چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
۶۱ كشته، ۲۹۶ زخمي در آتش سوزي مسجدارك
عكس ها: عليرضا بني علي
000636.jpg
اسامي تشخيص هويت داده شدگان
خانمها: ۱-الهه رحيمي ۲-محبوبه شيرازي ۳-فاطمه آل حسيني ۴-پريسا زندي اصفهاني ۵-زهرا درگاهي ۶-منيره كيومرثي ۷-پرستو كاظمي ۸-راضيه جمالي ۹-هاجر پرتوصابري ۱۰-نرگس ندرخاني ۱۱-زهرا ندرخاني ۱۲-مهري رضواني ۱۳-زينب تاج آبادي ۱۴-سميه بهرامي
۱۵-پريچهر پيك زاير ۱۶-ليلا رهبري ۱۷-نرگس السادات بينش طريقت
آقايان: ۱۸-اميرحسين خدايي ۱۹-احمدرجب لو۲۰-اميرحسين عبيدي ۲۱-اميرمهدي قمي ۲۲-سعيد رجبي ۲۳-مهدي اسلامي ۲۴-سهيل كاكاافشاري ۲۵-رضا جهاني نيا ۲۶-علي اكبر اصل اعلام زاده ۲۷-مهدي تيموري ۲۸-مهرشاد فخاريان ۲۹-ميثم كارخانه ۳۰-مهدي اخلاقي
۳۱-اكبر كريم خاني ۳۲-سيدمجتبي حاجي سيدعلي تهراني ۳۳-ميرسيف الدين مجابي ۳۴-ميرمجدالدين مجابي ۳۵-محمدمهدي رعيت پور
۳۶-سيدحسين موسوي ۳۷-يوسف عدالتخواه
000633.jpg
گروه حوادث: در حالي كه آخرين آمار منتشر شده حادثه دلخراش حريق در مسجد ارك تهران به ۲۹۶ مجروح و ۶۱ كشته رسيده است، مردم نمازگزار ظهر ديروز نماز خود را به جماعت در مسجد ارك تهران برگزار كردند.
به گزارش خبرنگار ماغروب روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه حين اقامه نمازعشا بخاري مسجد در طبقه دوم مشتعل شد. در همان ابتدا چادر نماز يكي از نمازگزاران زن در تماس با آتش قرار گرفت و موجب آتش گرفتن آن و سپس سرايت حريق به چادر برزنتي و سقوط آن بر سر نمازگزاران مرد در طبقه اول شد. سرعت اشتعال ۸۰۰ متر مربع برزنت كه سقف شبستان ها و مسجد را پوشانده بود، سبب شد كه فرصت زيادي براي فرار نمازگزاران باقي نماند. بنا بر گزارش هاي منتشرشده، متوليان مسجد براي جلوگيري از ورود سرما به داخل، برزنت ها را به پارافين آغشته بودند. به گفته يكي از حاضران در مسجد تكه هاي سقف برزنتي آتش گرفته مانند باراني از اتش بر سر نمازگزاران فرود مي آمد. با تسري آتش به ساير قسمتهاي مسجد نمازگزاران سراسيمه سعي در ترك محل كردند. اما تنها در مسجد براي جلوگيري از ازدحام جمعيت در هنگام عزاداري سالار شهيدان، كه قرار بود توسط حاج مهدي ارضي برگزار شود، قفل بود. اين مساله سبب ازدحام در راه پله ها و راههاي خروجي مسجد شد. از سوي ديگر عابراني كه متوجه دود حاصل از آتش سوزي شده بودند تلاش مي كردند تا به مسجد داخل شوند. ازدحام از سويي و پرشدن فضاي مسجد از دود سبب شد عده اي از جمله كودكان دچار خفگي شده و جان بازند. حريق با اعزام چندين ايستگاه آتش نشاني به محل اطفا شد و انتقال مجروحان توسط ۴۵ دستگاه آمبولانس كه از تمام مناطق تهران به محل حادثه اعزام شده بودند، آغاز شد وتا ساعت ۲۱و۳۰ ادامه داشت.
000639.jpg
آغاز مراحل درماني
سرپرست دبيرخانه كار گروه بهداشت و درمان در حوادث و سوانح غيرمترقبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حال ۱۲ تن از مجروحان حادثه آتش سوزي در مسجد ارك كه در بيمارستان بستري هستند را وخيم گزارش كرد و گفت: احتمال مرگ ۳ تن از ميان اين ۱۲ تن وجود دارد. دكتر راسل افزود: به دنبال آتش سوزي در مسجد ارك، حدود ۳۵۷ مجروح در بيمارستانها پذيرش و از اين ميان ۱۵۰ تن به صورت سرپايي معالجه شدند. علت تقريبا تمام موارد بستري مصدومان، سوختگي است. مصدوماني كه حال آنها وخيم است، به مراكز درماني سوختگي از جمله «مطهري» و «۱۵ خرداد» منتقل شدند.
وي تصريح كرد: از شب گذشته به تعدادي از متخصصان جراحي پلاستيك براي انجام عمل فراخوان داده شد و آنها سريعا در محلهاي مورد نياز حضور يافتند.
بيمارستان سينا
صبح ديروز بيمارستان سينا به شرايط عادي خود بازگشته بود و تنها يك مجروح حادثه در اين بيمارستان نگهداري مي شد. يكي از مسولان اورژانس درمانگاه بيمارستان سينا به خبرنگار ما گفت: پس از وقوع حادثه اولين گروه از مجروحان به بيمارستان سينا منتقل شدند. ما تنها كاري كه مي توانستيم انجام دهيم اين بود كه محل سوختگي ها را شستشو دهيم، مواردي را پانسمان كنيم و سرم وصل نماييم. تمام پرسنل بيمارستان براي كمك به اين بخش آمده بودند. حدود ۱۵۰ مجروح در اين بخش پذيرش شدند كه متاسفانه از بين آنها ۲۱ نفر فوت كردند.
خزايلي از پرسنل بخش يك اورژانس بيمارستان نيز گفت: در مجموع ۱۶ مجروح به بخش ما انتقال يافت كه از ميان آنها ۵ نفر فوت كردند.وي در تشريح شرايط بيمارستان گفت: براي اين كه بتوانيم همه مجروحان را پوشش دهيم، از تخت هاي كمكي در راهروها استفاده كرديم. به دليل كمبود امكانات تخصصي در اين بيمارستان تمامي مجروحان به بيمارستان هاي تخصي انتقال يافتند.
زهرا تنها مجروح بستري در اين بيمارستان در تشريح زمان حادثه به خبرنگار ما گفت: من به همراه خانواده ام براي شركت در مراسم عزاداري ساعت پنج عصر به مسجد رفتيم. هنگام نماز مغرب من از مادرم جدا شدم تا نماز را به جماعت بخوانم. مادرم كنار بخاري نشسته بود. در حال خواندن تشهد بودم كه خانمي فرياد زد: آتش، آتش. همه ما به طرف در فرار كرديم. اما در قفل بود. آتش خيلي زياد بود. چند نفر از خانم ها شيشه بالكن مسجد را شكستند و ما همه به روي بالكن رفتيم. ماموران امداد، از روي شيرواني خود را به ما رساندندو همه ما را به بيرون مسجد بردند.
بيمارستان سيدالشهدا
شاهوردي يكي از مسئولان بيمارستان سيدالشهدا به خبرنگار ما گفت: دوشنبه شب، ۱۴۶ مجروح به بيمارستان ما منتقل شدند كه از ميان آنها دو زن به دليل شدت جراحات وارده فوت كردند. پرسنل بيمارستان كليه اقدامات اوليه را بر روي مجروحان انجام دادند و سپس آنها توسط اورژانس مركزي تهران به بيمارستان هاي تخصصي منتقل شدند. وي در خصوص افراد فوت شده گفت: هر دو نفر در اثر سوختگي شديد و ضربه مغزي ناشي از افتادن از بلندي فوت كردند. به گفته شاهدان، تعدادي از زنان نمازگزار براي نجات جان خود از بالكن مسجد، پايين پريدند كه متاسفانه تعدادي از آنها جان باختند.شاهوردي افزود: در ميان مجروحان ۲۰ تا ۳۰ كودك و نوجوان ۱۰ تا ۱۵ سال وجود داشت.
بيمارستان امام خميني
«ميان دو شبستان مسجد در حال خواندن نماز بودم كه زني جيغ زد و گفت: مادرم آتش گرفت، آتش گرفت. سرم را بلند كردم، چند نفر ديگر هم سرشان را بلند كردندو به محلي كه صدا از آنجا مي آمد نگاه كردند. نماز را ادامه داديم. دوباره صداي جيغ زنها بلند شد. سرم را بلند كردم. سقف برزنتي آتش گرفته بود.نماز را ادامه دادم. چند دقيقه بعد، صداي فريادها زيادتر شد. دوباره سرم را بلند كردم. نيمي از سقف برزنتي آتش گرفته بود. ديگر نتوانستم نمازم را ادامه بدهم. فرار كردم. چند قدم بيشتر دور نشده بودم كه مردي قوي هيكل روي من افتاد. نقش زمين شدم. مرد بلند شد. سرم را بلند كردم. قسمتي از سقف آتش گرفته روي بدنم ريخت. قبل از اين كه تكان بخورم، به خاطر هجوم جمعيت، چند نفر ديگر روي من افتادند. همه چيز مثل فيلم ها در چند ثانيه اتفاق افتاد. بقيه را كنار زدم و بلند شدم. هر كس مي خواست خودش را نجات دهد. از مسجد خودم را بيرون انداختم.به دليل كثرت مجروحين، آمبولانس به من نرسيد. من و چند نفر ديگر سوار تاكسي يكي از همسايه ها شديم و به بيمارستان سينا رفتيم. در راهروي بيمارستان، پرستاران سرم را روي قسمت هاي سوخته بدن ما ريختند. فكر كردم اگر بمانم يك ساعت بيشتر دوام نمي آورم. آمدم بيرون. مردي كه وانت داشت، من را به همراه چند نفر ديگر سوار كرد و به اينجا رساند. عجيب بود كه در مسجدي با گنجايش هزار نفر ، حتي يك كپسول آتش نشاني هم نديدم.» اينها صحبت هاي پسر ۲۴ ساله اي است كه در بيمارستان امام خميني بستري شده بود. در حادثه مسجد ارك تهران او از ناحيه صورت، هر دو دست و يك پا دچار سوختگي شديد شده بود.
به گفته سيفي يكي از مسئولان بيمارستان امام خميني، تاكنون ۵۴ مجروح به اين بيمارستان منتقل شده اند كه از ميان آنهاشش نفر( سه نفر مجهول الهويه) فوت كرده اند. همچنين هشت نفر زن مجروحي كه به اين بيمارستان منتقل شده بودند و نيز ۱۲ نفر از مردان مجروح مرخص شدند.
پايان يك فاجعه
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران از ترخيص تعداد قابل توجهي از مصدومين حادثه آتش سوزي مسجد ارك در بيمارستانهاي دانشگاههاي تهران، ايران و شهيد بهشتي طي امروز خبرداد.علي جهانبخش تعداد كشته شدگان حادثه را ۵۹ نفر عنوان كرد و گفت:۴۲ نفر از فوت شدگان قبل از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست دادند و ۱۷ نفر نيز در زمان وقوع حادثه فوت كرده بودند كه مستقيما به پزشكي قانوني منتقل شدند. وي افزود: بيش از ۴۰ نفر از مجروحين نيز درمان سرپايي شده اند. رييس ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران افزود:در حال حاضر ۱۵ نفر در ICU بستري هستند. وي مسايل ترافيكي را يكي از مشكلات در انتقال مصدومين عنوان كرد و در پاسخ به اين سوال كه آيا بيمارستانها از مصدومين براي درمان آنها هزينه  دريافت خواهند كرد يا خير، گفت: قاعدتا نبايد هزينه ي از آنان دريافت شود.
جان باختگان
بر اساس اين گزارش علت مرگ اكثر جانباختگان حادثه «خفگي» اعلام شده است. همچنين اكثر اجساد از ناحيه دست و صورت دچار سوختگي شده اند. دكتر شيخ آزادي، مديركل پزشكي قانوني تهران اعلام كرد: بستگان ۴۹ فوت شده حادثه مسجد ارك تهران صبح سه شنبه با در دست داشتن مدارك شناسايي معتبر به سالن تشريح جديد پزشكي قانوني واقع در منطقه كهريزك مراجعه كنند. گفتني است ازميان ۴۹ جسد منتقل شده ، ۲۵ تن مرد، ۱۶ تن زن و ۸ كودك هستند. همچنين هويت ۹ جسد قابل شناسايي نيست كه تلاش براي شناسايي هويت آنها ادامه دارد.
قربانيان مسجد ارك رايگان دفن مي شوند
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اعلام كرد: از آنجا كه كشته شدگان حادثه مسجد ارك در مسجد و در مراسم عزاداري حضرت سيدالشهدا(ع) جان خود را از دست داده اند، اين متوفيان در قطعه ويژه اي با عنوان «قطعه عزاداران حسيني» نزديك قطعه شهدا و به طور رايگان دفن مي شوند.قرار است صبح روز پنج شنبه اجساد قربانيان از مقابل مسجد ارك تشييع شود.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمود رضائيان با اعلام اين مطلب افزود: تاكنون دو خانواده از متوفيان با مراجعه به بهشت زهرا(س) خواستار انتقال عزيزان خود به شهرستان شده اند كه اين كار صورت گرفته و مراسم تدفين ساير درگذشتگان اين حادثه نيز صبح امروز برگزار خواهد شد.
برخورد با متخلفان
سخنگوي قوه قضاييه گفت : در صورتيكه مشخص شود افرادي در ايجاد حادثه ارك نقش داشته باشد قوه قضاييه به شدت با آنان برخورد خواهد كرد . جمال كريمي راد با بيان اين مطلب افزود : در حال حاضر اين موضوع توسط كارشناسان قضايي تحت بررسي و پيگيري است تا در صورت مشخص شدن مقصران اين قضيه دستگاه قضايي برخورد لازم را صورت دهد . وي در ادامه افزود : در ساعات اوليه حادثه همكاران قضايي در محل حاضر شده اند و موضوع را مورد ارزيابي و بررسي قرار داده اند تا اطلاعات لازم را در اختيار مسئولان در دادسراي تهران قرار دهند .سخنگوي قوه قضاييه در خصوص ديه قربانيان حادثه ارك گفت : در صورتيكه افرادي در اين حادثه نقش داشته باشد بايد ديه قربانيان اين حادثه را پرداخت كنند اما در صورتيكه علت اين حادثه مشخص نشود ديه افراد كشته شده را حاكم از طريق بيت المال پرداخت خواهد كرد .
راه تكرار حادثه را ببنديد
فخرالدين جعفرزاده رئيس دادسراي امور جنايي تهران كه شب گذشته در صحنه حادثه حضور داشت در اين خصوص گفت: شب گذشته در اثر وزش باد برزنت بالاي سر نمازگزاران در مسجد ارك بر روي بخاري كه در گوشه اي از محوطه براي گرما بخشيدن قرار داده شده بود افتاد و به دليل اين كه هم برزنت و هم پلاستيكي كه براي جلوگيري از نفوذ باران و برف بالاي آن قرار داده شده بود حاوي مواد اشتعال زا بودند به سرعت آتش گرفته و مساحت ۸۰۰ مترمربع محل حادثه كه شامل حياط مسجد و پشت بام آن بود شعله ور شد و تمامي چادرها در مدت كمي سوختند.اين حادثه زماني رخ داد كه تمامي نمازگزاران رو به قبله به سمت جنوب مسجد ايستاده بودند. اين در حالي بود كه بخاري در آخرين نقطه شمالي مسجد قرار داشت و هيچ كدام از نمازگزاران متوجه شروع آتش سوزي نشدند. با شعله ور شدن چادرها تكه هايي از آتش بر روي فرش هاي ماشيني مسجد كه داراي الياف پلاستيكي بودند افتاده و فرش ها نيز آتش گرفته و بدين ترتيب نمازگزاران از هر سو در محاصره آتش قرار گرفتند.جعفرزاده ادامه داد: متأسفانه شب حادثه ما شاهد ترافيك شديد و ازدحام زياد مردم در اطراف مسجد ارك بوديم كه با وجود اين مسأله اقدامات اوليه با كندي صورت گرفت. امداد هوايي كه احتياج كلان شهرها است شب حادثه اصلاً وجود نداشت.
برق مسجد بعد از وقوع اين حادثه به كلي قطع شده بود و امكان بررسي صحنه  حادثه به سختي ميسر شد و براي فيلمبرداري از صحنه واقعه و مشاهده محل آتش سوزي از پرژكتورهاي فيلمبرداران كه در محل حضور يافته بودند استفاده كرديم.رئيس دادسراي امور جنايي تهران گفت: بررسي در اين خصوص كه آيا عامل انساني در وقوع اين حادثه نقش داشته است يا خير به بعد از اعلام نظريه كارشناسان آتش نشاني موكول شده است.اجساد در حال حاضر تحت بررسي قرار دارند. ۱۰ جسد به كلي سوخته است كه قابل شناسايي نبوده و تنها از روي البسه، انگشتر و وسايل همراه آنان سعي در كشف هويت آنها ادامه دارد.
جعفرزاده كه صبح ديروز در جلسه استانداري با حضور مسئولين انتظامي، آتش نشاني، اورژانس برگزار شده بود شركت داشت اعلام كرد كه در اين جلسه لزوم تشكيل ستاد بحران مورد بحث قرار گرفت و در ادامه مسئولين خواستار اين شدند كه حتماً تذكرات لازم به مسئولين مساجد، هيأت امنا ،هيأت ها و ناظران بر هيأت هاي عزاداري سالار شهيدان داده شود كه مسائل ايمني را به طور كامل رعايت كنند، زيرا در غير اين صورت حادثه هاي مشابه در طول مدت عزاداري حسيني رخ خواهد داد.وي بار ديگر با تأكيد تشكيل ستاد بحران افزود: شب گذشته نبود اين ستاد به وضوح حس مي شد. اكثر مصدومان توسط نمازگزاراني كه دچار سانحه نشده بودند به بيمارستانها انتقال يافته بودند و چون مصدومان سوختگي بايد با روش تخصصي به بيمارستان انتقال يابند به دليل نبود عوامل كارشناس در اين مورد آمار تلفات بالا رفت.فخرالدين جعفرزاده در پايان گفت: تاكنون شكايتي به دادسرا اعلام نشده است. ولي احتياجي به شكايت نيست، زيرا دادگستري به عنوان نماينده مدعي العموم و نماينده دادستان به بررسي دقيق ابعاد اين حادثه خواهد پرداخت.
بازپرس اصغرزاده كه شب حادثه از سوي دادسراي امور جنايي در محل حادثه حضور داشت گفت: تاكنون ۹۰ درصد علت وقوع اين حادثه افتادن برزنت بر روي بخاري محل نمازخانه مشخص شده است ولي بررسي از ابعاد جنايي نيز بر روي اين پرونده آغاز شده است.وي در ادامه افزود: تعدادي از اجساد غير قابل شناسايي هستند كه دستور نمونه برداري از استخوان هاي آنان داده شده است تا شايد بدين ترتيب هويت آنان مشخص شود.بازپرس حسيني نيز كه شب حادثه مسئوليت بازپرس كشيك ويژه قتل تهران را بر عهده داشته و در صحنه حادثه حضور داشت، گفت: فرداي روز حادثه براي بررسي بر روي اين پرونده به پزشكي قانوني و چند بيمارستان كه مصدومان در آن بستري هستند مراجعه كردم. بررسي ها براي روشن شدن علت اصلي اين حادثه آغاز شده است. شب گذشته مسئولين تشخيص هويت و كارشناسان آتش نشاني تحقيقات اوليه خود را انجام دادند و بررسي ها در تمامي ابعاد ادامه خواهد يافت و بعد از اعلام نظريه كارشناسان آتش نشاني در صورت لزوم تحقيقات ديگري را صورت مي گيرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |