شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
جو زمين و مريخ رفتار مشابهي دارند
006147.jpg
پژوهشگران دانشگاه جان هاپكينز در تازه ترين مطالعات سياره اي خود دريافته اند كه به رغم تفاوت هاي چگالي و تركيب شيميايي جو دو سياره زمين و مريخ، عكس العمل جو اين دو نسبت به تغييرات شدت تابش خورشيدي در دوره ۲۵ روزه گردش وضعي  ستاره مادر بسيار شبيه به يكديگر است.
السيد طلعت، دانشمند علوم فضايي و عضو هيات علمي آزمايشگاه فيزيك كاربردي دانشگاه جان هاپكينز (APL) اين مطلب را در همايش «سياره شناسي تطبيقي: جو سيارات و بررسي آب وهواي آنها» كه از سوي جامعه زمين شناسي ايالات متحده (AGU) برگزار مي شود، عنوان كرد.
كارشناسان معتقدند اين يافته مي تواند به دانشمندان در درك هرچه بهتر ارتباط بين خورشيد و پديده هاي جوي سيارات كمك كند. طلعت كه در بررسي هاي خود از مجموعه اطلاعات محدود يون كره مريخ و اطلاعات آزمايش فرابنفش شديد خورشيدي(SEE) در ماهواره TIMED استفاده كرده است، به نشانه هايي دست يافته  كه نشان مي دهد پاسخ هاي نورشيميايي يون كره مريخ به تابش هاي خورشيدي همانند پاسخ هاي يون كره زمين است.
در طول گردش ۲۵روزه خورشيد به دور خود، جو فوقاني زمين و مريخ در معرض تابش هاي متغير پرتوهاي پرانرژي ايكس و فرابنفش شديد خورشيدي قرار مي گيرد و آزمايش SEE داده هاي مربوط به اين تابش را اندازه گيري مي كند.
روش به دست آوردن اطلاعات يون كره مريخ هم به نوبه خود شيوه جالبي است. در سال ،۲۰۰۳ دكتر ديويد هينسون، عضو هيات علمي دانشگاه استانفورد با بررسي ارتباطات راديويي آزمايش هاي علمي راديويي مدارگرد نقشه بردار سراسري مريخ (MGS) توانست نماي كلي يون كره مريخ را مشخص كند. طلعت با بررسي تغييرات داده هاي SEE، تصميم گرفت تطابق آنها را با داده هاي يون كره مريخ بيازمايد. براي اين كار، او داده هاي SEE را به شكلي جابجا كرد كه بر شبانه روز مريخ منطبق شود، زيرا شبانه روز مريخ از شبانه روز زمين ۴۱ دقيقه و ۲۰ ثانيه طولاني تر است و از اين رو دوره گردش وضعي خورشيد به شبانه روز مريخ اندكي كوتاه تر از اين مقدار در زمين است. زماني كه دو نمودار بيشينه چگالي يوني مريخ و سطح فعاليت خورشيدي در يك دوره معمولي هم پوشاني پيدا كردند، تطابق مورد نظر حاصل شد!
ماهواره TIMED
ماهواره TIMED كه در سال ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شد، نخستين ماموريت از برنامه ماهواره هاي زميني_  خورشيدي ناسا و يكي از ماهواره هاي رصدخانه بزرگ فيزيك خورشيدي ناسا به شمار مي رود. اين ماهواره تاكنون توانسته است در طول مراحل مختلف چرخه خورشيدي، اطلاعات ارزشمندي را در مورد مرز بين مزوسفر (لايه مياني جو زمين در ارتفاع ۵۰ تا ۸۵ كيلومتري) و گرماكره- يون كره پاييني جو زمين (لايه بالايي مزوسفر كه از ۸۵ تا ۵۰۰ كيلومتري گسترده شده و دما در آن به ۱۵۰۰ درجه سلسيوس مي رسد) جمع آوري كند.
دانشمندان توانسته اند به كمك اين ماهواره و شبكه اي از ايستگاه هاي رصدي جهاني، اطلاعات بسياري در مورد ساختار پايه، دما، فشار، باد و تركيب شيميايي گرماكره-يون كره پاييني جمع آوري كنند و مقدار انرژي ورودي و خروجي از اين لايه را اندازه گيري كنند. ماهواره TIMED، نخستين ابزاري است كه مي تواند هم زمان تمام پارامترهاي بحراني را اندازه گيري كند و اين به دانشمندان كمك مي كند تا بهتر بتوانند فرآيندهايي را كه تغييرات جو فوقاني زمين را كنترل مي كنند، شناسايي كنند.

ماهيچه هاي مصنوعي
006165.jpg
محققان دانشگاه تگزاس آمريكا با همكاري دانشگاه ملي  پوسان كره دو نوع ماهيچه مصنوعي بر مبناي فناوري نانو ساختند. اين ماهيچه ها انرژي شيميايي را به انرژي مكانيكي تبديل كرده و كاربردهايي در رباتيك دارند.
اولين نوع از اين ماهيچه ها لرزانكي از جنس نانولوله كربني دارد و در واقع به صورت نوعي پيل سوختي انرژي شيميايي (سوخت هيدروژني) را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند كه اين انرژي الكتريكي مي تواند براي حركت يا هر كاربرد ديگري ذخيره شود. اين دسته نواري، شامل يك قطعه نانولوله است كه با كربني با روكش پلاتيني و پليمري يوني به نام نافين پوشانده مي شود.
اين ساختار علاوه بر عملكردي كه به عنوان محرك ماهيچه دارد، كاتد پيل سوختي را هم تشكيل مي دهد و آن را در الكتروليتي از اسيد سولفوريك غوطه ور مي كنند. همچنين الكترود دومي را كه از لايه اي از پلاتين، كربن و نافين تشكيل شده و روي غشايي از۱۱۷ - Nafion قرار دارد را داخل اين الكتروليت قرار مي دهد. وجود اين غشاء باعث جدايي سوخت هيدروژن از الكتروليت مي شود.
فعال كردن صفحه نانولوله اي ناشي از تزريق حفره هايي است كه هنگام احياء اكسيژن الكترود نانولوله اي به وجود آمده اند. تزريق اين حفره ها به دليل تركيب اثرات كوانتوم مكانيكي و الكترود استاتيكي، باعث تغيير ابعاد صفحه مي شود و در نتيجه دسته نانولوله اي ۳ سانتي متري ظرف مدت تقريباً ۵ ثانيه به اندازه حدود ۲ نانومتر كج مي شود. با كوتاه شدن الكترود، دسته ظرف يك ثانيه به حالت اول خود بر مي گردد، از طرف ديگر به اين ماهيچه پيل سوختي كه پيوسته كوتاه مي شود يك سيم حافظه شكلي با پوششي از نانوذرات كاتاليزور پلاتين اضافه مي گردد و اين نوع ماهيچه است كه انرژي شيميايي سوخت را به انرژي گرمايي كه باعث حركت مي شود تبديل مي كند. گفتني است سيم حافظه شكلي كه از آلياژ نيكل - تيتانيوم ساخته شده است به صورت يك تك الكترود عمل كرده به صورت يك جفت الكترود كوتاه شده كار مي كند.
اضافه كردن اكسيژن يا هوا به سوخت هيدروژن يا بخار متانول و يا بخار اسيد فورميك باعث مي شود اين سيم تا بالاتر از دماي گذار فاز austenitic خود گرم شده و در نتيجه منقبض شود. با وارد كردن سوخت، اين سيم به دمايي پايين تر از دماي گذار فاز martensitic رسيده و به طول اوليه خود بازگردد. نوعاً اين سيم حدود ۵ درصد منقبض شده و مي تواند كشش معادل ۱۵۰ MPa را تحمل كند. به اين ترتيب قدرت تحمل فشار آن ۵۰۰ برابر فشاري است كه ماهيچه بدن انسان قادر به تحمل آن مي باشد. ضمن آنكه ميزان كشش آن هم يك چهارم مقداري است كه ماهيچه هاي طبيعي كشيده مي شوند.
اين ماهيچه هاي مصنوعي مي توانند كاربردهايي هم در رباتيك داشته باشند و ربات را از شر باتري هاي سنگين آزاد كنند. همچنين اين ماهيچه هاي مصنوعي مي توانند در ساخت دست و پاي مصنوعي حسگرهاي هوشمند، نمايشگرهاي بريل ديناميكي و پوست هاي هوشمند مورد استفاده در وسائل هوا- فضا كاربرد داشته باشند. نهايت آنكه از اين ماهيچه ها حتي مي توان براي ساخت ماهيچه هاي مصنوعي انساني كمك گرفت، به اين ترتيب كه به جاي كاتاليزور فلزي از آنزيم هايي كه مي تواند از سوخت حاصل از غذا بهره برد، استفاده شود.
كاربرد ماهيچه هاي پيل سوختي كوتاه، در دستگاه هاي رباتيك بسيار ساده است زيرا از سيم هاي حافظه شكلي موجود در بازار تشكيل مي شوند كه با كاتاليزور نانولوله اي پوشانده مي شوند؛ البته مهمترين چالش پيش رو در اين راه، اتصال كاتاليزور به سيم حافظه شكلي به منظور افزايش طول عمر ماهيچه ها و نيز كنترل شدت فعال سازي و تحريك اين ماهيچه بود.

دنياي ديجيتال
006159.jpg
محمد تقي رسولي: امروزه هر جا كه مي رويم و هر دستگاهي كه مي خريم اسم ديجيتال را مي شنويم. به راستي اين ديجيتال چيست؟
براي هر ابزاري كه ما در دنياي واقعي مي شناسيم، مانند خط كش، برس، يك تكه رنگ و ... اكنون نسخه اي ديجيتال براساس محاسبات رياضي ساخته شده است كه مي توان هرگونه تغيير را روي آن انجام داد. دنياي واقعي يا آنالوگ، نسبتاً ايستا است؛ همه چيز در اين دنيا تمايل دارد تا در وضعيت خود باقي بماند. اما در دنياي ديجيتال رنگ هرگز خشك نمي شود. يك تصوير مي تواند ۳ در ۴ اينچ يا در زماني ديگر ۳ در ۶ يا ۱۸ در ۹۹ اينچ باشد. مي توانيد تمام عكس را قرمزتر كنيد يا تمام قرمزي هاي آن را از بين ببريد. شما مي توانيد روي عكس فيلترهايي را اعمال كنيد (مثل فيلتر در برنامه فتوشاپ) و آن را كاملاً تغيير دهيد...
خوب حالا برايتان اين سئوال پيش آمده است كه بدترين و بهترين چيزها كدامند؟
اول، دو نكته بد. در دنياي ديجيتال ديگر از اثر منحصر به فردي كه امكان جعل آن وجود نداشت، مانند يك نقاشي رنگ روغن واقعي روي يك بوم واقعي كه به دست يك هنرمند ساخته شده است، خبري نيست. اين همه عكس و ليتوگراف را در نظر بگيريد و دنياي كپي هاي متعدد؛ ديجيتال به بخشي از دنيا تبديل شده است. بسياري از هنرمندان چاپ هايشان را نمي شمرند. من به عنوان حد وسط تعداد ۱۰ تا را در نظر مي گيرم. معدودي از هنرمندان آثارشان را به شكل ديجيتال خلق مي كنند و نام آن را رسانه تركيبي مي گذراند. پس شما يك اثر هنري منحصر به فرد داريد، اما اين اثر به اندازه تابلوي رنگ روغن يا رسانه هاي ديگر دائمي نيست. نكته منفي ديگر آن است كه كامپيوترها آن قدر قدرتمند و سريع هستند كه مي توان به واسطه آنها حقه هاي تميزي را آنچنان سريع اجرا كرد كه غالباً موجب برداشت اشتباه مردم مي شوند. اگر دستگاه كار هنري را انجام دهد، پس هر بچه اي مي تواند اين كار را انجام دهد. هركسي مي داند كه برنامه هاي واژه پرداز يك كلمه هم برايتان نمي نويسند، بلكه فقط به شما امكان مي دهند تا نوشته خود را به هر شكلي كه بخواهيد تغيير دهيد. براي نمونه مي توان به ساز الكترونيكي (صفحه كليد الكترونيكي يا ارگ) اشاره كرد. با حدود ۱۰۰ دلار مي توانيد يك ساز الكترونيكي بخريد. اما اگر شما موسيقي ندانيد نمي توانيد از آن استفاده كنيد. درباره نرم افزار تايپ هم وضع به همين شكل است. هميشه هنرمندان اثر هنري خلق مي كنند و ديجيتال نمي تواند اين حقيقت را تغيير دهد.
حال چند نكته مثبت. كامپيوترها خيلي سريع هستند؛ شما مي توانيد ايده هاي بسياري را به سرعت عملي سازيد. مثل اين است كه چندين دستيار مشتاق در كنارتان هستند كه رنگ ها را تركيب مي كنند، بوم را آماده مي كنند و رنگ زمينه را روي بوم مي گذارند. دوم اينكه [فناوري] ديجيتال حقه هايي را ايجاد مي كند كه امكان ندارد بتوانيد آنها را در دنياي آنالوگ بوجود آوريد و ديجيتال بسيار تميز است. من شخصاً كار با اسپري و مواد شيميايي خطرناك را خيلي دوست دارم؛ اما شما براي اين كار فضاي خيلي زياد و سيستم تهويه كارآمد نياز داريد. در دنياي ديجيتال شما يك ميز بزرگ لازم داريد.
در اين جا بايد يك هشدار به كساني كه به دنياي ديجيتال فكر مي كنند بدهم: آيا در كار با دستگاه احساس خوبي داريد؟ من هميشه عاشق علوم و فناوري و ماشين آلات بوده ام. به همين دليل براي من ورود به دنياي ديجيتال آسان بود. اما اگر از ماشين آلات متنفر هستيد، ديجيتال را فراموش كنيد. اگر رنگ و پالت واقعي را در دستانتان ترجيح مي دهيد، پس بهتر است ديجيتال را فراموش كنيد.
در اينجا مهم ترين نصيحت خود را مي گويم: كارتان را با يك برنامه ساده يا نسخه مبتدي يك برنامه معروف Photoshop Elements3 شروع كنيد. با نرم افزار بازي كنيد. تا مي توانيد از آن استفاده كنيد.
در خاتمه، شگفت انگيزترين چيز درباره ديجيتال را براي مردمي كه بيرون از دنياي عجيب هنر نو قرار دارند، مي گويم: (كساني كه در اين وادي هستند كه مرزهاي ديجيتال رشد بي رويه اي دارند و همه روزه چيزهايي توليد مي شود كه هيچ ارتباطي با هم ندارند؛ مانند تغيير عكس، هنر مفهومي، هنر برنامه نويسي، هنر چيدمان، ويدئو، هنرهاي كامپيوتري (براي نمايش نقش كامپيوتر) و موارد بسيار ديگر. نظريه من اين است كه هنرهاي ديجيتال در آينده به شكل هنرهاي زيبا با همان مفهوم سنتي آن تبديل خواهد شد. دوست دارم ببينم شكل آن در آينده چگونه خواهد بود. نكته اين جاست كه من مي خواهم نوعي جديد از زيبايي را خلق كنم كه فقط از طريق كامپيوتر مي توان بدان رسيد.

مشاور وزير علوم در امور كارآفريني اعلام كرد:
مراكز كارآفريني در همه دانشگاه ها ايجاد مي شود
006168.jpg
گروه علمي فرهنگي -علي اصغر محمدي: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مصمم است تا پايان سال جاري در همه دانشگاه هاي دولتي، مراكز كارآفريني ايجاد كند.
به گزارش همشهري، دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران، صبح ديروز در حاشيه نشست رؤساي مراكز كارآفريني دانشگاه هاي سراسر كشور با اعلام اين مطلب به خبرنگاران گفت: وزارت علوم، برنامه ريزي مفصلي را براي ايجاد مراكز كارآفريني و هر چه فعال تر شدن آنها انجام داده است و بر اجراي اين برنامه ها تأكيد و جديت دارد.
وي با اشاره به اينكه موضوع كارآفريني در دانشگاه از چهار سال پيش در آموزش عالي كشور مورد بررسي قرار گرفت و به تدريج نيز در دانشگاه ها مطرح شد، اظهار كرد: در نهايت اين موضوع منجر به ايجاد دبيرخانه كارآفريني در وزارت علوم و راه اندازي مركز كارآفريني در ۳۰ دانشگاه دولتي شد.
مشاور وزير علوم در امور كارآفريني افزود: بايد در همه مراكز آموزش عالي كشور كه از وزارت علوم مجوز ايجاد خود را اخذ كرده اند، مراكز كارآفريني ايجاد شود و پس از برخورداري مراكز كارآفريني در دانشگاه هاي دولتي اين وزارتخانه اين گونه مراكز را به دانشگاه هاي آزاد و وزارت بهداشت نيز معرفي مي كند.دكتر رحيمي تصريح كرد:  اكنون دانشگاه هاي پيام نور و جامع علمي- كاربردي بايد وارد بحث كارآفريني شوند و دانشگاه هاي غيردولتي نيز كه با مجوز وزارت علوم ايجاد شده اند نيز شامل اين برنامه مي شوند.
رئيس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران با اعلام اين كه در حال حاضر ارتباطات مناسب و سازنده اي با وزارت كار و امور اجتماعي و تعاون در اين زمينه برقرار شده است گفت: وزارت تعاون مي تواند دانشجويان را براي ايجاد شركت هاي تعاوني و راه اندازي كسب و كارهاي كوچك كمك كند و وزارت كار و اموراجتماعي نيز مي تواند در ايجاد بنگاه هاي كوچك و شركت هاي زودبازده دانشجويان آماده به كار را ياري كند.رحيمي اضافه كرد: مراكز كارآفريني مقدمات لازم را براي دانشجويان فراهم مي كنند و اين مراكز تلاش دارند تا دانشجويان را با كار و بازار كار آشنا كنند تا آنان بتوانند در آينده تحول و نوآوري را در بازار كار به وجود آورند. مراكز كارآفريني فرصت هاي شغلي را براي دانشجويان فراهم نمي كنند، بلكه افرادي را تربيت مي كنند كه در جامعه ضمن ايجاد فرصت، خودشان هم از فرصت هاي مناسب استفاده كنند و در واقع دانشجويان را ياري مي دهند تا ايده هاي خود را پرورش دهند.

ابر كامپيوترها قدرتمندتر مي شوند
006156.jpg
گروه علمي فرهنگي - شركت IBM توليد كامپيوترهاي «سرور» كه مخصوص شبكه هاي كامپيوتري است را با استفاده از پردازنده جديد و قدرتمند «SELL» آغاز كرده است. اين پردازنده كه شركت IBM با همكاري كمپاني هاي سوني و توشيبا طراحي كرده است در زمينه هاي چند رسانه اي مانند بازي هاي كامپيوتري پيشرفته و پردازش تصاوير گرافيكي كارايي بسيار بالايي دارد و هم اكنون شركت IBM آن را براي تأمين توان محاسباتي كامپيوترهاي شبكه اي جديد نيز به كار گرفته است.
به گفته كارشناسان اين شركت، معماري اين پردازنده قوي كه در نسل جديد كنسول بازي هاي كامپيوتري «پلي استيشن۳» شركت سوني نيز مورد استفاده قرار خواهد گرفت با معماري تمام انواع پردازنده هاي توليدي ساير شركت ها كاملاً متفاوت است. مسئولان IBM اعلام كرده اند كامپيوترهاي استفاده كننده از پردازنده «سل» مي توانند به سرعت محاسباتي ۱۶ تريليون محاسبه در هر ثانيه دست پيدا كنند. اين در حالي است كه اغلب كامپيوترهاي شخصي و يا «سرور» امروزي داراي سرعت محاسباتي حداكثر چند ميليارد محاسبه در هر ثانيه هستند.
پردازنده «سل» برخلاف پردازنده هاي توليدي شركت هايي نظير اينتل و AMD داراي مصارف عام نبوده و ويژه پردازش بهينه تصاوير گرافيكي و نرم افزارهاي چند رسانه اي طراحي شده است. به گفته كارشناسان، اگر تنها سرعت محاسباتي ابركامپيوترها را ميزان سنجش توانمندي آنها فرض كنيم، با اين فرض هر كامپيوتر استفاده كننده از اين پردازنده پرقدرت، از جمله كنسول «پلي استيشن۳» جزء يكصد ابركامپيوتر سريع فعلي جهان محسوب مي شود، زيرا هر تراشه سل به تنهايي داراي سرعت محاسباتي ۱۶ ترافلاپ (۱۶هزار ميليارد محاسبه در ثانيه) بوده و اين در حالي است كه سريع ترين ابركامپيوترهاي فعلي در جهان داراي ۱۸۳ ترافلاپ هستند، يعني با تزريق اين تراشه به ابركامپيوترها مي توان قدرت آنها را به بيشترين حد ممكن افزايش داد.

انقلابي در صنعت تراشه هاي كامپيوتري
006162.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان كمپاني IBM به روش جديدي براي ايجاد مدارهاي الكترونيكي بي نهايت ريز روش تراشه هاي ميليكوني دست يافته اند كه به كمك آن، ضخامت اين مدارها به يك چهارم مدارهاي طراحي شده با فناوري فعلي كاهش يافته و به كمتر از ۳۰ نانومتر (يك ميليارديم متر) رسيده است. فناوري هاي فعلي توليد تراشه هاي كامپيوتري براي كوچك تر كردن مدارهاي مورد استفاده در اين تراشه ها كم كم به مرز محدوديت هاي خود نزديك مي شود.
توليد كنندگان تراشه هاي كامپيوتري هم اكنون تلاش زيادي را براي شناسايي روش هاي جديد افزايش تعداد مدارهاي الكترونيكي و ترانزيستورها در تراشه هاي ميليكوني به منظور توليد تراشه هاي هر چه قدرتمند انجام مي دهند. به گفته مسئولان شركت IBM فناوري جديد اين كمپاني مي تواند همچنان صحت قانون معروف «مور» را تأييد كند.
«گاردن مور» مؤسس كمپاني اينتل در اواخر دهه ۶۰ ميلادي در قانون موسوم به قانون «مور» پيش بيني كرده بود كه تعداد ترانزيستورهاي به كار رفته در تراشه هاي كامپيوتري هر ۲ سال، ۲ برابر مي شود. كه فناوري جديد IBM، صحت قانون مور را همچنان تضمين مي كند. دانشمندان مركز تحقيقات «آلميدن» در شهر سن خوزه ايالات متحده با روش موسوم به «ليتوگرافي نوري» موفق به چاپ مدارهاي الكترونيكي با كمك اين فناوري شده اند.
به گفته مسئولان IBM، با موفقيت جديد دست كم تا هشت سال ديگر صنعت توليد تراشه هاي رايانه اي مجبور نخواهد شد براي توليد تراشه هاي قوي تر، به روش هاي گران قيمت و امتحان نشده، روي آورد.

گوشي هاي نسل سوم مايكروسافت
006150.jpg
مايكروسافت با دو شركت تايواني تيمي را تشكيل داده اند تا براي كاربران تجاري گوشي هاي نسل سوم (۳ G) هوشمند بسازند. اين گوشي توان محاسباتي بسيار بالايي دارد و تا پايان ژوئن عرضه مي شود. اين شركت ها مي كوشند تا روش هايي نوين را براي برآورده سازي نيازهاي گروه هاي كاربر خاص بسازند، به خصوص براي كساني كه مي توانند هزينه اين گوشي را بپردازند؛ مثل كاربران تجاري. نقش مايكروسافت در اين قرارداد فراهم كردن جديدترين نرم افزار موبايل است.

هشدار سازمان عفو بين الملل به ياهو
006174.jpg
ايسنا: سازمان عفو بين الملل از موتور جست وجوگر ياهو خواست تا استراتژي خود را در چين تغيير داده و مسئوليت پذيري بيشتري از لحاظ اجتماعي داشته باشد. سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي اعلام كرد كه اين سازمان بخشي از سهام ياهو را خريداري كرده و حق دارد تا درباره  موضوعات حقوقي موضع گيري كند. براساس اعلام اين سازمان، ياهو بايد در مقابل دولت چين بايستد؛ اين هشدار جديدترين موضع اين سازمان جهاني دفاع از حقوق بشر است كه از مقامات ياهو خواسته تا تجديد نظري دوباره درباره  نوع فعاليت  خود در چين داشته باشد؛ در همين حال، قانونگذاران آمريكايي انتقادات فراواني نسبت به سانسور اينترنتي كه ياهو در چين انجام مي دهد، داشته اند.
گفته مي شود ياهو با مقامات امنيتي در چين در زمينه ارائه  اطلاعات كاربران كه از سرويس ايميل ياهو استفاده مي كنند،  همكاري دارد. با اين حال مقامات ياهو مدعي شده اند كه «ياهو چين» ديگر متعلق به آنان نيست و در اختيار شركت تجارت الكترونيكي Alibaba قرار گرفته است، هر چند ياهو ۴۰درصد از سهم اين شركت را نيز در اختيار دارد.

سپر حرارتي با مقاومتي سه برابر گرماي خورشيد
006177.jpg
گروه علمي فرهنگي- در آستانه پرتاب شاتل ديسكاوري به سوي ايستگاه فضايي بين المللي، دانشمندان آژانس فضانوردي آمريكا در مركز تحقيقات Ames اين آژانس، در حال انجام پيشرفته ترين آزمايش ها با استفاده از مواد جديد هستند تا ضمن دستيابي به يك سپر حرارتي فوق العاده، ضريب مقاومت شاتل را در برابر گرماي بيش از حدي كه حتي گفته مي شود سه برابر گرماي خورشيد در نظر گرفته مي شود، افزايش دهد.
گفتني است كه شاتل كلمبيا در راه بازگشت به جو زمين در فوريه سال ۲۰۰۳ميلادي به دليل مواجه شدن با گرماي شديد و پديدارشدن شكافي در بدنه شاتل منفجر شد. اكنون ناسا در حال طراحي يك سپر حرارتي براي فضاپيماي اكتشافي آتي اين آژانس نيز هست. به گفته دانشمندان تا سال ۲۰۱۲ ميلادي اين فضاپيماي جديد كه جايگزين شاتل خواهد شد، شش فضانورد را به ماه برده و باز خواهد گرداند.

فتوشاپ به روز مي شود
006153.jpg
آدوبي يك به روزنگاري بسيار جالب از فتوشاپ ۹ (CS2) را عرضه نمود. دو نسخه از اين به روزنگاري اكنون در دسترس است، يكي براي نصب هاي به زبان انگليسي (MB24/2) و ديگري براي ساير زبان ها است (MB12). اين نسخه هاي Update از سايت شبكه آدوبي در دسترس است. آدوبي اطلاعات مربوط به آنچه شركت اصلاحات  بسيار مهم خوانده است را در اين دو به روزنگاري گنجانيده است. اينها عمدتا به تقويت عملكرد مربوط است و مهمترين آن ها به شرح زير هستند:۱- فتوشاپ ديگر چندين ثانيه به هنگام استفاده از ابزارهاي نقاشي با ضربه هاي سريع هنگ نمي كند.۲- خطاي runtime كه به هنگام موس كشيدن روي يك سند با دقت بالا با ابزار Brush به وجود مي آيد تقريبا از بين رفته است. ۳- اسنادي كه تعداد زيادي از لايه هاي متن را در اختيار دارند، اكنون سريعتر باز مي شوند.۴- مشكلات مربوط به پالت هاي مختلف (دوباره كشيدن آسان، پلاتهاي مختلف سفيد مي شوند تضادهاي محتمل) مورد نظر قرار گرفته اند.

شكاف امنيتي در Word
006171.jpg
مايكروسافت گفته است كه براي شكاف امنيتي تازه كشف شده در Word كه در حملات متعدد پيچيده آن لاين به كار رفته است، يك فايل اصلاحي عرضه مي كند. اين شركت قصد دارد براي آسيب پذيري موجود در Word 2003 و Word XP يك نرم افزار اصلاحي عرضه كند. به مشتريان توصيه شده است كه در اين زمان براي جلوگيري از سو استفاده از حالت Safemode برنامه Word استفاده كند. اين اخطار پس از آن صادر شد كه شركت هاي ضدويروس گزارش كردند حملات متمركز بر Spear phishing عليه اين شركت ها صورت گرفته و آژانس هاي دولتي در اتحاديه اروپا و ايالات متحده نيز مورد اين حملات قرار گرفته اند.
در اين حملات از نقص Word براي ارسال يك اسب تروآ به ماشين هاي آسيب پذير استفاده شده است. اين حملات براي بيشتر شركت ها در رده پائين طبقه بندي شده اند. البته اگر از Word براي حملات در حال گردش استفاده شود وضع اين طبقه بندي فرق مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |