پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۸ - Oct 6, 2005
بازنشستگان و كاركنان دو شغله، يك ميليون
شغل را از جوانان دور كرده اند
003942.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: بر اساس بررسي  تطبيقي وضعيت اشتغال و بيكاري جوانان، سالانه يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر به متقاضيان اشتغال افزوده مي شود كه با توجه به انفجار جمعيت جوان در دهه ،۱۳۸۰ نيازمند تحول عظيم در برنامه چهارم و يك متولي توانمند و قانوني است.
براساس  آمار سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  نرخ  بيكاري  در ابتداي  برنامه  چهارم  امسال  ۱۲ و سه  دهم  درصد يعني  حدود ۵/ ۳ ميليون  نفر است  كه  از ۵ و شش  دهم  درصد در آذربايجان  شرقي  تا ۲۷ درصد در برخي  شهرهاي  سيستان  و بلوچستان  متغيير است . همچنين ۱۵ و شش  دهم  درصد تحصيلكردها نيز بيكارند و كشور براي  رفع  بيكاري  با توجه  به  نرخ  رشد جمعيت  نيازمند تحول  عظيم  در برنامه  چهارم  است  زيرا سالانه  يك  ميليون  و ۳۰۰ هزار نفر به  متقاضيان  اشتغال  افزوده  مي شود.سازمان بين المللي كار تعداد نيروي كار در سطح جهان را حدود ۳ ميليارد نفر برآورد مي كند كه بين ۲۳ تا ۳۰ درصد آنها اشتغال ناقص دارند و بيش از ۱۴۰ ميليون نفر آنها كاملاً بيكارند و در اين ميان سطح بيكاري جوانان به طرز نگران كننده اي بالاست و بيش از ۲ تا ۳ برابر بيكاري بزرگسالان مي باشد. يعني در سال ۲۰۰۳ بيش از ۶۰ ميليون جوان ۲۴-۱۵ ساله در جستجوي كار بوده اند.
بيكاري در ايران
بر اساس گزارش سازمان ملي جوانان، انفجار جمعيت نوزادي در دهه ۶۰ و نيمه اول دهه ،۷۰ به انفجار جمعيت جوان
۲۴-۱۵ ساله در دهه ۱۳۸۰ انجاميد و جامعه ايراني در برابر پرتوهاي اين انفجار، فاقد قدرت و واكنش مناسب بود و منجر به ايجاد بحران در اين زمينه گرديد و عمده بار بيكاري بر عهده جوانان قرار گرفت. از سوي ديگر نبود امنيت شغلي و حقوق نازل كاركنان موجب شد كه بيش از ۸۰ درصد بازنشستگان كشوري و لشگري و ۴۰ درصد كاركنان دولت دو كاره يا سه كاره باشند كه حدود يك ميليون شغل را از دسترس جوانان دور كرده اند.بر اساس اين گزارش، جهاني شدن و تغييرهاي تكنولوژيك موجب ناامني و آسيب پذيري شده و فاصله بين جواناني را كه تازه وارد بازار كار مي شوند و آنها كه تجربه دارند، بين مردان و زنان جوان، بين كارگراني كه كار مولد و پرمزد مي كنند و آنها كه شغل هاي كم كيفيت و كم مزد دارند را افزايش داده است.
خلأ بانك اطلاعاتي بيكاران در كشور
بانك اطلاعاتي مدوني در كشور راجع به ميزان بيكاران وجود ندارد.
مصري، رئيس  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي  با اشاره  به  نبود بانك  اطلاعاتي  مدون  و استناد به  آمار غلط  گفت : جوانان  ۱۹ تا ۲۹ سال  ۵۹ درصد بيكاران  را تشكيل  مي دهند.وي قانون  كار را يكي  از عوامل  بيكاري  در كشور دانست  و افزود: نظام  استاد، شاگردي  به  بهانه  ايجاد و صيانت  از اشتغال  حذف  شد و اكنون  به دنبال  آموزش  جوانان  هستيم. 
مصري  مهاجرت  بي  رويه  از روستا به  شهر، تفاوت  سطح  زندگي  شهري  و روستايي ، تورم  و افزايش  سطح  خواسته هاي  زندگي ، حضور مهاجران  با اشتغال  در كارهاي  سطح  پايين  با دستمزدهاي  كم  و بي  توجهي  دولت  به  امر اشتغال  را از مهمترين  علل  افزايش  بيكاري  در كشور برشمرد و افزود: در طول  سالهاي  متمادي  فقط  به  راهكارهاي  موقت  و جزيي  پرداخته  شد.رئيس  كميسيون  اجتماعي  مجلس  با بيان  اينكه  اشتغال  امري  فرابخشي  و نيازمند همكاري  نهادهاي  دولتي  و همچنين  حضور فعال  بخش  خصوصي  و تعاوني  در عرصه  اقتصاد است  گفت : مردم  منتظرند و اكنون  ۳ برنامه  در كشور اجرا شد اما هنوز دستگاههاي  اجرايي  كشور به  هماهنگي  لازم  نرسيده اند.
مصري  با بيان  اينكه  آموزشهاي  آموزش  عالي  براساس  نياز كشور و بازار كار نيست  گفت : برخي  از دانشگاه  ها به  پركردن  اوقات  فراغت  تبديل  شده اند و در صورت  فراهم  شدن  بازار كار عده اي  از دانشجويان  نيازي  به  ادامه  تحصيل  در رشته هاي  بدون  آينده  نخواهند داشت. رئيس  كميسيون  اجتماعي  مجلس  مهمترين  ايراد در ايجاد اشتغال  را حاكميت  سليقه اي  و گزينشي  عمل  شدن  در اجرا دانست  و گفت  نظارتهاي  مجلس  بايد بر امور اجرايي  كشور افزايش  يابد.
۸۸ ميليون جوان بيكار در جهان
بر اساس گزارش مركز اطلاعات سازمان ملل متحد بيش از ۵۰۰ ميليون جوان در جهان با درآمدي كمتر از ۲ دلار در روز زندگي مي كنند و گزارش جهاني جوان ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد حاكي است، ۱۱۳ ميليون جوان از تحصيل محروم هستند و ۸۸ ميليون نفر از آنها بيكار و ۱۰ ميليون نفر از جوانان جهان آلوده به بيماري ايدز و ويروس آن هستند.
در گزارش مزبور آمده است روابط جنسي قبل از ازدواج بين جوانان افزايش يافته اما حاملگي زود هنگام در بسياري از كشورها كاهش داشته است. بيماري ايدز و ويروس آن عامل اصلي مرگ و مير جوانان باقي مانده است.

دعوت از نيكوكاران براي هديه رمضان
واحد مركزي خبر: كميته امداد امام خميني (ره) با تبريك فرارسيدن ماه مبارك رمضان به مردم مؤمن ايران اسلامي و براي احياي فرهنگ انفاق، اطعام و اكرام ايتام و به منظور جلب كمكهاي افراد نيكوكار براي خانواده هاي نيازمند و ايتام، طرح هديه رمضانيه را اجرا مي كند.
در اين طرح كه موجب برخورداري خانواده هاي نيازمند و كودكان يتيم از انفاق و احسان مردم نيكوكار كشورمان خواهد شد نيكوكاران خداجو مي توانند در قالب سبد كالا تا سقف ۳۰ هزار تومان براي تأمين مايحتاج ماه مبارك رمضان كودكان يتيم با هماهنگي اين نهاد به عنوان هديه رمضانيه به اين كودكان اهداء كنند.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد دفاتر اين نهاد در سراسر كشور آماده دريافت هديه رمضانيه نيكوكاران و حساب شماره ۷۷۷۷ بانك ملي ايران شعبه پيام انقلاب اسلامي نيز براي مشاركت در اين طرح اختصاص يافته است.

اعزام  زائران  ايراني  به  عراق  آغاز مي  شود
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  حج  و زيارت  اعلام  كرد: توافق  هاي  نهايي  با مقامات  عراقي  انجام  شده  است  و امر اعزام  زائران  ايراني  به  عراق  از هفته هاي  آينده  آغاز مي  شود.
زرهاني  افزود : در ديدار با ابراهيم  جعفري نخست  وزير و هاشم  الهاشمي  وزير گردشگري  عراق  مقرر شد دولت  عراق  و وزارت  گردشگري  اين  كشور از حقوق  زائران  ايراني  حمايت  و تسهيلات  لازم  را فراهم  كنند.
وي  تاكيد كرد : با توجه  به  نبود امنيت  كامل  در عراق ، مردم  سفر خودبه  عتبات  عاليات  را به  ماه هاي  آينده  موكول  و افرادي  كه  توانائي  دارند به  اين  كشور سفر كنند.
رئيس  سازمان  حج  و زيارت  كشورمان  خاطر نشان  كرد : وزارت  كشور عراق  به طور مستقيم  مسئوليت  امنيت  زائران  را بر عهده  نگرفت  و آن  را به  بخش  خصوصي  تحت  نظارت  خود محول  كرده  است .

از سوي وزارت بهداشت
ضوابط تأسيس داروخانه ها اصلاح مي  شود
گروه اجتماعي: تأسيس داروخانه توسط هر فرد متقاضي غيرداروساز كه تخصص و علم لازم را ندارد مثل اين است كه به هر فرد عادي مجوز تأسيس دفتر وكالت بدهيم چون داروخانه يك بنگاه اقتصادي هدف نيست و با جاده سلامت مردم ارتباط مستقيم دارد.معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت مخالفت رسمي خود را با مصوبه ديوان عدالت اداري در مورد اجازه تاسيس داروخانه به هر فرد متقاضي غير داروساز اعلام كرده و درصدديم با اجازه مجلس ضوابط جديدي در اين زمينه تدوين كنيم تا اصلاح شود كه اميدواريم با مخالفت قوه قضائيه مواجه نشود. رسول ديناروند به خبرگزاري فارس افزود: متاسفانه مصوبه ديوان عدالت اداري ضوابط وزارت بهداشت را در زمينه اولويت  واگذاري و تاسيس داروخانه ها باطل كرد كه اشتباه بود و مشكلات زيادي را براي نظام سلامت كشور ايجاد مي كند به همين علت پيگيريهايي را با همكاري كميسيون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشكي و محافل صنفي و دانشجويي و خود قوه قضائيه دنبال مي كنيم كه بتوانيم با تصويب اصلاحيه اي اين مسئله را به نحوه شايسته حل كنيم. وي ادامه داد: براي رفع اين مسئله نياز به قانون جديد نيست و تدوين لايحه و پروسه تصويب آن مسيري طولاني است كه تلاش مي كنيم از مسيرهاي كوتاهتري به نتيجه برسيم و به دنبال اين هستيم كه مجلس با تصويب مصوبه اي اين اختيار را به وزارت بهداشت بدهد كه با اعلام ضوابط تاسيس داروخانه ها، ابهام ديوان عدالت اداري را بر طرف كند ضمن اينكه پيگيري مي كنيم قوه قضائيه، ضوابط جديد را باطل نكند.
داروهاي بدون سابقه مصرف در كشورسازنده اجازه ورود ندارند
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين كه اين وزارتخانه اجازه ورود داروهايي كه سابقه مصرف در كشور سازنده را ندارند صادر نمي كند، به ايسنا گفت:  يكي از شرايط واردات دارو به كشور، ارائه گواهي مصرف آزاد آن دارو در كشور سازنده است. وي افزود: اين داروها بايد از كيفيت لازم برخوردار باشند و در تمامي نقاط كشور و در دسترس تمامي اقشار جامعه قرار گيرند. وي با اشاره به گران بودن داروهاي بيماران خاص خاطرنشان كرد: بسياري از داروهاي بيماران صعب العلاج وارداتي است و نيازمند حمايت سازمان هاي بيمه گر و وجود يارانه هاي دارويي هستيم.

چگونه جوانان آسيب پذير مي شوند
جدا از زمينه هاي ساختاري و رويكردهاي سياسي به موضوع جامعه مدني و شهروندي، جوانان به طور سنتي به عنوان گروهي «مساله ساز» و نيز «آسيب پذير» تلقي شده اند كه اين امر هر گونه سياستگذاري براي ادغام اجتماعي آنها را با ملاحظات خاصي همراه مي كند.
با اين حال تحقيق بر روي ۱۰۸ نفر از جوانان ۱۸ تا ۳۰ ساله شهر تهران نشان مي دهد كه نيمي از جوانان معتقدند كه سهم آنها در تغيير محيط پيرامون خود به عنوان يك شهروند ناچيز است و فقط حدود ۱۰ درصد سهم خود را در اين زمينه زياد مي دانند. محدوديت هاي ساختاري همچون نهادينه نشدن ارزش مشاركت و ابهام نسبت به آينده، عده اي از جوانان را به دنبال كردن پروژه هاي فردي در برنامه ريزي زندگي خود تشويق و هدايت كرده است و بسياري نيز اساسا از فرصت هاي انتخابي چنداني برخوردار نيستند.
نداشتن انتخاب در بازآفريني اجتماعي مدل رفتاري و اجتماعي كه جوانان به آن علاقه مند هستند، احساس درماندگي و حاشيه نشيني آنها را تقويت خواهد كرد و براي آن گروه از جواناني كه به رسالت اجتماعي خود بيشتر متعهد مانده اند «ساختن خود» ، هدفي است كه در اولويت قرار دارد. تجربه برخي محققان مؤيد آن است كه بيشتر جوانان اصلا علاقه اي به سياست مسلط بر جوامع ندارند، اما با اين حال اين بي علاقگي حتي در شرايط بيكاري شديد در برخي كشورها، سوگيري هاي افراطي سياسي را از جانب جوانان به دنبال نداشته است.
اجتماعي شدن جوانان تا حد زيادي در خانواده صورت مي گيرد و جوانان تا اندازه زيادي در علايق سياسي والدين خود سهيم هستند، همچنين جواناني كه خانواده هايشان به كارهاي غير يدي اشتغال دارند، نسبت به گروهي كه شاغل به كارهاي يدي هستند بيشتر به سياست علاقه مند هستند.
جوانان گروه سني ۲۵ تا ۳۴ سال بيش از گروه سني ۱۸ تا ۲۴ سال و تقريبا ۲ برابر آنها به سياست علاقه دارند و اين علاقه براي بزرگسالان در گروه سني ۴۵ تا ۵۴ سال در بالاترين سطح خود قرار دارد.
ايسنا: دكتر محمدسعيد ذكايي

مقررات انضباطي و امتحانات
دو نوبته مدارس بازنگري مي شود
گروه علمي فرهنگي: مديركل دوره هاي پيش دبستاني و ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، از بازنگري مقررات انضباطي و امتحانات دو نوبته مدارس كشور در شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد.
حسين احمدي روز چهارشنبه به ايرنا، گفت: با توجه به كاستي هاي مقررات فعلي ،بازنگري مقررات انضباطي دانش آموزان و امتحانات دو نوبته دوره عمومي، در دستور كار شوراي عالي آموزش و پرورش قرارگرفته است.
وي درباره زمان تصويب و اجراي اين طرح در مدارس گفت: زمان تصويب اين مقررات هنوز مشخص نيست اما مدارس هم اكنون موظف هستند، مقررات فعلي را اجرا كنند. احمدي درباره اين كه برخي از مدارس هنگام نام نويسي، خارج از آيين نامه اجرايي، مقررات انضباطي وضع مي كنند، گفت: همه مدارس كشور موظف هستند مقررات آيين نامه اجرايي مدارس را اجرا كنند. وي افزود: اجراي مقررات انضباطي فعلي، به قوت خود باقي است و هيچ مدرسه اي نمي تواند از اجراي آن خودداري كند.
احمدي از دست اندركاران مدارس بويژه مدارس دوره ابتدايي خواست با عطوفت و مهرباني با دانش آموزان برخورد كنند و آنها را نسبت به مقررات انضباطي آگاه كنند.
وي اظهار داشت: رشد آگاهي دانش آموزان كشور خيلي بالا رفته و والدين نيز معلمان را مي شناسند و رسيدگي آنها به وضعيت آموزشي مدرسه نيز بهتر از سال هاي قبل شده است. احمدي گفت: براساس آيين نامه اجرايي مدارس، رعايت شعاير ديني، رعايت ادب و احترام نسبت به مدير، معاون، معلمان، مربيان و ديگر كاركنان مدرسه از جمله مقررات انضباطي مدرسه است و حضور به موقع در مدرسه و خروج از آن در پايان ساعات مقرر از وظايف هر دانش آموزي است.

بيشترين شكايت مردم از نيروي انتظامي
مربوط به قبض هاي جريمه است
004032.jpg
003939.jpg
گروه اجتماعي: قبض هاي جريمه و شكايت از مأموران راهنمايي و رانندگي بالاترين رقم اعتراض مردم به نيروي انتظامي را تشكيل مي دهد.
فرمانده نيروي انتظامي با اعلام اين مطلب كه در نيمه اول امسال حدود ۷۷ هزار شكايت مردمي از طريق تلفن ۱۹۷ دريافت شده است، اغلب آنها را مربوط به قبض هاي جريمه و راهنمايي رانندگي دانست.
سردار احمدي مقدم وعده رفع اين مشكل را داد و گفت: عمده  شكايات  مردم  در مورد جريمه ها است  كه  با اجراي  سريع  طرح  تعويض  پلاك  خودروها اين  مشكل  برطرف  خواهد شد.
وي ، همكاري  مجلس  شوراي  اسلامي  با نيروي  انتظامي  را در اجراي  سريع  طرح  تعويض  پلاكهاي  قديمي  خودروها ضروري  دانست .
به گزارش ايرنا: فرمانده  ناجا با تاكيد بر مردم  محوري  در انجام  وظايف  نيروي  انتظامي  گفت : در اين  راستا به  تمام  شكايات ، پيشنهادها  و انتقادات  مردم  از پليس  رسيدگي  و به  شاكيان  پاسخ  داده  مي شود.
وي كه در جمع افسران و درجه داران نيروي انتظامي استان تهران در كرج سخن مي گفت، اظهار داشت : هم اكنون  نيروي  انتظامي  به  امكانات  و فناوري  با كيفيت  روز، كه  حدود ۹۰ درصد آنها ساخت  داخل  مي باشد، مجهز است .
همچنين  با حضور فرمانده  نيروي  انتظامي ، مجتمع  فرهنگي ، ورزشي ، خدماتي  و اداري  فجر نيروي  انتظامي  كرج  با زيربناي  سه  هزار و ۹۰ مترمربع  و در زميني  به  مساحت  سه  هزار و ۵۰۰ مترمربع  به  بهره برداري  رسيد.
توبيخ ۵۰۰ مأمور
به گفته معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي۵۰۰ تن  از ماموران    سراسر كشور كه  در صدور قبض هاي  جريمه  دقت  لازم  را نكرده  و موجب  تضييع  حقوق  هموطنان  شده  بودند، توبيخ  شدند.
سرتيپ  محسن  انصاري  معاون  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  هم در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با اشاره  به  اعتراضات  برخي  هموطنان  درباره  چگونگي  و دلايل  صدور قبض هاي  جريمه  رانندگي، خطاهاي  انساني  و ابزاري  را از جمله  عوامل  بروز اين  مشكلات  دانست .وي  با اعلام  اينكه  به  منظور دقت  بيشتر براي  صدور قبض  هاي  جريمه  به  ماموران  تذكر داده  شده  است  گفت  درصدديم  خطاي  انساني  را به  حداقل  كاهش  دهيم .
سرتيپ  انصاري  ابراز اميدواري  كرد با برنامه ريزي  بيشتر و بكارگيري  فناوري  لازم  خطا در صدور قبض هاي  جريمه  به  صفر برسد.
مردم فراموشكار نيستند
همچنين به گزارش مهر، فرمانده انتظامي استان تهران گفت: جامعه بسيار هوشيار است و كوچكترين خطاها را فراموش نمي كند بنابراين پرسنل نيروي انتظامي بايد مراقب باشند كه كمترين خلاف آنها مي تواند مجموعه پليس را زير سئوال ببرد.سردار سرتيپ رضا زارعي در حاشيه برگزاري همايش امنيت در دانشگاه آزاد كرج افزود: در ماه مبارك رمضان امنيت به مفهوم واقعي خودش بيشتر نمود پيدا مي كند و به طرز چشمگيري از ميزان ارتكاب به جرم كاسته مي شود.
فرمانده انتظامي استان تهران اظهار داشت : تا زماني كه امنيت حاكم است اهميت آن احساس نمي شود اما زماني كه جامعه احساس ناامني كند ارزش امنيت آشكار مي شود.
زارعي با برشمردن برخي عوامل ايجاد ناامني به نقش سازنده رسانه ها در زمينه تداعي امنيت اشاره كرد و گفت : رسانه هاي نوشتاري ، شنيداري و بصري با عملكرد خود مي توانند احساس امنيت را به وجود آورند يا به ناامني هاي كوچك دامن بزنند كه برخي اقدامات ژورناليستي در ايام سياسي گذشته از اين دست است كه باعث شدند احساس ناامني در جامعه شايع شود.

جايزه  هانري داويسون به هلال احمر ايران
003945.jpg
گروه اجتماعي: حكام فدراسيون بين المللي جمعيت هاي صليب سرخ و هلال احمر در اجلاس پاييزه خود كه ششم مهرماه و به مدت ۳ روز در ژنو برگزار شد به دليل خدمات ارزنده و كارآمد جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در پاسخگويي به افراد سانحه ديده و اقشار آسيب پذير بخصوص در طول عمليات امدادرساني زلزله بم، اعطاي مدال و جايزه هانري داوينسون فدراسيون بين المللي صليب سرخ و هلال احمر را به اين جمعيت اختصاص داد.

كاهش مبتلايان به رماتيسم قلبي
گروه اجتماعي: به گفته يك متخصص قلب و عروق، در حالي كه تعداد بيماران قلبي- عروقي رو به افزايش دارد، از آمار بيماران مبتلا به رماتيسم قلبي كاسته مي شود. دكتر محسن موهبتي در اين باره گفت آموزش صحيح و درمان به موقع گلودردهاي چركين در كودكان به دليل توجه والدين، موجب كاهش مبتلايان به رماتيسم قلبي در كشور شده است.

آمار معافان از خدمت سربازي
مهر: معاون نظام وظيفه نيروي انتظامي در حاشيه برگزاري هفتمين نمايشگاه بين المللي ناجا اعلام كرد تاكنون حدود هزار نفر از مشمولين خدمت سربازي به غرفه ويژه نظام وظيفه مراجعه كرده و حدود ۹۰ درصد مشكلات شان حل شده است.
سردار بهمن كارگر در خصوص تعداد معافيت ها گفت: در طول سال بين ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد مشمول خدمت سربازي معاف مي شوند و از ابتداي افتتاح نمايشگاه تاكنون هزار نفر برگه اعزام به خدمت دريافت كرده اند.

فعاليت شش مؤسسه غيرقانوني اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هرگونه فعاليت در زمينه آموزش عالي شش مؤسسه را فاقد مجوز قانوني اعلام كرد. به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فعاليت مؤسسه اي به  نام «دانش پژوهان فردا» به دليل عدم دريافت مجوز قانوني از اين وزارت خانه غيرقانوني است.
همچنين مؤسسه هاي موسوم به «آموزش و پژوهش فارياب» ، «مجتمع فني تبريز» ، «مجتمع فني تهران يا ديباگران تهران واحد تبريز به نام ديبامهر» ، «مؤسسه فني و مهندسي ارك دانش» و «فرهنگسراي نوراللهي» مجوز قانوني ندارند.

دور دوم پذيرش دانشجو از بين كنكوريهاي مجاز سال ۸۴
گروه علمي فرهنگي: مهلت ثبت نام پذيرفته شدگان مراحل تكميل ظرفيت كنكور سراسري و كارشناسي ارشد ۸۴ اعلام شد. به گزارش ايسنا، دكتر حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، اظهاركرد: پذيرفته شدگان مرحله تكميل ظرفيت كنكور كارشناسي ارشد بايد طي روزهاي شنبه ۱۶ تا دوشنبه ۱۸ مهر ماه براي ثبت نام به مراكز دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور مراجعه كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |