پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۸ - Oct 6, 2005
قاتل خانوادگي خود را به پليس تسليم كرد
003957.jpg
گروه حوادث: مردي كه اوايل هفته جاري مرتكب يك جنايت خانوادگي در شرق تهران شده بود خود را به پليس تسليم كرد.
به گزارش خبرنگار ما، صبح روز گذشته سعيد ۴۳ ساله كه دو روز تحت تعقيب پليس جنايي تهران بود به كلانتري ۱۴۴ مراجعه كرد. سعيد وقتي مقابل افسر نگهبان ايستاد خود را به عنوان عامل جنايت خيابان حكيميه، بلوار بهار تسليم پليس كرد.
بازداشت اين متهم فراري بلافاصله به اطلاع پليس آگاهي تهران و بازپرس اصغرزاده رسيد.
سعيد به دادسراي امور جنايي تهران انتقال يافت. تحقيقات اوليه از اين متهم توسط بازپرس اصغرزاده انجام گرفت.
سعيد متهم است ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه روز دهم مهرماه مرتكب قتل پدر و برادرش در منزل مسكوني شان شده و مادرش را نيز به شدت مجروح كرده بود كه اين زن ۶۰ ساله عصر روز سه شنبه بعد از گذشت دو روز نبرد بين مرگ و زندگي در بيمارستان چمران جان سپرد.
تحقيقات پليسي از اين متهم در اداره دهم آگاهي مركز ادامه دارد.
سعيد روز گذشته در پاسخ به سؤالات افسر پرونده در خصوص علت درگيري و نحوه قتل اعضاء خانواده اش گفت:۴۳ سال سن دارم و داراي ليسانس مديريت هستم از سالها پيش به دليل تسلط بر نقشه كشي ساختمان به اين كار مشغول بودم تا اينكه چند ماه قبل دچار ورشكستگي مالي شدم.
از آن زمان به بعد فشار روحي ناشي از اين ورشكستگي موجب شد كه رفتارم در منزل به كلي تغيير كند. همسر و دختر ۷ ساله ام مدتي بدخلقي هاي مرا تحمل كردند ولي در نهايت سه ماه قبل من و همسرم از يكديگر جدا شديم. بعد از طلاق در خانه پدري ام كه همان محل جنايت واقع در بلوار بهار، خيابان بهشت ششم بود اقامت داشتم. وضعيت زندگيم ذهنم را به هم ريخته بود. تصميم گرفتم از ايران بروم تا شايد كمي روحم آرام بگيرد.
كارهاي سفر به يكي از كشورهاي خارجي را انجام دادم و قصد رفتن داشتم كه با همسر سابقم تماس گرفتم تا هم از او و هم از دخترم خداحافظي كنم. همسر سابقم وقتي متوجه شد قصد خروج از كشور را دارم به من پيشنهاد داد قبل از عزيمت ارث و ميراث پدري ام را بگيرم تا بدين وسيله در خارج از ايران مشكل مالي كمتري داشته باشم. پيشنهاد همسر سابقم توجه مرا جلب كرد.
از آن روز چندين بار با پدرم در خصوص تقسيم ارث صحبت كردم. اين موضوع موجب اختلاف من و ابوالفضل برادر ۳۰ ساله ام كه در همان خانه زندگي مي كرد شد. روز حادثه بار ديگر بر سر همين اختلاف با ابوالفضل درگير شدم. حرفهاي برادرم مرا به شدت عصبي كرده بود. به سوي آشپزخانه رفتم چاقويي برداشتم و به سوي ابوالفضل حمله ور شدم. پدرم به قصد جلوگيري از وقوع حادثه اي تلخ به ميان درگيري من و ابوالفضل آمد، نمي دانم چه شد، شرايط غيرعادي داشتم وقتي به خود آمدم چاقو قلب پدر و برادرم را پاره كرده بود و هر دو جان باخته مقابل پاهايم افتاده بودند مادرم در چند قدمي اجساد خون آلود از ضربات چاقويي كه به بدنش وارد شده بود فرياد مي كشيد و كمك مي خواست.
صداي زنگ در مرا به خود آورد، برادرم حميد به آنجا آمده بود. چاقو خون آلود را بر روي زمين انداخته و از صحنه جنايت فرار كردم ولي در تمام اين مدت عذاب وجدان رهايم نمي كرد، در نهايت تصميم گرفتم خود را تسليم پليس كنم و اين كار را كردم .
تحقيقات تكميلي از اين متهم در اداره دهم آگاهي مركز زير نظر بازپرس اصغرزاده ادامه خواهد يافت.

آخرين جلسه محاكمه زوج جوان به اتهام قتل برگزار شد
گروه حوادث: آخرين جلسه محاكمه زوج جواني كه به خاطر مسايل اخلاقي سرايداري را در شهرك غرب به قتل رسانده بودند، به صورت غيرعلني برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، متهمان اين پرونده جمال الدين (۳۴ ساله) و سعديه (۲۴ ساله) نام دارند. وقوع اين حادثه در تاريخ ۱۱ مرداد ماه سال ۸۲ از طريق كلانتري ۱۳۴شهرك غرب به كشيك ويژه قتل اطلاع داده شد. زماني كه ماموران به خانه ويلايي در شهرك غرب رفتند و با جسد خونين مردي داخل كيسه نايلوني در حمام روبه رو شدند. پس از تحقيقات مقدماتي هويت مقتول به نام جمال آشكار و مشخص گرديد كه وي سرايدار خانه روبه روي محل جنايت بوده است. پس از صدور دستورات اوليه و انتقال جسد به پزشكي قانوني،  همسر جمال تحت بازجويي قرار گرفت. وي مدعي شد كه شب گذشته، ساعت ۲۰/۹ شب بود كه همسرم گفت به خانه جمال الدين مي روم تا ماهواره آنها را درست كنم. به او گفتم شام بخور بعد برو اما او گفت تا شما سفره را آماده كنيد من برمي گردم. ۴۰ دقيقه از رفتن او گذشت. من و دخترم نگران به در خانه جمال الدين رفتيم اما هر چه زنگ زديم كسي در را باز نكرد. همسر مقتول در ادامه به ماموران افزود: يك ساعت بعد، جمال الدين به درخانه آمد و گفت همسرم حال خوبي نداشت او را به بيمارستان بردم. از او پرسيدم همسرم به خانه شما آمده بود اما او اظهار بي اطلاع كرد و به من تاكيد كرد كه همسرش را به بيمارستان برده است.
به اين ترتيب از آن جايي كه جمال الدين و همسرش سعديه از زمان وقوع قتل ناپديد شده بودند و از طرفي جسد در خانه آنها پيدا شده بود، رديابي براي دستگيري آنها آغاز شد تا اينكه پنج ماه بعد هر دو متهم با مراجعه به كلانتري در شهر سقز خود را به ماموران معرفي كردند.
پس از انتقال اين زوج به تهران، آنها در بازجويي مقدماتي به قتل اعتراف كردند. جمال الدين در اظهاراتش گفت: مقتول يك بار به سعديه گفته بود به خانه اش برود چون همسرش با او كار دارد. وقتي سعديه به آنجا رفته بود، جمال (مقتول) با تهديد و زور وي را مورد آزار و اذيت قرار داده بود. بعد از اين ماجرا هم چندين بار او را تهديد كرده بود تا اينكه در تاريخ ۹ مرداد ماه وقتي از محل كارم به خانه آمدم همسرم ماجرا را برايم تعريف كرد. به همين خاطر، شب حادثه به بهانه اي از او خواستم تا به خانه ام بيايد. وقتي داخل آمد خودم را در حمام مخفي كردم. مقتول به محض اينكه متوجه شد سعديه در خانه تنهاست به طرفش حمله ور شد. من هم از داخل حمام با چاقو به طرفش حمله كردم و به او ضرباتي را وارد كردم.
برپايه اين گزارش، همسر متهم رديف اول نيز پس از بازجويي به همدستي در قتل اعتراف كرد آنها تنها انگيزه خود را دفاع از ناموس خود عنوان كردند. پس از صدور قرار مجرميت متهمان روانه زندان شدند. بنابراين كيفرخواست در خصوص آنها صادر شد و پرونده براي رسيدگي به شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. در طول دو جلسه برگزاري محاكمه كه به صورت غيرعلني برگزار شده بود، متهمان به دفاع از خود پرداختند.
صبح ديروز نيز آخرين جلسه محاكمه زوج جوان با حضور اولياي دم به صورت غيرعلني برگزار شد. جمال الدين به اتهام مباشرت در قتل عمدي و سعديه به اتهام معاونت در قتل محاكمه شدند. قرار است به زودي حكم در خصوص اين پرونده از سوي پنج قاضي دادگاه صادر شود.

آنها هميشه دروغ مي گويند
اكثر مجرمان و جنايتكاران هنگامي كه سردي آهن دستبند را بر دستان خود حس مي كنند به اين باور مي رسند كه جرمي مرتكب شده اند اما لحظات زيادي نمي گذرد كه همه چيز را منكر مي شوند ...
وقتي يك قاتل، ضارب، سارق يا جنايتكار ديگر به دام قانون مي افتد ابتداي دستگيري منكر هر اتهامي مي شود؛ يعني با وجود تمام مدارك و مستندات قانوني مي گويد كه تكذيب مي كنم...من چنين عملي را (جرم) مرتكب نشده ام...دروغ است... . البته زياد طول نمي كشد كه بار سنگين عذاب وجدان آنها را وادار به اقرار مي كند.
انكار جرم در بررسي هاي جرم شناسي يك اصل انكارناپذير است و اغلب كارشناسان و ماموران قضايي و پليس مي دانند كه پذيرش ارتكاب اعمال خلاف قانون مستوجب مجازات از سوي مجرمان حداقل تا مراحلي پس از بازداشت متهم عموما ممكن نخواهد بود. بالاخره اين كارشناسان قضا و ماموران پليس هستند كه مرحله به مرحله متهم را پاي ميز عدالت مي كشند و ناچار به اعتراف مي كنند.
بعضي از متهمان حتي در جلسات دادگاه و محاكمه نيز همچنان منكر اعمال مرتكب شده هستند و وقتي با مدارك غيرقابل انكار مواجه مي شوند راهي نمي بينند جز اين كه خود يا اعمالشان را به عناصر يا نيروهايي غيرطبيعي يا مافوق طبيعت منتسب كنند. من روحم را فروخته بودم به شيطان! جملاتي نظير اين جمله از زبان اين قاتلان دروغگو بارها شنيده شده است...
آنها مدعي مي شوند كه در حين ارتكاب جرم از خود اراده اي نداشته اند و تحت نفوذ يك نيروي ذهني و رواني بيروني دست به بزه زده اند. براي اثبات اين ادعا هم در دادگاه شرايط خود را حين ارتكاب جرم وابسته و تسليم به قدرت روح، شيطان، ديوانگي، حالت بيهوشي و... معرفي مي كنند!
محمد بيجه قاتل ۲۲ كودك ۸ تا ۱۶ساله قيامدشت و پاكدشت در سومين جلسه رسيدگي به پرونده اين جنايات در تاريخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۸۳ پيش از اعدام مي گويد: وقتي بيكاري به من فشار مي آورد يا زماني كه به تهران مي آمدم و وضعيت ديگر جوانان همسن و سال خود را مي ديدم دوباره عقده اي مي شدم و به كارم ادامه مي دادم. من روحم را فروخته بودم به شيطان... ديگر شيطاني شده بودم.
همچنين زني كه در شهرستان هاي غرب كشور بدون هيچ دليلي كودك سه ساله اش را كشته بود ادعا مي كرد: ندايي ناشناخته دستور اين كار را داده است!
جان ميلر قاتل آلماني نيز با همدستي همسرش وقتي دوست خانوادگي خود را به فجيع ترين وضع به قتل رساند، هنگام دستگيري ادعا كرد كه شيطان دستور قتل آنها را صادر كرده است!
بهرام بهرامي، حقوقدان و قاضي ديوان عالي كشور در مورد اين پديده مي گويد: در متافيزيك چنين چيزهايي ممكن است روي دهد كه در عالم ادراك مادي نمي گنجد...
ممكن است برخي افراد خواب هايي ببينند يا كارهايي انجام دهند كه نتوان انكار كرد. اما فقط تعداد معدودي از اين افراد هستند كه چنين مواردي برايشان پيش مي آيد و دچار تحولات واقعاً رواني و روحي مي شوند.
وي معتقد است: بايد در نظر داشت كه اكثر افرادي كه دست به ارتكاب جرم به خصوص قتل مي زنند، براي رهايي از مجازات چنين ادعايي مي كنند تا شايد از سوي دادگاه تبرئه شده و از جرم ارتكابي پاك شوند.
وجود عقده ها، نارسايي ها و عوامل دروني و بيروني يا آموزه هاي غلط در دوران زندگي افراد ممكن است باعث شود چنين تفكرات و عقايدي در مجرم پيدا شود كه در اين ميان عامل اعتقادات مذهبي و خرافات ديني يا غيرديني را نبايد ناديده گرفت. گاه اين افراد چنان در عقايد خرافي خود پيش مي روند كه يا تابع آن شده و يا متبوع يعني گاه دستور مي گيرند و گاه دستور مي دهند و خواسته يا ناخواسته دست به اعمالي مي زنند كه از نظر جرم شناسي هيچ توجيهي نداشته و مستحق مجازات است.
ناكامي ها، عقده ها و خرافات ديني و مذهبي كه گاه پايه و اساس غلط دارند در بسياري مواقع پايه گذار چنين اتفاقاتي مي شوند. اما آيا اين عامل را مي توان در توجيه يك جرم مثل قتل آورد؟ آيا مي توان آموزه هاي غلط دوران كودكي را در برائت يك مجرم متهم به قتل توجيه خوبي دانست؟
قاضي بهرامي در اين باره مي گويد: اگر پزشكي قانوني حكم بر سالم بودن يك متهم بدهد مجازات او حتمي است. گاهي اوقات وكلاي مدافع متهمان از اين حربه براي رفع اتهام از موكل خود استفاده مي كنند. اما آنچه مسلم است در سياست كيفري مجرم و جرم ارتكابي مهم است نه شرايط محيطي ارتكاب جرم. اينكه متهم در چه شرايط اجتماعي، اقتصادي يا فردي دست به جرم مي زند مهم نيست بلكه صرفاً جرم مرتكب شده مهم است و دادگاه به آن نگاه مي كند.
در اين گونه موارد مقام ذيصلاح پزشكي قانوني است و تنها اين مرجع است كه مي تواند تشخيص دهد آيا هنگام ارتكاب جرم مجرم با عقل سليم خود دست به چنين عملي زده يا بدون اراده و تحت اختيار كسي ديگر. چرا كه بعضاً پيش مي آيد افراد تحت هيپنوتيزم قرار گرفته و دست به جرمي مي زنند كه باز هم اين مساله نمي تواند مصداق قانوني داشته باشد يا تاثيري در كاهش مجازات بگذارد.

نمايشگاه هفته ناجا قرباني گرفت
گروه حوادث:عصر ديروز زني بر اثر تصادف با لوكوموتيو نمايشي غرفه پليس راه آهن ناجا در نمايشگاه بين المللي تهران به شدت مصدوم شد و پس از انتقال به يكي از بيمارستان هاي تهران در دم جان باخت.
به گزارش خبرنگارما، همزمان با هفتمين روز از نمايشگاه هفته ناجا زني حدود ۵۰ سال بر اثر تصادف با لوكوموتيو نمايشي غرفه پليس راه آهن ناجا به شدت مصدوم شد و پس از انتقال به يكي از بيمارستان هاي تهران جان باخت.
بازپرس اصغرزاده كه رسيدگي به اين پرونده را بر عهده دارد به خبرنگار ما گفت: تا اعلام نظر كارشناسي مقصر اصلي مشخص نخواهد شد.
در حال حاضر راننده قطار در بازداشت به سر مي برد.
وي درمورد هويت قرباني گفت: اين زن كارت شناسايي به همراه نداشت و تنها همراه او يك دختر نوجوان است كه به ظاهر دچار عقب ماندگي ذهني است.
تحقيقات در اين مورد ادامه دارد.

پليس در تعقيب پيكان زردرنگ
گروه حوادث: با شكايت يك دختر جوان در دادسراي امور جنايي جستجو براي دستگيري سه پسر آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته دختر ۲۱ ساله اي به دادسراي امور جنايي تهران مراجعه كرد و خواستار دستگيري سه پسر جوان شد. اين دختر جوان در خصوص شكايت خود گفت: «سه روز پيش در خيابان صادقيه منتظر خودرو مسافركش بودم تا به سمت خانه بروم. بعد از چند دقيقه انتظار يك خودرو پيكان زرد رنگ مقابل پايم ايستاد. مسيرم را گفتم و سوار شدم.
در ابتدا تنها راننده و يك پسر جوان ديگر كه در صندلي پشت كنار من قرار داشت سرنشينان خودرو بودند ولي بعد از طي مسافت كوتاهي ناگهان وارد يك كوچه خلوت شد و پسري كه كنارم نشسته بود با يك حركت سريع، سرم را به پايين كشاند در همين فاصله خودرو متوقف شد و يك پسر ديگر نيز وارد خودرو شد. اين سرنشين جديد پاهايم را گرفت تا حركت نكنم. آنها مرا به يك خانه كه نمي دانم در كدام نقطه تهران بود بردند. دو شب در آن محل ناآشنا نگهداري شدم. مردان غريبه مرا مورد آزار و اذيت قرار دادند و بعد از گذشت ۴۸ ساعت دوباره سوار همان خودرو شديم. اين بار سه پسر مذكور من را در گوشه اي از يكي از بزرگراههاي غرب تهران رها كرده و متواري شدند.
متهمان زماني كه قصد داشتند مرا از خودرو بيرون بياندازند يك فيلم به من نشان دادند و گفتند اگر پليس را در جريان قرار بدهم اين فيلم را به آدرسي كه از داخل كيف دستي ام برداشته بودند مي فرستند تا به دست خانواده ام برسد.»
برپايه ادعاي اين دختر جوان پرونده اي تشكيل شده و رسيدگي قضايي، پليسي بر روي شكايت فوق زير نظر داديار سليماني در دادسراي امور جنايي تهران ادامه خواهد يافت.

نقض حكم اعدام پسرجوان
گروه حوادث: حكم قصاص جواني كه متهم به درگيري منجر به قتل بود، از سوي ديوان عالي كشور نقض شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين حادثه در يكي از رستوران هاي دربند اتفاق افتاد. در اين حادثه فردي به نام ناصر كه از كارگران رستوران بود در درگيري با يك ضربه چاقو به قتل رسيد. در جريان اين اتفاق پسر ۱۸ ساله اي به نام محمود كه براي تفريح با دوستانش به دربند رفته بود، به اتهام قتل عمدي دستگير شد.
وي در تمام مراحل بازجويي و محاكمه منكر هر گونه جنايتي شد. او كه به رياست قاضي ياورزاده و چهار قاضي مستشارش محاكمه شده بود، به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد اما چندي قبل، حكم از سوي ديوان عالي كشور به دليل نقص در تحقيقات رد شد. اين پرونده هم اكنون براي رسيدگي مجدد به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري ارجاع شده است.

محاكمه متهمان حادثه ورزشگاه آزادي تهران آغاز شد
فارس: نخستين جلسه محاكمه متهمان حادثه ورزشگاه آزادي صبح ديروز در شعبه ۱۰۴۳ مجتمع قضايي قدوسي تهران آغاز شد .
در اين جلسه كه بصورت علني در نمازخانه مجتمع قضائي برگزار شد اولياي دم قربانيان حادثه و ۲ تن از متهمان پرونده و وكلاي آنها حضور داشتند.
قاضي جوادي رئيس شعبه ۱۰۴۳ مجتمع قضايي قدوسي تهران رسيدگي به اين پرونده را بر عهده دارد كه براساس كيفرخواست صادر شده از دادسراي جرائم پزشكي تهران در اين پرونده، نيروي انتظامي و مسئولين ورزشگاه آزادي هر كدام به ميزان ۵۰ درصد در وقوع اين حادثه مقصر شناخته شده اند.
قاضي جوادي پيش از شروع محاكمه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: در حادثه ورزشگاه آزادي كه پنجم فروردين امسال و پس از پايان بازي تيمهاي ملي ايران و ژاپن اتفاق افتاد ۷ تماشاگر هنگام خروج از ورزشگاه به دليل ازدحام فوت كردند.
عبدالصمد خرمشاهي وكيل نيروي انتظامي نيز در اين زمينه گفت: براساس كيفرخواست، اين پرونده ۱۴ متهم دارد ولي به دليلي نامعلوم ۲ تن از آنها در جلسه دادگاه حاضر مي شوند.
وي افزود: بازپرس ۱۹ عامل را در وقوع حادثه موثر دانسته كه بي احتياطي تماشاگران نيز يكي از اين عوامل است.

دستگيري زورگير معروف يافت آباد
003951.jpg
ايسنا: زورگير معروف يافت آباد در حالي دستگير شد كه بر اساس سوابقش پيش از اين تنها با اسامي جعلي به زندان رفته است.
سرهنگ غلامرضا نديري، رييس كلانتري ۱۵۱ يافت آباد در تشريح روند دستگيري زورگير معروف يافت آباد اظهار كرد: با مراجعه و شكايت مالباخته ها، مبني بر زورگيري و سرقت به عنف در منطقه يافت آباد، ماموران با انجام اقدامات نامحسوس دو تن از متهمان به زورگيري را شناسايي كرده و با غافلگير كردن در مخفيگاهشان، موفق به دستگيري آنها به همراه يك دختر فراري شدند.
به گفته سرهنگ نديري اين دو سارق زورگير به نام هاي «حميدرضا - د» ۲۴ ساله و «حميدرضا - ب» ۲۷ ساله در حالي دستگير شدند كه «حميدرضا د» پيش از اين دستگيري نيز به جرم حمل ۳ كيلو حشيش با هويت جعلي، مدت ۵ سال حبس را در زندان قزل حصار تحمل كرده و ۱۵ روز پيش از اين نيز در جريان دستگيري در همين كلانتري با نام جعلي و به دليل مشكلات منكراتي بازداشت شده بود.
بر اساس گزارش رييس كلانتري ۱۵۱ يافت آباد اين متهم كه از افراد بزرگ شده در منطقه «خليج» است، به واسطه زندگي در محله يافت آباد، اين منطقه را براي انجام اقدامات مجرمانه انتخاب و به شيوه هاي قدرت نمايي با چاقو، نشان دادن بدن خالكوبي شده و آثار بيش از صد ضربه چاقو بر اندامش و اقدامات مجرمانه از قبيل زورگيري و باج خواهي موجب رعب و وحشت ساكنين شده است.
سرهنگ نديري در ادامه گفت: متهم ديگر پرونده نيز به نام «حميدرضا - ب» به نوعي نوچه متهم اصلي است كه حتي خود وي نيز توسط اين شرور مورد زورگيري قرار گرفته، موبايل و موتورسيكلت را در اختيارش قرار داده است و طي مدت آشنايي وي علاوه بر همكاري در ارتكاب جرم به عنوان نوچه به متهم خدمت كرده است. اين دو متهم در حالي دستگير شدند كه يك دختر ۱۵ ساله فراري نيز مدتي با آنها زندگي مي كرد و اين در حاليست كه سوابق متهم به نام «سميه» معروف به «سمانه» مشخص كرده است از آزادي مشروط او تنها ۵ روز گذشته بود.
بدين ترتيب متهمان با شكايت ۳ شاكي به دليل زورگيري و سرقت به عنف وجوه نقد، جهت تحقيقات بيشتر روانه اداره آگاهي تهران بزرگ شدند.

سه سال حبس محكوميت عامل قتل در شهرك غرب
گروه حوادث: عامل حادثه قتل در شهرك غرب از لحاظ جنبه عمومي به سه سال حبس محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين حكم كه از سوي پنج قاضي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان صادر شد حامد كه به اتهام قتل عمدي با رضايت اولياي دم تبرئه شده بود، از لحاظ جنبه عمومي جرم به تحمل سه سال حبس محكوم شد.
حامد، متهم است كه خردادماه سال گذشته، جواني به نام محمد (۲۵ ساله) را در پي اختلافي با شليك گلوله به قتل رسانده است. اين متهم با برگزاري جلسات محاكمه با اخذ رضايت اولياي دم از حكم قصاص نفس (اعدام) نجات يافت. دادگاه وي را از لحاظ جنبه عمومي جرم به تحمل سه سال حبس محكوم كرده است. حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور فرستاده شد.

مراسم قسامه عامل حادثه خوابگاه دانشگاه شريف تجديد شد
گروه حوادث: مراسم قسامه دانشجوي جواني كه متهم به قتل دوستش است، صبح ديروز در شعبه ۷۹ دادگاه كيفري استان به خاطر نبود مستشار برگزار نشد.
به گزارش خبرنگار ما، محمد مهدي متهم است كه پاييز سال گذشته به دلايل نامعلوم مهدي دانشجوي جواني را از طبقه سوم خوابگاه دانشگاه صنعتي شريف به پايين انداخته است.محمدمهدي كه چند روز پس از وقوع حادثه توسط ماموران بازداشت شد تاكنون اتهام وارده را منكر شده است و از وقوع اين حادثه اظهار بي اطلاعي كرده است. چند تن از شاهدان حادثه نيز ديده اند كه مهدي به طور ناگهاني از بالكن طبقه سوم به پايين افتاده است. اما تعداد ديگري از دانشجويان مدعي شده اند كه درگيري لفظي بين محمدمهدي و مقتول را دقايقي قبل در راهرو خوابگاه ديده اند.
پرونده اين حادثه دلخراش، پس از بازپرسي تكميلي به شعبه ۷۹ دادگاه كيفري ارسال شد و قاضي ساعي با برگزاري دو جلسه محاكمه موضوع را از مصاديق لوث تشخيص داد و قرار بود، صبح ديروز مراسم قسامه در اين شعبه برگزار شود اما وقت دادگاه به خاطر نبود مستشار تجديد و به زمان ديگري موكول شد.

مظنونان كودك آزاري آزاد شدند
گروه حوادث: مظنونان پرونده كودك آزادي در شرق تهران پس از بازجويي مقدماتي تا پايان تحقيقات آزاد شدند.به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده در پي شكايت، پسربچه ۱۰ ساله اي به نام محمد در دستور كار مأموران كلانتري ۱۲۱ سليمانيه قرار گرفت. مأموران با بررسي شكايت پسر ۱۰ ساله متوجه شدند كه چند كودك مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند. در يك مركز بازي هاي كامپيوتري با شكايت اين پسربچه، مأموران با حضور در محل چهار جوان را بازداشت كردند.
مظنونان عصر روز دوشنبه پس از انتقال به كلانتري و بازپرسي نزد قاضي كشيك، صبح ديروز پس از انجام تحقيقات مقدماتي آزاد شدند. اين درحالي است كه يكي از شاكيان پرونده، صبح ديروز شكايت مطرح شده توسط خود را رد كرد . برپايه اين گزارش، تحقيقات تكميلي درخصوص اين پرونده ادامه دارد.

اتهام جديد براي متهم ۱۲ ساله
آسوشيتدپرس: نوجواني كه پيش از اين از سوي پليس فلوريدا متهم به قتل همبازي ۶ ساله خود شده بود ؛ از سوي بازپرس پرونده متهم به فحاشي به مامور پليس شد . ليونل تيت ۱۸ ساله از ماه مي تاكنون در زندان به سر مي برد. وي متهم به تهديد مامور تحويل غذاي يك رستوران با اسلحه گرم و سرقت اموال وي است .
دادستان پرونده به دنبال حادثه جديد كه رخ داد ، يك مورد اتهام ديگر را به پرونده متهم اضافه كرد .
به گفته مامور تحقيق پرونده متهم زماني كه بازپرس پرونده قصد بازجويي از وي را داشته است ، شروع به فحاشي به وي مي كند .
ليونل متهم به قتل يكي از دوستان خانوادگي خود در سال ۱۹۹۹ و زماني كه وي تنها ۶ سال سن داشت، است .
تيت كه زمان ارتكاب قتل فوق تنها ۱۲ سال سن داشت جوانترين متهمي است كه در طول تاريخ قضايي ايالات متحده به حبس ابد محكوم شده است .

دستگيري ۹ آمريكايي به اتهام كلاهبرداري
از كمك هاي مردمي به حادثه ديدگان «كاترينا»
003948.jpg
اينديا تايمز: مقامات آمريكايي از بازداشت ۹ كاليفرنيايي به اتهام سوءاستفاده از كمك هاي مردمي به طوفان زدگان كاترينا خبر دادند.
در حالي كه مردم آمريكا و حتي ساير ملل از وقوع طوفان كاترينا در آمريكا ناراحت بوده و تمام تلاش خود را براي كمك به آنان انجام مي دادند عده اي سودجو از اين آب گل آلود ماهي گرفتند. پليس آمريكا ۹ كاليفرنيايي را به اتهام كلاهبرداري از كمك هاي مردمي ارسالي به طوفان زدگان «كاترينا» دستگير كرد.
۴ نفر از متهمان خود را در قالب كارمندان سازمان صليب سرخ جا زده و پول زيادي به جيب زده اند. گفته مي شود اين گروه حدود ۲۵ هزاردلار را بالا كشيده باشند اما تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد كه مبلغ مذكور بيش از اين حرفهاست.اين گروه متهم راهي دادگاه مي شوند كه در صورت اثبات جرمشان به حداكثر ۲۰ سال حبس و پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جريمه محكوم مي شوند.

حبس تعليقي براي ضارب
آسوشيتد پرس : دادگاه عالي ايالت ميشيگان روز گذشته پسري را كه متهم به ضرب و جرح دوست دختر باردار خود است به اتهام آسيب رساندن منجر به سقط جنين به قرباني ، به حبس تعليقي و شركت در كلاس هاي خدمات اجتماعي محكوم كرد . متهم فوق كه ۱۷ سال سن داشته و پليس به علت سن كم وي از افشاي نامش خودداري كرده است ، پس از اعلام حكم نهايي دادگاه سكوت كرده و هيچ پاسخي به سئوالات قاضي دادگاه نداد.
به گفته بازپرس تحقيق پرونده ، قرباني كه به دنبال راه حلي براي سقط جنين خود بوده است ، در برابر ضربات متهم مقاومت كرده و هيچ اعتراضي نكرده است. دادستان پرونده از ارائه دادخواستي براي قرباني خودداري كرد .
بر اساس قوانين قضايي اين ايالت در صورتي كه طرفين هر دو مايل به سقط جنين از راه ضرب و شتم باشند تنها ضارب تحت پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت . دادگاه اعلام كرده كه قرار حبس تعليقي متهم تا سن ۱۹ سالگي وي برقرار خواهد بود . به گفته پزشكي قانوني قرباني كه تنها ۱۶ سال سن دارد زمان ضرب و جرح شش ماه باردار بوده است .

دو دانشجوي چيني به جرم آدم ربايي راهي زندان شدند
خبرگزاري استراليا: دو دانشجوي چيني به جرم آدم ربايي در خوابگاه دانشگاه سابربان استراليا پاي ميز محاكمه رفتند.
اين دو دانشجوي چيني كه در سن ۲۱ سالگي هستند به جرم ربودن دوست چيني ۲۳ ساله شان محاكمه شدند.براساس اين گزارش ، آنها هشت روز دوستشان را در خوابگاه دانشگاهشان مخفي كرده بودند و با او به خشونت رفتار مي كردند.
اين گزارش حاكي است، اين دو نفر ۲۵ هزار دلار از حساب شخصي او برداشت كرده بودند.بنابر اظهارات فرد ربوده شده، آنها به اين مبلغ هم اكتفا نكرده و خانواده او را مجبور مي كردند برايشان پول بفرستند به طوري كه تاكنون در مجموع ۸۰ هزار دلار به جيب زده اند.
خوشبختانه در نهايت با تلاش پليس آنها دستگير و فرد ربوده شده نجات يافت.
دادگاه «استراليا» آنها را به جرم آدم ربايي، اخاذي و سرقت به ترتيب به سه سال و شش ماه و پنج سال حبس محكوم كرد.

انتقاد از وزير مهاجرت كانادا
به علت سفارش پيتزاي گران قيمت
003954.jpg
رويترز: وزير مهاجرت كانادا با خوردن يك پيتزاي ۱۳۸ دلاري از سوي پارلمان اين كشور مورد مواخده قرار گرفت.
«جو ولپ» وزير مهاجرت كانادا با خوردن يك پيتزاي ۱۳۸ دلاري خود را زير سئوال برد.بر اساس اين گزارش، رقيبان او در پارلمان كه از عملكرد وي ناراضي بودند بالاخره بهانه اي پيدا كردند تا او را زير سئوال ببرند.
يكي از اعضاي حزب محافظه كار در اين باره گفت: چه لزومي داشته «ولپ» از منويي كه حداقل قيمت غذاي آن ۳۴ دلار بوده يك غذاي ۱۳۸ دلاري را انتخاب كند. بهتر نيست او از اين ولخرجي ها دست بردارد و بيشتر به كار خود برسد.

۱۰۰ هزار كودك آمريكايي سالانه قرباني
خشونت جنسي مي شوند
فارس: بررسي ها نشان مي دهد هر ساله حدود ۱۰۰ هزار كودك آمريكايي قرباني خشونت و سوء استفاده جنسي مي شوند. به نقل از آكادمي پزشكي اطفال آمريكا، مطالعات نشان مي دهد هر ساله تقريبا يك درصد كودكان در آمريكا تحت سوء استفاده جنسي قرار مي گيرند. بر اساس اين گزارش، ۱۲ تا ۲۵ درصد دختران و ۸ تا ۱۰ درصد پسران زير ۱۸ سال آمريكايي هر ساله قرباني خشونتهاي جنسي مي شوند.
اين گزارش مي افزايد، در بسياري از موارد سوء استفاده جنسي از كودكان براي چندين روز نيز به طول كشيده است و در بسياري از موارد به آسيبهاي جسمي كودكان نيز منجر شده است. به گفته روانپزشكان تاثيرات رواني سوء استفاده جنسي بسيار ناگوارتر و ماندگارتر از تاثيرات جسمي آن است و تا سالها در ذهن فرد باقي مي ماند و به انحرافات اخلاقي و اجتماعي زيادي منجر مي شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |