سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۹ - Nov 1, 2005
حذف ذي حسابي از دانشگاه ها در سال جاري
رؤساي دانشگاه ها مي توانند اختلاف
حقوق استادان و ساير كاركنان را برطرف كنند
006510.jpg
گروه اجتماعي: رؤساي دانشگاه هاي كشور امسال مي توانند بودجه اختصاص يافته به هر دانشگاه را با توجه به برنامه هاي مورد نظر خود در بخش هاي مختلف آموزشي علمي، تحقيقاتي، رفاهي و ... هزينه كنند.
براساس ماده ۴۹ برنامه چهارم توسعه رؤساي دانشگاه ها داراي اختيارات اداري، استخدامي و مالي هستند و مي توانند بدون نظر ذي حسابي نسبت به زير مجموعه خود مديريت كنند.
مجيد يارمند مدير كل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين باره به ايسنا گفت: هيچ محفل ديگري مانند دانشگاه ها اختيارات مشخص و زيادي را دارا نيستند. دانشگاه ها قادرند شكاف حقوقي ميان اعضاي هيأت علمي و ساير گروه ها را برطرف كنند. سال گذشته دولت حقوق و دستمزد اعضاي هيأت علمي را افزايش داد. در بخش بهداشت و درمان ۱۰ درصد هيأت علمي و ۹۰ درصد نيز ساير گروه ها هستند. اختلاف به وجود آمده ناشي از اين امر است كه اختلاف حقوقي ميان اعضاي هيأت علمي و اعضاي غيرهيأت علمي است.
وي تصريح كرد: «به نظر مي رسد كه براي ۲۱ هزار نفر عضو هيات علمي كه تمام وقت در كادر علمي مشغول به فعاليت هستند افزايش حقوق و دستمزد ناچيز است. افزايش حقوق و دستمزد هيات علمي دانشگاه ها به دنبال جلوگيري از فرار مغزها صورت گرفت در عين حال دانشگاه علوم پزشكي بر اساس ماده ۴۹ برنامه چهارم اختياراتي را دارا هستند.»
وي در ادامه به عملكرد صورت گرفته در سال گذشته در خصوص حقوق پرستاران نيز اشاره كرد گفت: «در سال گذشته ۲۰ ميليارد تومان افزايش حقوق براي پرستاران اختصاص يافت. امسال نيز اين رقم به ۶۳ ميليارد تومان افزايش يافت، بدين ترتيب امسال براي پرستاران قانون مسير ارتقاي شغلي در حال انجام است. اما پرستاران معتقدند كه بيش از ساير اقشار اين مسير در نظر گرفته شده است در حالي كه قانون مسير ارتقاي شغلي مختص ۶۵ درصد گروه هاست.»
وي ادامه داد: «اگر قرار باشد اين قانون براي صد درصد گروه ها اجرا شود مصوبه دولت ضروري است.»
يارمند با اشاره به مصوبه اخير كه بر اساس آن فوق العاده جذب و فوق العاده شغل رسته هاي بهداشتي و درماني از جمله پرستاران افزايش يافته است، تصريح كرد: «بدين ترتيب در سال جاري ۵۰ هزار تومان به كل رسته هاي بهداشتي و درماني در وزارت بهداشت اضافه شد كه پرستاران نيز جزو آنها هستند، غير از اين افزايش حقوق ساير افزايش ها تا پايان سال به صورت عادي رخ مي دهد.»
مديركل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اشاره به ايجاد تناسب ميان پرستاران و معلمان خاطرنشان كرد: «مصوبه مذكور در راستاي ايجاد اين تناسب بود به طوري كه از اول مرداد ماه پرداخت ۵۰ هزار توماني آغاز شده است، البته برخي دانشگاه ها در هيات امناي خود مطرح كرده اند كه داراي اعتبارات اضافي هستند بدين ترتيب از ابتداي فروردين ماه پرداخت اين مبلغ را آغاز كرده اند.»

افزايش كمك هزينه مسكن مستمري بگيران
گروه اجتماعي: بر اساس يكي از مصوبات اخير هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي، كمك هزينه مسكن مستمري بگيران اين سازمان از ابتداي سال جاري به دو برابر افزايش يافت.به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي،  كمك هزينه مسكن مستمري بگيران اين سازمان از ابتداي سال ۱۳۸۴ به ترتيب براي افراد مجرد ماهانه ۲۸ هزار ريال و براي متأهلين ۴۴ هزار ريال منظور و به آنها پرداخت خواهد شد.اين در حالي است كه پيش از اين كمك هزينه مسكن مستمري بگيران مجرد و متأهل به ترتيب ماهانه ۱۴ هزار و ۲۲ هزار ريال محاسبه مي شده است.

معلمان ديپلمه از چرخه تدريس حذف مي شوند
گروه علمي فرهنگي: سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد : «معلمان ديپلمه» حداكثر شش سال فرصت دارند به فوق ديپلم و يا ليسانس ارتقا يابند و گرنه از تدريس در مدارس كشور كنار گذاشته مي شوند.
«علي اصغر فاني» روزدوشنبه درجمع خبرنگاران گفت:معلمان ياد شده مي توانند از طريق آزمون ويژه فرهنگيان سازمان سنجش آموزش كشور و دوره هاي آموزش حضوري مراكز تربيت معلم و دوره هاي فراگير نيمه حضوري اين مراكز به ادامه تحصيل بپردازند.
فاني اظهارداشت: امسال براي ۴۰ مركز تربيت معلم، مجوز برگزاري دوره فراگير نيمه حضوري براي فرهنگياني كه امكان حضور در كلاس را ندارند، صادر شد كه فرهنگيان يادشده فقط روزهاي پنجشنبه و جمعه براي رفع اشكالات درسي به اين مراكز مراجعه مي كنند. وي افزود: برخي  از درس هاي اين دوره نيز از طريق شبكه تلويزيوني آموزش،به دانشجويان اين دوره ارايه مي شود.
وي افزود : بهمن امسال ۸۰۰ معلم ديپلمه براي تحصيل در دوره كارشناسي پيوسته دانشگاه شهيد رجايي پذيرفته مي شوند.
فاني تصريح كرد: از سال آينده ۸۰درصد ظرفيت دانشگاه ها در رشته هاي مشاوره، آموزش و پرورش ابتدايي و آموزش و پرورش علوم تجربي(همه گرايش ها) به فرهنگيان اختصاص خواهد يافت.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت :از بهمن امسال دانشگاه شهيد رجايي در پنج رشته كارشناسي ارشد آموزش رياضي، آموزش فيزيك، آموزش شيمي، تربيت بدني و علوم تربيتي (گرايش مديريت آموزش) در هر رشته محل يك سهميه آموزش به فرهنگيان اختصاص مي يابد.
وي افزود: برگزاري آزمون جامع براي فرهنگيان داراي مدرك معادل فوق ديپلم و ليسانس از ديگر برنامه هاي اين وزارتخانه است. فرهنگياني كه در آزمون سازمان سنجش آموزش كشور، حداقل نمره را كسب كنند، مدرك معادل آن ها كه فقط ارزش استخدامي دارد به مدرك رسمي آموزش عالي تبديل مي شود و با دريافت گواهي نامه، مجاز به شركت در آزمون دوره هاي بالاتر خواهند بود.

پاسخ دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر به آمار ده ميليون معتاد در ايران
آمار سازمان ملل از تعداد معتادان در ايران
مورد تأييد نيست
گروه اجتماعي: دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد وجود۱۰ ميليون معتاد در ايران كه از سوي سازمان ملل متحد اعلام شده و براساس آن ايران داراي بيشترين تعداد معتاد در دنيا شناخته شده به هيچ وجه مورد تأييد رسمي ايران نيست و خارج از دايره انصاف است.
فداحسين مالكي ضمن اعلام اين مطلب افزود: در دو هفته گذشته آمارهاي مختلفي از سوي مراجع بين المللي و به خصوص سازمان ملل در مورد تعداد معتادان در ايران اعلام شد و بر اساس همين آمارها ايران به عنوان كشوري كه بيشترين تعداد معتاد را در جهان دارد معرفي شد كه اين آمارها واقعي نبوده و به تأييد مراجع رسمي ايران نرسيده است.
به گزارش فارس، جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه كرد:  استدلال سازمان ملل در مورد تعداد معتادان در ايران قابل قبول نيست و به نظر مي رسد با جمع كردن آمارهاي مختلف موجود به اين عدد رسيده باشند. وي ادامه داد:  هم اكنون آمار دقيق و قابل استنادي در مورد تعداد معتادان در كشور نداريم و هر ارگان و دستگاهي با توجه به نگاه خود آمارهايي را اعلام مي كند كه ماحصل آنها چيزي در حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار تا دو ميليون و ۷۰۰ هزار نفر است با اين حال به زودي با تشكيل شوراي اطلاع رساني در ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور نمايندگان دستگاههاي مختلف همه اين آمارها يكپارچه مي شود و آماري نزديك به واقعيت از سوي ستاد اعلام مي شود. مالكي همچنين به اجراي طرح جديد درمان بدون داروي معتادان اشاره كرد و گفت: طرح جديدي براي درمان معتادان تهيه شده كه درمان اعتياد بدون دارو نام دارد اين طرح در استان لرستان به صورت آزمايشي اجرا شده و نتايج موفقي داشته است به همين علت اين طرح امسال در ۵ نقطه ديگر كشور اجرا مي شود و در صورت موفقيت نهايي آن از سال آينده به سراسر كشور گسترش مي يابد.
وي گفت: برنامه هاي جديدي براي كنترل اعتياد در كشور داريم و محور همه اين برنامه ها اين است كه با توجه به فرهنگ جامعه برنامه ها به نحوي اجرا شود كه مورد پذيرش مردم قرار بگيرد.
مالكي اضافه كرد: نگاه فرهنگي به مقوله اعتياد مي تواند انزجار و نفرت عمومي را از اعتياد ايجاد كند درست مانند آنچه امروز در مورد ايدز وجود دارد به اين ترتيب اميدواريم با كار آموزشي گسترده در مراكز آموزشي و نيز با كمك رسانه ها وزن بيشتري به اين اقدامات بدهيم.
دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به طور كلي نگاه ما به معتاد بايد يك نگاه محبت آميز باشد، اما در كنار آن با جديت براي ناامن كردن محيط براي توليد كنندگان و توزيع كنندگان مواد مخدر اقدامات مقابله اي را در سطح داخلي و مرزها گسترش مي دهيم.
وي افزود: نگاه ارگانهاي بين المللي به مقوله اعتياد سياست يك بام و دو هواست و در حالي كه مثلاً تلاش گسترده اي براي كنترل اين پديده دارند نشانه هايي وجود دارد كه از كشت خشخاش در افغانستان حمايت مي كنند و اين كار با چراغ سبز آنها انجام مي شود حتي در جاهايي براي قانوني شدن آن گام بر مي دارند كه نمونه آن برگزاري سمينار قانوني كردن كشت خشخاش در افغانستان بود كه با اعتراض ما لغو شد.
مالكي در مورد بيمار يا مجرم بودن معتاد گفت: نگاه به اين پديده متفاوت است پزشكان و درمانگران معتقدند معتاد بيمار است و بايد درمان شود اما قانون و نيروهاي امنيتي معتاد را مجرم مي دانند. بايد ديد در كجا و با چه نگاهي مي خواهيم به اين موضوع نگاه كنيم. وي نسبت به گسترش مصرف مواد مخدر شيميايي در كشور هشدار داد و گفت: افزايش روز افزون مصرف اين مواد بسيار خطرناك است و عوارض آن نيز به مراتب بيشتر از مواد مخدر طبيعي است به طوري كه اين مواد مي تواند در ۱۵ ثانيه تمام سيستم عصبي فرد را مختل كند. جانشين ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد كشت شقايق مرفين دار نيز توضيح داد: كشت اين گياه به عنوان داروي جايگزين به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده و قرار است آيين نامه آن از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر تدوين و ابلاغ شود كه هنوز اين كار انجام نشده است.

برگزار ي جشن گلريزان
گروه اجتماعي: ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني(ره) پايگاه هاي ويژه كمك به آزادي زندانيان نيازمند از سوي اين نهاد در شهرهاي مختلف كشور از ساعت ۱۰ صبح استقرار يافته و كمك هاي نقدي مردم خير و سخاوتمند كشورمان را جمع آوري خواهد نمود.
در تهران نيز سه پايگاه حسينيه ارشاد و امامزاده صالح تجريش و ورزشگاه شهيد شيرودي محل برگزاري جشن رمضان آماده دريافت كمك هاي مردم سخاوتمند تهران خواهد بود.
به منظور مشاركت هر چه بيشتر مردم شماره حساب ۶۰۶۰ بانك ملي ايران شعبه پيام انقلاب اسلامي قابل واريز در كليه شعب به اين امر اختصاص يافته است.

تقاضاي مسافرت با قطار افزايش يافت
گروه اجتماعي: در راستاي سياست هاي كلي نظام مبني بر افزايش سهم حمل و نقل ريلي و با تلاش هاي صورت گرفته طي ساليان اخير، سهم حمل و نقل ريلي مسافري در نفر- كيلومتر جابه جا شده، از۴/۹ درصد كل حمل و نقل عمومي در سال ۱۳۷۶ به ۴/۱۶ درصد تا پايان سال جاري مي رسد.
رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت قطارهاي مسافري رجاء با اعلام اين خبر افزود: نفر- كيلومتر جابه جا شده در بخش  مسافري ريلي طي سال ۱۳۷۶ ، ۶ ميليارد و ۱۰۳ ميليون بوده است كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال جاري با ۱۰۰ درصد افزايش به ۱۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفر- كيلومتر برسد.
دكتر پور سيد آقايي خاطر نشان كرد: افزايش چشم گير سهم حمل و نقل ريلي ناشي از روند رو به رشد سطح كمي و كيفي خدمات ريلي و اقبال مردم به اين صنعت بوده است به طوري كه سهم حمل و نقل هوايي و جاده اي در همين مدت به ترتيب ۱ و ۲/۶ درصد كاهش يافته است.
مدير عامل شركت رجاء پيش بيني كرد تا پايان سال جاري نفر _ كيلومتر جابه جايي توسط كليه بخش هاي حمل و نقل اعم از ريلي، هوايي و جاده اي به حدود ۷۵ ميليارد برسد كه نسبت به هشت سال گذشته تنها ۱۵ درصد افزايش خواهد داشت و اين در حالي است كه در مدت ياد شده رجاء با ۱۰۰ درصد رشد نسبت به بخش هوايي و جاده اي بيشترين رشد عملكرد را در نفر _ كيلومتر جابه جايي در كشور داشته است.

مواد شوينده و شكنندگي ناخن
ايرنا: تماس زياد با آب، مواد شوينده و شيميايي باعث خشكي و شكنندگي ناخن ها مي شود. يك متخصص پوست گفت: لكه هاي سفيد رنگ روي ناخن علل متفاوتي دارد و در بررسي آن بايد به نكاتي از جمله مادرزادي يا اكتسابي بودن اين لكه ها، تأثير عوامل خارجي مثل «ضربه» يا عوامل دروني مثل «آلبومين» و شكل و اندازه لكه ها و تعداد ناخن هايي كه اين مشكل را دارند توجه كرد.

زنان مصروع در دوران بارداري مصرف دارو را قطع نكنيد
ايسنا: نتايج يافته هاي يك تحقيق حاكي از آن است كه اختلالات مادرزادي در نوزادان مادران مصروعي كه ملزم به استفاده از دارو هستند شيوع بيشتري دارد؛ اين درحاليست كه اگر اين افراد به علت قطع دارو دچار تشنج شوند، درصد ابتلا به اين اختلالات در نوزاد هم افزايش مي يابد.لذا زنان مصروع بايد مصرف داروهاي ضدصرع را در طول حاملگي ادامه دهند و از كاهش و افزايش خود سرانه آن پرهيز كنند.

راه اندازي مراكز درماني تروما در كشور
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: مراكز درماني تروما براي خدمات دهي به مصدومان حوادث مختلف طبيعي و غير طبيعي در دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور راه اندازي مي شوند. سيد مويد علويان گفت: تأسيس اين مراكز نيازمند تربيت پزشك متخصص اورژانس و نيز جراح عمومي، جراح مغز و اعصاب و ارتوپد به ميزان كافي است به همين علت پذيرش دانشجو در اين رشته ها را افزايش داده ايم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |