پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۴ - May 25, 2006
رئيس شوراي شهر در جمع ايثارگران شهرداري:
جلب رضايت خدا ، كليد حل مشكلات كشور است
قاليباف: آنچه موجب بيرون راندن و شكست دشمن شد ، فرهنگ عاشورايي، استقامت و ايثار بود كه مايه عزت و افتخار در دنيا و آخرت است
گروه شهري: آزادي ۲ هزار كيلومتر از خاك تحت اشغال كشورمان در كمتر از چهار ماه جز در سايه محبت به اهل بيت و صداقت و اخلاص رزمندگان در جنگ تحميلي ميسر نشد.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران به همراه مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با حضور در تالار شهيد آويني فرهنگسراي بهمن طي مراسمي در كنار صدها نفر از ايثارگران شاغل در شهرداري و شركتها و سازمانهاي تابعه روز مقاومت و پايداري و آزادي خرمشهر را پاس داشتند.
به گزارش همشهري اين مراسم كه به همت اداره كل امور ايثارگران شهرداري، بسيج شهرداري تهران و بسيج سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برپا شده بود، مهندس چمران طي سخناني ضمن ارج نهادن به ايثارگري و از خودگذشتگي هاي رزمندگان در دوران دفاع مقدس، عامل آزادي خرمشهر از اشغال رژيم بعثي عراق را صفاي عقيده و خلوص نيت رزمندگان اعلام كرد كه علي رغم گسترده  شدن چتر نااميدي در به ثمر نشستن آن همه جان فشاني ها ناگهان با كمك خداوند اوضاع به نفع ما چرخيد و خرمشهر آزاد شد.
چمران افزود: اگر اين خلوص و صفاي باطن را همچنان در اداره امورات كشور و براي رضاي خدا حفظ كنيم نظير آن حماسه بزرگ كه به بركت خلوص نيت رزمندگان ياري خداوند را به همراه آورد مجدداً تكرار خواهد شد. بنابراين ضروري است غرور ،خودپسندي و سياست و سياست بازي را كنار بگذاريم و به دنيا نشان دهيم كه به دنبال اجراي احكام و تكاليف الهي و ايدئولوژي مكتب اسلام هستيم.
وي جلب رضايت خداوند را كليد حل مشكلات كشور دانست.
چمران در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: همچنان كه نامه رئيس جمهور محبوب كشورمان به همتاي خود در آمريكا نيز ربطي به سياست و سياست مداري نداشت و جز دعوت به حق و توحيد و بيان  كردن عدالت الهي نبود. ضروري است همه ما الگوي حق و حقانيت باشيم نه اينكه دم از حق و حقيقت و خلوص بزنيم اما راه ديگري را پيش بگيريم چون در اين صورت خداوند رحمت خود را از ما دريغ خواهد كرد.
بنابراين گزارش دكتر قاليباف شهردار تهران نيز طي سخناني در همايش گراميداشت سالروز حماسه سوم خرداد روز آزادي خرمشهر با ذكر چند خاطره از دوران دفاع مقدس گفت: بيرون راندن دشمن از خاك اين مرز و بوم فقط در سايه تكنولوژي و اسلحه و مهمات نبود كه اتفاقاً دشمن بيش از ما اسلحه و تجهيزات و ادوات جنگي در اختيار داشت آنچه ما را نجات داد همانا فرهنگ عاشورايي، استقامت، شهادت طلبي، ايثار و گذشت بود كه مايه عزت و افتخار دنيا و آخرت ماست.
به گفته قاليباف اگر روزي خداي نكرده به هر دليل در صدد فريب خود و نيرنگ زدن به جامعه برآييم و از روحيه شهادت طلبي و گذشت فاصله بگيريم آن روز، روز ذلت و خفت ماست.

۳۰۰هزار خودرو از ترافيك صبح كاسته مي شود
جزئيات طرح منع تردد خودروهاي تك سرنشين
004854.jpg
004935.jpg
گروه شهري: مديريت حوزه ترافيك و حمل و نقل شهرداري تهران درصدد است طرح ممنوعيت تردد خودروهاي تك سرنشين را در ۴ ساعت اوليه روز در محدوده اضطرار اجرا كند.گفته مي شود با اجراي اين طرح حدود ۳۰۰ هزار خودرو از چرخه سنگين ترافيك صبحگاهي تهران حذف خواهد شد.
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: كارشناسان سناريوي جديدي براي كاهش بار ترافيك در معابر عمومي پيشنهاد كرده اند. طرح جديد كه هم اكنون در شوراي عالي ترافيك در دست بررسي است، تلاش دارد با ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي تك سرنشين، از حجم بار ترافيك در معابر به ويژه در ساعات اوج ترافيك بكاهد.
مهرداد تقي زاده كه با آمدن قاليباف به شهرداري، به عنوان معاون حمل و نقل و ترافيك وارد مجموعه مديريت شهري تهران شده، مي گويد: گروه ما حدود ۵۰ مدل و طرح را براي ساماندهي وضعيت حمل و نقل و ترافيك تهران آماده كرده است كه معتقديم هر يك از آنها مي تواند در سه دوره زماني كوتاه، ميان و بلند مدت براي آرام سازي بار ترافيك، مفيد و كارآمد باشد.
ايجاد محدوديت تردد براي خودروهاي تك سرنشين از جمله طرح هايي است كه تقي زاده به آن اشاره مي كند و بر اين باور است كه با اجراي طرح ممنوعيت ورود خودروهاي تك سرنشين به محدوده اضطرار، ۳۰۰ هزار خودرو از ترافيك حذف مي شود.
او هر چند تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي و نيز همكاري شهروندان را براي تحقق اهداف اين طرح مورد اشاره قرار مي دهد، در عين حال تأكيد مي كند با اجراي اين طرح در ۴ ساعت از آغاز روز (ساعت ۶ تا ۱۰ صبح) مي توان به راحتي از بار ترافيكي معابر تهران كاست.
محدوده اضطرار از شمال به بزرگراه رسالت، از غرب به بزرگراه شهيد چمران _ از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به خيابان شهيد آيت منتهي مي شود.
در همين زمينه كامران حاج نصراللهي _ دبير شوراي عالي ترافيك وزارت كشور نيز به اظهار نظر پرداخته و مي گويد: من هم موافق ايجاد محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين هستم. وي ضمن اعلام موافقت درباره اجراي طرح محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين در برخي از محدوده هاي شهر مي افزايد: شوراي عالي ترافيك با اجراي اين طرح موافق است اما در اين زمينه به مطالعات بيشتري نياز است كه البته در حال پيگيري آن هستيم. وي گفت: شهرداري تهران بايد طرح خود را همراه با مطالعات انجام گرفته به شوراي شهر ارسال كند تا پس از تصويب در شورا براي تصميم گيري نهايي در شوراي عالي ترافيك مطرح شود. در همين زمينه علي اكبر گلرخي از متخصصين ترافيك و حمل و نقل، طرح شهرداري مبني بر ايجاد محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين در محدوده اضطرار را اقدامي ارزشمند و اثرگذار خواند و افزود: مشابه چنين طرحي در بسياري از شهرهاي دنيا اجرا شده و آثار و پيامد مثبتي بر روان سازي ترافيك داشته است.
وي گفت: اصولاً در شهري مثل تهران كه از مدل ترافيكي منحصر به فردي نيز برخوردار است، بايد حق تقدم و فضاي تردد را به خودروهاي چندسرنشين داد.
گلرخي گفت: براساس آمارهاي منتشره از سوي مراكز مطالعاتي، هم اينك بيش از ۵۰ درصد خودروها در تهران به صورت تك سرنشين تردد مي كنند كه همين پديده مي تواند بر سنگيني بار ترافيك بيفزايد. وي گفت: ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي تك سرنشين در بخشي از شهر و نيز در ساعاتي از روز به ويژه در ساعات اوج ترافيك از چند منظر قابل دفاع است كه كاهش زمان سفر، كاسته شدن از ميزان مصرف بنزين، تلاش براي گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي به جاي خودروهاي شخصي براي انجام سفرهاي درون شهري، كاهش منابع آلاينده هوا و آلودگي صوتي شهر از آن جمله مي باشند. گلرخي تصريح كرد: شرايط عمومي تهران و ترافيك حاكم بر معابر آن به ويژه در هسته مركزي تهران ايجاب مي كند كه مديريت شهري به اجراي اين دست از طرحها مبادرت ورزد.
وي افزود: سطح معابر تهران براي حدود ۲ ميليون خودرو كه هر روز نيز بر شمار آن افزوده مي شود، بسيار تنگ و نامتناسب است و به نظر مي رسد در شرايط كنوني اجراي اين طرح كه مي تواند به حذف ۳۰۰ هزار خودرو آن هم در ساعات اوج ترافيك منتج شود، الزامي است.

سامانه مديريت شهري
004929.jpg
مهر: عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران، نفس قضيه اعلام شماره تماسهاي سامانه مديريت شهري شهرداري را مثبت خواند و افزود: زماني كه اين سامانه به واقعيت نزديك شود، به طور قطع اثربخش خواهد بود.مهندس امير رضا واعظي آشتياني، گفت: شماره تلفن هاي اعلام شده از سوي شهرداري به منظور سامانه فوريت هاي شهري، اطلاع رساني و نظارت همگاني، هنوز به مرحله بلوغ نرسيده است.وي ادامه داد: مسئولان شهرداري بايد تلاش كنند اين موضوع از حالت تبليغي، خارج و به نگراني هاي مردم توجه درستي شود؛ چرا كه در نظر نگرفتن دغدغه هاي مردم موجب از بين رفتن اعتماد آنان نسبت به شهرداري خواهد شد.

واگذاري ۲۳ وظيفه جديد به شهرداري ها
004926.jpg
مهر: ۲۳ وظيفه اجرايي مرتبط با مديريت شهري دستگاه هاي مختلف در آينده به شهرداري ها واگذار مي شود.مهدي هاشمي در نشستي كه به منظور اجرايي كردن ماده ۱۳۷ قانون برنامه چهارم توسعه برگزار شد، زمينه واگذاري برخي مسئوليت هاي دستگاه ها به شهرداري ها به منظور تحقق مديريت يكپارچه شهري را مساعد ارزيابي كرد و اظهار داشت: با تفويض اختيارات جديد به شهرداري ها، خدمات رساني به شهروندان و نيز احساس رضايتمندي مردم از تأمين حقوق شهروندي افزايش مي يابد. شهرداري ها همزمان با پذيرش وظايف جديد، بايد برخي از اختيارات و امور اجرايي خود را به بخش خصوصي واگذار كنند.

همايش ميراث فرهنگي
004932.jpg
گروه شهري: به مناسبت هفته ميراث فرهنگي، همايش ميراث فرهنگي در شعر و ادبيات فارسي برگزار مي شود. دكتر رامين، مديركل دفتر امور فرهنگي و تشكل هاي غيردولتي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: از آن جا كه شعر و ادبيات فارسي، جاودانه ترين و فاخرترين ميراث فرهنگي اين مرز و بوم مي باشد و جلوه ها و جنبه هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي ايران عزيز، در همه سفرنامه ها، اشعار، تاريخ ادبيات و آثار منظوم و منثور فارسي، تجلي يافته است، برگزاري اين همايش فرصتي خواهد بود براي بروز نگاه و تحقيقات و پژوهش هاي دانشجويان، اساتيد و خبرگان حوزه شعر و ادبيات فارسي به مقوله ميراث فرهنگي.
دكتر الهي قمشه اي سخنران اين همايش خواهد بود.

همكاري صنوف براي اجراي طرح موفقيت آميز
مكانيزه زباله
ايسنا: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: براي اجراي موفقيت آميز طرح مكانيزاسيون جمع آوري و حمل زباله و نظافت شهري مشاركت و همكاري فعال و همه جانبه كليه دستگاه هاي اجرايي، بخش خصوصي و عموم شهروندان ضروري است.
محسن صادقيان افزود: در اين ارتباط با پيگيري هاي مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل جلسه مشتركي با اعضاي مجمع امور صنوف توزيعي و خدماتي تهران با هدف بهبود كيفيت مديريت مواد زائد جامد شهر تهران برگزار و در اين جلسه بر اجراي صحيح و اصولي مديريت مواد زائد جامد واحدهاي صنفي تاكيد شد.
وي با اشاره به اهميت رعايت زمان تعيين شده براي جمع آوري و انتقال پسماندهاي عادي از سوي شهروندان و اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور جلوگيري از تحميل هزينه هاي مضاعف و بروز مشكلات بهداشتي و زيست محيطي و آلودگي هاي بصري اظهار كرد: در نشست مشترك معاونين امور شهري و فضاي سبز مناطق ۲۲گانه تاكيد شد كليه ادارات، سازمان ها، ارگان ها، بانك ها و اصناف و مجموعه هاي تجاري، آموزشي، فرهنگي، ورزشي و مجتمع هاي مسكوني به منظور ارتقاي بهداشت عمومي و جلوگيري از برهم زدن سيما و منظر شهري، انتشار بوي تعفن، سرازير شدن و رشد و تكثير جانوران موذي نسبت به ذخيره سازي مناسب زباله و ضايعات توليد شده در داخل مخازن مخصوص قابل حمل با سيستم هاي فان اقدام كنند.
صادقيان تفكيك زباله در دو نوع خشك و تر و تحويل آن به عاملان حمل زباله را ضروري خواند و بر قرار دادن مخازن نگهداري زباله بيرون از محل كسب و كار فقط در زمان تعيين شده جمع آوري (۹شب) تأكيد كرد.

نگاه
004923.jpg
علي درخشي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |