دوشنبه ۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۸ - Oct 31, 2005
دعاي روزبيست وهفتم ماه مبارك رمضان
اللّهُُِمَِّ ارزُقني فيِهِ فَضلَ لَيلَهٍ القَدرِ وَ صَيِّر فيهِ اُمُوري مِنَ العُسرِ اِلَي اليُسرِ وَ اقبَل مَعاذيري وَ حُطَّ عَنِّي الذَّنبَ وَالوِزرَيا رَؤُفاً بِعِِبادِهِ الصّالِحينَ.
اي خدا در اين ماه فضيلت ليله القدر را نصيب من گردان و تمام امور و كارهاي مشكل مرا آسان گردان و عذرهايم بپذير و وزر و گناهم محو و نابود ساز، اي رئوف و مهربان در حق صالحان!
امروز با حافظ
بازار بتان شكست گيرد
يارم چو قدح به دست گيرد
كو محتسبي كه مست گيرد
هر كس كه بديد چشم او گفت
حضور پر رنگ ايران در بخش مسابقه جشنواره فيلم برلين
پاي  فيلم هاي  ايراني  با حضور مدير جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين ، در بخش رقابتي  در اين  رويداد معتبر سينمايي  اروپا و جهان  باز مي شود.
ديتر گوسليك  مدير اين  جشنواره ، براي  حضور پررنگ  سينماگران  ايراني  دربرلين ، به  تهران  آمده  است .
جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين  همه  ساله  از ۲۰ تا ۳۰ بهمن  ماه  در آلمان برگزار مي شود و كرسي  فيلم هاي  ايراني  در اين  رويداد معتبر خالي  بوده  است .
زمينه  حضور فيلم هاي  ايراني  با تغيير تقويم  برپايي  جشنواره  برلين  وبرگزاري  زودتر از موعد بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  فجر در بخش هاي اصلي  اين  جشنواره  فراهم  شده  است .
جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر به  دليل  تقارن  با ماه  محرم ، امسال  از ۳۰دي  تا دهم  بهمن  ماه  برگزار خواهدشد.
مدير جشنواره  بين المللي  فيلم  برلين  كه  به  تهران  آمده است ، از مراكز وسازمان هاي  سينمايي ، اصناف  مختلف  سينمايي  و فعالان  بخش  خصوصي  ديدن  خواهدكرد.
بنياد سينمايي  فارابي ، بررسي  نحوه  حضور فيلم هاي  ايراني  در جشنواره برلين  را از اهداف  سفر سه  روزه  مدير اين  رويداد به ايران  اعلام  كرده  است .
حضور گوسليك  در كسوت  مدير جشنواره  برلين  براي  نخستين  بار پس  از شركت موريتس  دهادلن  مدير سابق  اين  رويداد كه  به  عنوان  داور در جشنواره  فجرحضور يافته  بود، انجام  شده  است .
سينماگران  ايراني  در سال هاي  اخير با حضور در رقابت هاي  بين المللي بسياري  از جوايز اصلي  جشنواره هاي  معتبر جهان  را از آن خود كردند و حضورپررنگ  در جشنواره  برلين  و دريافت  جايزه  خرس  طلايي  مي تواند بر افتخارات فيلم  سازان  وطني  و اعتبار عرصه  سينمايي  بيافزايد.

گيلانه با ۷ فيلم ديگر در جشنواره رشد به رقابت مي پردازد
006423.jpg
مهر: اسامي آثار راه يافته به بخش مسابقه فيلم هاي داستاني سي وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد اعلام شد.
از جمله آثار ايراني راه يافته به بخش مسابقه فيلم هاي داستاني جشنواره فيلم رشد مي توان به آثاري چون: مادر در باران آمد (علي سخدري)، طبل بزرگ زيرپاي چپ(كاظم معصومي)، آشيانه (اكبر شهبازي)، گيلانه (رخشان بني اعتماد)، اتل متل توتوله (مهناز خالقي)، كوچ آسماني (كيومرث درم بخش)، ترانه هايي كه با هم خوانديم (بهزاد وزيري)، حال همه ما خوب است (جلال نصيري) و مين (هوشنگ ميرزايي) اشاره كرد.
در بخش مسابقه فيلم هاي داستاني خارجي نيز فيلم هايي چون: لپل (ويلم وان _ هلند)، غربت زده (پتري كاتويكا _ فنلاند)، سرزمين بي طرف (كلاراگلين _ انگلستان)، شيك پوش (توني پاول _ استراليا)، دو تا از يك نمونه و فيلم اشكال زنگي (اواساكس _ آمريكا)، انا و سرباز (سورن هوپر _ آلمان)، و زندگي آرام (جوناس گرينارت _ بلژيك) به روي پرده مي روند.
سي و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد از ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۳۸۴ در شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

موسيقي شاهين فرهت در موزه سينما
باشگاه فيلم موزه سينماي ايران، در ادامه برنامه هاي پائيزي خود، شب سينماي صامت را ساعت ۱۹ امروز دوشنبه ۹ آبان با نمايش فيلم متروپوليس به كارگرداني فريتس لانگ و اجراي موسيقي زنده توسط دكتر شاهين فرهت برگزار مي كند.

تجليل از روزه داران كله گنجشكي
مراسم تجليل از روزه داران كله گنجشكي و قرآن پژوهان ديروزاز سوي شهرداري منطقه ۱۰ تهران در مجتمع فرهنگي ورزشي نگين غرب برگزار شد.در اين طرح بيش از ۳۰۰ كودك زير هفت سال با گرفتن روزه كله گنجشكي روزه خود را افطار كردند.

حسين دهلوي و سرمايه گذاري براي
چاپ پارتي تور مانا و ماني
گروه ادب و هنر: در حالي كه اپراي مانا و ماني، حسين دهلوي، پس از اما و اگرهاي فراوان قرار است از سوي اركستر سمفونيك تهران و اركستر كودكان پارس اجرا شود، مؤلف اين اثر از چاپ پارتي تور آن به زبانهاي انگليسي، آلماني و فرانسوي خبر داد.دهلوي كه اين اثر را سال ۱۹۷۹ و به مناسبت روز جهاني كودك نوشته بود، پس از نزديك به ربع قرن از تصنيف آن، و به رغم پي گيري هاي فراوان نتوانست اجراي صحنه اي آن را رؤيت كند.دهلوي با توجه به اين كه از عدم فروش پارتي تور در بازار موسيقي مطلع است، اما براي اين كار خود اقدام به سرمايه گذاري براي نگارش كار كرده است كه به نظر مي رسد حداقل چند سال به طول انجامد.

نقد قصه هاي ترسناك كودكان
وحشت در ادبيات كودكان موضوعي است كه روز دوشنبه ۹ آبان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مورد بررسي قرار مي گيرد.به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سپيده خليلي از ساعت ۱۵ در خصوص قصه هاي ترسناك در ادبيات كودك و نوجوان سخنراني خواهد كرد.
اين سخنراني در حاشيه جشن نور و نيايش برگزار مي شود كه تا ۱۰ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
جشن نور و نيايش به مناسبت ماه مبارك رمضان در مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود و همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب آماده بازديد كودكان و خانواده هاي آنان است.

بهارستان
آفتاب باش
بوعلي رودباري، مريدان را بپرسيد كه شما هيچ اثري كرده ايد از نيكي ؟
يكي گفت: من اميري بودم، سائلي در سراي من آمد چيزي خواست. من به درآمدم، وي را در كنار گرفتم و در خانه بردم و جامه خود در وي پوشيدم و بر تختش نشاندم و جمله مال و ملك خويش بدو سپردم و زن خود رها كردم تا پس عدت وي خواهد. اكنون مرقع پوشيدم و در پيش تو به دو زانو نشسته. بوعلي هيچ چيز نگفت: ديگري گفت: من روزي به در سلطان... گذشتم تا يكي را گرفته بودند و دستش مي خواستند كه ببرند، من دست خود فدا كردم. اينك دست بريده.پس از بوعلي پرسيدند: از اين هر دو كدام كامل تر است؟ گفت: شما آنچه كرديد با دو شخص معين كرديد. مؤمن چون آفتاب و مهتاب است، بايد كه منفعت وي به همه رسد.
شيخ  ابوالحسن خرقاني/ كتاب نورالعلم به نقل از هميشه تا جاويدان
به كوشش دكتر ابراهيم قيصري

كوتاه از هفت هنر
پيكر اسكويي تشييع شد
پيكر مرحوم مصطفي اسكويي بازيگر و كارگردان تئاتر صبح ديروز با حضور جمعي از هنرمندان از مقابل تالار وحدت تهران تشييع شد.در مراسم تشييع مرحوم اسكويي برخي از هنرمندان پيشكسوت كشورمان از جمله عزت الله انتظامي، ولي الله شيراندامي و ايرج راد، خاطراتي از مصطفي اسكويي را بازگو كردند.
پيكر مرحوم مصطفي اسكويي پس از تشييع براي خاكسپاري به قطعه هنرمندان بهشت زهرا انتقال يافت.
كشورهاي خارجي در جشنواره ايدز
فيلم هاي كوتاه خارجي  با موضوع  ايدز در نخستين  جشنواره سينماي  تلويزيوني  مبارزه  با ايدز به  نمايش  درمي آيد.
فيلم هاي  كوتاه  از كشورهايي  چون  فرانسه ، انگليس ، كانادا، هلند، اسپانيا، ژاپن  و آلمان  در اين  رويداد حضور مي يابد.جشنواره  سينمايي  - تلويزيوني  مبارزه  باايدز از اول  تا چهارم  آذرماه  درتهران  برگزار مي شود.
هم انديشي تخيل هنري
دومين  هم انديشي  تخيل  هنري  در روزهاي  ۲۳ و ۲۴ آبان  ماه  در تالارفارابي  دانشگاه  هنر برگزار مي شود.در اين  هم انديشي  محققان ، انديشمندان و صاحب  نظراني  از ايران ، فرانسه  و انگلستان  همانند مايكل  بري ، ميشل كارناو، آنتوان  قور و جان  ميشل  هرت  سخنراني  مي كنند.
آرش بيضايي در نياوران
نمايشنامه آرش نوشته بهرام بيضايي به كارگرداني ميكائيل شهرستاني در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به صحنه رفت.محمدرضا علي اكبري، مجتبي دانشي، الكساندر آوانسيان، مريم ميرحبيبي، آرمين جوان و آرش عسگري و پيمان قاسم زاده در روخواني نمايشنامه بيضايي حضور دارند.
بچه هاي آسمان در كره
كتاب بچه هاي آسمان كه براساس فيلم مطرح مجيد مجيدي نوشته شده، توسط انتشارات هيوريوون به زبان كره اي در كشور كره جنوبي منتشر شد.
اين كتاب به زبان كره اي و در ۱۷۱ صفحه در سال ۲۰۰۵ در كشور كره عرضه شد.
فيلم بچه هاي آسمان سومين اثر بلند سينمايي مجيدي، تنها فيلم ايراني است كه نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي شده است.
نمايشگاه نقاشي
آثار جديد نوريمان منوچهري فر تا ۱۹ آبان (شنبه تا پنجشنبه) در گالري فريدون آو واقع در خيابان ونك، خيابان سيزدهم براي بازديد علاقه مندان در معرض نمايش قرار دارد.
اجراي نمايش هاي زنده و آموزش فرهنگ ترافيك و ايمني
در جشنواره دوم كودك، سلامت و محيط زيست، مفاهيم و موضوعاتي چون چگونگي پيشگيري از حوادث، مقابله با حريق و رعايت اصول ايمني، آموزش فرهنگ ترافيك و... در قالب نمايشهاي زنده به كودكان آموزش داده مي شود.
جشنواره كودك، سلامت و محيط زيست ۱۵ تا ۱۹ آبان در پارك طبيعت واقع در بزرگراه همت، تقاطع شيخ فضل الله نوري و... برپا مي شود.

فرصت دوستي
مي خواهي دلت نرم شود و حاجت خود را بگيري؟
پيامبر اكرم صلي اله عليه و آله و سلم فرمود:
به يتيمان مردم ترحم و مهر ورزيد تا به يتيمان شما ترحم شود.
زندگي عرصه رفتارهايي است كه پاسخ عملكرد خود ما هستند. هر گونه باشيم و رفتار كنيم همان گونه پاسخ مي يابيم. دلي كه نسبت به ديگران مهربان و نيكخواه است بي ترديد خوبي و نيكي خواهد ديد.
پيامبر اكرم خطاب به مردي كه از سختي دلش شكايت داشت فرمود:
آيا دوست داري كه دلت نرم شود و به حاجت خود برسي؟ به يتيم ترحم كن و بر سرش دست نوازش بكش و از غذايت به او بخوران دلت نرم مي شود و حاجت خود را خواهي يافت.
همچنين آن حضرت فرمودند: من و سرپرستي كننده يتيم مانند اين دو (انگشت) در بهشت با هم هستيم (آنگاه دست مباركش را بالا آورد و انگشت اشاره و مياني خود را نشان داد) به شرط آنكه پرهيزگار باشد.در بهشت خانه اي هست كه «خانه شادماني» ناميده مي شود و تنها كساني به آن وارد مي شوند كه يتيمان مومنان را شاد كرده باشند.

برگي از تاريخ
آزادي كشتيراني در كارون
يكي از امتيازاتي كه در زمان ناصر الدين  شاه قاجار به انگليسي ها واگذار شد، آزادي كشتيراني در رودخانه كارون در استان خوزستان بود. چرا كه سياستمداران اين كشور از سال ها قبل به اهميت رود كارون از جهات تجاري و اقتصادي و سياسي پي برده بودند و امتيازي در اين مورد مي خواستند. اين مجوز كه انگليسي ها، نيم قرن براي به دست آوردن آن تلاش كردند، علاوه بر توسعه نفوذ سياسي و نظارت بر نواحي جنوبي ايران، از نظر منافع تجاري، استفاده از اين راه طبيعي براي حمل و نقل اجناس انگليسي و هندي به شهرهاي مركزي از راه عادي بوشهر _ شيراز _ اصفهان بود. علت مخالفت ابتدايي دولت ايران با اعطاي اين امتياز، هراس از روس ها بود، ليكن پس از اعطاي امتياز شيلات شمال به روس، امتياز كشتيراني در رودخانه كارون به انگليس واگذار شد.
تغيير حكومت قاجار
تغيير حكومت قاجار و جايگزيني پهلوي، از سال هاي قبل مد نظر رضاخان ميرپنچ بود تا اينكه مسافرت طولاني احمدشاه به اروپا، بهترين فرصت را براي او مهيا نمود. در اين هنگام با حمايت هواداران رضاخان در مجلس، احمدشاه از فرماندهي كل قوا عزل گرديد و اين مقام به رضاخان سردار سپه واگذار شد. پس از مدتي با فشار نظاميان بر مجلس شوراي ملي، در جلسه نهم آبان ،۱۳۰۴ ماده واحده مبني بر خلع قدرت و انقراض سلسله قاجار به تصويب رسيد. در پي اين جلسه، خاندان كهنسال قاجاريه پس از يكصدو پنجاه سال سلطنت، با يك قيام و قعود ساده، به سرعت منقرض گرديد و حكومت ننگين ۵۳ ساله پهلوي آغاز شد. تصميم مجلس در نهم آبان، بازتاب گسترده اي در مطبوعات جهان به دنبال داشت و تمام خبرگزاري ها، تغييرات ايران را با آب و تاب تمام در صفحات اول روزنامه هاي خود انتشار مي دادند. در همان هنگام كه دولت فروغي در تهران سرگرم برگزاري جشن تاجگذاري بود، احمدشاه قاجار در پاريس طي يك مصاحبه مطبوعاتي و صدور اعلاميه، عزل خود را از سلطنت، غيرقانوني خواند و آن را به زور اسلحه و قشون دانست.
رضاخان سرانجام در ۲۲ آذرماه ۱۳۰۴ به سلطنت دائمي دست يافت و در چهارم ارديبهشت سال بعد تاجگذاري نمود. پس از آن، محمد حسن ميرزا وليعهد با خواري راهي مرز گرديد و رضاخان پهلوي كه از آن پس والاحضرت اقدس خوانده مي شد به رياست حكومت موقت معين گرديد. تصويب انقراض حكومت قاجار توسط مجلس شوراي ملي ايران، با توطئه هاي پنهان و آشكار رضاخان پهلوي و وابستگان انگليسي صورت گرفت. حدود يك ماه و نيم پس از آن، رضاخان، خود را شاه ايران خواند و سلسله پهلوي را تأسيس كرد.
قطعنامه ۵۴۰ شوراي امنيت
به دنبال حمله نيروي هوايي ارتش بعث عراق به كشتي هاي تجاري در خليج فارس از سال ،۱۳۶۰ و نيز مختل كردن امنيت اين منطقه در ادامه آن، قطعنامه شماره ۵۴۰ شوراي امنيت سازمان ملل در آخر اكتبر ۱۹۸۳ م برابر با نهم آبان ۱۳۶۲ ش صادر شد و حق كشتيراني و بازرگاني آزاد در آب هاي بين المللي را مورد تأكيد قرار داد و از همه كشورها خواست كه آن را رعايت كنند. در اين قطعنامه از دو طرف متخاصم خواسته شد كه درگيري هاي خود را در خليج فارس پايان داده و به تماميت ارضي كشورهاي ساحلي احترام بگذارند. در اين قطعنامه همچنين از دو طرف خواسته شده بود كه از هر اقدامي كه صلح و امنيت بين المللي و همچنين حيات دريايي در منطقه خليج فارس را در معرض مخاطره قرار مي دهد خودداري ورزند. اين قطعنامه در حالي صادر شد كه عراق حملات خود را به پايانه و كشتي هاي نفتي ايران شدت بخشيده و بي توجه به منع سازمان ملل، به ناامني منطقه مي افزود. در قطعنامه ۵۴۰ عناصر مثبتي وجود دارد از جمله: لزوم بررسي واقع بينانه جنگ، عدم اشاره به قطعنامه هاي قبلي شورا، عدم اشاره به آتش بس يا خروج نيروها، اشاره به گزارش هيأت بازرسي، حمله به مناطق مسكوني و تلاش دبيركل براي رسيدن به راه حلي كامل، عادلانه و شرافتمندانه و قابل قبول براي هر دو طرف. اين، اولين قطعنامه اي بود كه به اتفاق آرا به تصويب نرسيد و داراي سه رأي ممتنع بود. هر چند اين گمان مي رود كه صدور اين قطعنامه، ناشي از گزارش هيأت اعزامي دبيركل به منطقه باشد، ولي در واقع بيشتر از هر چيز، متأثر از عمليات والفجر ۴ بود كه اواخر مهر ماه آن سال به اجرا درآمد و طي آن هفتصد كيلومتر مربع از منطقه عملياتي به دست نيروهاي اسلام افتاد.

گلستان
تازه ترين كتاب استاد محمدرضا جلالي نائيني
تازه ترين كتاب استاد سيدمحمدرضا جلالي نائيني با عنوان «تاريخ جامع قرآن كريم» از سوي انتشارات سخن به بازار كتاب عرضه شده است. بر اين اثر ۶۰۰ صفحه اي استاد احمد مهدوي دامغاني مقدمه اي نگاشته است.
محمد خواجوي و ترجمه مفاتيح الغيب ملاصدرا
استاد محمد خواجوي كه نزديك به سه دهه از عمر خود را وقف ترجمه مجموعه آثار ملاصدراي شيرازي كرده است، به تازگي ترجمه مفاتيح الغيب (كليد رازهاي قرآن) اين فيلسوف و متأله نامي را در بيش از هزار صفحه ترجمه و از سوي انتشارات مولي به بازار كتاب عرضه كرده است. از استاد خواجوي علاوه بر ترجمه ديگر آثار ملاصدرا، ترجمه اي از قرآن با عنوان قرآن حكيم در بازار موجود است.
عبدالكريم رشيديان و ترجمه آثاري از هوسرل
دكتر عبدالكريم رشيديان كه پيش از اين كتاب نقد قوه حكم امانوئل كانت را ترجمه كرده و از مترجمان قابل اعتنا در ترجمه متون دشوار فلسفه غرب به شمار مي رود، كتاب «هوسرل در متن آثارش» را از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه كرده است.
وي در اين اثر كه حاصل تأملاتش در آثار اين فيلسوف پديدار شناس است، چكيده هايي مفيد از تمامي آثار هوسرل را در قالب يك كتاب آورده است.
تاريخ شفاهي مدرسه حقاني
مركز اسناد انقلاب اسلامي كه در چند سال اخير مجموعه اي متنوع در صدها عنوان از اسناد تاريخ معاصر ايران را انتشار داده است، به زودي كتاب «تاريخ شفاهي مدرسه حقاني» را به بازار كتاب عرضه خواهد كرد. اين كتاب در ۲۷۶ صفحه و توسط بهمن شعبان زاده تأليف شده است. اين مركز همچنين جلد دوم خاطرات آيت الله طاهري خرم آبادي را نيز به كوشش محمدرضا احمدي روانه بازار نشر ساخته است.
انتشارترجمه انگليسي غزليات مولا نا
ترجمه انگليسي غزليات مولانا توسط مجيد روشنگر براي علاقه مندان به اشعار اين شاعر در خارج از كشور، به زودي منتشر خواهد شد.
مجموعه غزليات مولانا جلال الدين محمد بلخي با عنوان قحط آفتاب در ۳۰۰ صفحه، شمارگان ۲۲۰۰ نسخه به صورت دوزبانه فارسي - انگليسي، به زودي توسط نشر مرواريد منتشر خواهد شد.
اين مجموعه شامل منتخبي از غزليات مولانا است كه با ترجمه به زبان انگليسي و شرح لغات دشوار آن براي خوانندگان غير فارسي زبان، به چاپ مي رسد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اعتراض
مرد زنداني شده بود. جرمش اين بود كه اعتراض مي كرد.
او را در آغل گوسفندان زنداني كردند تا از آنها ياد بگيرند كه اعتراضي نداشته باشد. يك سال بعد مرد را به دار آويختند، زيرا گوسفندان ديگر شير نمي دادند.
آرش نورآقايي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

گل و گياه
گل نيلوفر
006420.jpg
نام علمي: Ipomoea SPP.
خانواده: CONVOLVULACEAE
اين جنس داراي گونه هاي هميشه سبز درختچه اي، دائمي، يكساله و بالا رونده پيچنده است. گلهاي شيپوري آن در رنگهاي متنوع در نيمه دوم فصل تابستان و نيمه اول پاييز ظاهر مي شوند. برگها قلب مانند و داراي سه لوب هستند. بلندي گياه بين ۵-۳ متر است.
نيازها: مكان كاملا روشن، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. در فصل تابستان هر روز آبياري شود. جهت بالا رفتن نياز به حمايت دارد. در فصل بهار گياه را تنك نموده و شاخه هاي آنرا كوتاه مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل در گونه هاي مختلف بين صفر تا ۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي چوب نرم يا نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |