شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
آئين هاي يادبود هفدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي در سراسر كشور
تجديد ميثاق مردم با آرمان هاي امام خميني(ره)
مهر، سيدمحسن سجادي
006402.jpg
گروه سياسي - آيين بزرگداشت هفدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي فردا در تهران برگزار مي شود.
گروههاي بزرگي از مردم سراسر ايران عازم تهران شده اند تا به همراه صدها ميهمان خارجي در اين مراسم شركت جويند. در اين مراسم كه آن را دهها خبرنگار خارجي پوشش مي دهند، حدود ۴۰۰ نمايش تعزيه و پرده خواني نيز اجرا خواهد شد.
در ساير كشورهاي جهان نيز، دوستداران خميني كبير دست اندركار برپايي گردهمايي هايي در پاسداشت نام و راه او هستند. مطالب ويژه همشهري را به مناسبت ايام ۱۴ و ۱۵ خرداد در صفحات ۳ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ روزنامه امروز مي توانيد بخوانيد.

با حضور مقام معظم رهبري و جمعي از مقامات لشكري و كشوري
مراسم بزرگداشت پدر رئيس جمهور برگزار شد
مراسم بزرگداشت مرحوم حاج احمد احمدي نژاد پدر رئيس جمهور با حضور مقام معظم رهبري و جمعي از مقامات لشكري و كشوري، ميهمانان و سفراي كشورهاي خارجي برگزار شد.
به گزارش مهر، در اين مجلس يادبود كه در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد، علاوه بر شخصيت هاي مختلف سياسي، جمع كثيري از مردم نيز براي عرض تسليت به رئيس جمهور حضور داشتند و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نيز به ذكر مصايب سالار شهيدان امام حسين (ع) پرداختند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيد محمد خاتمي، اعضاي هيات دولت، جمعي از معاونان و مشاوران رئيس جمهور، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، و شماري از سفراي كشورهاي خارجي در تهران در اين مجلس حضور داشتند.
مراسم هفتمين شب درگذشت حاج احمد احمدي نژاد دوشنبه ۱۵ خرداد از ساعت ۱۵ تا۱۷ در مسجد جامع نارمك برگزار مي شود.

تهران پيش شرط آمريكا براي مذاكره را نپذيرفت
توافق ۱ + ۵ درباره پيشنهادهاي تازه به ايران
006372.jpg
گروه سياسي- پنج شنبه گذشته و در وين پايتخت اتريش، نشست وزراي خارجه ۱+۵ پايان يافت و در پايان اين جلسه، وزير خارجه انگليس به نمايندگي از گروه پشت تريبون قرار گرفت و اعلام كرد كه طرحهاي حاضر در اين جلسه درباره پكيج پيشنهادي به ايران به توافق رسيده اند. بسته مزبور طبق اعلام آسوشيتدپرس قرار است به ايران و به طور رسمي تحويل شود اما هنوز خبر اعلام رسمي آن منتشر نشده و از اين رو هنوز واكنشي از سوي مقامات رسمي به آن نشان داده نشده است. اين نشست سه ساعت طول كشيد و مارگرت بكت، وزير خارجه انگليس از پيشنهادات نهايي شده سخني نگفت و هرگونه اظهارنظر را منوط به بعد از تحويل به ايران كرد.
رايس: ايران در لحظه اي سرنوشت ساز قرار دارد
مهر: وزير خارجه آمريكا روز گذشته با ادعاي حمايت كامل چين و روسيه از اقدامات تنبيه كننده قاطع عليه ايران، خاطر نشان كرد كه تهران در لحظه سرنوشت سازي قرار گرفته است. به گزارش رويترز، كاندوليزا رايس در گفتگو با شبكه هاي مهم تلويزيوني آمريكا و راديو ملي گفت كه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان اميدوار هستند كه ايران براي در نظر گرفتن توافق اعلام شده، فوري تصميم نگيرد.
رايس همچنين در گفتگو با تلويزيون سي ان ان گفت: روسيه و چين درمورد دو راه توافق كردند. يكي از اين دو راه، ايران را با مشوقها به ائتلاف بين المللي وارد مي كند و راه ديگر از طريق اقدامات ممانعت كننده ايران را به انزوا مي كشاند.

به گزارش ايرنا بكت در ادامه گفت: ما آماده مذاكره با ايران هستيم اما شرط داريم و آن اين است كه ايران فعاليت هاي مرتبط با غني سازي را معلق كند. ضمن اين كه درخواست جدي داريم كه ايران به درخواست هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل كند. بكت سعي كرد اشاره اي به مفاد پكيج نكند اما گفت كه پيشنهادهاي ما فوايد دورنگرانه اي براي ايران در پي دارد. در طرف مقابل،ما نيز مي توانيم تمامي اقدامات مرتبط با شوراي امنيت را معلق كنيم تا در طول مذاكرات مسائل حل شود. اما ايران پيشتر تاكيد كرده كه از حقوق اساسي خود در برنامه هسته اي عقب نمي نشيند.مذاكرات وين، با رضايت بيشتر طرف هاي حاضر همراه بود. نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا نيز به خبرگزاري فرانسه گفت كه از نتيجه مذاكرات خرسند است و آن را گامي به جلو مي داند.
يكي از ديپلمات هاي آمريكايي نيز در وين به رويترز گفت كه وقت زيادي براي بررسي اين پيشنهاد در اختيار ايران نيست و يك ماه فرصت از سوي آمريكا در نظر گرفته شده است. وزير خارجه اتريش به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا نيز كه پس از مذاكرات با همتاي آمريكايي خود ديدار و گفت و گو داشت، از ايران خواست كه به ميز مذاكرات بازگردد. اورسولا پلاسنيك اظهار اميدواري كرد كه مجموعه پيشنهادي ۱+۵ ايران را به ميز مذاكره بازگرداند.
به گزارش ايرنا، پلاسنيك گفت: همه ما براي يافتن راه ديپلماتيك كار مي كنيم و هيچگاه حق ايران در بهره مندي از انرژي هسته اي را نفي نكرده ايم اما لازم است كه ايران نيز بنيادهاي اعتمادساز را دوباره فراهم كند.
آلمان به عنوان عضو حاضر در مذاكرات و كشور بدون حق راي در شوراي امنيت نيز به پيش شرط تعليق از سوي ايران اشاره كرد. اما روسيه به عنوان جدي ترين مخالف اعمال تحريم عليه ايران پس از مذاكرات وين اظهار اميدواري كرد كه پاسخ ايران مثبت باشد.
ايرنا گزارش داد كه سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به جزئيات حاضر در پيشنهادها اشاره نكرده و گفته كه بررسي جزئيات آن مهم نيست بلكه پيشنهادهاي يادشده در سه محور همكاري هسته اي، اقتصادي و تضمين هاي امنيتي است. لاوروف گفته كه به زودي پيشنهادها به ايران مي رسد و پس از آن اميدوار است جواب مثبت ايران را شنيده و در مذاكرات حاضر شود. وزير خارجه روسيه همچنين به رويترز اطمينان داده كه در توافق يادشده، هرگونه استفاده از اقدام نظامي حذف شده است.
مواضع بوش در اتخاذ ديپلماسي
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز پنجشنبه در نشستي با خبرنگاران اعلام كرد كه با همتايان روس و چيني خود درباره ايران گفت وگو كرده است.بوش به گونه اي صحبت كرد كه به نظر مي رسيد رئيس جمهوري چين پاسخ دلخواه او را نداده، اما پوتين با همتاي آمريكايي خود همراهي كرده است.خبرنگاري در اين نشست كه كاخ رياست جمهوري آمريكا متن كامل آن را روي پايگاه اطلاع رساني خود قرار داده، از بوش پرسيد آيا چين و روسيه درمورد ايران با شما همراه هستند؟ بوش گفت: كاندوليزا رايس روز چهارشنبه به دستور من به دنيا اعلام كرد كه ما مي خواهيم مساله هسته اي ايران را از طريق ديپلماسي حل كنيم.
ما بطور آشكار گفته ايم كه آماده حضور در مذاكره با ايران هستيم مشروط بر اينكه آن كشور برنامه هسته اي خود را متوقف كند. بوش همچنين گفت: با هوجين تائو، رئيس جمهوري چين، هم صحبت كردم.اين به عهده ايران است كه انتخاب خود را بكند.
اين درحالي است كه نماينده دايم چين در سازمان ملل در نخستين واكنش به  پيشنهاد آمريكا براي مذاكره با ايران مشروط به توقف غني سازي اورانيوم، گفت پيشنهاد آمريكا براي مذاكره با ايران نبايد مشروط باشد.
جورج بوش در نشست خبري خود همچنين گفت: در صورت عدم همكاري ايران، ما تاكتيك ها و راهبردهاي لازم را براي اينكه جامعه بين الملل يك صدا باشد، بكار مي گيريم.بوش افزود: بايد ديد كه ايران چه تصميمي مي گيرد.قصد من اين است كه اين مساله از طريق ديپلماتيك حل شود.آنان قبلا هم گفته اند كه حاضر به تعليق غني سازي هستند.اين به آنان فرصت دوم را مي دهد كه حرف خود را معني دار كنند.وي افزود: من مي خواهم اين مشكل از طريق ديپلماسي و به شكل صلح آميز حل شود.
اگر آنان (ايران) به مخالفت خود ادامه دهند و اهميتي به آنچه جهان از آنان مي خواهد ندهند، مرحله بعدي، شوراي امنيت سازمان ملل است.
ايران پيش شرط نمي پذيرد
دبير شورايعالي امنيت ملي در گفت و گويي با روزنامه ايتاليايي لارپوبليكا گفته كه ايران پيش شرط نمي پذيرد اما براي تضمين صلح آميزبودن فعاليت هاي هسته اي ايران مجوز بازرسي به آژانس بين المللي انرژي اتمي مي دهد تا آنها صحت صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران را اعلام كنند. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني گفت كه توافق از طريق مذاكرات بايد بدون فشار باشد تا به نتيجه برسد. وي در ادامه تاكيد كرد كه تهران هيچگونه پيش شرطي را براي مذاكره با واشنگتن نمي پذيرد اما تهران حاضر است تضمين دهد كه برنامه هسته اي فقط و صرفا مصارف صلح آميز را دنبال خواهد كرد.
ديگر منابع آمريكايي از جمله نئوكان هاي شاخص نيز از عملكرد ديپلماسي آمريكا حمايت كرده اند. رابرت جوزف، معاون وزير خارجه آمريكا كه به جاي بولتون معاونت كنترل تسليحاتي وزارت خارجه آمريكا را عهده دار است، به بي بي سي فارسي گفته كه اولويت آمريكا پذيرش ديپلماسي است و از آن جايي كه آمريكا به اين نتيجه رسيده كه فعاليت هاي هسته اي ايران در حدي است كه مي توان با ديپلماسي جلوي آن را گرفت اين راه را انتخاب مي كند.
جان نگروپونته نيز كه از مقامات عالي رتبه اطلاعاتي آمريكا است به صراحت گفته كه ايران تا ساخت بمب اتمي ده سال فاصله دارد. چنين اظهارنظرهايي آمريكا را بيشتر به سمت مذاكره سوق مي دهد.
ايران از آمريكا درخواست نكرده است
محمد سعيدي شرطهاي آمريكا را براي ورود اين كشور به مذاكرات مستقيم با ايران درباره مساله هسته اي صلح آميز رد كرد.معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي با تاكيد بر اين كه پيش شرطهاي تعيين شده از سوي آمريكا براي ورود به مذاكرات چندجانبه هسته اي با ايران توهيني بزرگ به ملت ايران است، گفت: ورود آمريكا به مذاكرات با ايران شبيه شخصي است كه مي خواهد فوتبال بازي كند، اما شايستگي براي اين بازي ندارد و پيش از اين كه صلاحيت او از سوي تيم تاييد شود، شرطهايي تعيين مي كند.سعيدي افزود: ايران از آمريكا درخواست نكرده است وارد مذاكرات هسته اي شود و اگر مذاكرات شرطهايي داشته باشد ايران از حق مشروع خود صرف نظر نخواهد كرد؛ به همين علت قبول شرطي كه آمريكا در آغاز مذاكرات تعيين كرده تقريبا محال است.

در ديدار دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي
احمدي نژاد: سرنوشت امت اسلامي
با فلسطين پيوند خورده است
006375.jpg
ايسنا: اكمل الدين احسان اوغلو با رئيس جمهور و وزير امور خارجه در تهران ديدار كرد.
رئيس جمهور روز گذشته در ديدار با دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با تأكيد بر اين كه شرايط عمومي جهاني به نفع دنياي اسلام در حال حركت و تغيير است و با مديريت خوب مي توان سرعت آن را چندين برابر كرد، گفت: اقتدار و پيشرفت جهان اسلام در خدمت صلح و امنيت براي همه بشريت است كه در حقيقت، صلح و آرامش پايدار فقط در سايه توحيد و عدالت محقق خواهد شد و خوشبختانه اسلام اوج تجلي توحيد و عدالت است.
احمدي نژاد با ابراز خشنودي از فعال شدن سازمان كنفرانس اسلامي  در مورد مسائل مهم بين المللي و جهان اسلام، حضور و ايفاي نقش مؤثر در مباحث بين المللي را از عوامل رشد و حيات سازمان هاي بين المللي دانست و گفت: يكي از دلايل وجودي سازمان كنفرانس اسلامي، احقاق حق مردم مظلوم فلسطين بود و امروز نيز سرنوشت امت اسلامي با حل مسأله فلسطين پيوند خورده و حل عادلانه اين مسأله و تحقق كامل حقوق مردم فلسطين نه تنها شرايط منطقه را بهبود مي بخشد، بلكه جهان اسلام را به جايگاه واقعي خود برمي گرداند.
رئيس جمهور در ادامه به تلاش چند كشور غربي براي محروم كردن ملت ايران از دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي اشاره كرد و گفت: ما اقدامات خود را بر اساس قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام داده و حداكثر همكاري را نيز با آن داشته ايم و هيچ نشانه و دليلي براي همكاري نكردن ما با آژانس وجود ندارد، ولي متأسفانه برخي  كه داراي انبارهاي مملو از سلاح هاي هسته اي هستند و معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) را نيز امضا نكرده اند، امروز در جايگاه تصميم گيري قرار دارند و مي خواهند ما را از حقوق مسلم خود محروم كنند.
اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز در اين ديدار با تأكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران نه تنها يكي از ۵۷ عضو اين سازمان بلكه يكي از كشورهاي اصلي و هدايت كننده و بنيانگذار سازمان است، گفت: حمايت از حق مسلم جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته اي از اصول بنيادين و وظايف سازمان كنفرانس اسلامي است و ما آماده ايم آنچه مي توانيم در اين راستا انجام دهيم.
ديدار با وزير خارجه
وزير خارجه با بيان اين كه ايران در شرايط عادلانه از انجام مذاكره استقبال مي كند، بيانيه اخير همتاي آمريكايي  خود درباره پيوستن به مذاكرات هسته اي با ايران را تكرار مكررات و فاقد راه حلي منطقي براي حل مساله هسته اي توصيف و تصريح كرد، ايران به فعاليت هاي هسته اي  خود ادامه خواهد داد.منوچهر متكي، صبح پنج شنبه گذشته پس از ديدار با دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در جمع خبرنگاران در واكنش به بيانيه اخير وزير خارجه آمريكا در خصوص مذاكره مشروط با ايران اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از گفت وگو در شرايط عادلانه و بدون تبعيض استقبال مي كند.وي با بيان اين كه مذاكره بايد با شرايطي كه ايران مشخص كرده  است، انجام شود، افزود: بيانيه خانم رايس حاوي سخن جديدي نبود و همان مباحث قديمي شان در مصاحبه ها و سخنراني ها در آن ديده مي شود و راه حلي جديد و منطقي نيز در آن وجود ندارد.
ديدار با لاريجاني
احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي ديروز با علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار دبير سازمان كنفرانس اسلامي با اشاره به قطعنامه هاي صادره توسط آن سازمان در اجلاس هاي مختلف گفت: ما در سازمان كنفرانس اسلامي مدافع و حامي سرسخت حقوق جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي هستيم.
در اين ديدار دكتر لاريجاني نيز با تشريح آخرين تحولات در موضع هسته اي و بيان مواضع كشورمان در اين زمينه ابراز اميدواري كرد كه با توجه به ظرفيت هاي فراوان در سازمان كنفرانس اسلامي اين سازمان نقش برجسته اي در تحولات جهاني و دفاع از حقوق مسلمانان از جمله در موضوع هسته اي ايفا نمايد.

خطيب جمعه تهران:
آمريكايي ها نمي دانند با ايران چه كنند
006378.jpg
ايرنا: سيد احمد خاتمي خطيب جمعه تهران، گفت: اگر دنيا مي خواهد دولتي را شناسايي كند كه مهم ترين خطر براي امنيت جهان است، آن دولت آمريكا است.
وي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به اظهارات اخير كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا، اين اظهارات را تكراري و نخ نما دانست و گفت: به نظر مي رسد آمريكا در اظهارات خود درباره ايران دچار سرگيجه شده و نمي داند با ملت بزرگ ايران چه كند.
خاتمي با تأكيد بر اينكه دولت آمريكا در طول ۵۰ سال به ۲۵ كشور مستقل جهان حمله نظامي مستقل و غيرمستقيم داشته است، گفت: اگر اين ناامني نيست، پس ناامني به چه معنا است؟
خطيب جمعه تهران، افزود: وزير خارجه آمريكا مي گويد كه اگر رژيم ايران راه فعلي خود را ادامه دهد نتيجه اي جز پرداخت بهاي سنگين در انتظارش نخواهد بود، اگر منظور از بهاي سنگين تحريم اقتصادي است كه ۲۷ سال در تحريم بوده ايم اما فوايد آن نصيب ما شده است و علم و دانش در كشور ما رشد كرده است.
وي افزود: اگر منظور از بهاي سنگين حمله نظامي است كه ۸ سال جنگ بر ما تحميل گرديد. اين آمريكايي ها هستند كه بهاي سنگيني پرداخته اند، سربازان آمريكايي امروز پاي سياست هاي اشتباه دولتمردان اين كشور قرباني مي شوند و روز به روز بر نفرت مردم از آنان افزوده مي شود.وي تأكيد كرد: وزير خارجه آمريكا مي گويد كه ايران ابتدا بايد توقف فعاليت هاي هسته اي خود را اجرايي كند و پس از آن آمريكا به ميز مذاكره خواهد آمد.اينها نياز خود را به صورت امتياز بيان مي كنند.
شما ۲۷ سال است، آرزو داريد با ايران گفت وگو كنيد و همچنان ناكام هستيد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به تلاش آمريكا براي ايجاد اختلاف بين قوميت ها در ايران، گفت: آمريكايي ها در عرصه داخلي نيز ناكامي ديگري را تجربه كردند، تحريك قوميت ها و حادثه اي كه در آذربايجان در پي تخلف يك نشريه اتفاق افتاد، اين هدف را دنبال مي كرد كه آذربايجان بزرگ را به رويارويي با انقلاب اسلامي وادارند اما از آذربايجان فرياد رساي وفاداري به انقلاب شنيدند.
خطيب جمعه اين هفته تهران افزود: يكپارچكي ايران در قرون گذشته مديون آذربايجان است.
وي با تأكيد بر اينكه آذربايجان در هر دوره برترين هاي فرهنگ و جهاد و مبارزه را داشته است، گفت: در ۵۰ سال اخير سه علامه بزرگ اميني، طباطبايي و جعفري از آذربايجان داشته ايم.

يادمان
سالها مي گذرد...
عفت شريعتي - نماينده مشهد
سالها مي گذرد حادثه ها مي آيد
انتظار فرج از نيمه خرداد كشم
به نيمه خرداد نزديك مي شويم قيام پانزده خرداد ۴۱ را بياد مي آوريم و همچنين روز پر ماتم عروج امام راحل را گويي هنوز صدايي گوينده راديو در گوش مي پيچد كه روح خدا به ملكوت اعلي پيوست.
شبهاي هجر را گذرانديم و زنده  ايم
ما را به سخت جاني خود اين گمان نبود
راستي از سال ۱۳۴۱ تا سال ۱۳۶۷ چگونه گذشت؟ عقربه زمان را به عقب برگردانيم و حوادث تلخ و شيرين را مرور كنيم، حوادثي كه هم بيانگر عظمت انقلاب اسلامي ايران است و تجلي عنايت خداوند و امدادهاي غيبي ائمه معصومين(ع) و راستي مگر پيروزي ما بر صدام و حاميانش لطف خدا نبود كه به راستي عنايت بود و همانگونه كه حضرت زينب سلام الله عليها شهادت شهداي كربلا و اسارت خاندان پيامبر را زيبايي توصيف كردند، ما نيز در همه عرصه هاي پيروزي انقلاب و شهادتها و سختي ها جز «مارايت الا جميلا» چيز ديگري نديديم و امروز همه شاهديم كه نخل انقلاب اسلامي ايران به ثمر نشسته است و همه از بركت امام و شهدا و از خودگذشتگي و ايثار و ايمان قاطبه ملت عزيز ايران است. ما شاهد بوديم از اول انقلاب امام همواره سكان كشتي عظمت و عزت و شوكت اسلام و ايران را در دست داشتند و در درياي متلاطم حوادث به ساحل نجات رهنمون ساختند، روزها مدبرانه امور كشور را تدبير مي كردند. راز و نياز شامگاهانش و آخرين پيام امام را هيچگاه فراموش نمي كنيم كه فرمود:
من با دلي آرام و قلبي مطمئن و رواني شاد از رحمت خداوند از حضور خواهران و برادران مرخص مي شوم و گوارا باد بر او اين حسن ختام. سلام بر او روزي كه به دنيا آمد و روزي كه از دنيا رفت و روزي كه برانگيخته خواهد شد.
آري: از يمن او گرد از چراغ جان زدوديم
روشنگريها بر همه عالم نموديم
خداوند متعال امروز لباس عزت بر قامت ايران و ايراني پوشانده و اين حركت و مسير همچنان ادامه خواهد داشت تا اينكه پرچم عدالت اسلام و معنويت حضرت بقيه الله امام زمان (عج) بر همه جهان سايه گستر شود و اما به يك مسئله مهم بايد توجه داشته باشيم و آنهم فرمايش مولا اميرالمؤمنين علي(ع)، در خطبه قاصعه است كه ثمره شيرين وحدت را خاطرنشان ساختند و خطرات تفرقه و نفاق و جدايي را هشدار دادند و فرمودند: آنگاه كه گروه ها فراهم بودند و همه يك راه را مي پيمودند و دلها راست بود و با هم همراه و دستها مددكار يكديگر، شمشيرها به ياري هم آخته، و ديده ها به يكسو دوخته، و اراده ها در يك چيز تاخته. امام مي فرمايند آيا زمين نبودند و بر جهانيان فرمانروايي نمي كردند، پس بنگريد كه پايان كارشان به كجا كشيد چون ميانشان جدايي افتاد و الفت به پراكندگي انجاميد و سخنها و دل هاشان گونه گون گرديد، از هم جدا شدند و به حزبها گرائيدند و خدا لباس كرامت خود را از تنشان بيرون آورد و نعمت فراخ  خويش را از دستشان به در كرد و داستان آنان ميان شما ماند و آن را براي پند گيرنده عبرت گردانيد.

در همايش تجديد ميثاق احزاب با امام عنوان شد
آرمان هاي امام، محور وحدت همه گروه هاي سياسي
006381.jpg
فارس: اعضاي برجسته و دبيران كل احزاب كشور ضمن تجديد ميثاق با آرمان هاي بنيان گذار جمهوري اسلامي، فعالان حزبي و تشكل هاي قانوني را به تقويت وحدت ميان يكديگر حول محور انديشه هاي امام خميني(ره) دعوت كردند.در همايش ميثاق اعضاي خانه احزاب با آرمان هاي امام (ره) پنجشنبه با حضور برخي دبيران كل احزاب و سيد حسن خميني توليت حضرت امام خميني در حسينيه جماران برگزار شد.
بزرگ ترين قدرت در جهان
حسن غفوري فرد عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي هم طي سخناني بيان داشت: انقلاب اسلامي به رهبري امام زماني شكل گرفت و به پيروزي رسيد كه دنياي معاصر مي انديشيد جايي براي اديان باقي نمانده و تنها علم رها بخش انسان هاست.وي عقب نشيني و عجز امروز مستكبران در مقابل ايران را ناشي از اراده و قدرت مردم كه دليل قدرت اسلام است، دانست.
نشانه توسعه يافتگي
بهزاد نبوي عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اعتقاد به اين كه امام هرگز هيچ طيف و جناح طرفدار انقلاب را از خود نراند، تأييد شكل گيري مجمع روحانيون مبارز در دوره مجلس سوم از سوي امام را گواه اين ادعا دانست.عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي يكدستي نيروهاي انقلاب را افتخار ندانست و افزود: تحزب نياز ديروز، امروز و هميشه جمهوري اسلامي و نشانه توسعه يافتگي است.
ساده زيست ترين رهبران جهان
الهه كولايي عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت نيز با برشمردن ابعاد شخصيتي امام (ره) از جمله عشق ورزي به مردم، امام خميني را جزو ساده  زيست ترين رهبران جهان توصيف كرد و گفت: امام با برگزاري رفراندم از مردم براي تعيين نوع نظام نظر خواست؛ چرا كه مردم را نه رعيت بلكه ولي نعمت نظام سياسي مي دانست.
محور وحدت
محمدباقر نوبخت هم در اين همايش وصيت نامه امام خميني (ره) را محور وحدت ياد كرد و گفت: براي تشكيل وحدت مشتركاتي را بايد پيدا كرد كه مهمترين آن جمهوري اسلامي است.
وظيفه سنگين
حبيب الله عسگراولادي دبير كل جبهه  پيروان خط امام و رهبري نيز يكي ديگر از سخنرانان مراسم بود كه در سخناني بيان داشت: امام (ره) در جلسه اي كه دعوت به تحزب و تشكل مي كردند، به يكي از آيات شريفه  قرآن كه مضمون خودسازي و ديگرسازي دارد، اشاره مي كرد و مي گفت كه اگر ما مسلمانان  تنها به اين توصيه عمل مي كرديم، اكنون بزرگ ترين تشكيلات جهان را داشتيم.
حكم عقل و تأييد شرع
سيد حسن خميني توليت آستان حضرت امام(ره) نيز در اختتاميه اين مراسم خطاب به دبيران كل احزاب و پرهيز آنان از هرگونه اختلاف گفت: منشاء اختلاف منيت و اشتباه در تطبيق مفاهيم الهي است.سيدحسن خميني فعالان عرصه احزاب و تشكل هاي سياسي را به دوستي با يكديگر فرا خواند و با قرائت آيه اي از قرآن كريم اظهار داشت: طبق فرموده قرآن كساني كه عمل صالح انجام مي دهند خداوند محبت آنان را در دل مردم مي گذارد.

هاشمي رفسنجاني:
حمله آمريكا باعث تحكيم روابط ايران با عراق شد
006369.jpg
مهر: حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني حمله آمريكا به عراق را اشتباهي براي اين كشور عنوان كرد و افزود: حمله آمريكا به عراق موجب رهايي مردم عراق از حكومت ظالمانه رژيم بعث و همچنين موجب تحكيم روابط مردم ايران و عراق گرديد كه اين منافع زيادي براي ايران و عراق و در جهت مخالف اهداف آمريكا در منطقه داشت و روند تحولات در آينده مويد شكست بيشتر اشغالگران و به نفع مردم عراق خواهد بود.وي كه در ديدار جمعي از دانشجويان عراقي مقيم ايران سخن مي گفت، همچنين اوضاع منافقين در عراق را نمونه خوب تاريخي از خيانت اين گروه به كشور عنوان كرد و افزود: آنها اكنون در وضعيتي رقت  بار و ذليلانه در محاصره قرار دارند.
وي عراق را نيازمند باز سازي عنوان و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران مي تواند تجارب سازندگي بعد از جنگ خود را در اختيار مردم كشور عراق براي رفع خرابي از اين كشور قرار دهد.

تكذيب ديدار بلر با مخالفان ايران
ايرنا: دفتر نخست وزير انگليس انتشار برخي اخبار مبني بر ديدار توني بلر با برخي از مخالفان دولت ايران در آمريكا را تكذيب كرد.
سخنگوي نخست وزير انگليس در لندن گفت: نخست وزير خبر روزنامه فايننشتال تايمز در مورد ديدار وي با مخالفان ايراني را رد كرده است.
وي افزود: نخست وزير انگليس صرفا با برخي از دانشگاهيان و تحليلگران ايراني ديدار كرده و اين ديدارها نيز در روزهاي اخير نبوده است. فايننشال تايمز در گزارشي از سفر هفته گذشته بلر به واشنگتن مدعي شد: جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا و بلر با چند مخالف ايراني ديدار و مذاكره كردند.

بودجه نظامي ايران از همه كشورهاي
خليج فارس كمتر است
ايرنا: آخرين گزارش «مؤسسه بين المللي بررسي هاي راهبردي» مستقر در لندن حاكي است: بودجه دفاعي ايران به نسبت جمعيت آن كمترين ميزان در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس است.
اين مؤسسه موازنه نظامي ۲۰۰۶ بودجه دفاعي ايران در سال ۲۰۰۵ را شش ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار اعلام كرد كه با توجه به جمعيت ۶۸ ميليوني سرانه آن براي هر ايراني فقط ۹۱ دلار است.
با اين وجود، بر اساس گزارش ياد شده بودجه ۴/۲۵ ميليارد دلاري نظامي عربستان سعودي برابر با ۹۶۲ دلار به ازاي هر شهروند اين كشور بوده، بودجه دفاعي ۲/۳ ميليارد دلاري عمان برابر با هزار و هفت دلار به ازاي هر تبعه عماني و بودجه دفاعي ۶۵/۲ ميليارد دلاري امارات متحده عربي نيز برابر با هزار و ۳۵ دلار به ازاي هر شهروند اين كشور است.

غلامعلي حدادعادل:
اصولگرايان كليد پيروزي را گم نكنند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: آنچه مهم است حفظ انسجام و ايجاد هماهنگي و سعه صدر و به دست گرفتن چتري گسترده است تا همه آنهايي كه به اصول معتقد هستند، دست در دست هم اين راهي كه آمده اند را ادامه بدهند.
غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در هفتمين مجمع عمومي جامعه زينب (س)، سخن مي گفت، با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل (ره) و شهداي ۱۵ خرداد سال ،۴۲ اظهار داشت: اين دو روز، روزهاي سرنوشت ساز و حساس هستند، سرآغاز نهضت اسلامي، روز وداع با امام (ره) و سرآغاز رهبري حضرت آيت الله خامنه اي.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به حاضران در اين جلسه با تاكيد بر اينكه كليد پيروزي را گم نكنيد، گفت: مبادا پيروزي در انتخابات شوراها، مجلس، رياست جمهوري ما را غافل كند، چرا كه غفلت از ضرورت وحدت، اتحاد، هماهنگي و همسوي به آساني ممكن است، آنچه به دست آورده ايم از دست برود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان داشت:  براي حفظ تشكل هاي زنان مسلمان تلاش كنيد، چرا كه يك دست صدا ندارد و انديشه حقي كه تنها بماند از باطلي كه متحد باشد، قطعا شكست خواهد خورد و اگر مي خواهيد اعتقاد شما عملي شود، نيروهاي خود را هماهنگ و همسو كنيد.

گفت وگو
شكوري راد: دليلي براي تكرار اشتباهاتمان وجود ندارد
006384.jpg
گروه سياسي _ علي شكوري راد، عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با بيان اينكه «حتما در انتخابات نهم رياست جمهوري، اشتباهاتي داشته ايم» گفت: «از اين اشتباهات حتما هم درس گرفته ايم و دليل ندارد دوباره آنها را تكرار كنيم.» به همين علت، سياست خودمان را براي انتخابات بعدي بر ائتلاف گذاشته ايم.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه فعاليت حزب مشاركت بيش از انتخابات خبرگان، بر انتخابات شوراها معطوف شده است، خاطرنشان كرد: علت اين امر هم به كم بودن قدرت مانور ما در انتخابات خبرگان بازمي گردد هرچند كه نسبت به انتخابات خبرگان، خيلي حساس هستيم. اما ترجيح داده ايم در شرايط فعلي، تشكل هاي روحاني مثل مجمع روحانيون و محققين و مدرسين را متولي اين امر قلمداد كنيم.
شكوري راد هم چنين درباره حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات خبرگان گفت: به نظرم ايشان مي توانند در انتخابات خبرگان نقش آفرين باشند. زيرا ارزيابي ما از هاشمي، هاشمي بعد از انتخابات نهم رياست جمهوري است و هاشمي جديد مي تواند در انتخابات آتي، موردتوجه گروه هاي اصلاح طلب قرار بگيرد.عضو شوراي مركزي حزب مشاركت در ادامه با اشاره به ديدار حزب متبوعش و موتلفه با يكديگر تصريح كرد: حزب موتلفه به عنوان يك تشكل قديمي، ظرفيتي دارد كه قابل توجه است. از طرف ديگر علي رغم آنكه جزء بخش هاي محذوف در دولت جديد مي باشد، هم چنان مقيد به رعايت بازي در عرصه سياسي هستند. به همين علت، تصميم گرفتيم براي حفظ منافع ملي، دست از برخي اختلاف سليقه ها برداريم و با اعضاي اين حزب درباره نگراني مان از روند فعاليت هسته اي كشور گفت وگو كنيم.
مشروح گفت وگوي همشهري با اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت را در آينده خواهيد خواند.

يادداشت
فرقه گرايي و قوميت عربي
محمدعلي مهتدي
با تشكيل كابينه آقاي جواد المالكي در عراق و سفر وزير امور خارجه ايران به اين كشور، بار ديگر در بعضي از كشورهاي عربي فرياد واعراقا! بلند شده و برخي از رسانه ها اين سئوال تكراري را مطرح مي كنند كه پس نقش كشورهاي عربي در عراق چه مي شود و چرا جهان عرب از صحنه عراق غايب است. در عين حال كساني بار ديگر نسبت به افزايش نفوذ ايران در عراق هشدار داده اند و حتي انديشمند معروف كويتي دكتر عبدالله النفيسي، ضمن ابراز نگراني شديد از عربستان سعودي خواسته است كه به كمك سني هاي عراق بشتابد تا توازن را در برابر نفوذ ايران در شيعيان و كردهاي عراق برقرار كند.
هر چند گفتمان سياسي جمهوري اسلامي ايران هرگز يك گفتمان فرقه اي نبوده و ما هم تمايلي به استفاده از عناوين فرقه اي و قومي نداريم اما آن تقسيم بندي ها تازه نيست و حتي در دوران رژيم لائيك بعث در عراق وابستگي هاي فرقه اي واقعيت داشته و رژيم حاكم براساس همين وابستگي ها با ملت عراق رفتار كرده است. واقعيت اين است كه در انديشه سياسي عرب، مفاهيم گنگ و مبهم است و قوميون عرب به گونه اي عمل مي كنند كه گويا عربيت مرادف با اسلام تسنن است و مسلمانان شيعه يا نمي توانند عرب باشند يا اينكه عرب درجه دو محسوب مي شوند و لذا هشدار نسبت به تولد هلال شيعي يا خروج عراق از دايره عربيت و گسترش نفوذ ايران در عراق همه ناشي از اين است كه آنها در حالي كه از دموكراسي سخن مي گويند نمي توانند تحمل كنند كه يك اكثريت مسلمان شيعي در يك كشور عربي به قدرت برسد و در عين حال سني ها، كردها، تركمن ها و مسيحيان و ديگر اقليتها نيز سهم خود را از قدرت داشته باشند. از ديد آنها چنين وضعيتي به مفهوم عرب زدايي از عراق است. شايد به همين دليل زماني كه صدام حسين كردها و شيعيان را قتل عام مي كرد هيچ صداي اعتراضي از كشورهاي عربي بلند نمي شد در حالي كه در همان زمان درهاي ايران به روي همه ستمديدگان و پناه جويان عراقي، بي توجه به مذهب و قوميت آنها، باز بود. جالب است كه هنوز پاره اي از محافل پرتعصب عربي در تبليغات خود ايران را متهم به همدستي با آمريكا براي عرب زدايي از عراق مي كنند در حالي كه ارتش آمريكا براي اشغال عراق، از خاك كشورهاي عربي عبور كرده، نه از خاك ايران و هواپيماهاي آمريكايي براي ويران كردن بغداد از پايگاه هاي خود در كشورهاي عربي برخاسته اند نه از پايگاه هاي ايران!
حقيقت اين است كه نفوذ ايران در عراق ناشي از عوامل تغييرناپذير تاريخي و جغرافيايي و مبتني بر اصول و ارزشهاي اسلامي و انساني است و اينك وقت آن رسيده است كه انديشمندان عرب در مفاهيم خود تجديد نظر كنند و به لزوم همكاري منطقه اي براي نجات منطقه از طرح هاي آمريكا و اسرائيل بيانديشند و بيش از اين به حساسيت هاي قومي و فرقه اي دامن نزنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |