شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام ؛
تسبيح فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در هر روز بعد از هر نماز واجب در نزد من از هزار ركعت نماز [مستحبي ] در هر روز بهتر است.
مجموعه ورام ص۳۰۱
امروز با حافظ
واندرين كار دل خويش به دريا فكنم
ديده دريا كنم و صبر به صحرا فكنم
كاتش اندر گنه آدم و حوا فكنم
از دل تنگ گنهكار برآرم آهي
ويژه  برنامه هاي ارتحال امام «ره» در رسانه ملي
006327.jpg
در هفدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) به مانند گذشته شاهد پخش برنامه هايي با ساختار مستند و تركيبي هستيم.
بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان صدا و سيما در روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه بيش از ۳۰ ويژه برنامه راديويي و تلويزيوني به روي آنتن مي رود.
شبكه اول سيما برنامه هاي متنوعي را به همين منظور در گروه هاي مختلف تدارك ديده است. به همين مناسبت، گروه خانواده شبكه اول سيما برنامه «بيت الغزل» را به مدت ۲۰ دقيقه و در روزهاي ۱۴ ، ۱۳ خرداد ماه بعد از برنام «آفتاب شرقي پخش خواهد كرد.
در برنامه صبح به خير ايران «درخصوص تأثيرات حضور حضرت امام خميني(ره) در ابعاد داخلي و خارجي و همچنين رويكردهاي جهاني حركت امام(ره) و زمينه هاي وقوع قيام پانزده خرداد سال ۴۲ به بحث و گفت و گو با ميهمانان مختلف خواهد نشست.
برنامه تركيبي« حديث بيداري »كاري مشترك از گروه تاريخ و مناسبت هاي شبكه دو سيما كه همچون سال هاي قبل با طرح سئوالاتي براي مخاطبان خود مسابقه اي را ترتيب داده است.
ويژه برنامه«مهر جاويد »نيز كاري از گروه سياسي شبكه دو سيماست. ويژه برنامه« حكمت ماندگار»كاري از گروه معارف شبكه دو سيماست كه به مناسبت رحلت امام خميني(ره) در۱۵ خرداد به روي آنتن مي رود.
مستند «روح الله »، كاري از شبكه المنار لبنان است كه به زندگي امام خميني(ره) در دوران جواني و پس از انقلاب مي پردازد.
گروه معارف شبكه سه سيما برنامه« نقطه اوج »را با موضوع قيام ۱۵ خرداد سال ۴۲ به عنوان هسته اصلي انقلاب اسلامي  پخش مي كند.
مستند« راه هجرت »نيز به بازگويي و نمايش بخشي از تاريخ انقلاب مشتمل بر واقعه ۱۳۴۲ و تبعيد حضرت امام(ره) اختصاص دارد كه گروه سياسي شبكه سه سيما (نيمه خرداد )به مناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد در ساختاري تركيبي پخش خواهد كرد.
« انديشه آفتاب »محصول گروه فرهنگ و انديشه ديني شبكه چهار سيما است كه در بخشهاي مختلف عوامل موثر در شكل گيري شخصيت حضرت امام (ره) را مورد بررسي قرار مي دهد.
در برنامه« سپهر سياست »نيز ديدگاه هاي حضرت امام(ره) در زمينه وحدت از تحقق تا تداوم به بحث گذارده مي شود.
« باغ گل زرد »عنوان برنامه اي از گروه اجتماعي شبكه تهران است كه به مناسبت ارتحال حضرت امام (ره) و آغاز شكل گيري نهضت اسلامي  پخش خواهد شد.
همچنين برنامه« طلوع شرق »كاري از گروه سياسي است كه درقالب ۲ برنامه ۵۰ دقيقه اي در ارتباط با ابعاد مختلف شخصيت امام (ابعاد سياسي، فرهنگي و اقتصادي) پخش خواهد شد.

از سوي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي انجام گرفت
تلاشي ديگر براي معرفي ادبيات ايران به جهان
006333.jpg
فارس: كتاب «شعر امروز ايران» به اهتمام و ترجمه عربي «موسي اسوار» توسط «فرهنگستان زبان و ادب فارسي» منتشر شد.
اين كتاب از سه بخش مقالات، شعرها و ديدگاه ها تشكيل شده است.
در بخش مقالات، اين مقاله ها به چشم مي خورد: سير تاريخي و تحليلي شعر امروز ايران نوشته محمد حقوقي، گونه هاي زبان در شعر نو فارسي نوشته حسين معصومي همداني و نكاتي چند درباره شعر نو فارسي نوشته احمد سميعي گيلاني. همچنين در بخش شعر شعرهايي از نيما يوشيج، الف.بامداد، م.اميد، فروغ فرخزاد، سهراب سپهري، منوچهر آتشي، م.آزاد، احمد رضا احمدي و ضياء موحد آمده است. در بخش ديدگاه ها نيز، نظرات نيما يوشيج، الف.بامداد، م.اميد، فروغ فرخزاد، منوچهر آتشي، نادر نادرپور، احمد رضا احمدي و ضياء موحد درباره شعر نو به چاپ رسيده است.
«اسوار» در مقدمه خود بر اين كتاب نوشته است: اهتمام به معرفي ادبيات جديد ايران به جهانيان، با توجه به ناشناخته  ماندن آن و قصوري كه در اين زمينه طي چندين دهه صورت گرفته است، قطعا از جلوه هاي مهم خدمت به فرهنگ ايران زمين است.وي افزوده است: الزام معرفي ادبيات امروز ايران وقتي پررنگ تر مي نمايد كه بدانيم قاطبه مخاطبان عرب عمدتا با نام ها و آثار پيشينيان و بزرگاني چون مولانا و سعدي و حافظ و عطار و خيام آشنايي دارند و بيش و كم با جلوه هاي ادب امروز ايران بيگانه اند.كتاب «شعر امروز ايران» با ۱۶۱ صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قيمت ۱۲۰۰ تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

در چهارمين نشست ادب معاصر عنوان شد
هنر نو مبتني بر غرابت و شگفتي است
006330.jpg
فارس : چهارمين نشست ادب معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي با سخنراني قيصر امين پور، عضو شوراي ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي، درباره «درآمدي بر زيبايي شناسي هنر سنتي و نو» در شهر كتاب مركزي برگزار شد.
امين پور، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و نويسنده كتاب گرانسنگ «سنت و نوآوري در شعر معاصر» سخنراني خود را با مقدمه اي در باب هنر سنتي و نو آغاز كرد. وي گفت:  در اينجا فقط مي خواهم علت هاي زيبايي شناسي هنر نو و هنر سنتي را بيان كنم. اينكه چرا هنر نو را كمتر از هنر سنتي درمي يابيم و در اينجا اصلا نمي خواهم اين دو هنر را ارزش گذاري كنم بلكه فقط توصيفي از اين دو را ارائه مي دهم.
شاعر «آينه هاي ناگهان» سپس به چند ويژگي هنر سنتي و هنر نو اشاره كرد كه اين ويژگي ها باعث تمايز اين دو مي شوند. اولين ويژگي  اصل وضوح است .در هنر قديم اصل وضوح بيشتر مورد نظر بوده است تا در هنر نو. در هنر نو ابهام بيشتري وجود دارد. البته به اين معنا نيست كه اصلا در هنر نو وضوح نيست يا در هنر قديم ابهام نيست. اگر شعر حافظ را سنتي بدانيم ابهام در آن هم وجود دارد.
وي افزود: معيار دوم هنر سنتي و نو تقارن و توازن است كه در هنر كلاسيك بيشتر از هنر نو وجود دارد. تناسب يعني تقسيم چيزهايي مثل زمان و مكان به پاره هاي مساوي. ممكن است يك تابلو تقارن متوازن نداشته باشد، بلكه يك نقطه ثقل داشته باشد كه خطوط در اطراف آن به گونه اي متوازن باشند.
عضو هيأت مديره خانه شاعران، سومين تمايز هنر نو و هنر كلاسيك را معناداري ذكر كرد و افزود: معناداري در هنرسنتي بيشتر وجود دارد. بعضي ها رويكردشان به هنر نو مثل هنر سنتي است و شعر نو را مثل شعر سنتي معنا مي  كنند. يك زماني معنا به معني كشف المحجوب بود و اكنون در هرمنوتيك جديد گفته مي شود كه خواننده با خواندن هر نوشته آن را دوباره مي نويسد.وي چهارمين وجه تمايز هنر سنتي و هنر نو را چنين تشريح كرد: هنر سنتي مبتني بر قرابت و نزديكي است اما هنر نو مبتني بر غرابت و شگفتي است. تقليد و محاكات و شباهت به واقعيت نيز در هنر سنتي مطرح است. حال آن كه در هنر نو مطرح نيست. واقع نمايي هنر امروز به معناي خيال انگيزي است. يعني همين كه نويسنده، خواننده را نسبت به شخصيت هاي خيالي بي تفاوت نكند، كافي است.

برگي از تاريخ
امروز شنبه سيزدهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با ششم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با سوم ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي
* در سال ۳۱۲ هجري قمري يكي از وزراي مشهور عباسي به نام ابوالحسن علي كشته شد. وي وزيري كاردان و مورد توجه مردم بود. او در دوران وزارت خود بسيار به دفاع از شيعيان گرايش داشت و در اين مسيرچندين بار از وزارت عزل شد. او شاعري با قريحه زيبا نيز بود.
* در سال ۱۳۵۱ ه ق احمد شوقي يكي از بز رگترين شاعران ديار عرب ديده از جهان فروبست. وي در قاهره به دنيا آمد و در آنجا به تحصيل پرداخت. او سپس به فرانسه رفت تا حقوق بياموزد. در همين دوره وي در حوزه فرهنگ عربي مشغول به كار شد و براي نخستين بار نمايشنامه شعري را به جامعه ادبي عرب هديه كرد. از اين شاعر بزرگ قصايد و اشعار زيبايي به جاي مانده است.
* در سال ۱۳۳۵ ه ق شيخ جاد الحق علي جاد الحق چهلمين نفر از شيوخ اعظم الازهر مصر به دنيا آمد. وي در استان دقهليه مصر به دنيا آمد و در الازهر علم آموخت. او سپس به سوي قضاوت گرايش يافت وتصدي وزارت اوقاف را در مصر بدست آورد.
* در سال ۷۳۶ هجري قمري: «ابوسعيد بهادر خان» آخرين فرمانرواي ايلخانان مغول در گذشت. او از سال ۷۱۷ هجري پادشاه شد و در دوره پادشاهي خود توانست با همراهي غياث الدين محمد پسر خواجه رشيدالدين فضل الله به عنوان وزير اعظم خود، در مسير رشد و بالندگي كشور و همچنين ترويج آيين هاي اسلامي گام بردارد. او شاعران و اديبان را بسيار گرامي مي داشت و آنها را بر صدر مي نهاد.
* در سال ۱۸۵۷ ميلادي شاعر و نويسنده مشهور دانماركي به دنيا آمد. وي به سال ۱۹۱۷ ميلادي جايزه نوبل ادبي را از آن خود كرد.
* در سال ۱۹۶۱ ميلادي كوفمان شاعر، نويسنده و نمايشنامه نويس آمريكايي بر جسته ديده از جهان فروبست. وي يكبار نيز برنده جايزه پوليتزر ادبي شد. او در سن هفتاد و دو سالگي در گذشت.

پنجمين جشنواره ادبيات داستاني در تبريز برگزار مي شود
پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج استان آذربايجان شرقي اول تير ماه ۸۵ در تبريز برگزار مي شود .
معاون فرهنگي پرورشي بسيج استان آذربايجان شرقي اعلام كرد: در اين جشنواره علاوه بر هدف ارتقاي سطح علمي بسيجيان، اشاعه فرهنگ و ادب ملتها و كشف و شناسايي استعدادهاي ادبي بسيجيان مورد نظر خواهد بود. سرهنگ كاظم فاطمي افزود: با شناسايي استعدادهاي بالقوه بسيجيان، برنامه ريزي براي رشد و پرورش آنان در عرصه هاي مختلف ادبي صورت مي گيرد. به گفته وي، آثار ارسالي به اين جشنواره نبايد قبلا در جشنواره يا همايش ديگري طرح شده باشند.
در مرحله استاني اين جشنواره آثار دريافت شده به داوري گذاشته شده و بهترين داستانها حداكثر تا ۲۰ اثر به دبيرخانه مركزي جشنواره ارسال خواهد شد. وي از علاقه مندان به شركت در اين جشنواره ادبي خواست تا با مراجعه به پايگاه هاي مقاومت بسيج محل سكونت و تحصيل خود، آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

بهارستان
ليلي
مجنون را گفتند كه ليلي آمد گفت: من خود ليلي ام و سر به گريبان فرو برد يعني ليلي با من است و من با ليلي.
تمهيدات _ علي ميانجي همداني

تئاتر را از غربت خارج كنيد
006339.jpg
نمايش «از خاك تا افلاك» به كارگرداني محمود فرهنگ را در تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اتفاق خانواده هايشان تماشا كردند. پس از پايان نمايش، چند تن از اين نمايندگان درباره نمايش و فضاي كنوني تئاتر مطالبي را بيان كردند.
به گزارش سايت ايران تئاتر،جواد آرين منش، نماينده مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نمايش «از خاك تا افلاك» را بسيار ارزشمند، پرمعنويت و نشان دهنده ارزش هاي دوران دفاع مقدس ارزيابي كرده و گفت: به نظر مي رسد در شرايط كنوني و با توجه به بضاعت و امكانات موجود، كميسيون فرهنگي مجلس، چيزي فراتر از اين را از تئاتر انتظار ندارد. با اين حال منتظر كارهايي از اين دست هستيم و از همه دست اندركاران تئاتر كشور كه حركت خوبي را آغاز كرده اند، سپاسگزاريم.
فاطمه رهبر، ديگر عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: «مجلس شوراي اسلامي امسال بودجه  خوبي را براي فعاليت هاي هنري مخصوصاً تئاتر پيش بيني كرده كه تقريبا دو برابر بودجه سال گذشته بود. اين نشان مي دهد كه مسئولان فرهنگي كشور اعتقاد راسخ دارند كه بايد از هنر حمايت شود. از آن جا كه نمايندگان مجلس در كارهاي اجرايي وارد نمي شوند، طبيعتاً از سياستگذاران و دست اندركاران توقع داريم از ياد نبرند كه براي فرهنگ همين مرز و بوم فعاليت مي كنند.»
دكتر سيدفضل الله موسوي، نماينده مجلس شوراي اسلامي و استاد دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران نيز با اشاره به تبليغ تئاتر از رسانه ملي گفت: احساس من اين است كه هنر تئاتر كمتر از ديگر هنرها در صحنه حضور دارد. با همه جذابيت هاي تئاتر اقشار خاصي آن را مي بينند و براي گسترش آن بايد شبكه هاي صدا و سيما بيش از پيش به پخش برنامه هاي تئاتر بپردازند و يا بيشتر از گذشته شرايط دعوت از اقشار مختلف جامعه براي ديدن نمايش فراهم شود. با تبليغ نمايش    هاي خوب روي صحنه و اجرا در مكان هاي مختلف و بعضا رايگان مي توان تئاتر را از اين حالت غربت خارج كرد.

ترجمه آثار حضرت امام(ره) به ۲۴ زبان دنيا
آثار و تأليفات حضرت امام خميني (ره) به ۲۴ زبان دنيا ترجمه شده اند.
به گفته رئيس بنياد حفظ و نشر آثار امام خميني (ره) استان مركزي كتاب هاي حضرت امام خميني (ره) تاكنون با ۷۰ عنوان ترجمه شده اند.
علي اكبر حبيب افزود: اين موسسه تاكنون ۴۴۰ عنوان از آثار ايشان را انتشار و در اختيار علاقه مندان قرار داده و ۱۲ كتاب ديگر نيز در دست چاپ است. وي در ادامه آثاري را كه در كنگره هاي مربوط به حضرت امام خميني (ره) به چاپ رسيده، ۶۷ عنوان دانست و تصريح كرد: ديگر ناشران تاكنون درباره حضرت امام خميني (ره) ۴۶ عنوان كتاب را به چاپ رسانده اند. وي با بيان اين كه ديوان حضرت امام (ره) تاكنون ۳۹ بار چاپ شده است، اظهار داشت: آثار موضوعي تبيان حضرت امام (ره) ۴۵ عنوان است.

كوتاه از هفت هنر
شاهنامه خواني مدرن: جلسات شاهنامه خواني مدرن در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود. وقايع تاريخي، ارزش هاي ادبي، ريشه ها و نمادها و مفاهيم اسطوره اي شاهنامه توسط علي فرهادي پور براي علاقه مندان تشريح مي شود. علاقه مندان براي شركت در جلسات و ثبت نام مي توانند به واحد آموزش فرهنگسراي دانشجو مراجعه نمايند.
۴۰ نمايش: حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي با توجه به برگزاري مراسم بزرگداشت حضرت (ره)، ۴۰ نمايش را در قالب برنامه هاي نمايش نقالي، پرده خواني و تعزيه در ۱۰ نقطه از فضاي باز حرم مطهر امام خميني(ره)براي عموم به اجرا مي گذارد. اين برنامه ها در روزهاي ۱۴ و ۱۵ خرداد از ساعت ۹ صبح لغايت ۱۹ اجرا مي شود. لازم به ذكر است نسخ تعزيه و طرح نمايشي در خصوص زندگي حضرت امام(ره) از بدو تولد تا پيروزي انقلاب اسلامي تنظيم شده است.
پروانه رئيس: شوراي صدور پروانه ساخت اداره كل نظارت و ارزشيابي براي فيلم سينمايي رئيس به تهيه كنندگي و كارگرداني مسعود كيميايي پروانه ساخت صادر كرد. همچنين شوراي صدور پروانه ساخت با تغيير نام فيلم آفتاب پرست به توفيق اجباري به كارگرداني محمدحسين لطيفي موافقت كرد.
ايستگاه عكاسي: انجمن عكاسان فردا در راستاي فعاليت هاي خود براي گراميداشت خاطرات انقلاب، به برگزاري يك ايستگاه عكاسي در جوار حرم مطهر امام خميني (ره) پرداخته است. انجمن عكاسان فردا با هدف شناسايي و رشد استعدادهاي نهفته در كودكان و نوجوانان و ثبت عشق و علاقه مردم به امام بزرگوار به روال سال هاي گذشته همراه مربيان مجرب و دوربين هاي ديجيتال به استقبال كودكان رفته تا فرصت عكاسي را براي كودكان و نوجوانان هفت تا هفده سال فراهم كند.
كنسرت در اروپا: سعيد شنبه زاده به همراه گروه خود در روز ۱۷ خرداد (هفتم ژوئن ۲۰۰۶) در برابر پارلمان اروپا در كشور بلژيك پيام صلح و دوستي را از طريق اجراي موسيقي خليج فارس به گوش جهانيان مي رساند. هنرمندان گروه موسيقي خطه جنوب (خليج فارس)به سرپرستي سعيد شنبه زاده (نوازنده بوشهري) در برابر پارلمان اروپا با اجراي موسيقي، آواز ايران ما، ايران ما، اي مظهر صلح و صفا / اي مظهر صلح و صفا، ايران ما، ايران ما را سر مي دهند.
مسابقه عكاسي : ستاد برگزاري دومين جشنواره سرداران شهيد تهران از دانش آموزان مقطع راهنمايي و دبيرستان تقاضا كرده است تا در زمينه مراسم ارتحال امام(ره) آثار خود را از سراسر كشور تا پايان خرداد «در قطع ۲۱در۱۶ همراه با اصل نگاتيو» به آدرس تهران، خيابان آفريقا، بن بست آناهيتا، پلاك ،۱۱ طبقه سوم «ستاد برگزاري مسابقه بزرگ تجلي حضور» ارسال نمايند، در خاتمه با نظر داوران به آثار منتخب جوايز نفيسي اهدا خواهد شد.
تمرين كارگردانان: ۱۰ كارگردان تئاتر نمايش هاي خود را براي اجرا در تابستان ۸۵ در مجموعه تئاتر شهر آماده مي كنند. در تالارهاي تئاتر شهر ۱۰ گروه نمايشي در حال تمرين هستند كه در ميان نام كارگردانان اين نمايش ها هما روستا، دكتر خاكي، مهدي شمسايي، شكرخدا گودرزي، بنفشه توانايي و تعدادي ديگر ديده مي شود. گفتني است اين نمايش ها تير و مرداد ماه سال جاري اجراهاي خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز مي كنند.
كنسرت هفت مثنوي: كنسرت پژوهشي هفت مثنوي مجيد كياني - نوازنده، مولف و مدرس موسيقي در تالار خيلج فارس فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. اين كنسرت در دو بخش روز جمعه ۲۳ تيرماه اجرا خواهد شد. قسمت نخست به شرح و تفسير ني نامه مثنوي اختصاص دارد كه طي آن، تلفيق موسيقي با اين شعر از ديدگاه موسيقي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
غمنامه هجران: به گزارش روابط عمومي دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي (مدظله العالي) همزمان با فرا رسيدن هفدهمين سالگرد ارتحال ملكوتي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران ويژه نامه الكترونيكي «غمنامه هجران» منتشر شد. علاقه مندان براي بازديد از اين نشريه مي توانند به آدرس اينترنتي www.khamenei.ir مراجعه نمايند.
جشن فارغ التحصيلي : ميشوادز پيرس، از دانش پژوهان آمريكايي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در مراسمي با حضور آيت الله مصباح يزدي رييس اين موسسه مدرك كارشناسي خود را دريافت كرد. پيرس با تاكيد بر ادامه تحصيل در حوزه اسلامي گفت: پس از بازگشت به آمريكا در دانشگاه بوستون تحصيلات خود را در زمينه اسلام و علوم انساني در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري ادامه خواهم داد. وي افزود: در آمريكا جوانان زيادي هستند كه به دنبال حقيقت هستند. اسلام گرايي در سال هاي اخير در غرب رشد بسيار چشم گيري داشته است. علي رغم تبليغات سويي كه از ناحيه سياستمداران درجهت تخريب وجهه اسلام در غرب صورت گرفته، خانواده ها و افراد زيادي هستند كه علاقه دارند با دين اسلام آشنا شوند.

چهاردهمين جايزه بنياد موقوفات دكتر افشار:
كتاب پرفسور دوبروين درباره سنايي
شهره اهل ادب و عرفان است
چهاردهمين جايزه ادبي و تاريخي بنياد موقوفات زنده ياد دكتر محمود افشار سيستاني، در حوزه تحقيقات ايران شناسان خارجي، به پرفسور «هانس دوبروين» ، محقق و نويسنده هلندي اهدا شد. اين جايزه كه نيم قرن از تأسيس آن مي گذرد، مخصوص تحقيقات ايران شناسي است و هرسال به يك نويسنده داخلي و يك نويسنده خارجي اهدا مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر در اين مراسم كه در محل اين بنياد انجام گرفت،  دكتر نصرالله پورجوادي امتياز پرفسور «هانس دوبروين» را تخصص او در زمينه شعر فارس عنوان كرده افزود: ايران شناسان متعددي در دنيا داريم كه درباره ادبيات و فلسفه و عرفان و تاريخ ايران كار كرده اند اما تعداد كساني كه راجع به شعر فارسي كار كنند، كم است چون شعر ويژگي هاي زباني خاصي دارد كه در زبان غيراصلي بسيار دشوار فهميده و برداشت مي شود.ديگر سخنران اين مراسم دكتر علي اشرف صادقي بود كه «دوبروين» را متخصص آثار ادبي عرفاني و به خصوص متخصص در شعر «استاد سنايي غزنوي» عنوان كرد و افزود: كتاب «دوبروين» درباره سنايي شهره اهل ادب و عرفان است كه خوشبختانه به فارسي هم ترجمه شده و در زمره بهترين آثار تحقيقي درباره سنايي به شمار مي رود.

ايران و آسياي مركزي در حوزه ادبيات
معاصر مكمل يكديگرند
همجواري و نزديكي فرهنگي ايران با آسياي مركزي باعث شده است تا اين منطقه براي ما از اهميت ويژه اي برخوردار شود تا جايي كه مي بايست با كمك دولت، دستاوردهاي فرهنگي اين منطقه را حفظ كرد.
دكتر محمدجعفر ياحقي در مراسم افتتاحيه مركز پژوهش هاي فرهنگي و اجتماعي در دانشگاه فردوسي مشهد، ضمن بيان اين مطلب افزود: در گذشته بخش عمده آسياي مركزي به زبان فارسي تكلم مي كرده اند و اكنون نيز نسبت به اين زبان شناخت كافي دارند زيرا آسياي مركزي خاستگاه زبان فارسي است.
وي تاكيد كرد: ايران و آسياي مركزي در حوزه ادبيات معاصر به هم نيازمندند و بايد اقدامات نظام مند و علمي در اين زمينه صورت بگيرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آدامس
بسه ديگه. خسته شدم. تا كي بايد همش من جورتو بكشم. داد مي زنم همه رو صدا مي كنم بيان ببينن كه همش مي ري رو كول من و از بالاي كمد آدامس برمي داري و به من هم هيچي نمي دي.
فاطمه خيرانديش

گشتي در دنياي خبرها
سرقت بنزين از پالايشگاه
نيويورك:  كارمند يك پالايشگاه در آمريكا كه اقدام بفروش ۴۵۰ گالن بنزين سرقتي كرده بود توسط پليس دستگير شد. وي با سرقت رمز عبور و وارد شدن به سيستم كامپيوتري پمپ هاي پالايشگاه هر روز از طريق اين پمپ ها بنزين سرقت مي كرد و هر گالن بنزين را به ازاي ۱۰ دلار بفروش مي رساند. با توجه به اينكه وي سيستم شمارش حجم بنزين خروجي از پمپ ها را از كار انداخته بود كارشناسان پالايشگاه متوجه خالي شدن مخزن بنزين نمي شدند.
بستني فروش متخلف
واشنگتن: راننده يك خودرو بستني  فروش سيار به جرم مصرف الكل دستگير شد. ديروز گشت پليس متوجه شد كه يك خودرو بستني فروش در جهت عكس يك خيابان درحال حركت مي باشد به همين دليل خودرو را متوقف و راننده را دستگير كرد. در آزمايشات بعمل آمده مشخص شد كه ميزان الكل موجود در خون راننده سه برابر حد مجاز بوده است و بدتراينكه وي با اين شرايط بفروش بستني به كودكان مي پرداخت.
شكلات در نيروگاه
نيويورك: در آينده مي توان از پسمانده هاي شكلات سوخت تهيه كرد. دانشمندان موفق شده اند پسمانده هاي شكلات را به هيدروژن تبديل كنند تا از هيدروژن به عنوان سوخت نيروگاهها استفاده بشود. به همين دليل مردم در آينده نبايد پسمانده هاي شكلات را به سطل زباله بيندازند.
توپ ۱۵ متري جام جهاني
006336.jpg
برلين: شهر برلين آلمان آخرين مراحل آماده سازي خود را براي رقابتهاي جام جهاني طي مي كند. روز پنجشنبه گذشته يك توپ فوتبال غول پيكر در مقابل دروازه معروف برندن برگ اين شهر به صورت آزمايشي روشن شد. قطر اين توپ نمادين ۱۵ متر است كه درايام برگزاري رقابتهاي جام جهاني لامپ هاي داخل آن در تمام طول شبانه روز روشن خواهد بود. تصوير، اولين شب افتتاح آزمايشي اين توپ را نشان مي دهد.
طولاني  ترين زندگي مشترك
لندن: يك زوج در انگليس ركورد طولاني ترين زندگي مشترك در اين كشور را به خود اختصاص دادند. اين زوج ۷۸ سال پيش در چنين روزي با يكديگر ازدواج كردند. مرد ۹۸ ساله درمورد راز تداوم اين زندگي مشترك مي گويد: ما هرگز چشم در چشم هم نمي اندازيم و با آنكه هر روز اختلافات لفظي كوچك با هم پيدا مي كنيم اما اجازه نمي دهيم كه اين اختلافات بطول بينجامد. اما همسر ۹۷ ساله وي نيز نظرات جالبي دارد. وي مي گويد:  رمز يك زندگي طولاني مدت، بخشيدن و خنده زياد است.
۷ گوساله در صندوق عقب
دالاس: يك جوان ۲۲ساله در آمريكا به جرم سرقت ۷ گوساله از يك مزرعه دستگير شد. اين مرد كه بدور از چشم صاحب مزرعه به سرقت گوساله ها پرداخته بود، هر ۷ گوساله را داخل صندوق عقب خودرواش جاي داد. البته فضاي صندوق عقب به حدي فشرده بود كه گوساله ها در آستانه خفگي قرار گرفته بودند.
تيم بدون كفش
برلين: يك جلسه تمرين تيم ملي فوتبال كلمبيا به دليل گم شدن كفش هاي بازيكنان اين تيم لغو شد. هنگامي كه اين تيم از لهستان با هواپيما عازم آلمان بود ظاهراً چمداني كه كفش هاي استوك دار بازيكنان در آن قرار داشت مفقود شد به همين دليل مربي تيم جلسه تمريني را لغو كرد تا بازيكنان كفش هاي جديد خريداري كنند.
جريمه براي ته سيگار
سيدني: همزمان با روز جهاني دخانيات ۳۰ مامور لباس شخصي به مبارزه با سيگاريهايي پرداختند كه ته سيگار خود را به جاي جاسيگاري روي زمين مي انداختند. در استراليا جريمه انداختن ته سيگار در خيابان ۴۵ دلار است. همچنين اگر ته سيگار روشن باشد اين جريمه به ۲۰۰ دلار افزايش خواهد يافت.

گل و گياه
صبر زرد
006324.jpg
نام علمي: Aloe Variegata
نام خانواده: LILIACEAE
زمان گلدهي: گلهاي قرمزرنگ در بهار
نيازها: مكان آفتابي يا آفتاب _ سايه، هواي خشك، حرارت متوسط ۲۲-۱۰ درجه سانتي گراد، خاك با زهكشي خوب كه مخلوطي از يك قسمت خاكبرگ و دو قسمت ماسه باشد، در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود، از اسفند تا آبان ماه هر دو هفته يكبار به ميزان سه گرم در ليتر از كود مايع استفاده كنيد.
ازدياد: كاشت پاجوش در تابستان، بذر در بهار در بستر كاشت با دماي ۲۱ درجه سانتي گراد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |