پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۹۴ - May 25, 2006
توسط پژوهشگران دانشكده مهندسي مواد دانشگاه صنعتي شريف انجام شد
دستيابي محققان ايراني به دانش
جوشكاري اصطكاكي-اغتشاشي
004770.jpg
گروه علمي فرهنگي-علي اصغر محمدي: گروه مهندسي جوش دانشكده مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف براي نخستين بار به دانش و تكنولوژي جوشكاري اصطكاكي- اغتشاشي دست يافت.
به گزارش همشهري دكتر اميرحسين كوكبي، استاد دانشكده مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف، گفت: پروژه جوشكاري اصطكاكي- اغتشاشي از سال ۱۳۸۰ و بعد از مشاهده يك فيلم يك دقيقه اي شروع شد و در سال ۱۳۸۳ با بهره گيري از پنج پايان نامه كارشناسي ارشد و همكاري سه نفر از دانشجويان پيگيري شده و در حال حاضر نيز اقداماتي براي تكميل اين دانش ادامه دارد.
وي افزود: جوشكاري اصطكاكي و اغتشاشي فرآيندي است كه براي نخستين بار در سال ۱۹۹۳ در جهان مطرح شد و عمر آن كمتر از ۱۵سال است و در آن هيچ گونه ذوبي صورت نمي پذيرد.
مسئول گرايش جوشكاري دانشكده مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف با اشاره به اينكه دانش جوشكاري اصطكاكي- اغتشاسي در سطح جهان در اختيار يك شركت سوئدي است و اطلاعات ناچيزي درباره اين پروژه از سوي منابع خارجي در اختيار آنها قرار گرفت اظهار داشت: به رغم تحريم اعمال شده در اين زمينه، ايران دومين كشور در سطح جهان است كه اين تكنولوژي را در اختيار دارد.
دكتر كوكبي، ايجاد فاز جوش بدون عيب (Defect free) را از جمله مزاياي اين فرآيند عنوان كرد و گفت: تشكيل نشدن فاز مذاب،  اتصال دهي آلياژهاي جوش ناپذير به روش هاي ذوبي همانند آلياژهاي رسوب سختي شده و كامپوزيت ها، اتصال دهي آلياژهاي ناهمجنس مانند آلومينيوم به مس يا فولاد و تغيير نكردن زياد در خواص مكانيكي و متالورژيكي نواحي اطراف جوش،  از مزاياي كيفي اين طرح است.
به گفته وي در اين فرآيند، عيوب ابعادي اعوجاج و تنش هاي پسماند تقليل مي يابد، استحكام خستگي بالا تا سه برابر جوش هاي ذوبي است و بخار، جرقه، پاشش يا اشتعال قطعه ايجاد نمي شود.
استاد دانشكده مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف اضافه كرد: طرز كار اين دستگاه، شبيه دستگاه فرزكاري(FSW )است. اين دستگاه از دو سيستم محركه تشكيل شده كه يكي حركت انتقال را انجام مي دهد و ديگري نيروي محركه چرخنده ابزار است كه با دور بسيار زياد مي چرخد. علاوه بر آن، سيستم فيكسچري قطعه را نگه مي دارد؛ سيستم  خنك كننده قطعه و سيستم اندازه گيري دما و فشار كه روي فلزات با ضخامت هاي مختلف انجام مي شود.
دكتر كوكبي با اعلام اينكه سيستم تغيير سرعت دوراني از نوع اينورتوري و سيستم تغيير سرعت خطي تلفيقي از جعبه دنده واينورتور است، گفت: قابليت تنظيم متغيرهاي وابسته به زمان همانند Decelerate , Accelerate براي تغيير دور الكتروموتور و در نتيجه تغيير در سرعت هاي دوراني و خطي،  از مهمترين مزاياي سيستم اينورتوري است. از سوي ديگر، سيستم اينورتوري امكان انجام تنظيمات الكترونيكي و مكانيكي و همچنين بازخورد گرفتن از سيستم براي مشاهده دور بر حسب RPM را فراهم مي كند. وي با اشاره به اينكه لزوم استفاده از سنسورهايي براي ثبت دقيق پارامترهايي همچون گشتاور، نيروي فشاري و دما در اين فرآيند در حال بررسي است افزود: اتصال غير همجنس AL-CU، سيستم خنك كننده و تكميل سيستم اينورتوري، از جمله اقداماتي است كه در حال انجام است.
به گفته دكتر كوكبي اين دستگاه در مقايسه با نمونه خارجي، بازدهي بيشتري دارد و انرژي كمتري نيز مصرف مي كند و در صورت ضرورت، توانايي انتقال اين دانش را داريم.
وي هزينه ساخت اين دستگاه را تا اين مرحله ۱۵ميليون تومان اعلام كرد و گفت: مركز صنايع نوين وزارت صنايع و معادن در ساخت اين دستگاه همكاري داشته است.

كيسه هوايي بهمن
004713.jpg
فرشته رضايي : آيا مي دانستيد هنگام وقوع بهمن، نيمي از قربانيان روي سطح بهمن مي مانند و نيم ديگر، هنگامي كه بهمن مي ايستد مدفون مي شوند يا اينكه سروسينه شان زير برف قرار مي گيرد؟حدود ۲۰درصد قربانيان دچار صدمات مرگبار در اثر سقوط مي شوند و از ۸۰درصد باقيمانده، عده زيادي مسير تنفس شان به خاطر برف واردشده به دهانشان بسته مي شود يا به علت فشار زياد برف روي قفسه سينه شان به سختي تنفس مي كنند و فقط ۳۵درصد آنها زنده خارج مي شوند.
اگر فردي زير برف مدفون شود تنها ۱۵ دقيقه براي نجات فرصت دارد. بعد از گذشت اين مدت، شانس زنده ماندن خيلي كم مي شود. بعد از ۴۵ دقيقه، زنده ماندن يك معجزه است. معمولاً  عمق برفي كه قرباني زير آن دفن شده، حدود يك متر است. بيرون آوردن قرباني از زير اين توده فشرده و سفت برف بسيار مشكل است. چنانچه همراهان فرد هم مدفون شوند يا در روش هاي امداد و نجات مهارت نداشته باشند، شرايط سخت تر مي شود.
تجهيزات نجات مثل فرستنده، پارو و ميل سونداژ نمي توانند جلوي دفن شدن را بگيرند. اين نوع تجهيزات براي اين هستند كه فرد مدفون شده با استفاده از آنها به تيم نجات علامت بدهد. البته بيشتر افرادي كه فرستنده دارند، چنانچه در بهمن گرفتار شوند، فرصت استفاده از آن را پيدا نمي كنند. تنها افرادي مي توانند از فرستنده استفاده كنند كه مدفون نشده باشند. بنابراين عاقلانه تر است كه از مدفون شدن جلوگيري كنيم.
كيسه هاي هوايي بهمن مي توانند جلوي مدفون شدن زير برف را بگيرند و در نتيجه، شانس زنده ماندن و نجات را ۹۵ تا ۹۷درصد افزايش  دهند. در اين زمان تجهيزات نجات به كار مي آيند.
كيسه  هاي هوايي بهمن ABC به صورت كوله پشتي هاي ۵/۲ تا ۳ كيلوگرمي طراحي شده اند كه دسته ضامن دارند. دسته ضامن، فنر فشرده اي است كه به يك كپسول حاوي هواي فشرده متصل است. براي به كار انداختن سيستم بايد اين دسته را بكشيد. به اين ترتيب سيستم ABC در عرض ۲ ثانيه كيسه ها را با مخلوطي از هوا و نيتروژن پر مي كند. حجم افزوده باعث مي شود فرد به سمت بالا رانده شود و تا زماني كه با برف حركت مي كند قوانين ساده فيزيكي، او را روي سطح نگه مي دارند.
بهمن از ذرات برفي تشكيل مي شود كه به زير هر جسمي مي روند و آن را به سمت بالا و سطح مي رانند تا زماني كه سرعت بهمن كم شود. اين حركات بهمن باعث مي شود كه نزديك به نيمي از قربانيان بهمن، روي سطح بمانند.
اما در مورد آنهايي كه روي سطح بهمن نمي مانند وضعيت كاملاً متفاوت است. هنگامي كه سرعت بهمن كم مي شود، توانايي زيروروكردن و بلندكردن آن كم مي شود و قرباني، ديگر نمي تواند به سطح برسد و اغلب، اين حالت دفن شدن به مرگ مي انجامد.
هنگامي كه ABC فعال مي شود، حجم فرد حدود ۸۰سانتي متر مكعب زياد مي  شود و چگالي قرباني را با چگالي برف مجاور آن، برابر مي كند(حجم افزوده براي برف تازه، خشك و شل محاسبه شده و اگر بهمن متراكم تر، آبدارتر و سنگين تر باشد، حجم كمتري مورد نياز است). به اين ترتيب، در عرض ۲ثانيه فرد روي سطح بهمن قرار مي گيرد و كيسه هوايي بهمن، مثل يك جليقه نجات در آب، قرباني را روي سطح بهمن شناور مي كند.
البته چنانچه بعد از توقف بهمن اوليه بهمن ديگري به وجود آيد، خطر مدفون شدن فرد زياد است چون بهمن دوم، فردي را كه روي سطح بهمن قبلي گرفتار شده حركت نمي دهد، بلكه او را زير برف مدفون مي كند. براي پيشگيري از خطر، فرد بايد حتماً  همراه با بهمن حركت كند و روي آن شناور شود.

تحقيقات محرمانه وزارت دفاع انگليس
بشقاب هاي پرنده  وجود دارند؟
004728.jpg
گروه علمي فرهنگي-عميد نمازي خواه: نگارنده يك گزارش ۴۰۰ صفحه اي و محرمانه تهيه شده توسط وزارت دفاع انگليس در زمينه اشياء پرنده ناشناس(UFO)- كه به تازگي و پس از شش سال منتشر شده است- دليلي براي وجود موجودات زنده فرازميني نمي بيند.
به گزارش بي بي سي نيوز ، اين گزارش كه نام نگارنده آن اعلام نشده، در سال ۲۰۰۰ و پس از يك مطالعه ۴ ساله تكميل شده و به تازگي به درخواست محققان دانشگاه «شفيلد هلام» منتشر شده است.
در اين گزارش، ذكر شده كه هيچ دليلي براي اثبات اين مطلب كه پديده هاي ناشناس و نوراني متحرك ديده شده در آسمان، به موجودات فرازميني تعلق داشته يا تحت هر نوع كنترل موجودات زنده هستند، به دست نيامده و اين پديده ها در واقع به نيروهاي طبيعي و فيزيكي بازمي گردند.
به علاوه، در گزارش وزارت دفاع انگليس بيان شده كه اين پديده هاي مشاهده شده، هيچ كدام به اجسام جامدي كه قابليت برخورد با زمين را دارا باشند، مربوط نمي شوند.
طبق تحقيقات انجام گرفته، شهاب سنگ ها و برخي تاثيرات آنها احتمالا سبب بروز بسياري از اين پديده هاي آسماني ناشناخته مي شوند.
به گفته نگارنده اين گزارش، مدارك زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد نورهاي ناشناخته مشاهده شده در آسمان به پديده هاي طبيعي فيزيكي، الكتريكي يا مغناطيسي در لايه هاي مختلف جو زمين بازمي گردند.
اين پديده ها، معمولا در پي فراهم شدن شرايط جوي و الكتريكي بسيار خاص به وجود آمده و ميزان مشاهده شدن آنها چندان نادر است كه از ديد اغلب مشاهده كنندگان، كاملا منحصر به فرد محسوب مي شوند.
بررسي ها نشان مي دهد كه به طور مثال، نزديكي انسان به ميدان هاي پلاسمايي كه در برخي از اين پديده هاي فيزيكي وجود دارند، بر عملكرد مغز انسان تاثير گذارده و سبب مي شود انسان آنچه را كه مي بيند با ديد خود در آن لحظه درك كرده و بعدا به همان صورت كه در تصورات خود ديده  است بازگو كند كه در اغلب اين موارد، مشاهده كنندگان گزارش هايي غيرحقيقي از آنچه ديده اند را بازگو مي كنند.
علاوه بر عوامل فوق، عوامل ديگري نظير هواپيماهايي كه از چراغ هاي غير متداول استفاده مي كنند، بالن هايي كه با اشكال غيرمعمول ساخته شده اند و حتي دسته هاي پرندگان مهاجر نيز ممكن است از سوي مشاهده كنندگان، با اشياء پرنده ناشناخته اشتباه گرفته شوند.
به رغم گزارش جديد منتشرشده توسط دولت انگليس، بسياري از افرادي كه اين اشياء آسماني را با چشمان خود مشاهده كرده اند، عقيده دارند كه دولت ها حقايق مربوط به اين پديده ها را مخفي مي كنند زيرا نمي خواهند بپذيرند مواردي خارج از كنترل آنها وجود دارد.
يك سخنگوي وزارت دفاع انگليس اعلام كرده  كه طبق گزارش منتشرشده جديد، هيچ دليل قانع كننده اي براي وجود اشياي پرنده ناشناس وجود نداشته و دولت انگليس در صورت عدم كسب مدارك مستدل جديد، هيچ مطالعه ديگري را در اين زمينه انجام نخواهد داد.

سيمانتك از مايكروسافت شكايت كرد
004722.jpg
گروه علمي فرهنگي- سيمانتك از مايكروسافت به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه اين شركت به دادگاه فدرال آمريكا شكايت كرده  است.سيمانتك بزرگترين توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي در جهان است. اين شركت در شكايت نامه خود ادعا كرده  است، مايكروسافت اطلاعات محرمانه اين شركت را اختلاس كرده و با زيرپاگذاردن تعهدات في مابين، از اين اطلاعات براي توليد محصولات خود، از جمله نگارش بعدي ويندوز، بهره گرفته  است.
سيمانتك تا پيش از حذف بخش هايي از ويندوز ويستا كه به ادعاي اين شركت با استفاده از اطلاعات سيمانتك طراحي شده، خواهان توقف كامل روند ساخت، فروش و انتشار اين سيستم عامل شده  است. به گفته مسئولان سيمانتك، اقدام مايكروسافت در زمينه ناديده گرفتن حقوق معنوي سيمانتك سبب تحميل ضرر و زيان جبران ناپذيري به اين شركت شده و به نوعي اختلاس اطلاعات محرمانه محسوب مي شود. از سوي ديگر مايكروسافت نيز در پي شكايت سيمانتك اعلام كرده  است كه كليه اقدامات مايكروسافت در چارچوب قوانين موجود و توافقات بين دو شركت صورت گرفته و اين شركت تمامي تلاش خود را براي برطرف كردن مشكل به وجود آمده انجام خواهد داد.
بنا بر ادعاي سيمانتك، مايكروسافت از فناوري مورد استفاده در يك محصول سيمانتك به نام وليوم منيجر، ويژه مديريت مقادير بسيار زياد اطلاعات، در طراحي ويندوز ويستا بهره گرفته و هم اكنون خواهان حذف اين فناوري از ويندوز ويستا و پرداخت خسارت از سوي مايكروسافت شده  است. مايكروسافت كه در ابتدا زمان عرضه نگارش نهايي ويندوز ويستا را پايان سال جاري اعلام كرده بود، چندي پيش تاريخ انتشار اين سيستم عامل را به ماه ژانويه سال۲۰۰۷ و يا ديرتر، موكول كرد كه شكايت نامه جديد مي تواند تاريخ انتشار ويستا را حتي بيش از اين به تعويق بيندازد.

نرم افزار آزمون رشد در دسترس دانش آموزان
گروه علمي فرهنگي- نرم افزار آزمون رشد از طريق صفحه اول سايت الكترونيكي شبكه رشد در دسترس دانش آموزان علاقه مند قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اين نرم افزار قابليت برگزاري سراسري يك آزمون به شكل كنكور را دارد و داراي بانك سؤالات چهار گزينه اي مشتمل بر ۱۰ هزار سؤال از دروس دبيرستاني است.
مسئولان شبكه رشد به منظور ارتقا و اعتلاي سطح علمي دانش آموزان در زمينه فناوري اطلاعات طي جلساتي راهكارهاي افزايش و جذب مشاركت مفيد كاربران دانش آموز را مورد بررسي قرار دادند.شبكه رشد در نشاني: www.Roshd.ir قابل دسترسي است.

ويستا براي كاربران تجاري غريبه مي شود
004773.jpg
پي سي ورد ايران- زهره چكني: ويژگي هاي امنيتي جديد ويستا مي تواند تجربيات مخرب كاربران را تا حدودي كاهش دهد. در گزارش منتشرشده از سوي شركت يانكي گروپ آمده است كه تاثير اين محصول بر نحوه كار امنيتي ويندوز بسيار چشمگير خواهد بود و عمدتا نياز به محصولات امنيتي مجزا، مثل انواع ضدSpyware و فايروال دسك تاپ را برطرف مي سازد.اما اين ويژگي هاي جديد، كار ارتقا را براي كاربران سخت مي كند، زيرا مسائل چندي مثل قابليت كاربرد مطرح است. يك مشكل آن است كه ويژگي هايي نظير Control User Account كه براي كاستن از تاثير حملات به طريق محدودسازي امتيازات كاربر طراحي شده اند، ممكن است چندان براي كاربران و مديران آي تي خوشايند نباشد.
آندره جاكويت- از تحليلگران يانكي گروپ- مي گويد كه هر چند اين سيستم امنيتي جديد به نظر، آينده درخشاني دارد، هنوز بسيار خشن و آزاردهنده است. او مي گويد بسياري از افرادي كه اين ابزارها را به كار برده اند گفته اند كه عمدتا پيام هاي غيرضروري تكراري دريافت مي كنند، احساس مي كنند يك نفر مراقب آنهاست و الگوهاي كاري مجريان مدام دچار وقفه مي شود.
او مي گويد Control User Account به خصوص، بسيار مشكل آفرين بود؛ مثلا با اجبار كاربران براي جست وجوي تاييديه مجري جهت انجام كارهاي مختلف اين كارها احتمال دارد يك روز به طول بينجامد. در نتيجه، اين ويژگي كه به صورت پيش فرض فعال شده است، احتمال ناديده گرفته شدن يا حتي حذف شدن را دارد.
اين ويژگي هاي امنيتي چنان آزاردهنده  اند كه بسياري از مشاغل ممكن است استفاده از ويستا را تا سال ۲۰۰۸ به تعويق بيندازند و همچنان از ويندوز اكس پي به همراه سرويس پك دو استفاده كنند. شركت ها مي بايست به راهكارهاي جايگزين نيز نظري داشته باشند. به رغم اشكالات ناهنجار، يانكي گروپ بر اين باور است كه پيشرفت هاي امنيتي ويستا ضعف ها و مشكلات ويندوز را تا ۸۰درصد برطرف مي سازد و تاثير آن بخشي از نقايص به جا مانده را نيز تا حدود زيادي كم مي كند.

ساخت تراشه ۸ مگاپيكسلي
004719.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت توليدكننده تراشه  مايكرون، تراشه حسگر ديجيتالي جديدي توليد كرده كه امكان ثبت ۱۰عكس با كيفيت بالا در تنها يك ثانيه را ممكن مي كند. مسئولان مايكرون اعلام كرده اند كه گوشي هاي موبايل و دوربين هاي ديجيتالي جيبي با استفاده از اين تراشه جديد، به قابليت هاي دوربين هاي ديجيتالي حرفه اي و گران قيمت مجهز خواهند شد. در تراشه جديد مايكرون از فناوري نيمه  هادي اكسيد فلز مكمل (CMOS) استفاده شده كه معمولاً براي ساخت تراشه هاي حافظه و همچنين پردازنده هاي رايانه اي از آن استفاده مي شود.
حسگر ديجيتالي جديد مايكرون يك پردازنده سريع دارد كه وقفه معمول در ميان عكس هاي پياپي را به حداقل مي رساند به طوري كه با استفاده از آن مي توان در هر ثانيه۱۰عكس با كيفيت۸ مگاپيكسل گرفته و يا با كيفيت ۳۰ فريم در ثانيه (هر فريم به صورت ۲ مگاپيكسل) فيلمبرداري كرد.
سرعت بالاي اين حسگر و همچنين وضوح بالاي آن قابليت هايي نظير جلوگيري از لرزش دست، فوكوس سريع، زوم ديجيتالي با كيفيت بالا و ثبت تصاوير ويدئويي HD را كه معمولاً در دوربين هاي گران قيمت وجود دارند، به گوشي هاي موبايل مي آورد. تراشه جديد مايكرون احتمالاً در اواخر سال آينده ميلادي در محصولات مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انجام عمل جراحي قلب توسط ربات
مهر: براي اولين بار يك ربات در ايتاليا به تنهايي عمل جراحي قلب طولاني مدت را با موفقيت به انجام رساند. كارول پاپون، هدايت كننده اين ربات گفت: اين جراحي فصل جديدي را در مقابل پزشكان خواهد گشود.
وي كه ربات مورد نظر را ساخته، جراحي انجام شده توسط آن را از طريق يك رايانه شخصي هدايت مي كرد. اين عمل جراحي ۵۰ دقيقه اي در يكي از بيمارستان هاي شهر ميلان ايتاليا روي يك بيمار ۳۴ ساله انجام شد.
۱۲ متخصص قلب نيز روند عمل را مشاهده مي كردند. پاپون تاكنون از رباتهاي جراح در ۴۰ عمل استفاده كرده است. اين ربات در پي انجام ۱۰ هزار عمل جراحي روي بيماران، مهارت كنوني خود را به دست آورده و براي انجام جراحي به تنهايي آماده شده است.

فناوري اطلاعات
004698.jpg
گروه علمي فرهنگي- دنيس وانگ ۲۷ ساله از كره جنوبي، متولد شهر ناكس ويل در ايالت تنسي آمريكا، زماني كه تقريباً ۵ سالش بود از آمريكا به زادگاهش شهر واچيون در كره جنوبي برگشت. خودش مي گويد كه شيطنت هاي دوران دبستان و دبيرستانش در كره جنوبي به او در خلق ايده هاي لوگوهايي كه براي گوگل مي سازد كمك مي كنند. او در سال ۱۹۹۲ با خانواده اش دوباره به آمريكا برگشت.
گوگل در اوايل، طراحي لوگوهايش را به هنرمندان،كنترات مي داد. در سال ،۲۰۰۰ لري پيج و سرگي برين (بنيانگذاران گوگل) براي دستكاري و بهبود لوگوي چهارم جولاي (روز استقلال آمريكا)، از دنيس كه رشته تحصيلي اش هنر و طراحي بود و به عنوان يك دانشجو گاهي در گوگل هم به عنوان دستيار وب مستر و نگهداري سيستم كار مي كرد، خواستند تا روي آن لوگو كمي كار كند. برين و پيج مي خواستند كه لوگوها خودماني تر باشند و از آن حالت خشك و رسمي فاصله بگيرند. كار دنيس مورد توجه گوگل قرار گرفت. اولين لوگويي كه مستقلاً طراحي كرد براي بزرگداشت روز باستيل (فرانسه) بود.
او حروف O و L را ساده ترين، و اولين G در گوگل را سخت ترين حروف براي استفاده در طراحي هايش مي داند و تا به حال از حرف E، به خاطر اين كه در آخر Google است، كمترين استفاده را كرده. مثلاً هميشه از L به عنوان چوب پرچم يا مشعل يا آدم برفي استفاده مي كند . از O هم بيشتر به عنوان كدو تنبل روز شكرگزاري، كره زمين، مدال صلح نوبل و پرچم كره جنوبي استفاده كرده.
بخش هنري گوگل فقط يك كارمند دارد و آن هم دنيس است كه در كنار شغل اصلي اش به عنوان وب مستر، لوگوها را هم طراحي مي كند. لوگوهاي دنيس را ميليون ها بازديد كننده منتقد دنبال مي كنند و هربار كه لوگويي مي كشد هزاران انتقاد و عيب و ايراد يا تشويق دريافت مي كند. وبلاگ هاي زيادي منتظرند ببينند او چه لوگوي جديدي كشيده تا آن را ارزيابي كنند. لوگوهاي گوگل را مديران گوگل هر چند ماه يك بار به مناسبت هاي مختلف سفارش مي دهند و نهايتاً اين سرگي برين است كه با خيره شدن به لوگو و ماليدن دستش به چانه اش سبك سنگين و ارزيابي مي كند و تأييد يا رد مي كند. البته دنيس براي طراحي لوگوهايي كه جنبه خبري دارند، (مثل سفر به مريخ) فقط چند ساعت وقت دارد و براي ديگر لوگوها چند روز يا ماه. لوگوهاي مخصوص هر فرهنگ يا كشور را اكثراً فقط در سرچ باكس (دومين) ويژه همان كشور نمايش مي دهند و كاربران ساير كشورها نمي توانند آن را ببينند. مثلاً لوگوي نوروز را تقريباً فقط فارسي زبان ها مي بينند. ويژگي اصلي لوگوها، خودماني بودن و القاي اين احساس به بيننده است كه صرفاً، نه با يك كامپيوتر و ماشين، بلكه با آدم هايي از جنس خودشان طرفند.
آدرس وبلاگ: farstec.net

تقاضاي جدي براي پژوهش وجود ندارد
گروه علمي فرهنگي: مشتري نداشتن و عدم تقاضاي جدي براي پژوهش،مهمترين مشكل پژوهش هاي كاربردي در كشور است. بودجه هاي نفت در دست مسئولان آنها را به سمت ميانبر زدن به پژوهش هاي خارجي سوق مي دهد. اميدواريم مسئولين به طور جدي نياز خود را به پژوهش هاي داخلي ارائه دهند.
دكتر منصور كبكانيان، معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم در جمع خبرنگاران افزود: در تمامي زمينه ها و رشته هاي دانشگاهي كمبود پژوهش هاي كاربردي مشاهده مي شود. پژوهش هاي بنيادي هزينه كمتري مي طلبند اما براي پژوهش هاي كاربردي نيز بايد برنامه جدي در نظر گرفت. اين بخش مستلزم اين است كه دستگاه هاي اجرايي در كشور مشتري اين پژوهش باشند.
معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت: با تشكيل شوراي عالي علوم و گردهم آمدن وزارتخانه هاي مختلف در اين شورا، بستر لازم جهت كاربردي تر شدن پژوهش فراهم شده است.
وي اضافه كرد: به طور كلي بودجه پژوهشي كلان كشور در سال جاري تنزل داشته است. اگر چه پژوهشگاه ها و بودجه هاي پژوهشي دانشگاه نسبتاً رشد داشته اند، اما سهم پژوهش در سال جاري در حدود زير نيم درصد توليد ناخالص ملي است كه اين رقم همگام با برنامه چهارم توسعه نيست.
كبكانيان افزود: بودجه هزينه اي پژوهش در سال ۸۵ تغيير نمي كند اما با اعلام رئيس جمهوري بودجه عمراني پژوهشگاه ها ممكن است، در شهريور ماه افزايش يابد.وي در خصوص طرح آزمايشگاه ملي گفت: به دليل محدود بودن منابع كشور، خريد تجهيزات به صورت تكراري اصراف به شمار مي آيد. بنابراين بهتر است امور جدي تر در زمينه تحقيقات را در برخي مواقع به آزمايشگاه هاي ملي واگذار كنيم تا تمام كشور از اين امكانات بهره مند شوند.

گفته هاي مقامات ياهو در مورد تغيير
چهره اين سايت تشديد رقابت ياهو با گوگل
004716.jpg
بي بي سي- خشايار مهيم: پايگاه اينترنتي ياهو با قرار دادن امكانات جديدي در اختيار كاربران خود سعي دارد تا سهم بيشتري از بازار جهاني فناوري اطلاعات را به خود اختصاص دهد. تري سمل، مدير عامل ياهو، مي گويد اين شركت براي افزايش درآمد خود بايد با تسهيل دسترسي كاربران و ارتقاي موتور جست وجوگر خود، مشتريان بيشتري را جذب كند.
براي همين ياهو به تازگي با انجام چندين تغيير در صفحه نخست خود، به مراجعه كنندگان امكان داده تا بر اساس نياز خود به اين سايت دسترسي داشته باشند. ياهو اين تغييرات را بزرگترين تغيير چهره خود از ابتداي راه اندازي اين سايت تا به امروز توصيف مي كند. تاپان بات، معاون مديرعامل ياهو مي گويد وب سايت اين شركت ماهانه ۱۸۸ميليون مراجعه كننده ثابت دارد و ياهو مي خواهد همچنان پرمراجعه كننده ترين پايگاه اينترنتي باشد.
به گفته بات مراجعه كنندگان صفحه جديد ياهو مي توانند به سازمان دهي آن بر اساس نياز خود بپردازند و بخش هاي اضافي را به راحتي حذف كنند. به گفته او طراحي نسخه جديد صفحه نخست ياهو به گونه اي است كه به كاربران اجازه مي دهد بدون خروج از آن به ايميل، نقشه ياب، اخبار و وضع آب و هوا دسترسي داشته باشند و همزمان اطلاعات مربوط به مهمترين و پرمخاطب ترين عناوين مورد علاقه را هم دريافت كنند.
در اين حال تري سمل، مديرعامل ياهو مي گويد اين شركت در رقابت با سايت هايي مانند گوگل سعي دارد علاوه بر اصلاح صفحه نخست، موتور جست وجوگر خود را نيز تقويت كند. درآمد گوگل در بخش جست وجوي اينترنتي در سه ماهه نخست سال جاري ميلادي ۲۹ درصد بيشتر از ياهو بوده است و كارشناسان ارتقاي فني موتور جست وجوگر گوگل را علت اين برتري مي دانند.
فرزين معقول، از مديران فني ياهو مي گويد كه اين شركت سعي دارد تا علاوه بر ارتقاي فني، با به كارگيري يك الگوي اجتماعي و تعامل بيشتر با مراجعه كنندگان كارايي جست وجوگر خود را افزايش دهد. براين اساس كاربران مي توانند پس از جست وجو در اينترنت، بهترين پاسخ به موضوع جست وجوي خود را علامت گذاري كنند و به ياهو در دقيق تر كردن جست وجوها كمك كنند. امكانات جديد ياهو به مدت يك ماه و به صورت آزمايشي (نسخه بتا) در اختيار كاربران قرار مي گيرد تا مسئولان اين پايگاه بتوانند با بررسي عملكرد آن به رفع نواقص احتمالي بپردازند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |