چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
ليگ برتر فوتبال راه افتاد
استقلال و پاس، يك بازي از جنس تدبير مربيان
000618.jpg
گروه ورزشي ـ جهانگير كوثري:امروز ساعت۱۵‎/۳۰در ورزشگاه آزادي، ليگ راه مي افتد. پس از بازي تيم ملي ليگ هم ديدني است. بايد از فضاي بازيهاي ملي خارج شد و لباس باشگاهي بر تن كرد. از تعصب ملي كه نمي توان كاست، آنرا در صندوقچه دلمان حفظ مي كنيم و به سراغ رنگ باشگاه مي رويم. سرماي غيرقابل انتظار و تماشاي بازي تيم ملي با بحرين، چند درصد از سكوهاي ورزشگاه را مي تواند پر كند. بازي كوچكي هم نيست، استقلال و پاس كه مي تواند نقشي هم از تيم ملي داشته باشد. در يك سو پاس با مصطفي دنيزلي و حرف و حديث هاي مثبت و منفي با آرم خارجي، آن هم از نوع درجه يك و بين المللي و در سوي ديگر امير قلعه نويي يك مربي صد درصد ايراني با سابقه و طي كردن دوره تسلسل بازي از نوجوانان، جوانان تا بزرگسالان و در نهايت در رأس رهبري تيم بزرگ استقلال. امروز استقلال نيك بخت واحدي و فرزاد مجيدي را در اختيار ندارد. دو يار ثابتي كه آسيب ديده اند و بايد تا هفته هاي ديگر صبر كنند. قلعه نويي در عوض گيلائوري آماده را به ميدان مي فرستد و سبو شهبازيان نيز در كنارش دفاع مياني مي شود. اميرحسين صادقي و داور حق دوست هم دو مدافع مياني خواهند بود. قلعه نويي در غياب فرزاد مجيدي شايد عليرضا اكبرپور را در پيستون راست قرار دهد. در واقع او قرينه گيلائوري در سمت راست خواهد بود. سه مرد مياني استقلال فكري، كاظمي و منصوريان بايد باشند و عنايتي و سياوش اكبرپور نيز در خط حمله بازي قرار گيرند. شايد اين تركيب آرماني قلعه نويي نباشد، اما نيروهاي تازه آمده براي استقلال هم كم نيستند. پاس همان مهره هاي شناخته شده را كه به دنيزلي سپرده بود حفظ كرده است. نيما نكيسا كه حالا يك دروازه بان مطمئن است و كمتر چون ديگر كم تجربه ها اشتباه مي كند. منيعي، نصرتي، جانملكي و شكوري شايد خط دفاعي را تشكيل دهند و در ميانه ميدان جواد نكونام محور اصلي پاس خواهد بود و اگر خداداد بازي نكند (آسيب ديدگي) رحمتي، رجبي و پاشايي در كنار نكونام قرار خواهند گرفت. پاس در خط حمله دو جوان سرحال و آماده دارد. رزاقي راد و آرش برهاني قادرند هر خط دفاعي را دور بزنند و موقعيت هاي زيادي براي هافبكها و نفرات پشت سر خود ايجاد كنند. جنگ اصلي اين ديدار در همان خط مياني است. اگر فكري، منصوريان و كاظمي فرصت تغذيه عنايتي و اكبرپور را داشته باشند، استقلال به خواسته هاي خود خواهد رسيد. بايد ديد دفاع سه نفره استقلال در مركز قادر است جلوي مانورهاي اين دو مهاجم سريع را بگيرد؟ اگر قلعه نويي اين تاكتيك دفاعي را ببرد، تيم استقلال هم بازي را خواهد برد، وگرنه بايد منتظر تاكتيك ناآشناي دنيزلي بود كه گاه قادر است هر تيمي را از پاي درآورد، اين هشداري است كه قلعه نويي را بايد تا پايان نود دقيقه بيدار نگه دارد.
بازي استقلال و پاس از جنس سرما و تدبيرهاي مربيان است.
استقلال با پگاه و ملوان
با پرسپوليس هفته آينده
برگزار مي شود
هفته نوزدهم مسابقه هاي ليگ برتر فوتبال ايران به دليل شرايط نامساعد جوي لغو شد و بدون انجام بازي هاي آن هفته امروز و فردا هفته بيستم ليگ برتر برگزار مي شود.
يكي از مسئولان فدراسيون فوتبال در اين ارتباط گفت: سازمان ليگ برتر در تلاش است كه هفته نوزدهم ليگ برتر را قبل از هفته بيست ويكم برگزار كند تا نظم مسابقات ليگ برتر بهم نخورد. در هفته بيست ويكم ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس برگزار مي شود و در هفته نوزدهم، ملوان ميزبان پرسپوليس بود و استقلال به مصاف پگاه مي رفت.
با توجه به اين تصميم فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ برتر قبل از دربي سنتي و بازي برگشت آبي و قرمز تيم هاي استقلال و پرسپوليس يك بازي ديگر انجام مي دهند.

جام جهاني روها در جام تختي كشتي نمي گيرند
گروه ورزشي:غلامرضا محمدي مربي تيم ملي كشتي آزاد مي گويد: نفرات اعزامي به جام جهاني ازبكستان، در جام تختي كشتي نخواهند گرفت.
وي افزود: با توجه به فاصله كمي كه بين مسابقات جام تختي و جام جهاني ازبكستان وجود دارد و براي جلوگيري از فشار بيش از حد به كشتي گيران، كادر فني و مدير سازمان تيم هاي ملي تصميم گرفتند كه كشتي گيران حاضر در جام جهاني كه از حساسيت بالايي برخوردار است، بدون شركت در جام تختي، راهي ازبكستان شوند.
وي اظهار داشت: تمام برنامه هاي تمريني تيم از ابتداي سال آينده تا مسابقات جهاني بوداپست مجارستان تدوين شده است كه امروز طي جلسه اي با حضور دكتر قراخانلو رئيس كميته ملي المپيك بررسي مي شود.

جام يوفا وارد مرحله يك شانزدهم مي شود
000627.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: تيم فوتبال شالكه كه يكي از مدعيان كسب عنوان قهرماني بوندس ليگاست امشب در مرحله يك شانزدهم جام يوفا ميهمان شاختار دونيتسك اوكراين است.
در سرماي شديد اوكراين شالكه در غياب ژرارد آساموآ بايد تنها به ابه ساند دل خوش كند. آساموآ در ديدار با آرژانتين از ناحيه كشاله ران مصدوم شد.
شالكه اين هفته در بوندس ليگا با موفقيت وولفسبورگ را پشت سر گذاشت. اشتوتگارت ديگر نماينده آلمان در اين جام در غياب فيليپ لام دفاع چپ ملي پوشش در اينوتارديني به مصاف پارما مي رود.
آژاكس به رهبري رونالد كومان بعد از حذف از رقابت هاي ليگ قهرمانان شانس خود را در جام يوفا آزمايش مي كند و در بازي رفت ميزبان اوسر فرانسه است.
در يكي از حساس ترين بازي هاي امشب اسپورتينگ ليسبون به ديدار فاينورد قهرمان جام يوفا در سال ۲۰۰۲ مي رود.
رودگوليت سرمربي فاينورد در مورد اين بازي مي گويد: شرايط بازي در پرتغال بسيار متفاوت است و اسپورتينگ ليسبون از تمام امتياز ميزباني سود مي برد.
والنسيا قهرمان دوره پيش اين بازي ها نيز امشب در ماستيا با تيم متوسط استوا بخارست از روماني ديدار مي كند. پابلو آيمار ستاره آرژانتيني والنسيا در اين بازي نقش مهمي را ايفا خواهد كرد.
كلوديو رانيري براي فرار از انتقادات مطبوعات اسپانيا مبني بر نتايج بد اين تيم در لاليگا تنها يك راه دارد آن هم موفقيت در جام يوفاست. در بازي هاي ديگر پارتيزان بلگراد با دني پروپتروك.
پاناتينايكوس با سويل و آستراوين با آتلتيكو بيلبائو ديدار خواهند كرد. ادامه اين بازي ها پنج شنبه شب دنبال مي شود.
۱۶ بازيكن غيرانگليسي در يك ديدار انگليسي!
آرسن ونگر، سرمربي آرسنال از تركيب كاملا غير انگليسي در ديدار برابر كريستال پالاس استفاده كرد.اين براي نخستين بار است كه شانزده غير انگليسي در جزيره در يك ديدار شركت دارند. ونگر از اين تصميم دفاع كرد.
او در اين باره گفت: نمي دانستم چه اتفاقي رخ داده است، تا اين كه به من اين حقيقت را گفتند! من رواديد بازيكنان را نگاه نمي كنم، كيفيت و انگيزه آنها براي من مهم است. سون گوران اريكسون، سرمربي انگلستان در ورزشگاه بود! نمي دانم آمده بود چه چيزي را ببيند! آيا با كشور ديگري قرارداد بسته است!؟

تيم ملي فوتبال ايران دگرگون مي شود
سيامك قليچ خاني: اثرات حواشي بازي ايران و بحرين هنوز ادامه دارد. اين را مي توان در رسانه هاي گروهي به وضوح ديد و شنيد. در حالي كه ليگ دوباره راه افتاده ، استقلال با پاس امروز بازي مي كنند و هفته آينده بازي استقلال و پرسپوليس را در پيش داريم اما از اهميت بازيهاي تيم ملي در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني كاسته نشده است. از اين فضا مي توان به اهميت حضور در جام جهاني پي برد و به ارزشهاي آن واقف شد. اما در اين ميان محمدرضا پهلوان دبير فدراسيون فوتبال به نكته تازه اي اشاره كرده است. پهلوان در نشست تلويزيوني دوشنبه شب در شبكه جام جم صداوسيماي جمهوري اسلامي اينچنين گفته است: براي ما حضور در جام جهاني بسيار مهم است اما اولويت اصلي حفظ معيارها و ارزشهاي اخلاقي در تيم ملي است. پهلوان كه در زمان مديريت پرويز دهداري در تيم ملي رئيس فدراسيون فوتبال بود با بازگشت به آن دوران اينچنين ادامه مي دهد: زماني كه دهداري تيم ملي را دگرگون كرد و ۱۴ بازيكن نامي آن دوران را كنار گذاشت من حامي اصلي وي بودم و تا آخرين لحظه به دفاع از عملكرد دهداري پرداختم. امروز نيز فضاي تيم ملي به گونه اي است كه نياز به دگرگوني داريم. تيم ملي اگر به جام جهاني برود يا نرود درون تيم ملي نياز به پاكسازي اخلاقي دارد. همان گونه كه شادروان دهداري در سال ۱۹۸۷ عمل كرد.

تربيت بدني نيازي ندارد
كه دستگاهي آنرا به رسميت بشناسد
000621.jpg
گروه ورزشي:معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني در پاسخ به خواسته هاي مسئولان ورزش دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اين سازمان نيازي ندارد كه دستگاهي آن را به رسميت بشناسد.
مهندس محسن مهر عليزاده اين پاسخ را در خصوص اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي بيان كرد كه گفته بودند اگر به پيشنهادات و تقاضاي اين دانشگاه عمل نشود، دانشگاه آزاد، سازمان تربيت بدني را به رسميت نخواهد شناخت.دانشگاه آزاد اسلامي با ارسال نامه اي به رئيس جمهوري خواستار رسيدگي به عضويت خود در شوراي عالي ورزش، شوراي ورزش همگاني و تفريحي، شوراي ورزش قهرماني، شوراي ورزش حرفه اي و مشخص شدن جايگاه واقعي اين دانشگاه در ساختار تشكيلاتي طرح جامع سازمان تربيت بدني و تشكيل فدراسيون ورزشي دانشجويي شده بود.

نايب رئيس فدراسيون كشتي:
از سازمان تربيت بدني طلبكار نيستيم
000624.jpg
گروه ورزشي: مرتضي فرجي نايب رئيس فدراسيون كشتي در تازه ترين اظهارات خود در رابطه با مطرح شدن بحث اعتبارات كشتي اعلام كرده است كه طلبي از سازمان تربي بدني نداريم و درخصوص اعتبارات سال ۸۳ قرار بر اين شده بود ۸۰۰ ميليون از طريق سازمان و ۸۰۰ ميليون از طريق مذاكرات مهندس مهرعليزاده با دكتر معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تأمين شود كه از ۸۰۰ ميليون بودجه ۶۰۰ ميليون را دريافت كرده ايم.طي نشستي هم كه به زودي با مهندس مهرعليزاده و دكتر معتمدي خواهيم داشت موضوع اين مبلغ بررسي خواهد شد تا فدراسيون مشكلات مالي خود را برطرف كند. براي سال آينده نيز به ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار نياز داريم تا برنامه هاي مدون فدراسيون كه بيشتر بر پايه سازندگي است انجام شود.
وي در رابطه با محل برگزاري جام تختي گفت: نظر طالقاني بر اين است كه به دليل فصل سرما و ايام آخر سال ممكن است تماشاگران از مسابقات در سالن ۱۲ هزارنفري آزادي استقبال كمي كنند. اما از طرفي بايد تمامي مسائل را از جمله گنجايش و امكانات سالن هفتم تير را كنار هم قرار داد و سپس تصميم گيري كرد.
نايب رئيس فدراسيون كشتي گفت: در جام تختي حداقل ۵۰۰ كشتي گير، ۵۰۰ همراه و ميهمان حضور خواهند داشت و با توجه به اين كه گنجايش سالن هفتم تير ۳ هزار نفر است، تصور نمي كنم اين ميزان ظرفيت پاسخگو باشد. در اين رابطه رياست سازمان تربيت بدني، حراست سازمان تربيت بدني و شوراي تأمين بايد تصميم گيري كنند، ما درخصوص محل برگزاري جام تختي منتظر نظر آنها هستيم.

غيبت وزنه برداران ايران
در بازي هاي ورزشي كشورهاي اسلامي
گروه ورزشي: با شركت  نكردن  تيم  ملي  وزنه برداري  ايران  در نخستين  دوره  بازي هاي ورزشي  كشورهاي  اسلامي ، شمار تيم هاي  ايراني  شركت كننده  در اين  بازي ها به يازده  تيم  كاهش  يافت .
تيم  ملي  وزنه برداري  ايران  به  علت  محروميت  يكساله  در نظر گرفته  شده  ازسوي  فدراسيون  بين المللي  وزنه برداري ، از شركت  در اين  بازي ها بازماند.
اين  در حالي  است  كه  در صورت  حضور تيم  ملي  وزنه برداري  ايران  درپيكارهاي  فوق ، اين  تيم  مي توانست  در اوزان  مختلف  مدال  كسب  كند.كاروان  ورزشي  ايران  در قالب  تيم هاي  دووميداني ، واترپلو، شمشيربازي ، پينگ  پنگ ، فوتبال ، بسكتبال ، واليبال ، تكواندو، كاراته ، فوتسال  معلولان  وگلبال  نابينايان  در اين  بازي ها شركت  خواهد كرد. اين  كاروان  در چند نوبت  به  عربستان  اعزام  خواهد شد. نخستين  دوره  بازي هاي  ورزشي  كشورهاي  اسلامي در روزهاي  ۱۹ تا ۳۱ فروردين ماه  سال  آينده  در ۴ شهر مكه ، مدينه ، طايف  و رياض  عربستان  برگزار خواهدشد.

ژيمناستيك ايران، برترين تيم غرب آسيا
گروه ورزشي:تيم  ايران  به رده  هفتم  مسابقات  ژيمناستيك  قهرماني  جوانان  آسيا كه  در دوحه  قطر جريان  دارد، دست  يافت .
روابط عمومي فدراسيون  ژيمناستيك  اعلام كرد: در اين  مسابقات  تيم هاي  چين ، ژاپن  و كره  جنوبي  عناوين  اول  تا سوم  را به  خود اختصاص  دادند و تيم هاي  چين  تايپه  و سوريه  پس  از تيم  ايران  در رده هاي  هشتم  و نهم  جاي  گرفتند.اين  روابط عمومي  افزود: در رده بند تيم هاي  برتر غرب  آسيا، تيم  ايران  در رده  نخست  ايستاد.

ورزش قهرماني ۷۰ درصد رشد داشته است
000630.jpg
گروه ورزشي:سخنگوي سازمان تربيت بدني گفت: ورزش در بخش قهرماني (مدال آوري) در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۰ با رشدي ۷۰ درصدي مواجه بوده است.
به گفته «عيسي اسحاقي» ، سياست سازمان تربيت بدني توسعه متوازن در تمامي بخش هاي ورزش مي باشد و خوشبختانه ورزش به سمت علمي شدن پيش مي رود و با اجراي طرح جامع توجه ويژه اي به ورزش قهرماني، همگاني، حرفه اي، بانوان، روستايي، ساخت و ساز اماكن ورزشي و افزايش سرانه تا رسيدن به استانداردهاي لازم و با حاكم كردن نگاه برنامه اي و برنامه محوري شاهد افزايش و تداوم قهرماني ها هستيم.
به گزارش روابط عمومي سازمان تربيت بدني، وي افزود: در سال هاي ،۸۰ ۸۱ و ۸۲ در مسابقات بين المللي و آ سيايي، جهاني، قهرماني جهان و بازي هاي آسيايي به ترتيب با ۸۱۱ ، ۸۲۷ و ۱۴۰۰ مدال با رشد ۷۰ درصدي در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۰ مواجه بوده ايم.

ليگ برتر واليبال ايران
پگاه و صنام به فينال رفتند
گروه ورزشي - علي شاكري: در پايان يكي از دو بازي مرحله نيمه نهايي ليگ برتر واليبال ايران پگاه اروميه با برتري مقابل برق پس از يازده سال شهرستاني ها را در فينال صاحب يك نماينده كرد. پگاه كه بازي رفت را در اروميه ۳ بر يك برده بود، در بازي برگشت راحت تر به پيروزي نايل آمد.
برق پس از آنكه گيم نخست را در پيكاري نزديك ۲۹ بر ۲۷ باخت، در ادامه ديدار هرگز نتوانست در قالب تيمي هماهنگ فرو رود.
در گيم هاي دوم و سوم اين تيم باتجربه پگاه بود كه به دلخواه خود بازي را پيش برد و با پيروزي مشابه ۲۵ بر ۲۱ در تهران جشن صعود گرفت. در پگاه همه توپ ها به امير حسيني ختم مي شد و او با ارسال پاس هاي متنوع به راحتي در دفاع حريف شكاف ايجاد مي كرد تا ماركوويچ،  كواچ، فرزاد محمدي ساعي و محمدي راد بدون دردسر ضربات سوم خود را تبديل به امتياز كنند. بار حمله تيم پگاه را در اين بازي ماركوويچ به دوش كشيد. او بيشترين آزار را متوجه دفاع روي تور برق ساخت.
در اين بازي «ست كوويچ» تعويض هاي خوبي نداشت، بيرون كشيدن ارمشي و جايگزيني صادقياني بدترين آنها بود. برق با اين شكست حريف پيكان در بازي رده بندي شد.
پيكان دوباره باخت
پيكان هنگامي كه بدون پارك كي ون وارد بازي شد و «ست» اول را با ناهماهنگي كامل ۲۵ بر ۱۵ باخت، نشان داد كه روزهاي پس از شكست بازي رفت را خوب پشت سر نگذاشت.
صنام با روحيه و چهره مصمم با اشتهاي كامل در همان گيم اول بار صعود را بست و راه خود را براي صعود به فينال هموار ساخت. صنام با همان تركيب قبلي و پيكان اين بار با پوشاندن لباس ليبرو بر تن افشاردوست و جايگزيني سعيد رضايي به جاي محمد منصوري آغاز كرد. پيكان در گيم هاي بعدي با تركيبي دگرگون شده فقط براي حفظ اعتبارش به بازي ادامه داد و در پايان توانست به برتري ۳ بر ۲ برسد اما چه سود كه با همين برد نيز رقيب قديمي اش به فينال رسيد.

فوتسال جام رسانه ها
صعود همشهري قطعي شد
گروه ورزشي: تيم فوتسال كتاب هفته به دليل عدم رعايت مقررات تعيين شده در آيين نامه مسابقه هاي فوتسال رسانه ها به تصميم كميته برگزاري اين مسابقات از ادامه حضور در اين جام منع شد. بر اين اساس هيچكدام از نتايج بازي هاي اين تيم مقابل حريفان در مرحله سوم محاسبه نمي شود.
همچنين سه بازي ديگر امروز برگزار مي شود تا چهره تيم هاي صعودكننده به مرحله نيمه نهايي مشخص گردد.
تيم فوتسال همشهري هم اكنون از سه بازي صاحب شش امتياز است و با تفاضل گل (۸+) صعودش قطعي است. يكي از دو تيم همشهري محله و شرق نيز از اين گروه صعود خواهند كرد. اين مسابقات با حضور ۶۰ تيم آغاز شد.
برنامه بازي هاي امروز
اميد ورزش - شبكه خبر
ايران - كامپيوتر جوان
شرق - نود

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |