سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۹ - Nov 1, 2005
ارزيابي رهبر انقلاب از شرايط منطقه
كشورهاي منطقه بدانند مشكل آمريكا فقط با لبنان و سوريه نيست
006543.jpg
006546.jpg
خاورميانه عربي دستخوش تلاطمات و مخاطرات جدي است. حضور تمام عيار قدرت هاي بزرگ و تلاش آشكار براي همسوكردن روندهاي سياسي حاكم بر جوامع منطقه با اهداف درازمدت غرب، اين جوامع را آبستن تحولات پردامنه نشان مي دهد.
مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، ضمن تاكيد بر اهميت پرهيز مسئولان از تفرقه در عرصه داخلي، دولت هاي منطقه را نيز نسبت به شرايط پيچيده خاورميانه، خليج فارس و شمال آفريقا توجه دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام، آمرزش طلبي شخصي، اجتماعي و سياسي و اصلاح عملي امور را زمينه ساز نزول نعمات و بركات پروردگار كريم برشمردند و خطاب به مسئولان نظام تأكيد كردند: بايد از هر گونه غفلت در برابر اختلافات، غفلت در مقابل خودخواهي به معناي وسيع كلمه، غفلت از خدمت به مردم، غفلت از مباني و موجبات اقتدار ملي و غفلت از دشمن و توطئه هايش، بپرهيزيم تا مسير تحقق آرمان هاي ملت و پيشرفت كشور با عنايت پروردگار، بخوبي پيموده شود.
حضرت آيت ا...خامنه اي با استناد به آيات قرآن كريم و احاديث مختلف اهميت توبه را خاطرنشان كردند و افزودند: بي اعتنايي ملت ها يا مجموعه اي از مردم در برابر ظلم و ستم، گناهي بزرگ است كه مجازات هاي عمومي اجتماعي پروردگار را به دنبال مي آورد و چاره آن تغيير روش عمومي ملت هاست همچنانكه ملت بزرگ ايران در انقلاب اسلامي به سكوت در برابر رژيم ستم شاهي پايان داد و پروردگار نيز با عنايت خويش اين ملت را در مسير دستيابي به آرمانهايش ياري و كمك نمود.
ايشان با اشاره به اقبال مردم به شعارهاي عدالت اجتماعي، مبارزه با فساد و خدمت به مردم افزودند: مسئولاني كه در دولت و مجلس با اين شعارها انتخاب شده اند حتي يك لحظه نبايد از اهداف اعلام شده غفلت كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر لزوم تحقق عدالت، خدمت به مردم و مبارزه با فساد در صحنه اجتماع و ميدان زندگي مردم، غفلت از مباني و عوامل اقتدار ملي را نيز موجب بروز مشكلات فراوان خواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي، پرهيز از غفلت در برابر دشمن را نيز ضروري خواندند و با اشاره به توطئه هاي فراوان دشمنان بر ضد نظام، قانون اساسي، ملت ايران و منافع ملي افزودند: بايد با شناخت دقيق اين توطئه ها، هوشمندانه با آنها برخورد كرد و مدبرانه از كشور، ملت و منافع و هويت ملي دفاع نمود.
ايشان در بخش پاياني سخنانشان با اشاره به اهميت فراوان منطقه خاورميانه، خليج فارس و شمال آفريقا در نقشه آمريكا براي ايجاد امپراطوري جهاني و تسلط بر دنيا افزودند: هدف اصلي آمريكا در منطقه روي كار آوردن دولت هاي به ظاهر مردمي و دموكراتيك اما كاملا دست نشانده است و به همين علت حتي به حكومت هاي مطيع فعلي نيز راضي نيست زيرا اين حكومت ها به علت نداشتن ظاهر دموكراتيك براي آمريكا موجب دردسر هستند و اين واقعيت را مصر، سعودي، اردن و همه كشورهاي منطقه بايد مورد توجه قرار دهند كه آمريكا فقط با لبنان و سوريه مشكل ندارد.
رهبر انقلاب با اشاره به فاصله عظيمي كه ميان اهداف آمريكا و واقعيت هاي منطقه وجود دارد افزودند: حاكمان آمريكا همان گونه كه تحليلگران زبده آمريكايي نيز معتقدند با اين گونه كارهاي خود، اين كشور را به سمت اضمحلال و سقوط مي كشانند كه اين احتمالا انتقام پروردگار است.
ايشان با اشاره به جنجال هاي مستمري كه نظام سلطه در قبال نظام اسلامي به راه مي اندازد افزودند: قدرت ملي و سياسي ايران، حضور در منطقه اي فوق العاده حساس، همدلي مسئولان كشور و برخورداري از ملتي با استعداد و جوان، قدرت خاصي در منطقه و جهان به جمهوري اسلامي بخشيده است كه مورد اعتراف تحليلگران غربي نيز هست.
به همين علت همان گونه كه امام راحل مي فرمود دشمنان ملت ايران به خاطر اهميت و قدرت نظام اسلامي، همواره درحال توطئه و جنجال بر ضد ملت ايران هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به جنجال اخير درباره سخنان آقاي احمدي نژاد خاطرنشان كردند: انسان حقيقتاً از اين كه اين گونه كشورها اين قدر تحت نفوذ صهيونيست ها هستند، در برابر بشريت شرمنده مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان برخي رسانه ها و مقامات كشورهاي غربي كه اين مساله را به بحث فعاليت هاي هسته اي ايران مربوط كرده اند، گفتند: اين افراد نادان نمي فهمند كه سلاح اتمي به درد نابود كردن رژيم ها و دولت ها نمي خورد بلكه مقاومت و عزم ملت هاست كه رژيم هاي فاسد را نابود مي كند و در پرتو همين واقعيت، مقاومتي كه در فلسطين است بي ترديد به سرنگوني رژيم صهيونيستي منتهي خواهد شد.
آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در ابتداي اين ديدار به برخي اقدامات و تلاش هاي دولت در طول ۲ ماه و سه روز بعد از آغاز كار آن اشاره كرد و گفت: ارائه لايحه صندوق مهر امام رضا (ع) به مجلس شوراي اسلامي جهت حل بخشي از مشكلات ازدواج و اشتغال جوانان، ايجاد تسهيلات در امر صادرات، اتخاذ ترتيباتي براي كاهش تنش در بازار سرمايه، تنظيم لايحه ترميم حقوق بازنشستگان، و آغاز بررسي آيين نامه تنظيم نحوه توزيع سهام برخي دستگاه هاي اقتصادي دولت ميان قشرهاي محروم با عنوان سهام عدالت از جمله اقدامات دولت جديد است.
وي از مصوبه دولت مبني بر خروج دفاتر شركت هاي دولتي از تهران، ابلاغ دستورالعمل كاهش هزينه هاي اضافي و صرفه جويي در دستگاه هاي دولتي، تخصيص ده هزار ميليارد ريال براي ساخت مسكن روستايي، و انجام امور لازم جهت تسريع در بازسازي شهر بم به عنوان ديگر اقدامات دولت در دو ماه گذشته ياد كرد.
رئيس جمهور با اشاره به جهت گيري دولت درخصوص كاهش تصدي گري و ايجاد زمينه براي حضور واقعي مردم در فعاليت هاي اقتصادي و هم چنين ارتباط منظم وزرا و روساي سازمان ها با مردم، خاطرنشان كرد: دولت ضمن تلاش سازمان يافته براي كاهش كسري بودجه كنوني، مصمم است بودجه سال آينده يك بودجه عملياتي و مطابق با هدف ها و فعاليت هاي مشخص باشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با قدرداني از حضور پرشكوه ملت ايران در راهپيمايي روز جهاني قدس، رفتار رژيم اشغالگر قدس را مايه شرمندگي بشريت عصر حاضر دانست و گفت: جاي تاسف دارد كه برخي دولت هاي اروپايي و برخي عناصر در سازمان هاي بين المللي از چنين رژيمي كه به هيچيك ازموازين حقوق بشر و مقررات بين المللي پايبند نيست و نماد واقعي تروريسم دولتي مي باشد حمايت مي كنند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه تنها راه حل منطقي مساله فلسطين، برگزاري انتخابات آزاد با حضور فلسطيني هاي اصيل ساكن سرزمين هاي اشغالي و خارج از آن با هر دين و آييني و به رسميت شناختن حقوق مشروع ملت فلسطين است، هدف از غوغاي تبليغاتي اخير رسانه هاي غربي را تحت الشعاع قرار دادن حضور پرشور مسلمانان در روز جهاني قدس، دانست و خاطرنشان كرد: اينجانب به عنوان منتخب و فرزند ملت ايران، از سازمان ملل متحد و شخص دبيركل مي خواهم موضوع برپايي يك حكومت مشروع و مردم سالار در فلسطين را در دستور كار خود قرار دهد.
در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه ايشان افطار كردند.

هاشمي شاهرودي: سخنان رئيس جمهوري
تكرار مواضع نظام است
ايرنا: رئيس  قوه  قضاييه  درباره  اظهارات  اخير محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  در ارتباط با اسرائيل ، گفت : سخنان  رئيس  جمهوري  تكرار مواضع  گذشته  نظام  بوده  است .
سيد محمود هاشمي شاهرودي  در نشست  روز دوشنبه  مسئولان  عالي  قضايي  كشور با بيان  اين  مطلب ، افزود: موضعگيري  استكبار و غرب  عليه  ايران  موضوع  جديدي  نيست .رئيس  قوه  قضاييه  در ادامه  سخنان  خود با اشاره  به  نشست  مشترك  غيررسمي و غير علني  مسئولان  عالي  قضايي  و نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي كه  قرار است روز سه شنبه  برگزار شود، گفت : اميدواريم  با همكاري  و پشتيباني  نمايندگان  مجلس ، تحولات  و اصلاحات  قضايي  با سرعت  و شتاب  بيشتري  پيگيري  شود.
رئيس  قوه  قضاييه  خواستار تقويت ، تعامل  و همكاري  ميان  قواي  مقننه  و قضاييه  شد و گفت : اميدواريم  نمايندگان  محترم  مجلس  با كار كارشناسي  دقيق  لوايح  قضايي  را در راستاي  پيشبرد امور قضايي  و برطرف  كردن  مشكلات  قضايي  مردم  به  تصويب  برسانند.
رئيس  قوه  قضاييه  در بخش  ديگر سخنان  خود با اشاره  به  بيانات  مقام  معظم رهبري  در جمع  كارگزاران  نظام  يادآورشد: برگزاري  اين  نوع  نشست ها برقراركننده  وحدت  ميان  قواي  سه گانه  و حل  مشكلات  مردم  است .

كمك ۸۰۰ ميليون ريالي رئيس جمهور
به كميته امداد امام خميني(ره)
فارس: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به منظور اطعام نيازمندان و اكرام ايتام در ماه مبارك رمضان مبلغ ۸۰۰ ميليون ريال به كميته امداد امام خميني (ره) اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني، سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) ضمن تقدير از رئيس جمهور به خاطر كمك به ايتام و نيازمندان اظهار اميدواري كرده است تا اين اقدام موجبات ترغيب و تشويق اقشار مختلف مردم كشورمان در احياء سنتهاي اسلامي به ويژه انفاق و احسان شود.

رئيس جمهوري فرارسيدن روز ملي الجزاير را تبريك گفت
ايرنا: «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري در پيامي به «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهوري الجزاير، فرارسيدن روز ملي اين كشور را به وي، دولت و ملت الجزاير تبريك گفت.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، در اين پيام ابراز اطمينان شده كه با توجه به افق هاي روشن فرا روي روابط دو كشور و در سايه تلاش هاي مجدانه مسئولين، شاهد توسعه بيش از پيش همكاريهاي فيمابين در عرصه هاي مختلف بين المللي و منطقه اي در راستاي منافع و مصالح عاليه هر دو كشور مسلمان و برادر خواهيم بود.

علت اختلاف ديدگاه مراجع در رؤيت هلال ماه تشريح شد
رسا : حجت الاسلام و المسلمين جواد فاضل لنكراني، در آستانه عيد سعيد فطر به تشريح علت اختلاف ديدگاه مراجع معظم تقليد در خصوص مسأله رويت هلال ماه پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمين جواد فاضل لنكراني درباره ريشه اختلاف نظر علما در رؤيت هلال ماه گفت: در هر مسئله اي از مسائل فقهي، روشن است كه نظر شريف بزرگان و مراجع معظم تقليد، مستند به مدارك و مباني موجود است و منشأ اختلاف نظر بين بزرگان در مورد رؤيت هلال، به سه مطلب اساسي برمي گردد. وي افزود: برخي از مراجع معظم تقليد از جمله حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني قائل هستند چنانچه در هر نقطه اي از زمين، ماه از طريق شهود معتبر رؤيت شود، اين رؤيت براي ساير نقاط ولو آن كه قريب الافق نباشند، اعتبار دارد و كفايت مي كند؛ البته نقاطي كه در شب با آن نقطه كه ماه رؤيت شده اشتراك داشته باشند.
استاد حوزه علميه قم، ديدگاه برخي مراجع معظم تقليد را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: برخي ديگر از مراجع بزرگوار نظر شريفشان اين است كه ماه بايد در افق هر كشور ديده شود و تنها براي همان كشور يا كشوري كه قريب الافق است، اعتبار دارد. از اين رو همان گونه كه در ساير مسائل، مانند نماز، روزه و حج از نظر فتواي بين بزرگان اختلاف نظر وجود دارد، در اين مسئله هم اين اختلاف نظر و مبنا وجود دارد. بنابراين لازم است هر كسي تابع مرجع تقليد خودش باشد و بداند كه نظر مرجعش اين است كه رويت در يك مكان براي ساير مكان ها كافي است يا خير.
وي، درخصوص ابزار جديد در رؤيت هلال خاطرنشان كرد: برخي از بزرگان و مراجع معظم تقليد قائلند كه حتما بايد رؤيت هلال با چشم عادي باشد و ديدن با ابزار پيشرفته مانند دوربين و مانند آن كفايت نمي كند و در برابر، بزرگان ديگري هستند كه نظر شريفشان اين است كه ديدن با دوربين و وسايل امروزي، كفايت مي كند. بنابراين اين مسأله هم تقليدي مي شود. پس باز بايد مردم تابع نظر مرجع تقليد خودشان باشند كه آيا آن مرجع بزرگوار، تقليد ديدن با دوربين را كافي مي دانند يا خير؟
مسئول مركز فقهي ائمه اطهار (ع) افزود: بنابراين، اگر بخواهيم منشأ اختلاف نظر بين بزرگان را كاملاً بررسي كنيم؛ عمدتاً به اين برمي گردد كه اختلاف مبنا بر دو جهت مهم در مسأله رؤيت هلال وجود دارد و هر كس بايد تابع مرجع تقليد خودش باشد و نظر آنها را جويا شود.
حجت الاسلام و المسلمين لنكراني در پاسخ به اين پرسش كه چرا شهادت عده اي در رؤيت هلال براي برخي از مراجع تقليد معتبر و براي برخي ديگر معتبر نيست، تأكيد كرد: اين مسأله از ديرباز مطرح بوده است، كساني كه رؤيت مي كنند، در حضور مراجع معظم تقليد شهادت مي دهند. گاه با شهادت شهود نزد يك مرجع بزرگوار تقليد رؤيت هلال ثابت مي شود، اما گاه براي مرجع ديگر، اين تعداد شهود كافي نيست.
استاد برجسته حوزه علميه قم ادامه داد: غير از دو مطلب اول كه تقليدي است، از آنجا كه ثبوت اول ماه از طريق شهود براي مراجع تقليد غالباً مورد اطمينان مردم و مقلدين نيز مي شود، بنابراين مردم هم به همين مقدار اكتفا مي كنند. از اين رو اختلاف در اثبات رؤيت هلال بر مراجع معظم تقليد علاوه بر آن دو مبناي فوق از لحاظ تعداد و كيفيت شهود و اعتبار شهود است. وي با اشاره به گستره اطلاع رساني پيامدهاي منفي بروز اختلاف، درباره ضرورت اعلام عمومي اثبات يا عدم اثبات رؤيت هلال از سوي مراجع معظم تقليد گفت: طبيعي است كه مردم سؤال مي كنند و چون دو مسأله اول تقليدي است و مردم هم پرسش مي كنند، مراجع گرامي تقليد نيز پاسخ مي دهند.
استاد حوزه علميه قم در پايان اظهار اميدواري كرد كه هميشه در مسأله عيد فطر اتفاق نظري بين مراجع تقليد ايجاد شود و اين عيد براي همه مسلمان ها مبارك باشد.

شوراي امنيت قطعنامه مربوط به سوريه
را با اجماع تصويب كرد
ايرنا: خبرگزاري  فرانسه  از مقر سازمان  ملل  گزارش  داد كه  شوراي  امنيت  سازمان ملل  ديروز  با اجماع  قطعنامه  مربوط به  سوريه  را تصويب  كرد.
در اين  قطعنامه  از سوريه  خواسته  شده  كه  با تحقيقات  سازمان  ملل  درباره ترور رفيق  حريري  نخست  وزير پيشين  لبنان  به  طور كامل  همكاري  كند.
پيش  از اين  يك  ديپلمات  گفته  بود كه  وزيران  امور خارجه  كشورهاي  آمريكا انگليس  و فرانسه  به  منظور جلب  موافقت  تمام  اعضاي  شوراي  امنيت  درموردقطعنامه  مربوط به  سوريه ، پيشنهاد كردند تا تهديد مشخص  اعمال  تحريم  برضداين  كشور از پيش نويس  قطعنامه  حذف  شود.
اين  ديپلمات  گفت  كه  وزيران  امور خارجه  آمريكا، انگليس  و فرانسه پيشنهاد كرده اند كه  اشاره  به  ماده  ۴۱ منشور سازمان  ملل  از اين  بند حذف شود.
ماده  ۴۱ منشور سازمان  ملل  متضمن  تحريم هاي  اقتصادي  و ديپلماتيك  برضدكشورهاي  عضو سازمان  ملل  است .
ديپلمات  مزبور خاطرنشان  كرد: اين  تغيير با هدف  جلب  حمايت  كشورهاي  چين و روسيه  از پيش نويس  قطعنامه  مورد بحث  در شوراي  امنيت  صورت  مي گيرد.
چين و روسيه  كه  از حق  وتو در شوراي  امنيت  برخوردارند، با اعمال  تحريم هاي بين المللي  برضد سوريه  مخالف  هستند.اين  قطعنامه  با هدف  ترغيب  بيشتر سوريه  به  همكاري  با تحقيقات  سازمان ملل  درباره  قتل  رفيق  حريري  نخست  وزير پيشين  لبنان  مطرح  شده  است .
دتلف  مهليس  مامور تحقيق  ارشد سازمان  ملل  در گزارش  خود به  شوراي  امنيت مدعي  شده  بود كه  ترور حريري  با اطلاع  مقامات  سوري  و هماهنگي  تشكيلات  امنيتي لبنان  و سوريه  صورت  گرفته  است .

علي لاريجاني :
قطعاً فناوري هسته اي را در مقابل
فشارهاي خارجي حفظ خواهيم كرد
فارس: دبير شورايعالي امنيت ملي گفت: با شناختي كه من از مردم و به خصوص ايستادگي و آگاهي جوانان كشورمان سراغ دارم مي گويم كه ما قطعاً به فناوري هسته اي دست يافته و آن را در مقابل فشارهاي خارجي حفظ خواهيم كرد.
علي لاريجاني بعد از ظهر ديروز در همايش ملي شدن انرژي هسته اي كه به همت بسيج دانشجويي دانشگاه امير كبير در دانشكده پليمر اين دانشگاه برگزار شده بود با بيان تاريخچه اي از فعاليت هاي هسته اي كشورمان براي استفاده از انرژي هسته اي گفت: بعد از اينكه آمريكايي  ها و آلماني ها به وعده هاي خود براي كمك به ما جهت استفاده از انرژي هسته اي عمل نكردند، فرصتي براي ما پيش آمد تا به صورت اساسي و پايه اي و به شكل بومي به سوي دستيابي به فناوري هسته اي برويم.
وي با فريب خواندن اتهام مخفي كاري ايران در فعاليت هاي هسته اي افزود: نبايد قوانين و قواعد حقوقي متفاوت با ديگر كشورهاي دنيا عليه ايران اعمال شود و تاسيس آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين دليل بوده كه كشورها از حقوق و وظايف برابر در بحث برخورداري از انرژي هسته اي برخوردار باشند.
دبير شورايعالي امنيت ملي در واكنش به اظهارات يك مقام غربي كه گفته بود اگر ايران مخفي كاري نكرده است پس چرا ادعا مي كند جاسوس هاي هسته اي دستگير كرده است، اظهار داشت: خيلي از فعاليت هاي مشروع و قانوني وجود دارد كه مخفي و پنهاني است اما نمي شود اين كارها را در انظار عمومي انجام داد و خيلي از فعاليت هاي هسته اي هم همين وضعيت را دارند.
لاريجاني در پاسخ به اين شبهه كه ايران مي تواند نيروگاه اتمي داشته و از انرژي هسته اي استفاده كند اما لزومي ندارد كه چرخه سوخت هسته اي داشته باشد، تصريح كرد: مطابق اساسنامه و مقررات آژانس همه كشورهاي عضو حق انجام فعاليت هاي هسته اي را دارند اما بنا به گفته خانم رايس ايران عليرغم دارا بودن اين حق، حق و اختيار اعمال آن را ندارد.
وي در تشريح دليل واقعي مخالفت آمريكا با برخورداري ايران از فناوري هسته اي خاطرنشان كرد: موقعيت ژئوپلتيك، برخورداري از نيروي متخصص توانمند و برخورداري از عنصر الهام بخش به واسطه انقلاب اسلامي ايران عواملي هستند كه اگر با برخورداري ايران از فناوري هاي پيشرفته در حوزه هاي مختلف و نه تنها در حوزه فناوري هسته اي جمع شوند مي توانند باعث جهش ايران و گسترش حوزه نفوذ آن شوند كه هزينه هاي كنترل و مقابله با ايران را زياد مي كند و اين به نفع آمريكا نيست.
لاريجاني گفت: ايستادگي ما در حفظ حقوق هسته اي لجبازي نيست، چرا كه ما ممكن است ۲۰ يا ۳۰ سال ديگر از منابع انرژي امروز خود نظير نفت و گاز محروم باشيم و در مورد تامين سوخت هسته اي نيز چنانكه غربي ها مي گويند هيچ تضميني براي تامين سوخت وجود ندارد و اگر ما به فكر آينده هستيم، نبايد از اين حق خود صرفنظر كنيم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه دورنماي نشست آتي شوراي حكام از نظر شما چيست؟ اظهار داشت: ما بايد ابتدا روي توان كشور خودمان حساب كنيم و اگر امروز كشورهاي ديگر به ما روي خوش نشان ندادند ما رو به قبله نشويم.ضمن اينكه ما خودمان را براي شرايط سخت آماده كرده ايم و ضمنا مذاكرات و فعاليت هاي ديپلماتيك خود را نيز ادامه مي دهيم.
دبير شورايعالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه چرا از ظرفيت ديپلماسي بيشتر استفاده نمي كنيد و با كشورهاي مخالف آمريكا در اين زمينه همكاري بيشتري نمي كنيد، گفت: ما در ديپلماسي فعاليت خوبي داريم اما بايد بگويم كه در نهايت ديپلماسي نمي تواند همه مشكل ما را حل كند و بايد اين تصميم مهم را كه آيا به هر ترتيبي فناوري هسته اي را مي خواهيم يا نه؟ بگيريم و بعد اگر فناوري هسته اي خواستيم كه مي خواهيم ، بايد بدانيم كه فضاي بين المللي فضاي گل و بلبل نيست كه هرچه ما خواستيم و گفتيم قبول كنند بلكه بايد براي رسيدن به حق خود مبارزه كرد.
وي با اشاره به برخي اظهارنظرها مثل اينكه ما غرور ملي نمي خواهيم بلكه پول و نان مي خواهيم يا اينكه ما بايد به صورتي جلو برويم كه بدون برخورد و دردسر از فناوري هسته اي برخوردار باشيم، اظهار داشت: ما دنبال دردسر نيستيم و مي خواهيم از طريق مذاكره به خواست هاي خود برسيم، اما بايد بگويم كه اين مسير، سختي هم دارد، ولي از آنجا كه ملت و جوانان ايران را فهيم و مقاوم مي دانم حتم و يقين دارم كه ايران به فناوري هسته اي دست خواهد يافت، ضمن اينكه مذاكره اولويت  دارد اما همه كار نيست.
لاريجاني در پاسخ به اين سؤال كه لطفا صريح پاسخ دهيد كه موضع شما در شرايطي كه تحريم يا جنگ به ما تحميل شود چيست و آيا باز هم اصرار به حفظ فناوري هسته اي داريد، گفت: اول خيال شما را راحت كنم كه جنگي در كار نيست و آمريكايي ها زمينه و شرايط جنگيدن با ايران را ندارند، چرا كه ايران براي آنها يك هدف سخت است.
وقتي آمريكايي ها به عراق حمله كردند عراق يك كشور ضعيف بود كه حكومت آن نه مشروعيت و مقبوليت داخلي داشت و نه مقبوليت منطقه اي و بين المللي، اما ايران يك كشور قوي و مقتدر است كه هم در داخل و هم در منطقه و هم در جهان مقبوليت و مشروعيت مطلوبي دارد و كشورهاي منطقه  موافق حمله آمريكا به ايران نيستند.
دبير شورايعالي امنيت ملي در پاسخ به سؤالي درباره اصول سه گانه عزت، حكمت و مصلحت در سياست خارجي نظام و احتمال اصطكاك آن با اقدامات احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل و آمريكا گفت: اين اصول سه گانه را بايد در ارتباط و متناسب با موضوعات مختلف تعريف كرد تا حدود و مرزهاي آن مشخص شود، ما در مذاكرات هسته اي مذاكره را در اولويت  قرار داده و مثل آمريكا دنبال دردسر سازي نيستيم، ولي در ادامه مسير بايد آماده شرايط سخت تر احتمالي باشيم و اگر بخواهيم براي اجتناب از شرايط سخت  از هدف خود صرفنظر كنيم معلوم است كه به عزت، حكمت و مصلحت معتقد نيستيم.
وي افزود: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نيز مقدماتي دارد و اينگونه نيست كه همه چيز خيلي سريع و فوري اتفاق بيفتد و آنها نيز آنقدر احمق نيستند كه ما را تحريم همه جانبه كنند، چرا كه در آن صورت يكي از معمولي ترين اتفاقاتي كه مي افتد اين است كه قيمت نفت تا بشكه اي ۱۵۰ دلار مي رسد.

نخستين جلسه شوراي اقتصاد
با حضور رئيس جمهوري تشكيل شد
ايرنا: نخستين  جلسه  شوراي  اقتصاد به  رياست  محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  تشكيل  شد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، دراين  جلسه پيشنهاد سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور درخصوص  ابقا و اصلاح  رويه هاي  مورد عمل ، طرح  موضوعات  در شوراي  اقتصادي  مطرح  شد و اعضاي  شوراي  اقتصاد با اصلاح  برخي  رويه هاي  معمول  به  منظور كوتاه تر شدن  فرآيندهاي  بررسي  و تأييد موضوعات  در شورا موافقت  نمودند.
در ادامه  اين  جلسه  درخواست  وزارت  كشور درخصوص  تامين  و پرداخت  يارانه حمل  و نقل  درون  شهري  مورد بررسي  قرارگرفت  و اعضاي  شوراي  اقتصاد با افزايش يارانه  اتوبوسراني  شهرها و اختصاص  يارانه  به  متروي  تهران  موافقت  نمودند.
همچنين  شورا مقرر نمود طرحهاي  بهبود حمل  و نقل  درون  شهري  توسط دستگاههاي ذيربط تهيه  و به  شورا ارايه  شود.
همچنين  درخواست  وزارت  نفت  درخصوص  اعطاي  كمك  بلاعوض  براي  جايگزيني خودروهاي  گازسوز با تاكسي هاي  فرسوده  دراين  جلسه  مطرح  شد و شوراي  اقتصاد مقرر نمود حداقل  ۳۰ هزار دستگاه  تاكسي  فرسوده  از طريق  واگذاري  خودروهاي  دوگانه  سوز در سالجاري  از رده  خارج  شده  و به  ازاء هر دستگاه  خودروي دوگانه  سوز مبلغ  ۲۰ ميليون  ريال  يارانه  از محل  منابع  داخلي  شركت  ملي  نفت ايران  پرداخت  گردد.
شوراي  اقتصاد همچنين  مقرر نمود، دستگاههاي  اجرايي  ذيربط نسبت  به تهيه  طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  كشور شامل  شناسايي  و اعلام  منابع  مالي مورد نياز و زمان  بندي  اجراي  طرح  اقدام  نمايند.
درخاتمه  اين  جلسه  طرح  گازرساني  به  شهرها، روستاها، صنايع  و احداث خطوط انتقال  گاز تاسيسات  مربوط بااستفاده  از تسهيلات  مالي  خارجي  مطرح  وبه  تصويب  رسيد، در چارچوب  اين  طرح  ظرف  مدت  دو سال  با استفاده  از حداكثرامكانات  سازنده  داخلي  و بهره گيري  از تسهيلات  مالي  خارجي  امكان  گاز رساني به  يك  ميليون  خانوار روستايي ، ۲۷۵ هزار خانوار شهري  و ۶۰۰ هزار مترمكعب  در ساعت  به  صنايع  و نيروگاههاي  كشور فراهم  مي گردد.

صحبت از تحريم ها عليه ايران عجولانه است
فارس: وزير امور خارجه روسيه با رد درخواستهاي رژيم صهيونيستي براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت گفت صحبت از تحريم ها عليه ايران عجولانه است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از تل آويو، «سرگئي لاوروف» كه براي ديدار با مقامات اسرائيلي به سرزمينهاي اشغالي سفر كرده است، گفت: «روسيه از آژانس بين المللي انرژي اتمي تبعيت مي كند كه در حال تحقيق درباره برنامه هسته اي ايران است.»

مقام ايراني: مخالفت با رژيم صهيونيستي،
دفاع از مردم سالاري است
ايرنا- «سعيد جليلي» معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در كاراكاس پايتخت ونزوئلا گفت: مخالفت ايران با رژيم صهيونيستي در راستاي دفاع از حقوق بشر و مردم سالاري است.
وي در گفتگو با تلويزيون دولتي ونزوئلا افزود: بر اساس احترام به حقوق بشر و دموكراسي، معتقديم بايد ساكنان اصلي سرزمين فلسطين اعم از مسلمانان، يهوديان و مسيحيان به اين كشور بازگردند و در يك همه پرسي، حكومت خود را انتخاب كنند.جليلي تصريح كرد: اگر در نتيجه چنين روند دموكراتيكي، رژيم صهيونيستي محو شد، اين مشكل اين رژيم است.
پرسش اينجاست چرا كساني كه مدعي دموكراسي و حقوق بشر هستند، از چنين روند دموكراتيكي هراس دارند و اين چنين، از پيشنهاد ايران برآشفته اند.
معاون وزير امور خارجه گفت: سخنان رئيس جمهوري ايران درباره رژيم صهيونيستي در چارچوب همين ديدگاه كشورمان اعلام شده و موضوع جديدي در سياست خارجي ايران به شمار نمي رود.
جليلي افزود: گفتمان انقلاب اسلامي، توجه به حقوق بشر و دموكراسي است. از اين رو رژيم هايي كه بر اساس آپارتايد، اشغال و زور سرزميني را غصب كنند، از نظر ما، نمي توانند مشروعيت داشته باشند.
وي گفت: به همين دليل، جمهوري اسلامي ايران از ابتدا نه رژيم آپارتايدي وقت در آفريقاي جنوبي را به رسميت شناخت و نه رژيم صهيونيستي را به رسميت مي شناسد و در همين چارچوب، هر سال به اعتبارنامه اين رژيم در مجمع عمومي سازمان ملل اعتراض كرده است.
وزير امور خارجه روسيه در ديدار از تل آويو:

فرمانده سپاه: ايران تحت تاثير
سياست هاي آمريكا قرار نخواهد گرفت
ايرنا: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در آيين يادواره شهيد فهميده و ي ۳۶هزار شهيد دانش آموز، تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران، تحت تاثير سياستهاي يكجانبه گرايي آمريكا قرار نخواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومي  دفتر فرماندهي كل سپاه، سردار سرلشكر يحيي صفوي، با بيان اين مطلب كه ايران در قلب سه منطقه استراتژيك و حساس خاورميانه، آسياي مركزي و قفقاز قرار دارد، افزود: ايران مي تواند در پيدايش تشكل هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي منطقه اي، نقش تعيين كننده داشته باشد.
فرمانده كل سپاه، با بيان شرايط حساس، پيچيده و سرنوشت ساز منطقه و جهان، تأكيد كرد: همه دولتمردان، روشنفكران و انديشمندان و جوانان بسيجي با درك صحيح از اين شرايط، آماده دفاع همه جانبه از منافع ملي باشند.
صفوي، همچنين با اشاره به نقش ايران در تامين امنيت منطقه خاورميانه، گفت: ايران با وجود مرزهاي مشتركي كه با عراق و افغانستان دارد، نمي تواند نسبت به تغيير و تحولات منطقه بي تفاوت باشد و آمريكايي ها بايد بدانند كه نمي شود نقش فرهنگي، سياسي و امنيتي ايران را در منطقه ناديده گرفت.
فرمانده كل سپاه، افزود: ايران مركز ثقل يكي از بزرگترين شبكه هاي ارتباطي جهان و پلي در مركز ارتباطات جهاني غرب و شرق و شمال به جنوب و خليج فارس و درياي خزر با وجود بيش از ۷۵درصد انرژي نفت جهان در شمال و جنوب ايران است.
سردار صفوي، در ادامه با تأكيد بر اينكه ايران خواهان تعامل مثبت و سازنده با كشورهاي دنيا است، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران، بر تحولات منطقه اشراف كامل دارد و به عنوان قلب منطقه خاورميانه هيچگاه تحت تاثير سياست هاي يكجانبه گرايي آمريكا قرار نخواهد گرفت و اروپايي ها نيز نبايد سرنوشت و منافع خود را به آمريكا گره بزنند.
فرمانده كل سپاه، بااشاره به هشت سال دفاع مقدس و مقايسه وضعيت ايران در زمان جنگ تحميلي با شرايط فعلي كشور، اظهارداشت: امروز نيروهاي مسلح كشور در شرايط كاملا مناسبي قرار دارند.
وي، در بخش ديگر سخنان خود بر لزوم حمايت هر چه بيشتر از بسيج دانش آموزي و دانشجويي تأكيد كرد و يادآور شد: بسيج قدرت عظيمي است كه در صورت حمايت دولت، مي تواند با بسيج سازندگي آثار فقر و محروميت را از چهره مردم محروم مناطق دور افتاده بزدايد.
صفوي، افزود: سپاه از بسيج دانش آموزي، دانشجويي، مهندسي و جامعه پزشكي مي خواهد كه براي خدمت رساني در راستاي رفع محروميت و بسيج سازندگي كشور آمادگي كامل داشته باشد.
وي، در اين آيين همچنين با تأكيد بر خودسازي و خودشناسي بسيجيان، ياد و خاطره نوجوان شهيد حسين فهميده و ۳۶هزار دانش آموز شهيد دفاع مقدس را گرامي داشت.

وزير كشور از تدوين آيين نامه
افزايش اختيارات استانداران خبر داد
ايسنا: وزير كشور گفت: آيين نامه اجرايي افزايش اختيارات استانداران تدوين شده كه به زودي به هيات دولت ابلاغ مي شود.
پورمحمدي وزير كشور قبل از برگزاري مراسم معارفه استاندار آذربايجان شرقي در جمع خبرنگاران از تدوين برنامه افزايش اختيارات استانداران خبر داد.وي افزود: آيين نامه اجرايي اين اختيارات تدوين شده كه به زودي به هيات دولت ابلاغ مي شود.پورمحمدي در ادامه با اشاره به ويژگي استانداران جديد اظهار كرد: توانايي، كارآمدي، روحيه خدمتگزاري، مردمي بودن، ساده زيستي، داشتن انگيزه فوق العاده براي تحول در مسائل اجتماعي و فرهنگي از مهمترين شاخص هاي مورد نظر براي مديران جديد است كه از طرف وزارت كشور اعلام شده كه همه اين شاخص ها در شخص معمارزاده استاندار جديد آذربايجان شرقي وجود دارد.وي بومي بودن و آشنابودن به محيط را از ديگر شاخص هاي مورد نظر در انتخاب استانداران استان هاي مهم از جمله آذربايجان شرقي عنوان كرد.
وزير كشور روز گذشته در تبريز معمارزاده را به عنوان استاندار آذربايجان شرقي معرفي و از زحمات سبحان  اللهي استاندار پيشين قدرداني كرد.

مراسم روز ملي مبارزه با استكبار جهاني
فردا در سراسر كشور برگزار مي شود
گروه سياسي: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي  از مردم هميشه در صحنه دعوت كرد در مراسم يوم الله ۱۳ آبان كه فردا يازدهم آبان همزمان در سراسر كشور در تهران ساعت ۱۰ صبح مقابل لانه جاسوسي سابق آمريكا برگزار مي شود، حضور گسترده و فعال داشته باشند.
در اين اطلاعيه آمده است: يوم الله سيزدهم آبان يكي از نقاط نوراني در تاريخ انقلاب اسلامي ايران و يادآور تبعيد حضرت امام (ره) به تركيه در سال ،۱۳۴۳ به شهادت رسيدن دانش آموزان توسط دژخيمان طاغوت در سال ۱۳۵۷ و تسخير لانه جاسوسي آمريكا به دست دانشجويان مسلمان پيرو خط امام (ره) در سال ۱۳۵۸ است.
در پايان اين اطلاعيه از همه اقشار ايران اسلامي به ويژه دانش آموزان و دانشجويان دعوت شده است كه روز چهارشنبه يازدهم آبان ماه در مراسم ضد استكباري ۱۳ آبان كه در سراسر كشور و در تهران از ساعت ۱۰ صبح مقابل لانه جاسوسي سابق آمريكا برگزار مي شود شركت كنند و با فريادهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» ضمن محكوم كردن حركت هاي استكباري و حمايت از ادامه فعاليتهاي هسته اي صلح آميز كشورمان بار ديگر بيعت خود را با ارزش ها و دستاوردهاي گرانقدر انقلاب اسلامي اعلام دارند.

هيات عالي نظارت مجلس قوانين و مقررات
ناظر بر فعاليت احزاب را بررسي كرد
مهر: هيات عالي نظارت مجلس شوراي اسلامي در جلسه صبح ديروز خود كه با حضور معاون سياسي وزارت كشور برگزار شد، قوانين و مقررات ناظر بر فعاليت هاي گروه ها و احزاب را بررسي كرد.
در اين جلسه كه با حضور علي جنتي معاون سياسي وزارت كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در كميسيون ماده ۱۰ احزاب و اعضاي هيات عالي نظارت برگزار شد، آئين نامه اجرايي كميسيون ماده ۱۰ احزاب، گروه  ها و تشكل  ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
جهانبخش محبي نيا رييس هيات عالي نظارت مجلس در اين جلسه با قرائت نامه  هاي آقايان منوچهر متكي و احمد پيش بين نمايندگان عضو كميسيون ماده ۱۰ احزاب درباره ايرادات آيين نامه و فعاليت دبيرخانه اين هيات گفت: در زمان دولت گذشته هم مجلس ششم و هم مجلس هفتم مكاتباتي را با دوستان وزارت كشور براي حل مشكلات داشت كه متاسفانه به دليل وجود برخي فاصله ها و اختلاف ديدگاه ها به نتيجه مطلوب نرسيد.
وي ضمن غيرقانوني خواندن فرآيند انتخاب دبير كميسيون مذكور ازسوي وزير كشور، افزود: اين موضوع به زودي طي نامه  اي ازسوي رييس مجلس شوراي اسلامي خطاب به رييس جمهوري اعلام و خواستار اصلاح آن خواهيم شد.
محبي نيا موضوع رياست نماينده وزارت كشور بر هيات عالي نظارت را داراي ابهام دانست و از يكي از اعضاي هيات عالي نظارت خواست گزارشي كارشناسي در اين باره تهيه كند.

موضعگيري احمدي  نژاد درخصوص رژيم صهيونيستي
موضع اساسي نظام است
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: موضعگيري و سخنراني احمدي  نژاد درخصوص رژيم صهيونيستي مطلب تازه اي نبود و اين موضع اساسي نظام است كه در ۲۷ سالي كه از انقلاب مي گذرد تكرار شده است.
علي اكبر محتشمي پور عصر ديروز در پاسخ به سوالي درخصوص نظر وي درباره مواضع و سخنان اخير رئيس جمهوري با بيان اين مطلب گفت: ما اين حرف را از تمام شخصيت هاي مهم كشورمان شنيده ايم.
دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه افزود: از آنجا كه آمريكايي ها تمام مخالفت ها با سياست هايشان در جهان و به خصوص منطقه خاورميانه را از چشم ايران و برخاسته از انديشه هاي امام راحل(ره) مي دانند، لذا دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامي به هر طريق ممكن هستند و جنجال هاي اخير آنها در برابر مواضع رئيس جمهوري نيز بهانه اي براي ضربه زدن به انقلاب اسلامي است.
محتشمي پور همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا اين مواضع و موضعگيري هاي دولت هاي اروپايي و آمريكا در برابر آن بر پرونده هسته اي كشورمان تاثير خواهد گذاشت، اظهار داشت: اين مسئله تاثيري بر روند پرونده هسته اي كشورمان نخواهد داشت.
خبرنگاري از وي پرسيد: آيا شما انجام عمليات هاي استشهادي يا انتحاري از طرف فلسطيني ها عليه نيروهاي اسرائيلي را تأييد مي كنيد كه محتشمي پور پاسخ داد: ما به دنبال تجويز يا تحميل اين نوع مبارزه به مردم فلسطين نيستيم اما مردمي كه تحت هجوم همه جانبه و وحشيانه يك دشمن غاصب قرار دارند حق دارند از هر راهي براي مبارزه و دفاع از خود استفاده كنند.
دبيركل كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه در ادامه گفت: كساني كه با دشمن صهيونيستي سازش كنند به فلسطين و آرمان آن خيانت كرده اند و كساني كه به آرمان فلسطين خيانت كنند به جهان اسلام خيانت كرده اند.
محتشمي پور افزود: اسرائيل دشمن حربي فلسطين و جهان اسلام است و هر شخص يا دولتي كه از آن حمايت كند نيز دشمن حربي اسلام است و آن دسته از سران مزدور كشورهاي اسلامي نيز كه براي خوشآمد ارباب خود آمريكا تن به سازش با اين رژيم غاصب مي دهند نيز دشمن حربي جهان اسلام و فلسطين هستند.

آفريقاي جنوبي: اظهارات رئيس جمهوري ايران
را محكوم نمي كنيم
ايرنا- سخنگوي وزارت امورخارجه آفريقاي جنوبي گفت، اين كشور، جمهوري اسلامي ايران را بخاطر مواضعي كه در قبال رژيم صهيونيستي اسرائيل اتخاذ كرده است، محكوم نخواهد كرد.«راني مامواپا» به روزنامه بيزينس دي چاپ ژوهانسبورگ گفت: آفريقاي جنوبي اين گفته آقاي احمدي نژاد كه اسرائيل بايد از صفحه روزگار پاك شود را محكوم نخواهد كرد.
به نوشته شماره ديروز اين روزنامه، سخنگوي مزبور در عين حال گفت، آفريقاي جنوبي از همزيستي مسالمت آميز فلسطينيان و يهوديان حمايت مي كند.
«بيزينس دي» همچنين با اشاره به بيانيه وزارت امورخارجه ايران در اين باره افزود، ايران گفته است براي منشور سازمان ملل متحد احترام قائل است و قصد حمله به اسرائيل را ندارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |