پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۴ - May 25, 2006
روند شكل گيري قطب علمي روانشناسي استرس در دانشگاه تربيت معلم (خوارزمي)
تصميم گيري هاي ناگهاني، استرس زاست
معصومه كيهاني
004779.jpg
004782.jpg
* مدير قطب علمي روانشناسي استرس: هدف ما اين است كه استرس را به عنوان يك موضوع تعيين كننده در زندگي روانشناختي انسان به صورت پژوهشي به كاربردي، طراحي و اجرا كنيم
و در نهايت نتايج آن را در اختيار تصميم گيران در سطح خانواده، مدرسه، سازمان هاي شهري و تصميمات كشوري قرار دهيم
* مطالعات نشان مي دهد استرس هاي ناشي از زلزله در قربانيان، حتي تا ۳۰ سال هم ممكن است باقي بماند. اين پايداري بستگي به نوع و اندازه حمايت هاي رواني - اجتماعي از آنها دارد

اشاره :
همواره پژوهشگران و صاحب نظران از سهم ناچيز بودجه تحقيقاتي بويژه در دانشگاهها به عنوان مانع جدي در دستيابي به اهداف توسعه ياد كرده اند و به نقد برخورد يك بام و دو هواي مسئولان با اين مقوله پرداخته اند. از يك سو گفته مي شود پژوهش براي انجام كارهاي بنيادي و كاربردي اهميت بسيار دارد و در بيان ،اولويت هايي به آن داده مي شود اما در برنامه ريزي، اجرا و عمل، اين نگاه كاملاً تغيير مي كند. چندي پيش نيز كاهش بودجه تحقيقاتي واكنش هاي بسياري را دربرداشت از جمله دكتر رضا منصوري رئيس انجمن فيزيك ايران و معاون پژوهشي سابق وزير علوم در اين باره اظهار داشت: اين مسئله قطعاً براي كشور مشكلاتي را ايجاد مي كند. افت و خيز بودجه، مانع از برنامه ريزي علمي در اين حوزه شده و پروژه ها را مرتباً متوقف مي كند و انرژي بسيار زيادي را از بدنه تحقيقاتي كشور مي گيرد كه اين امر بسيار خطرناك و مضر است.
آيا به واقع، كاهش بودجه تحقيقاتي با چشم انداز بيست ساله كشور كه اهداف مهمي در زمينه علم و فناوري در آن پيش بيني شده، تناقض ندارد؟
در اين چارچوب، توقف پروژه هاي نيمه تمام مقوله بسيار مهمي است، به گونه اي كه بررسي سرمايه گذاريهاي در واقع تلف شده، خود نياز به پژوهش مستقلي دارد. اين سرمايه گذاريها صرفاً مادي نيستند. و چه بسا ارزش ها و منابع فكري _ انساني بكار رفته، جايگاه بيشتري در اين اتلاف انرژي به خود اختصاص دهد. اما در اين بحث، به حاشيه راندن علوم انساني و بي توجهي به پيچيدگي ها و تأثيرگذاري اين نوع پژوهش ها در بستر حيات جامعه در كليه بخش هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... مشكلي جدي بر مشكلات مي افزايد.
موضوع شكل گيري قطب هاي علمي در برخي موضوعات مهم از سوي دانشگاهها كه طرح آن در سال ۱۳۷۹ از سوي وزارت علوم وقت مطرح شد، مقوله اي از اين دست است. قطب علمي روانشناسي از جمله اين پژوهش هاست كه از سوي گروه روانشناسي دانشگاه تربيت معلم(خوارزمي) پيشنهاد شد و پس از بررسي در كميته اي مربوط به شوراي عالي قطب هاي علمي كشور به عنوان «قطب علمي روانشناسي كشور» از اعتبار بودجه اوليه برخوردار شد.
اما منظور از قطب علمي چيست و چه تعريفي براي آن مي توان ارائه كرد؟ قطب علمي نماد فعاليت سازمان يافته گروهي از اعضاي هيأت علمي در يك مؤسسه، با توان علمي بالاست به گونه اي كه با برتري در يك زمينه علمي - تخصصي در علوم بنيادي يا كاربردي شناخته مي شود.
به عبارتي اين كار از طريق تمركز و انسجام بخشيدن به فعاليتهاي پژوهشي براي نوآوري و دستيابي به كيفيت برتر علمي در سطح ملي، منطقه اي يا بين المللي است.
بنابراين، قطب هاي علمي با اين تعاريف، اهداف مشخصي را دنبال مي كنند. افزايش مشاركت در گسترش مرزهاي دانش، اعتلاي موقعيت علمي كشور، دستيابي به آخرين يافته هاي علمي و فناوريهاي نوين در زمينه هاي خاص، توليد دانش فني براي پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور، فراهم ساختن زمينه پرورش پژوهشگران و دانشمندان طراز اول و ايجاد محيط علمي پويا و مولد علم و تقويت فعاليت هاي علمي گروهي از مهمترين اهداف اين گروهها در دانشگاهها محسوب مي شوند.
اين قطب ها يك دوره چهار ساله از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۳ را طي كردند و در سال ،۱۳۸۳ آئين نامه جديدي از سوي وزارت علوم تدوين و قرار شد در صورتي قطبي به عنوان قطب علمي تعريف و شناخته شود كه تنها در يك رشته و موضوع خاص، پژوهش را دنبال كند. از اين رو پيشنهاد گروه روانشناسي دانشگاه تربيت معلم خوارزمي نيز با عنوان «قطب علمي روانشناسي استرس» پذيرفته شد.
از اين رو، در چارچوب همان اهداف كلي قطب هاي علمي كشور، برنامه مشخصي  تدوين شد: تأسيس پژوهشكده مطالعات در مورد استرس، انجام پژوهش هاي بنيادي در زمينه استرس با همكاري سازمانها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي مرتبط.
در اينجا اين پرسش مطرح مي شود كه دانشكده روانشناسي دانشگاه تربيت معلم(خوارزمي) چرا موضوع استرس را به عنوان قطب علمي روانشناسي، انتخاب كرده است اگر چه كاملاً روشن است كه استرس زمينه ساز ومادربسياري از بيماريهاي رواني محسوب مي شود كه در افكار و رفتار فردي و اجتماعي گروههاي مختلف سني جامعه به طور جدي تأثيرگذار است و به بياني ديگر، كليه رفتار و اقدامات افراد و سازمانها اگر به قواعد بازي تن در ندهند مي تواند به گونه اي استرس زا باشد.
دكتر نقي فراهاني، مدير اين پروژه پژوهشي در دانشگاه تربيت معلم ضمن اشاره به اين موضوع روند اجراي كار را اين گونه توضيح مي دهد: كار اصلي ما به اين ترتيب انجام شد كه استرس را به عنوان يك موضوع تعيين كننده در زندگي روانشناختي انسان به صورت پژوهشي كاربردي، طراحي و اجرا كنيم و در نهايت، نتايج آن را در اختيار تصميم گيران در سطح خانواده، مدرسه، سازمانها و تصميمات كشوري قرار دهيم.
بنابر اين ما چند حوزه را در اين مورد تعيين و تعريف كرديم. در حوزه استرس جنسي كه منظور، استرس وابسته به جنسيت است، استرس زن ها و مردها و رابطه آن با سن را مورد توجه قرار داديم. زيرا در سنين مختلف، كودكي، نوجواني و سالمندي، خود سن و جنسيت، ايجاد كننده استرس است. حوزه ديگر، استرس در سطح ازدواج و طلاق است. ما معتقديم كه ازدواج استرس زاست. در صورتي كه ممكن است خيلي ها فكر كنند اين طلاق است كه استرس زاست.
حوزه هاي ديگر شامل استرس ترافيك و رفتار ترافيكي، استرس شغلي و رفتارهاي سازماني، استرس تحصيلي به ويژه استرس تحصيلات آكادميك، استرس سوانح كه موارد سوانح طبيعي و غيرطبيعي را دربرمي گيرد، است. در اين مورد، آثار نمونه زلزله اردبيل بر قربانيان آن را كه احتمالاً سال ۱۳۷۶ رخ داده بود - چهار سال پس از وقوع- به عنوان يك طرح ملي بررسي كرديم. اين مطالعه نشان داد كه استرس بوجود آمده در قربانيان همچنان پايدار است و اصلاً اين گونه نيست كه با همان كمك رساني روزهاي اول، مشكلات حل شود.
اين مطالعات همچنين حاكي است كه اين استرس ها حتي تا ۳۰ سال هم ممكن است باقي بماند. بستگي دارد چه حمايت هاي رواني- اجتماعي براي كساني كه تحت تأثير آن قرار گرفته اند، انجام شده باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه مهمترين عامل اين پايداري و ماندگاري استرس چيست، مي گويد: «اين تحقيقات نشان مي دهد مهمترين عامل باقي ماندن استرس بعد از وقوع زلزله، وضعيت اجتماعي- اقتصادي آنهاست؛ چيزي كه در آنجا تغيير نكرده است. چون حادثه در مناطق روستايي اتفاق افتاده و هنوز حمايت هاي اقتصادي- اجتماعي قابل توجهي از آنها نشده است. اساساً حوادثي مثل سيل، حوادث رانندگي و سقوط هواپيما و امثال آنها، سال هاي سال استرس را بر خانواده قربانيان باقي مي گذارد.»
واقعيت اين است پژوهش هاي علمي در كشور ما خيلي پراكنده انجام مي شود. وجود سازمان هاي موازي كه هر كدام براي خود مقوله اي را دنبال مي كنند بسيارند و به نظر مي رسد سياستگذاري ها و تدوين برنامه قطب هاي علمي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در چارچوب حل اين مشكل و ساماندهي كارهاي پژوهشي بوده است. به اين ترتيب نيروها متمركز شده و با بسيج امكانات بيشتر مي توان پژوهش را با نگاهي همه جانبه تر، عميق تر و كاربردي تر به انجام رساند.
مدير گروه قطب علمي روانشناسي استرس نيز در اين باره معتقد است: «تحقيقات در كشور ما هنوز بيشتر در سطح الفبا و كليات است. هيچ وقت وارد جزئيات نمي شود و به عرصه كاربرد نيز نمي رسد. البته گفته مي شود كاربردي است اما در عمل، كاربردي نيست. تنها در موارد خاصي، اين بحث كاربردي بودن جدي است. مواردي مثل اينكه يك مركز تحقيقاتي چون انستيتو پاستور كه اساساً به بدنه اجرايي كشور تزريق شده، پژوهشي را دنبال كند. اما در بعد علوم انساني، اصلاً  چنين نگاه و جايگاهي وجود ندارد و مي توان گفت كه تحقيقات بنيادي و كاربردي در حوزه علوم انساني انجام نمي شود چه برسد به حوزه روانشناسي كه پژوهشگران بتوانند نتيجه تحقيقاتشان را در تصميم گيري ها دخالت دهند. با طرح مقوله قطب هاي علمي به خصوص در حوزه هاي علوم انساني، اين امكان وجود دارد كه پژوهش ها بتوانند چنين نقشي را ايفا كنند.»
نكته اي كه در بحث پژوهش هاي حوزه علوم انساني مطرح است پيچيدگي هاي بسيار بيشتر اين نوع مباحث و پژوهش ها نسبت به ساير پژوهش هاي علمي است.
دكتر فراهاني با تأكيد بر اين نكته مي افزايد: «ما براي انجام تحقيقات كاربردي« كيس ها » و موارد شخصي را مورد بررسي قرار مي دهيم. اين موارد اصلي، همواره« مردم » هستند كه سازمان هاي مختلف متناسب موضوع پژوهشي بايد براي دسترسي به آنها به ما كمك كنند.»
مشكل نبود بودجه براي پيشبرد كار، مشكل اساسي  ديگري است كه در مورد اين نوع پژوهش ها نيز مطرح است. وي با اشاره به اين موضوع، دليل عدم تخصيص منابع مالي لازم براي انجام پژوهش هاي كاربردي در دانشگاه ها را ديدگاه تصميم گيران جامعه مي داند كه اساساً نيازي به كار تحقيقاتي احساس نمي كنند. اين استاد دانشگاه در اين زمينه مثال ايجاد دوربرگردان ها در برخي بزرگراه ها را مطرح مي كند كه براي اجراي اين طرح، مي توانست آثار روانشناختي آن بر مردم و اينكه تا چه اندازه راننده براي انجام اين كار، دچار استرس مي شود مورد توجه قرار گيرد. وي مي افزايد:« در مورد علائم راهنمايي و رانندگي نيز چنين است؛ براي انتخاب رنگ هاي به كار رفته عموماً به آثار روانشناختي آنها توجه شده است. چون به طور قطع، رنگ هايي كه به در و ديوار ساختمان ها مي زنند در نحوه رفتار ما تأثيرگذار است. اگر شما همه اين رنگ ها را قرمز كنيد احتمال اينكه رفتارهاي پرخاشگرانه افزايش پيدا كند خيلي بيشتر است. »
مدير گروه قطب علمي روانشناسي استرس دانشگاه تربيت معلم (خوارزمي) درباره روند انجام پژوهش و مشكلاتي كه در حال حاضر با آنها روبه رو هستند، مي  گويد:« مشكل اصلي اينجاست كه در واقع ارتباط جايگاه اين قطب ها با وزارتخانه  نامشخص است. قبلاً جايگاه آن در مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي بود، اما در حال حاضر ظاهراً جايگاه مشخصي ندارد. اگرچه بحث معاونت پژوهشي نيز براي دنبال كردن اين مقولات مطرح است. قرار است براي اجراي پژوهش هايي در زمينه استرس شهري و به طور خاص استرس ترافيك ملاقات هايي با برخي مسئولان شهرداري داشته باشيم كه اميدواريم به نتيجه برسد. عمده فعاليت هاي ما نيز اين بوده كه به يك تقسيم بندي براي پيشبرد پژوهش برسيم و در تدارك سايت و مجموعه اطلاعات مكتوبي براي آشنايي سازمان ها در زمينه استرس هستيم تا بتوانيم مشاركت آنها را براي انجام تحقيقات جلب كنيم. البته ما از طريق پايان نامه ها، اين نوع پژوهش ها را دنبال مي كنيم كه مشخص شود پژوهش هاي كاربردي را مي توان در حدود امكانات انجام داد كه قبلاً به يك نمونه بررسي آثار زلزله اردبيل بر قربانيان آن، اشاره كردم. نكته ديگر در اين مورد، همين اصطلاح «بلايا» است كه اساساً كلمه نادرستي است. ما چيزي به عنوان بلاياي طبيعي نداريم. اينكه بتوانيم در اين باره فرهنگ سازي كنيم كه اين واژه نادرست است، خود، كار مهمي است.
در اين پايان نامه نيز به اين موضوع پرداخته ايم كه بايد به تلقي هاي مختلف انسان ها در خصوص ارزش هاي انساني، اعتقادي و مذهبي توجه كرد. طبيعي است واكنش انسان هايي كه به شدت اعتقاد دارند زلزله بلاست و آن حادثه، در ارتباط با مجازات اعمال آنها به وقوع مي پيوندد، با واكنش ديگراني كه به گونه اي ديگر مي انديشند، متفاوت است. نكته ديگري كه در اين پژوهش به آن رسيديم اين بود كه به نظر مي رسد كشور ما در ارائه خدمات در مواقع بحراني در آغاز راه بود و آمادگي لازم را براي چنين مواقعي تدارك نديده است. بنابر اين ضروري است در كنگره ها و سمينارهايي كه در خصوص بلاياي طبيعي برگزار مي شود، توجه كافي به عملياتي شدن پژوهش مورد توجه قرار گيرد؛ اين همان چيزي است كه در بحث قطب هاي علمي مورد نظر ماست تا به اين ترتيب بتوانيم ميزان آسيب پذيري را به حداقل برسانيم.
هدف ما در قطب هاي علمي روانشناسي استرس در مرحله اول، بيشتر اين است كه مسئولان را با استرس آشنا سازيم و بگوييم اصلاً تصميماتي كه اتخاذ مي كنيد ممكن است استرس زا باشد.
به خصوص تصميم گيري هاي ناگهاني مسئولان مي تواند به عنوان تحميل استرس بر شهروندان عمل كند. اين نكته كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.»

تا سال ،۲۰۲۱ ديگر مي توانيد تمام لحظات زندگي خود را در حافظه تان بسپاريد
بيت هاي زندگي من
عميد نمازي خواه
004776.jpg
انسان ها به صورت معمول در هر ثانيه مي توانند تقريباً ۲ بيت اطلاعات را به خاطر بياورند. اين رقم در كل زندگي ما به حدود چندصد مگابايت (كه بستگي به حافظه شخص دارد) مي رسد. حال اگر كل حافظه چندصد گيگابايت زندگي خود را با يك DVD كه حدود ۱۷ گيگابيت اطلاعات در خود جاي مي دهد، مقايسه كنيم مي فهميم كه حافظه فعال يك انسان معمولي در مقابل حافظه كامپيوتري بسيار ناچيز است و بدتر از آن اين كه اطلاعات در حافظه ما بعد از مدتي (احتمالاً) به فراموشي سپرده مي شود. مثلاً ما نمي دانيم كه در ۱۵ سال پيش كه روز تولدمان بوده به افرادي كه به ما تبريك گفته اند چگونه جواب داده ايم و يا به خاطر سپردن لحظات ورزش هنگامي كه شما سر كار بوده ايد. تمامي اين مشكلات در فكر آقاي گوردن بل گذشت و او به دنبال راه حل به خاطر سپردن تمامي لحظات زندگي اش افتاد. ايشان يكي از محققين بزرگ شركت مايكروسافت است كه شروع به حفظ كردن تمامي خاطرات گذشته به صورت ديجيتالي كرد و اين پروژه را بيت هاي زندگي من (mylifebits) نام گذاشت.
وي ابتدا با اسكن كردن تمامي عكس هاي آلبومش شروع كرد. سپس تمامي يادداشت ها و پوشه هايش و تمامي نامه هاي الكترونيكي را كه در آرشيو داشت، جمع آوري كرد و با دوربين ديجيتالي كه همواره به گردن دارد به اين نتيجه رسيد كه مي تواند در هر ماه حدود يك گيگابيت اطلاعات از زندگي خودش جمع آوري كند و تمامي آنها را به صورت اطلاعات قابل دسترسي در كامپيوتر خودش جمع آوري كند.
او انتظار داشت كه پس از گذشت ۱۵ سال بتواند تمامي زندگي خود را در يك حافظه چند گيگابيتي در اختيار ديگران قرار دهد و يا هر لحظه كه احتياج دارد اطلاعات گذشته را در دست داشته باشد.
بل بيشتر فكر كرد و به اين نتيجه رسيد كه اگر بتواند دستگاهي اختراع كند كه تمامي مكالمات و لحظات روزانه را ثبت كند، ديگر احتياج به آرشيو كردن تمام اي ميل ها و... ندارد.
بل با خلاقيت خود دستگاهي را اختراع كرد كه به افراد اين امكان را مي دهد تا تمام مكالمات و خاطرات روزانه شان را بايگاني كنند.
بزرگ ترين چالش بل دستيابي به نرم افزاري است كه بتواند پايگاه هاي داده اي حافظه اش را به خوبي تحت پوشش قرار دهد و بتواند با آن در داده هاي حافظه اي اش جست وجو كند. تا به حال، بيت هاي زندگي من ۲۰ نوع داده متفاوت را در كنار هم قرار داده است تا به يكديگر لينك شوند. با استفاده از يك تحقيق متني، بل مي تواند در كمتر از ۳۰ ثانيه به اطلاعاتي كه مي خواهد دست پيدا كند. در همين حين عكس هاي مربوط به موضوع مورد جست وجو در كنار مطالب جست وجو شده مورد نظر حاضر مي شوند. اين تحقيق مي تواند توسط دانشمندان دانشگاه كلمبيا ادامه پيدا كند، چون آنها در حال حاضر با استفاده از برنامه هاي تحليل آماري در حال مكان يابي صداهاي ضبط شده هستند؛ بدين صورت كه مشخص مي كنند صداي مورد نظر در اداره، كافه يا هر جاي ديگر ضبط شده است. در گام بعدي آنها خواهند توانست با الگوهاي تحليل صوت، صاحب صدا را تشخيص دهند.
با اين حال اين فناوري فعلاً در مراحل اوليه است. با كاهش قيمت اجزاي مورد نياز در آينده هر شخص مي تواند چند هزار گيگابيت اطلاعات صوتي و تصويري ضبط كند و با تحليل آنها خاطرات گذشته خود را دوباره زنده كند. بل در اين مورد مي گويد: «داشتن يك حافظه همراه همانند داشتن دستياري است كه حافظه بي نقصي دارد.»
تقويت و پيشبرد توانايي هاي حافظه اي ما، در واقع پيشبرد توانايي ضبط و ثبت اطلاعات است. با پيشرفت فعلي فناوري ها و كوچك تر شدن آنها، به زودي خواهيم توانست دوربين هاي ديجيتالي اي در لنز هاي تماسي چشم جاسازي كنيم و ميكروفون هاي بسيار كوچكي در گوش هايمان قرار دهيم. همه اينها در نهايت به ذخيره سازي اطلاعاتي خواهد انجاميد كه به راحتي قابل جست وجو و در دسترس هستند. تمامي اين روياها تا سال ۲۰۲۱ به واقعيت تبديل مي شوند.

آشنايي با همايش ها
اولين همايش بين المللي معماري ديجيتال
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۱۹ سپتامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: كره جنوبي / سئول
۳- مسئولان برگزاري: دانشكده نقشه كشي و مهندسي معماري سئول، مؤسسه علوم و تكنولوژي ويسكس انگليس، مركز حفاظت از ساختار محيط زيست (WIT)
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.wessex.ac.uk/conferences/2006/digital06/index.html
۵- پست الكترونيكي: owaters@wessex.ac.uk
۶- نيم نگاه: سئول يكي از شهرهايي است كه از جهت بناهاي تاريخي غني بوده و بناهاي مدرن نيز در كنار بناهاي قديمي ديده مي شود كه تقابل اين دو ويژگي و امكان مقايسه معماري سنتي و مدرن يكي از ويژگي ها و دليل اصلي برگزاري اين همايش در سئول است. از سوي ديگر كامپيوتر در كره نيز جايگاهي خاص داشته و به اين ترتيب مي توان به راحتي به اصول معماري ديجيتالي نيز پرداخت. همايش معماري ديجيتال با هدف بحث و تبادل نظر درباره مديريت سيستم ها و پايگاه هاي اطلاع رساني و داده ها براي طراحي و معماري، روش هاي طراحي، فرايند و خلق آثار، طراحي ديجيتالي، بازنمايي و تصويرسازي، شكل ها و ساختمان ها، كامپيوتر و تكميل و ادغام طرح ها و ايجاد طرح نهايي و تكميل شده، تداخل بين ماشين و انسان، برقراري ارتباط ميان دنياي فيزيكي و ذهني، طراحي براساس اطلاعات مقدماتي و سيستم هاي مولد، بررسي آموزش هاي تكميلي شامل پژوهش، تمرين و طرح نهايي، تجزيه و تحليل پيش از عمل، طراحي استوديوهاي ديجيتالي، شناسايي قواعد و اصول معماري شهري، معماري مجازي و واقعيت مجازي، طراحي گروهي و جمع آوري اطلاعات با همكاري يك گروه همكار، اجتماع و هنر معماري برگزار مي شود.
همايش تعهدات اجتماعي و مشاركت عمومي
۱- تاريخ برگزاري: ۷ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگليس/ لندن
۳- پست الكترونيكي:
Constructconferences@emap.com
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.ajcommunity.co.uk
۵- نيم نگاه: هنر معماري، هنري نيازمند تعهد شغلي و اخلاقي است چراكه معماري، تعيين كننده وضعيت و ساختار مناسب يا نامناسب شهري و شهرنشيني است؛ از سوي ديگر ساخت هر بنا يعني تعهد در قبال زندگي يك اجتماع. اين همايش با هدف بررسي موضوع هايي مانند تعهدات اجتماعي بخشي از فرايند برنامه ريزي، استفاده از افراد متعهد و مسئول در حل مشكلات و مشاركت در اجراي طرح ها، مشاركت عمومي براي طراحي ساختمان ها و بناها، مشاركت در كنترل منابع طبيعي و استفاده بهينه از منابع طبيعي، آموزش و مشكلات در آموزش صحيح به دانشجويان معماري و... برگزار خواهد شد.
همايش پليمرها در علم پزشكي
۱- تاريخ برگزاري: ۷-۶ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آلمان/ كولگن
۳- پست الكترونيكي: Sgarrington@rapra.net
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.rapra.net
۵- نيم نگاه: استفاده از مواد جديد در علم پزشكي، راهي جهت درمان بهتر بيماران و كارايي بيشتر روش هاي درماني و تسهيل عملكرد پزشكان است. همايش با هدف بحث و تبادل نظر درباره پلاستيك ها با كيفيت بالا و كاربرد آن در علم پزشكي، مزاياي استفاده از پليمرهاي نيمه كريستال در پزشكي و ارتقاي شيوه هاي درمان، الكل ها و ليپيدهاي مقاوم و مواد پلاستيكي ساخته شده از آكريليك و كاربرد آنها، الاستومرهاي نرموپلاستيك در پزشكي و صنعت داروسازي، پلي ارتان ها، از كوپليمرهاي محلول و كاربرد آنها در پزشكي و داروسازي، پليمرها و آزمون هاي كنترل كيفيت و سلامت بيولوژيكي مواد، مشكلات عمومي و ويژه پليمرها، پليمرهاي ضدميكروبي مورد استفاده در تكنولوژي ساخت سيلورهاي متاليك در صنعت ساخت تجهيزات پزشكي، دورنماي تكنولوژي در ساخت تجهيزات پزشكي، pvc و پلي الفين ها در پزشكي، الفين هاي حلقوي و كوپليمرها (coc) و كاربرد آنها در ساخت پلاستيك هاي شفاف (ترنسپرنت)، پليمرها و ساخت دارو و... برگزار مي شود. همايش با كارگاه آموزشي همراه است.
دهمين همايش بين المللي آلزايمر
و مشكلات مرتبط با آن
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۵ جولاي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ مادريد
۳- مسئولان برگزاري: انجمن بين المللي آلزايمر اسپانيا/ دانشكده اعصاب و بيماري هاي عصبي دانشگاه لندن/ دانشكده علوم پزشكي هلند/ دانشكده علوم پزشكي كاليفرنيا
۴- پست الكترونيكي: icad@alz.org
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.alz.org..icad
۶- نيم نگاه: آلزايمر يكي از بيماري هاي رايج در ميان افراد مسن است. بيماري كه مشكلات اجتماعي و روحي را نيز براي آنان در پي دارد. همايش با نگاهي به موضوع هايي چون، آلزايمر و يافته هاي جديد، پيري مغز و آلزايمر، ژنتيك و آلزايمر، بررسي تصاوير مغزي و پژوهش هاي انجام شده بر مبناي اين تصاوير، راه هاي شناساي بيماري در مراحل اوليه و شيوه هاي جلوگيري از پيشرفت بيماري، تصويربرداري سه بعدي و امكان مطالعه از اين طريق، MRI و آلزايمر، ارتباط فعاليت مغز و آلزايمر، شدت و ضعف بيماري و يا عدم ابتلا به آلزايمر در افراد تحصيلكرده، كم سواد و بي سواد و... برگزار خواهد شد.
نانو تكنولوژي در صنعت غذا و كشاورزي
۱-تاريخ برگزاري:۷-۶ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ واشنگتن
۳- پست الكترونيكي:
sophie.stevens@informarma.com
۵- تلفن: ۴۴۰۲۰۷۰۱۷۷۴۹۶+
دورنگار: ۴۴۰۲۰۷۰۱۷۷۵۹۶+
۶- نيم نگاه: صنعت غذا و كشاورزي نه تنها يكي از پايه هاي مهم اقتصاد در كشورها است بلكه سلامت تك تك افراد جامعه به آن وابسته است. در اين نشست پژوهشگران به بحث و تبادل نظر درباره موضوع هايي چون؛ ظرفيت و كاربرد نانو تكنولوژي در صنعت غذا و كشاورزي و شناسايي ارتباط صنعت غذا و كشاورزي با نانو تكنولوژي؛ سرمايه گذاري و تأمين بودجه براي نانو تكنولوژي در صنعت غذا؛ بررسي يافته ها، آزمون و خطاها براي آگاهي از آينده نانو تكنولوژي در صنعت غذا؛ قوانين مرتبط با نانو تكنولوژي و كاربرد آن در صنعت غذا و كشاورزي؛ يافته هاي جديد درباره شيمي موادغذايي؛ ابتكار و ابداعات جديد در صنعت غذا و علم نانو؛ استفاده از نانو سنسورها براي اطمينان از سلامت موادغذايي؛ آينده صنعت غذا با نگرش به طعم و مزه و سلامت توليدات غذايي و انحصاري كردن طعم و مزه هاي توليدي توسط كارخانه هاي مختلف توليد مواد غذايي؛ نگاهي به افزايش ميزان فسادهاي ميكروبي در توليدات غذايي؛ مهندسي ژنتيك، نانو تكنولوژي و صنعت غذا و كشاورزي؛ سياست ها و برنامه هاي ثبت اختراعات در نانو تكنولوژي؛ قوانين ثبت اختراعات در توليدات غذايي و كشاورزي و... خواهند پرداخت.
مهتاب خسروشاهي

ملاطفت با كودكان
بخش بيستم
رسول اكرم(ص) با فرزندان خود با مهر و عطوفت رفتار مي كرد.
بارها ديده شده بود حسن و حسين(ع) در حال سجده نماز به گردن و پشت حضرت مي نشستند و ايشان آن قدر سجده را طول مي دادند تا آنها پايين بيايند و يا به آرامي آنها را پايين مي آوردند و از سجده برمي خاستند، گاهي آنها را دربرمي گرفتند و به صورتشان بوسه مي زدند. در حضور يكي از اشراف، مجتبي(ع) را مي بوسيدند. آن مرد گفت من ده پسر دارم و هنوز يك بار هيچ كدام از آنها را نبوسيده ام، فرمود: « من لا يرحم لا يرحم.» كسي كه مهرباني نكند، رحمت خدا شامل حالش نمي شود. روزي براي انجام كاري از خانه بيرون رفته بودند كه از حال وخيم فرزندشان ابراهيم كه هيجده ماه داشت، آگاه شدند. به خانه كه برگشتند ابراهيم جان سپرده بود. او را از آغوش مادر گرفتند و در حالي كه آثار ناراحتي در چهره حضرت نمايان بود، فرمودند: «اي ابراهيم عزيز! كاري از ما براي تو ساخته نيست. تقدير الهي نيز برنمي گردد. چشم پدرت در مرگ تو گريان و دل او محزون و اندوهبار است. ولي هرگز سخني را كه موجب خشم خداوند باشد، بر زبان جاري نمي سازم. اگر وعده صادق و محقق الهي نبود كه ما نيز به دنبال تو خواهيم آمد، در فراق و جدايي تو بيش از اين گريه مي كردم و غمگين مي شدم.»
گريه و اندوه پيامبر در سوگ ابراهيم بر خلاف انتظار بعضي از ياران بود، به طوري  كه عبدالرحمان بن عوف، زبان به اعتراض گشود و گفت: «شما ما را از گريه بر مردگان نهي مي نموديد، اكنون چگونه در سوگ فرزند خود اشك مي ريزيد؟!»
پيامبر(ص) در پاسخ فرمود: «من هرگز نگفته ام كه در مرگ عزيزان خود گريه نكنيد، زيرا اين احساسات، نشانه مهرباني و عطوفت است و شخصي كه نسبت به ديگران مهر و عطوفت نداشته باشد، مورد رحمت الهي قرار نمي گيرد. من گفته ام در مرگ عزيزان داد و فرياد و جزع و فزع نكنيد و سخنان كفرآميز و اعتراض آميز به زبان نياوريد و از شدت اندوه لباس هاي خود را پاره ننماييد.»
مهر و عطوفت رسول اكرم(ص) همه كودكان را دربرمي گرفت، خواه فرزند خود يا اطفال مردم و علاوه بر اين به آنان احترام مي گذاشتند. روزي نشسته بودند حسن(ع) و حسين(ع) وارد شدند. حضرت به احترام آنها از جاي برخاستند و به انتظار ايستادند. كودكان در راه رفتن ضعيف بودند. لحظاتي چند طول كشيد، نرسيدند. آن حضرت به طرف كودكان پيش رفتند و از آنان استقبال كردند آغوش باز كرده و هر دو را بر دوش خود سوار نمودند و به راه افتادند و در همان حال فرمودند: فرزندان عزيز، مركب شما چه خوب مركبي است و شما چه سواران خوبي هستيد.
رسول اكرم(ص) وقتي از سفري مراجعت مي فرمودند و در راه با كودكان مردم مواجه مي شدند، به احترام آنان مي ايستادند، كودكان مي آمدند، حضرت بعضي را در آغوش مي گرفتند و بعضي را بر پشت و دوش خود سوار مي كردند و به اصحاب خويش نيز توصيه مي فرمودند كه چنين كنند؛ بچه ها از اين صحنه هاي مسرت آميز، بي اندازه خوشحال مي شدند و اين خاطرات شيرين را هرگز فراموش نمي كردند.
گاهي مادران، كودكان خردسال خويش را به رسول اكرم(ص) مي دادند كه براي آنها دعا كند، اتفاق مي افتاد كه احياناً آن كودكان جامه ايشان را در اثر ادرار آلوده مي كردند. مادران ناراحت و شرمنده مي شدند و حضرت به آنان مي فرمود: اينكه جامه من نجس بشود، اهميت ندارد، تطهير مي كنم. مي فرمود: كودكان خود را دوست بداريد و نسبت به آنها مهر بورزيد، به وعده اي كه به آنها داده ايد وفا نماييد، خداوند بر هيچ چيزي خشم نمي گيرد، آنچنان كه به خاطر زنان و كودكان خشم مي گيرد.
امام صادق(ع) فرمود: روزي رسول اكرم(ص) با مردم نماز ظهر مي خواندند، حضرت دو ركعت آخر نماز را كوتاه برگزار فرموده، نماز را زود به اتمام رسانيد. اصحاب علت امر را از حضرت جويا شدند. رسول اكرم(ص) فرمود: «گريه و ناله كودك را شنيديد؟» و اشاره بدان بود كه مادر بچه اي نيز در نماز حاضر بود، در ركعت سوم بچه اش شروع به گريه كرد و آن حضرت براي آن كه آن مادر زود از نماز فارغ شده و به بچه اش برسد، نماز را كوتاه نموده بودند.
رسول خدا(ص) درباره كودكان مي فرمود: «من بچه ها را به جهت پنج خصوصيت دوست دارم:
اول آنكه بسيار گريه مي كنند و ديده گريان كليد جنت است، دوم آن كه با خاك بازي مي كنند (متكبر و پرنخوت نيستند)، سوم آن كه با يكديگر دعوا مي كنند، اما زود آشتي كرده و كينه بدل نمي گيرند، چهارم آن كه چيزي براي فرداي خود ذخيره نمي كنند (چون آرزوي دور و دراز ندارند)، پنجم آن كه خانه مي سازند و بعد خراب مي كنند (دلبسته و وابسته به چيزي نيستند).»
علاوه بر اين، رسول اكرم(ص) به خاطر حساسيت و ظرافت روح دختر بچه، توصيه مي فرمودند كه بايد اطفال دختر را بيش از پسر مورد توجه قرار داد و تذكر مي دادند كه وقتي هديه اي براي فرزندان خود خريديد، سهم دختر را قبل از پسر بدهيد.

خبر
باغباني، بهترين شيوه مقابله با خشم
بنا بر اظهارات يك متخصص روانپزشكي، يكي از مناسب ترين روش هاي مقابله با خشم و عصبانيت ،باغباني و رسيدگي به گياهان است. دكتر حسام  ،عضو آكادمي روانپزشكي اروپا، ضمن اعلام اين مطلب گفت: آب دادن به گل ها، كوتاه كردن شاخه هاي خشك و حتي كاشتن گل مي تواند تاثير فوق العاده مثبتي بر روحيه افراد به جاي گذارد. وي ضمن معرفي باغباني به عنوان نوعي ورزش مفرح، خاطرنشان كرد: پس از حدود نيم ساعت باغباني، انرژي معادل ۲۵۰ تا ۵۰۰ كالري سوزانده مي شود و در كنار اين ،هورمون هاي مولد استرس نيز شديدا افت مي كنند.
دكتر حسام ادامه داد: باغباني يك روش مؤثر جهت انحراف ذهن از فعاليت هاي روزمره است؛ زيرا بدون توجه كافي و صرف انرژي كامل نمي توان نتيجه مثبتي از كار با گياهان را كسب كرد.
اين روانپزشك تصريح كرد: طي يك مطالعه كه از سوي آكادمي روانپزشكي اروپا صورت گرفت، از تعدادي شخص عصباني و خشمگين خواسته شد ۱۵ روز به محض عصباني شدن به باغچه خانه خود بروند و به مدت ۱۵ دقيقه خود را سرگرم كنند. نتايج اين مطالعه نشان  داد نه تنها ميزان عصبانيت اين افراد پس از اتمام دوره مطالعه به طور محسوسي كاهش يافت، بلكه گياهان تحت مراقبت اشخاص ياد شده نيز به خوبي رشد و وضعيت بسيار مناسبي پيدا كردند.
تضعيف سيستم ايمني بدن در فصل امتحانات
مطالعات متعدد نشان داده است كه فشار رواني ناشي از رويدادهاي زندگي از جمله امتحانات درسي، سيستم ايمني را تضعيف مي كند و در نتيجه انسان ،مستعد ابتلا به بيماريهاي رواني و جسماني مي شود.
دكتر نجمه حميد ، استاد دانشگاه با اشاره به بررسي خود در اين زمينه، افزود: نتايج اين مطالعه كه برروي تعدادي از دانشجويان دانشگاههاي تهران انجام شد حاكي از آن بود كه عوامل موثر بر ايمني، در خون دانشجويان در صبح روز امتحان به نفع ضعيف شدن سيستم ايمني تغيير مي يابد.
وي تصريح كرد: بايد توجه داشت حالات ذهني و ويژگيهاي شخصيتي فرد مي تواند بر نحوه مقاومت وي در برابر استرس ها و بيماريها و رهايي از آنها تاثير بسزايي بگذارد.
عضو هيأت علمي دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد چمران خاطر نشان كرد: به طور كلي ويژگي خوشبيني و شادكامي تعيين كننده احساس اضطراب و تجربه فشار رواني و در نهايت تهديد سيستم ايمني است و افرادي كه از شادكامي بالايي برخوردارند حتي هنگام مواجهه به موقعيت هاي استرس زا، احساس تهديد كمتري نموده و در نتيجه سيستم ايمني آنان كمتر مهار مي شود.

دانش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |