوان يك پايتخت ايلخاني كه به عنوان يكي از اولين سكونت گاه هاي بشري در ايران است. كشف بقاياي متعلق به اواخر هزاره پنجم قبل از ميلاد به اهميت اين منطقه افزوده است. ميرفتاح معتقد است بقايايي از دوران سلجوقي زير گنبد سلطانيه وجود دارد، ولي اين آثار از اهميت كمتري نسبت به گنبد سلطانيه برخوردارند؛ هر چند در فصول مختلف كاوش در اين منطقه بقاياي متنوعي از دوران سلجوقي در اطراف گنبد به دست آمده است. ميرفتاح نگاه تخصصي و جهاني به گنبد سلطانيه را يكي از اصلي ترين عوامل ثبت آن در فهرست آثار فرهنگي جهان مي داند و مي گويد: نبايد در نگهداري گنبد سلطانيه به تجربيات سنتي اكتفا كرد. آسيب شناسي و آسيب نگاري اين بنا از اولويت هاي برنامه مديريتي گنبد سلطانيه است، اما شناخت شهر قديم سلطانيه و آثار حاشيه اي در محوطه ارگ كه همواره با بناي گنبد در ارتباط بوده، يكي از نكات مهمي است كه با ثبت اين اثر در فهرست آثار جهاني بايد مد نظر قرار گيرد.
معماري گنبد
بناي مقبره الجايتو هشت ضلعي است؛ با گنبد نيم كره اي به ارتفاع 54 و قطر 25 متر كه با كاشي هاي آبي روشني پوشانده شده و در هر يك از هشت ضلع، مناره منقوش آبي درخشاني دارد كه گنبد را مانند نگيني در برگرفته اند.دهليزها در طبقه دوم، رو به بيرون باز مي شود كه در اين مورد بناي گنبد سلطانيه نسبت به بناهاي خواجه ربيع، قدمگاه و تاج محل، پيشگام است. درون آرامگاه اولجايتو با استفاده از دو نقش، تزئين شده است. بخش اول با آجر و كاشي و بخش دوم كه روي بخش قبلي قرار گرفته، با گچ رنگي. تزئين قسمت بيروني در سال 1310 ميلادي و قسمت دروني(با آجر و كاشي) در سال 1313 انجام گرفته است. آجرهاي تزئيني روي ديوارها سبك و طلايي است و در آنها كاشي هاي كوچك تيره اي كار گذاشته شده بود. در سال 1313 (سه سال پيش از مرگ سلطان) به فرمان او بار ديگر بنا را با گچ رنگي تزئين كردند. تزئينات اين بنا در واقع نشان از كار بهترين طراحان آن زمان دارد. طرح ها متنوع و شامل ترنج هاي بزرگ شبكه اي يا كاشي هاي نقاشي شده و نقش هاي گل ياقوتي، زنگاري، آبي تند و طلايي روي زمينه اي روشن است. اين بنا از لحاظ ساختار، يك شاهكار به شمار مي رود كه حاصل كار معماري حاذق و نابغه است. او از خود بنايي به جا گذاشته كه در شهر كوچك سلطانيه مي درخشد و در برابر بادهاي شديد و ازجاكننده منطقه در طول هفتصد سال همچنان مقاومت كرده است.

وضعيت نامطلوب فسيل ها در كرمان
ايسنا: مدير موزه  ديرينه شناسي كرمان گفت: حدود 99 درصد فسيل هاي گردآوري  شده در اين موزه به استان كرمان مربوط هستند و به  دليل محدوديت محل نگهداري، تنها حدود 30 هزار فسيل به نمايش درآمده اند و متاسفانه براي نزديك به يك صد هزار فسيل جا نيست كه 40 درصد آن ها در دنيا منحصر به فرد هستند.
محسن تجربه كار با اعتقاد به اين كه استان كرمان بالاتر از بهشت زمين شناسي است كه فسيل هاي بي نظيري را از تمام دوره هاي زمين شناسي در خود جاي داده است اظهار داشت: 25 سال است كه در اطراف كرمان به جمع آوري انواع فسيل ها مي پردازم.
موزه  ديرينه شناسي حاصل 25 سال كار او و جمعي ديگر براي جمع آوري فسيل هاي استان كرمان است؛ البته ظاهراً اين موزه، استادان و كارشناسان غيركرماني را بيشتر از كرماني ها به خود جلب كرده است.
سه سال است كه موزه  ديرينه شناسي كرمان با همكاري شهرداري و شوراي شهر گشايش يافته است؛ اما به لحاظ شرايط نگهداري و امنيتي وضعيت چندان مطلوبي ندارد و فسيل هايي با بيش از 500 ميليون سال قدمت مانند سنگ هاي بي ارزش روي هم ريخته شده اند.
عبدالله سعيدي ـ معاون سازمان زمين شناسي كشور ـ در يادداشتي براي اين موزه نوشته است: از هر پديده اي نبايد به سادگي گذشت، حتي به صرف اين كه با دانش ما مطابقت ندارد.
رحيم پور هم كه از استادهاي زمين شناسي كشور است، نوشته است: چنين مجموعه  بي نظيري، كرمان را به يك منطقه  علمي توريستي مي تواند تبديل كند.
تجربه كار در پاسخ به يكي از مراجعه كنندگان درباره  محل كشف فسيل هاي موزه  ديرينه شناسي، عنوان مي كند: به دليل اين كه اين مناطق تحت حفاظت دولت نيستند، درباره  محل كشف فسيل ها نمي توان توضيح داد.
مسئول موزه  ديرينه شناسي با اشاره به نبود ارتباط بخش زمين شناسي دانشگاه كرمان با اين موزه، مي افزايد: در ابتدا تعامل خوبي داشتيم؛ اما به دليل اختلاف نظرها اين تعامل كم رنگ شد.
تجربه كار در توضيح اختلاف نظرها تصريح مي كند: در تمام كتاب هاي درسي آمده است كه فقط استخوان، فسيل مي شود و گوشت موجودات از بين مي رود؛ اما من با توجه به نمونه هاي يافته شده اعتقاد دارم كه شرايط خاص آب و هوايي كرمان در دوره هاي ژوراسيك و پركامبرين انواع موجوداتي مانند ماهي ها را به طور كامل به فسيل تبديل كرده است.
او مي افزايد: اكنون با دانشگاه هاي شيراز، هرمزگان و تربيت معلم تهران براي تحقيقات مكاتبه شده است. هم چنين كتاب فسيل هاي گوشتي در دانشگاه ماسي نيوزلند توسط دكتر مظفري چاپ شده است و آن دانشگاه با موزه  ديرينه شناسي در آينده اي نزديك تعامل خواهد داشت.

اعتبار 200 ميليون ريالي براي قلعه شوش
006237.jpg
خبرگزاري ميراث فرهنگي: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي مرمت قلعه فرانسوي هاي شوش 20ميليون تومان اعتبار اختصاص داد. رضا چناني، مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري شوش گفت: قلعه شوش ساليان متمادي است كه مرمتي اصولي نشده. در طول سال هاي گذشته حفره هايي در اين بنا ايجاد شده بود كه با ورود آب باران به تخريب قلعه منجر مي شد. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور 20 ميليون تومان اعتبار را براي مرمت اين قلعه در نظر گرفته است و به زودي مرمت آن آغاز مي شود. ورود آب به حفره هاي ايجاد شده در ديوارهاي قلعه شوش هر روز به تخريب بيشتر اين اثر منجر مي شود. اين قلعه پي ندارد و اگر دير مرمت شود از درون پوسيده و فرو مي ريزد.به گفته چناني، با توجه به اينكه بيشترين صدمه به سقف بنا وارد شده، مرمت ابتدا از سقف آغاز و پس از آن قسمت هاي داخلي مرمت مي شود. قلعه شوش از مصالح تپه باستاني شوش و توسط باستان شناسان فرانسوي ساخته شده است. در ساختار اين بنا، آجر كتيبه هايي از تمامي آثار باستاني در شهر شوش از جمله چغازنبيل ديده مي شود.

نياسر و جهاني شدن
006243.jpg
اعتقادات مذهبي مردم مي تواند يك پايگاه تاريخي فرهنگي را به سمت توسعه شهري و فرهنگي سوق دهد. مدير پايگاه پژوهشي نياسر گفت: ما به نظام ثبت آثار جهاني در يونسكو اعتراض داريم و مي كوشيم كه نياسر را در قلب همه مردم جهان ثبت كنيم. مشهدي زاده ، در نشست تخصصي كارگاه كارشناسي ارتقاء مديريت و برنامه ريزي منظرهاي فرهنگي ميراث جهاني با ارايه گزارشي در باره بهره گيري از مشاركت هاي مردمي در اداره اين پايگاه افزود: نياسر، ظرفيت ثبت در رديف ميراث جهاني را دارد. وي اين ظرفيت ها را اعتقادات مذهبي مردم عنوان كرد و افزود: اعتقادات مذهبي مردم مي تواند يك پايگاه تاريخي فرهنگي را به سمت توسعه شهري و فرهنگي سوق دهد يعني بهره گيري از اين اعتقادات، به جلب كمك هاي مالي و معنوي مردم نياسر
مي انجامد. مشهدي زاده تاكيد كرد كه آنها در راه جلب مشاركت هاي مردمي در نياسر موفق بوده اند.مدير پايگاه پژوهشي نياسر گفت: در 2 ماهه نخست سال حدود يك و نيم ميليون نفر گردشگر به نياسر
مي آيند اين در حالي است كه جمعيت نياسر 2 هزار نفر است.

گفت و گو
فراز و فرودهاي شناسنامه فني ساختمان
ممكن است به دليل اجراي بخشنامه شناسنامه فني ساختمان، قيمت تمام شده برخي بناها افزايش داشته باشد، اما نبايد فراموش كنيم محصولي هم كه آماده مي شود، باارزش تر خواهد بود
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: ساختمان هاي بالاي 3 هزار متر مربع تهران به موجب بخشنامه اي كه از 12 بهمن سال گذشته اجرايي شد، كنترل شده و تنها پس از انجام كنترل هاي فني گواهي پايان كار دريافت مي كنند.
اما برخي كارشناسان معتقدند در حال حاضر توان اجرايي كردن اين بخشنامه وجود ندارد. علاوه بر اين اجرايي كردن آن منجر به افزايش قيمت تمام شده بناها و افزايش فشار بر مردم مي شود، در حالي كه ممكن است بناها داراي كيفيت بالا هم نباشند. اما عزيزالله تندس مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران به اين بخشنامه خوشبين است و چنين بخشنامه اي را يكي از گام هاي نخست براي افزايش كيفيت ساختمان هاي پايتخت مي داند. وي مي گويد: كار به دست متخصصان سپرده مي شود.
تندس از اسفند سال گذشته بازنشسته شده و براي ديدن تاثيرات اين بخشنامه ديگر در شهرداري تهران حضور ندارد، اما در خصوص دلايل صدور اين بخشنامه و تاثرات آن بر نظام شهرسازي با پايگاه شهرسازي و معماري به گفت وگو نشسته است.
چه عواملي موجب شد كه  اين بخشنامه صادر شود. مگر مقرراتي كه پيش از اين براي نظارت بر كيفيت ساخت وساز وجود داشت، كافي نبود؟
ساخت وساز ما بيش از اين داراي يك شكل سنتي بود و مباحث فني آن شكل آكادميك و كنترل شده اي نيز نداشت. هدفي كه جامعه مهندسان تعقيب مي كرد تغيير اين وضعيت بود. به اين ترتيب كه با تعيين يك سري ضوابط، كيفيت بناها تضمين شود و تصويب قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان در سال۷۴ يكي از اولين گام ها در اين زمينه بود. آيين نامه اجرايي اين قانون قرار بود در مدت 10 سال آماده شود و بخشنامه اي كه منظور شماست هم قسمتي از آيين نامه اجرايي اين قانون است. در واقع قرار بود، ارگان هاي مختلفي همچون وزارت مسكن، شهرداري و سازمان نظام مهندسي براي كنترل كيفيت بناها هماهنگي بيشتر با يكديگر داشته باشند كه اين همكاري به موجب آيين نامه اي كه تير 83 به وسيله هيات وزيران تصويب شد، آغاز شد. در نهايت با همفكري اين سه ارگان قرار شد، براي ساختمان بالاي 3هزار مترمربع و در ابتدا به صورت آزمايشي، اين بخشنامه اجرا شود.
به نظر مي رسد صدور اين بخشنامه كار را براي مردم مشكل تر كرده است. زيرا به دليل تاييد نقشه هاي معماري در كميته هاي تخصصي ممكن است كار ساخت و ساز با تاخير روبه رو شود. علاوه بر اين قيمت تمام شده بناها نيز به دليل افزايش كنترل بالا خواهد رفت.پيش از اين مردم براي ساخت يك بنا، ابتدا يك نقشه معماري تهيه مي كردند كه به موجب قانون، مهندس معمار بايد تمام مقررات را در آن اعمال مي كرد. اما اگر اين موارد قانوني در نقشه وجود نداشت، كسي ملزم به پيگيري نبود و شهرداري فقط معيارهاي خود را در زمينه تراكم و طرح تفصيلي بررسي مي كرد. اين مهندس نيز به ميزان وقتي كه براي نقشه صرف مي كرد حق الزحمه مي گرفت. اما شرايط به موجب اين بخشنامه تغيير كرده پس هم به دليل بررسي هاي بيشتر نقشه ها ديرتر آماده مي شوند و ممكن است قيمت تمام شده آنها نيز افزايش داشته باشد، اما نبايد فراموش كنيم محصولي هم كه آماده مي شود، باارزش تر خواهد بود.
برخي مواقع از سوي كارشناسان عنوان مي شود كه كيفيت پايين ساخت وساز در تهران به خاطر نبود قوانين و چنين بخشنامه  هايي نيست، بلكه مشكل در كمبود نظارت است. چقدر با چنين اظهار نظرهايي موافق هستيد؟
ديكته اي كه نوشته نشده، غلط ندارد . مي خواهم بگويم مطلق ديدن امور درست نيست و همه چيز نسبي است. هنوز بسياري از قوانين موجود در اين حوزه اصلا به اجرا در نيامده است كه نارسايي هاي آنها مشخص شود.
همانطور كه گفتم در گذشته كساني در امر ساخت وساز دخالت داشتند كه متخصص اين كار نبوده اند. حتي با وجود قوانين كامل و نظارت خوب و كافي نمي توان كاري به پيش برد. دليل اين مشكل هم اين است كه چرخه كار كامل نيست. تقويت يك بخش موجب بهبود كل اين چرخه نمي شود. كما اينكه قوانين هم در بعضي جاها بايد تكامل پيدا كند. نمي خواهم بگويم نظارت و اجراي كار تكميل است، اما تمام تقصيرات را نمي توان به گردن اجرا انداخت. اتفاقا اين بخشنامه جديد هم با هدف تكميل قوانين موجود تهيه شده است. زماني كه به موجب اين بخشنامه شناسنامه فني براي ساختمان صادر شود، افرادي كه مسئوليتي در بنا داشته اند جوابگو خواهند بود و هر فردي به موجب سهل  انگاري يا كوتاهي آينده شغلي اش به خطر مي افتد و به تناسب آن جرم، مجازات مي شود. به موجب اين بخشنامه، مجريان صاحب صلاحيت كه پروانه اشتغال داشته باشند، اجراي كار را به عهده بگيرند و نظارت هاي تخصصي نيز در طول كار انجام مي شود. به طور خلاصه آن شايسته سالاري كه همه جا صحبت از آن مي شود، قرار است اعمال شود.
تجربه نشان داده افرادي كه از آنها با نام بساز و بفروش ياد مي شود، توجه چنداني به اين قبيل مقررات ندارند و ممكن است حتي با وجود افزايش قيمت تمام شده، بناها از كيفيت مورد انتظار برخوردار نباشند. همانطور كه گفتم به وسيله چنين قوانيني است كه قرار است كار را از دست افراد غيرمتخصص و غيرمسئول خارج كنيم و به دست افراد صاحب صلاحيت بسپاريم. علاوه بر اين به موجب همين بخشنامه، گروهي بر نقشه و نحوه كار نظارت مي كنند. ضمن اينكه پيش از اين سازندگان گارانتي هم نمي دادند و ديگر مثل قبل نخواهد بود كه ساختمان فروخته شد و كسي فروشنده را پيدا نكند. علاوه براين چرخه، چرخه كنترل است و اين حركت سازنده از جايي بايد آغاز شود.
به نظر شما اوضاع فعلي ساخت وساز در تهران چگونه است و چه تغييراتي بايد بكند؟
به نظر من ما مهره هايمان را درست نچيده ايم. در حال حاضر كار ساخت وساز در دست افرادي است كه بسياري به اصول كار معتقد نيستند و بسياري نيز همان شكل ساخت وساز سنتي را پيگيري مي كنند در واقع جاي متخصصان خالي است. در حال حاضر هم، كنترل بر چنين افرادي جواب نمي دهد. نخستين تغيير حذف خود اين افراد است؛ يعني تا وقتي كه كار در دست غيرمتخصص باشد با يك نظارت بالا نيز ممكن است، فقط 30 درصد كار را درست كرد. امروز براي كسي كه به صورت سنتي ساختمان سازي مي كند معياري وجود ندارد. همين طور نه براي استفاده از مصالح استاندارد نه عواملي كه كار را اجرا مي كنند.
در دوره اي اعطاي گواهينامه فني مطرح شد ولي از اجرايي شدن آن خبري نشد.

مرمت 7 اثر تاريخي در خوزستان
006246.jpg
ميراث خبر: عمليات مرمت و حفاظت هفت اثر تاريخي در شهرهاي مختلف خوزستان آغاز شد.
عاطفه رشنوئي، معاون حفظ و احيا آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري استان خوزستان در اين مورد گفت: مرمت هفت اثر تاريخي قلعه مدرسه خيرآباد بهبهان، عمارت باغ اميرسپهدار رامهرمز، سراي معين التجار اهواز، حمام شاه ركن الدين و خانه تير نو دزفول، خانه مستوفي و مسجد جامع شوشتر و مسجد رگوني هاي آبادان آغاز شد.
وي افزود: بسياري از اين آثار سال هاست مرمت نشده است. بنابراين عمليات كف سازي، پي سازي، عايق بندي و نصب در و پنجره در بسياري از اين بناها انجام مي شود.
اعتبار تمامي اين آثار به جز سراي معين التجار اهواز از اعتبارات ملي تامين شده و تنها اين اثر از اعتبارات ملي بهره برده است.
به تازگي نيز مرمت اضطراري قلعه فرانسوي ها در شوش با اعتبار ملي 20 ميليوني آغاز شده است.
شهر شوش خاستگاه كهن ترين تمدن هاي ايراني است.

برنامه نوسازي براي تهران فرسوده
006252.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:سازمان نوسازي شهر تهران با تهيه طرح جامع نوسازي بافت فرسوده طي يك يا دو برنامه پنج ساله اقدام به نوسازي بافت هاي مناطق مختلف براساس طرح ويژه نوسازي مي كند. برنامه جامع نوسازي بافت هاي فرسوده تهران تا شهريور امسال آماده مي شود. دكتر سيدامير منصوري ، استاد دانشگاه تهران و صاحب نظر در حوزه شهري در گفت وگو با خبرنگار UAN گفت: با تهيه برنامه جامع نوسازي بافت هاي فرسوده تهران، چگونگي و تاريخ مداخله سازمان نوسازي شهر تهران مشخص مي شود. وي با بيان اينكه كار تهيه برنامه جامع بافت هاي فرسوده تهران از دي ماه سال گذشته آغاز شده است، گفت: سازمان نوسازي شهر تهران با تهيه اين طرح طي يك يا دو برنامه پنج ساله اقدام به نوسازي بافت هاي مناطق مختلف براساس طرح ويژه نوسازي مي كند. منصوري نيمي از تهران را داراي بافت فرسوده دانست و گفت: ابعاد پيش روي سازمان عمران در موضوع بافت فرسوده بسيار گسترده تر و پيچيده تر از آن است كه بتوان بدون برنامه و زمان كوتاهي نسبت به حل آن اقدام كرد.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |