چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
امام حسين (ع): بهترين مال و ثروت آن است كه ناموس
و آبروي انسان را مصون و محفوظ دارد.
بلاغه الحسين ص ۲۲۷
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه در طريقت ما كافريست رنجيدن
وفا كنيم و ملامت كشيم و خوش باشيم
مجيد انتظامي، سمفوني «نانو، بناي نو» را مي سازد
گروه علمي فرهنگي: سمفوني «نانو، بناي نو» به سفارش كميته ترويج ستاد ويژه توسعه فناوري نانو توسط مجيد انتظامي ساخته مي شود.
به گزارش خبرنگار ما قراردادن ساخت اين سمفوني با حضور مهندس سجادي، رئيس دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري و دبير ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، به امضاي مجيد انتظامي و عليرضا شاه ميرزايي مدير كميته ترويج اين ستاد رسيد.
شاه ميرزايي هدف از ساخت اين سمفوني را توجهي كه اخيراً در سطوح مختلف كشور از جمله مسئولان ارشد نظام به اين فناوري شده است اعلام كرد و گفت: عزمي كه رهبر معظم انقلاب در سخنان اخير خود و رئيس جمهور در قالب تشكيل ستاد ويژه اي زير نظر مستقيم خود نشان دادند، بايد به عنوان يك رويداد تاريخي در حافظه تاريخي كشور به ثبت برسد تا به يك تحول اجتماعي بدل شود.وي افزود: بهترين روش براي ثبت اين رويداد و نهادينه سازي اين تحول در كشور، ساخت يك موسيقي به يادماندني است تا دنيا بداند كه ايران در زمينه دستيابي به فناوري هاي نوين و برتر جدي است.
وي گفت: در انتخاب نام اين اثر موسيقي از كلمه «نانو» ، بهره گرفته شده و در عنوان «بناي نو» نيز حروف نانو تكرار شده است و اين سمفوني در ۵۰ دقيقه تا خردادماه سال آينده ساخته خواهد شد.

با انتشار رمان «جمشيد و جمك»
سه گانه محمد محمدعلي كامل شد
گروه ادب و هنر: با انتشار «جمشيد و جمك» سه گانه محمد محمدعلي رمان نويس شناخته شده از داستانهاي اسطوره اي كامل شد.
محمدعلي در رمان جمشيد و جمك از زبان «جمك» (خواهر جمشيد) سرگذشت جمشيد و همسرش را باز مي گويد.
محمدعلي در اين سه گانه راوي اصلي را زن اختيار كرده است، چنانكه در كتاب اول «آدم و حوا» حوا راوي است.
و در كتاب دوم «مشي و مشيانه» مشيانه راوي داستان است.
كتاب «جمشيد و جمك» از سوي انتشارات كاروان به بازار كتاب راه يافته است.

تنها بازمانده  واقعه  فاطيما در پرتغال  درگذشت
ايرنا: «لوسيا» تنها بازمانده  «چوپانهاي  فاطمه» كه  در سال  ۱۹۱۷ ميلادي  موفق  به  ديدن  حضرت  مريم  (س ) شده  بودند، در سن  ۹۷ سالگي  در پرتغال  درگذشت .
روزنامه  «آب ث » چاپ  اسپانيا روز دوشنبه  نوشت : بااين  وجود، پيكر «لوسيا» در كليساي  جامع  كوئيمبرا براي  اداي  احترام  و تشييع  جنازه  بعدي  باقي  خواهد ماند.
او يكي  از سه  كودك  خردسالي  بود كه  ۸۷ سال  پيش ، هنگام  چراي  گوسفندان  در مزارع  منطقه اي  در پرتغال  كه  امروز به  «فاطيما» معروف  است ، موفق  شده  بودند حضرت  مريم (س ) را مشاهده  كنند.
به  نوشته  آب ث ، لوسيا وقتي  كه  هنوز ۱۰ سال  بيشتر نداشت  و دختر بچه اي  بي  سواد بود، چندبار شاهد ظاهرشدن  حضرت  مريم  در برابر خود و پسر و دختر عموهايش  بود.
لوسيا گفت : اولين  بار در روز ۱۳ ماه  مه  ۱۹۱۷ يك  خانم  سفيدپوش  كه  در آسمان  ظاهر شده  بود، به  ما گفت : از من  نترسيد من  به  شما صدمه  نمي زنم .
لوسيا از او پرسيد كه  از كجا هستي ؟ و حضرت  مريم  در پاسخ  به  او گفت  كه  اهل  بهشت  است .
در نوبتي  ديگر، حضرت  مريم  به  لوسيا گفت  كه  «خاسينتا» و «فرانسيسكو» را بزودي  با خود خواهد برد اما وي  بايد مدتي  در زمين  بماند. بر اساس  اين  گزارش ، پسرعمويش ، فرانسيسكو در سال  ۱۹۱۹ يعني  دو سال  بعد و خواهرش  خاسينتا يك  سال  پس  از او درگذشت .
پس  از اين  ماجرا، مردم  به  توصيه  لوسيا، مكان  مقدس  فاطمه  (فاطيما) را ساختند كه  حضرت  مريم  دستور ساخت  آن  را داده  بود.

چهار آلبوم به مناسبت محرم
مركز موسيقي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت ايام محرم چهار آلبوم موسيقي حاوي قطعات پاپ الكترونيك، موسيقي نواحي، اركستر مجلسي و كوبه اي توليد و عرضه كرده است.
در آلبوم «شعار شيعه» مداحي رضا رفيعي و حامد رضوان فر همراه با كلام استاد شهيد مطهري و موسيقي اميد فتح اللهي ارائه شده است.
در آلبوم «قصه كربلا» نيز صداي قاسم مطهري با موسيقي داود ورزيده و اميد سياره شنيده مي شود. آلبوم «مرثيه آفتاب» حاوي تنبور و آواز آرش شهرياري است و آلبوم «ذوالجناح» آواي هنرمندان نواحي كشور را با آهنگ سيدعمادالدين توحيدي و تنظيم بابك شهركي عرضه مي كند.

مهر هفتم نقد فلسفي مي شود
فارس:فيلم سينمايي  «مهر هفتم» ساخته «اينگمار برگمن» در سومين نشست از سلسله نشست هاي «فيلم، فلسفه و ادبيات» در سينما تك نقد مي شود.
در اين نشست كه پنج شنبه ششم اسفند ماه و از ساعت شش برگزار مي شود، ضياء موحد شاعر و استاد فلسفه بعد از اكران فيلم، نگاه هاي فلسفي موجود در فيلم را براي حاضران تشريح خواهد كرد.

عزت الله انتظامي:
عاشورا روحيه هر انساني را دگرگون مي كند
ايسنا : عزت الله انتظامي پيشنهاد كرد تمام سينماها در روز عاشورا فيلم «روز واقعه» را به نمايش بگذارند.
اين بازيگر پيشكسوت سينما و تئاتر در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: من اين پيشنهاد را قبلا هم به بنياد سينمايي فارابي داده بودم تا اين فيلم را بصورت رايگان نمايش دهند تا به نوعي از اين هزينه و تواني كه براي ساخت اين اثر شده، استفاده شود.
وي افزود: با وجود اينكه «روز واقعه» اغلب در مراسم خاص توسط تلويزيون پخش شده و مي شود اما همين كه در سينما به نمايش درآيد تماشاگر روي آن تمركز پيدا مي كند و ديدن اين واقعه مي تواند خيلي تاثيرگذار باشد.
انتظامي در پاسخ به اين كه چرا كمتر فيلم و يا مجموعه تلويزيوني در خصوص اين واقعه ساخته مي شود با اشاره به مشكلات و دشواريهاي نوشتاري و ساختاري اين گونه آثار و در تأكيد مجدد بر فيلم روز واقعه گفت: تاثيرگذاري اين فيلم به حدي بوده كه تا كنون كمتر فيلم يا سريال تلويزيوني به اين زيبايي توانسته اثر گذار باشد.
عزت الله انتظامي اظهار داشت: اين فيلم با وجود ضعف هايي كه به لحاظ پرسوناژي دارد اما تنها فيلمي است كه روز عاشورا را با قصه اي بسيار قشنگ ترسيم مي كند. حتي وقتي موسيقي اين كار بصورت زنده در سالن ميلاد اجرا شد، به نوعي مي شد «عاشورا» را  ديد.
فيلم روز واقعه بر اساس فيلمنامه اي از بهرام بيضايي در سال ۷۳ توسط شهرام اسدي ساخته شد و در آن بازيگراني چون عزت الله انتظامي، جمشيد مشايخي، عليرضا شجاع نوري، محمدعلي كشاورز، لادن مستوفي، ژاله علو و مرحوم مهدي فتحي به ايفاي نقش پرداختند.
عزت الله انتظامي يادآور شد: روزهاي عاشورا و تاسوعا از كودكي تا به حال در ياد همه ما  مانده و خواهد ماند و به محض اينكه نام امام  حسين (ع) مي آيد يك دگرگوني كلي در روحيه و زندگي آدم ايجاد مي شود.
خود من روز عاشورا نمي توانم در خانه بنشينم و حوصله هيچ كاري را هم ندارم جز اينكه بيرون بيايم و مراسم عزاداري امام  حسين (ع) را ببينم.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مجله آمريكايي، رهبر چين را هم در رديف ديكتاتورهاي جهان قرار داد
مجله «پاريد» چاپ آمريكا كه به دليل توزيع شدن با روزنامه هاي اين كشور در روز هاي يكشنبه، تيراژي بيش از ده ميليون نسخه دارد پشت جلد و دو صفحه از مطالب يكشنبه اين هفته (۱۳ فوريه ۲۰۰۵) را به چاپ عكس ده رئيس كشور كه مدعي شده بود ديكتاتور هستند اختصاص داده بود. تيتر مطلب در زير عكسهاي دهگانه در پشت جلد از اين قرار بود: كيست بدترين ديكتاتور جهان؟ و عكس «هو جينتائو» رهبر چين را به عنوان ديكتاتور رديف سوم! در كنار عكسهاي سران كره شمالي، زيمبابوه، ليبي و كشور گينه استوايي قرار داده بود. ديويد والنچينسكي (نويسنده مقاله) دلايل ديكتاتور بودن «هو جينتائو» رهبر تازه و ۶۲ ساله چين را محكوميت دزدان، جاعلان، مختلسين، و رشوه دهندگان و رشوه گيرها به اعدام و نيز سختگيري با خودمختاري طلبان و كنترل رسانه ها و ادامه وجود كمپ هاي تجديد آموزش و پرورش در چين معرفي كرده است. اين نويسنده پايه معيار خود را از اين قياس به دست نداده و ننوشته است كه در زمان فرمانداري جورج بوش بر ايالت تكزاس، آمار اعدام در اين ايالت بيش از مجموع ايالت هاي ديگر آمريكا و حتي برخي از كشورها بود، چيني ها با زندانيان رفتاري را كه در زندان هاي ابوغريب و گوانتانامو شد به عمل نياورده اند و يك كشور مستقل عضو سازمان ملل را بدون اجازه اين سازمان و تأييد افكار عمومي مورد حمله قرار نداده و اشغال نظامي نكرده اند، در ده ها كشور مستقل پادگان نظامي و ايستگاه مأموران اطلاعاتي مستقر نساخته اند، مسافران هوايي را كه استاد دانشگاه و روشنفكر در ميانشان بوده از آسمان آمريكا باز نگردانده اند و بر سر خريدهاي يك كشور از كشوري جز آمريكا الم شنگه به راه نيانداخته و شاخ و شانه نكشيده اند. در چين بهاي دارو يك پنجاهم آمريكاست زيرا كه «هو» نياز به حمايت مالي كارخانه هاي دارو سازي از تبليغات انتخاباتي اش نداشته است. در چين يك پنجم جمعيت از دسترسي به امكانات عمومي درمان محروم نيستند و ۱۴ سازمان اطلاعاتي براي پاييدن شبانه روزي مردم وجود ندارد و چين مسافران هوايي و مراجعان به ادارات دولتي را اين چنين بازرسي بدني نمي كند و انواع ليست هاي آن چناني ندارد و.... ايراد وارده به «هو» اين است كه امكان فراهم ساخته تا در آمريكا با كالاي ساخت چين، هزاران فروشگاه داير شود كه بهاي هر كالا در آنها از يك دلار بيشتر نيست و اين فروشگاه ها كمك بسيار بزرگي به مردم آمريكا هستند كه در ازاي خريد هر ليتر بنزين، ۸ سنت (۷۵ تومان) ماليات اضافي به دولت مي پردازند.
بودجه متمم ۸۲ ميليارد دلاري و تأسيس يك ايستگاه جاسوسي در ازبكستان!
دو هفته پس از پيشنهاد بودجه دو تريليون و ۵۷۰ ميليارد دلاري آمريكا به كنگره اين كشور، پريروز يك متمم ۸۱ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلاري ديگر به كنگره داده شد كه ۷۷ ميليارد آن مربوط به هزينه هاي آمريكا در عراق و افغانستان است و بقيه به ايجاد برنامه هاي راديو تلويزيوني براي مخاطبان مسلمان در اروپا، ايجاد دفتر مديريت اطلاعات ملي و... اختصاص دارد. از جمله حدود يك ميليارد دلار هم براي سونامي زده ها پيش بيني شده است. نگاهي به ريز ارقام اين بودجه نكات جالبي را به دست مي دهد كه از جمله آنها، هزينه كردن ۱۱ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار براي ايجاد يك ايستگاه مأموران اطلاعاتي آمريكا در ازبكستان و استخدام ۶۰ كارمند و استقرار هفت مأمور ويژه و ارشد در آن است. اين ايستگاه در شهر تاشكند مستقر مي شود و قرارست بعداً نظير آن در هشت كشور ديگر تأسيس شود. اين ايستگاه در كشوري مشغول به كار مي شود كه در زمان شوروي پشه خارجي را هم اگر در آسمان آن حركت مي كرد نعل مي زدند. سناتورهاي دمكرات از جمله سناتور «برد» به اين بودجه متمم ايراد گرفته اند كه به آنها گفته شده است بيشتر اين پول به مقاطعه كاران آمريكايي و از جمله سازمان آموزش سرباز و پليس براي عراق و افغانستان داده مي شود و اين پول همانند ساير هزينه هاي خارجي به آمريكا باز خواهد گشت و بيرون نخواهد رفت.

برگي از تاريخ
گزارش ديدار فرستاده روسيه از ديدار با نادر شاه
۱۶ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۶۷ ميلادي فرانك هاي اروپا تحت فرمان رئيس خود «كلويس» پس از شش قرن به سلطه روميان بر فرانسه و جنوب آلمان پايان دادند و حكومت روميان بر اين دو منطقه براي هميشه پايان يافت. در سال ۱۶۸۰ عثماني پس از شكست نظامي از اتحاديه اسلاوها (روسيه و لهستان و...) تعهد سپرد كه از آن پس چشم داشتي به اوكراين نداشته باشد. در سال ۱۳۱۴ هجري (۱۹۳۶) دولت وقت ايران دستور داد كه روابط سياسي با ايالات متحده آمريكا قطع شود و كاركنان سفارت احضار گردند زيرا كه غفار جلال علاء، رئيس نمايندگي ايران در آمريكا گزارش كرده بود كه پليس شهر واشنگتن او را درحال رانندگي با اتومبيل متوقف و با اين كه كارت ديپلماتيك خود را ارائه كرده بود به او ورقه جريمه سرعت داد و چون به دليل مصونيت ديپلماتيك از قبول ورقه خودداري كرد او را به مركز پليس برد و چند ساعت بازداشت كرد. دولت ايران قطع رابطه و اخراج اعضاي سفارت آمريكا از ايران را پاسخ به بي احترامي پليس واشنگتن نسبت به فرستاده ملت ايران اعلام كرده بود و اين قطع رابطه مدت ها ادامه داشت. در سال ۱۹۵۵ سفيد پوستان فدراسيون آفريقاي جنوبي شصت هزار سياهپوست را با شقاوت تمام از شهري كه هزاران سال در آنجا زندگي مي كردند بيرون راندند. در اين عمليات كه يك هفته طول كشيده بود ده ها سياهپوست كشته شده بودند. در سال۱۹۶۷ درجريان جنگ ويتنام، ليندن جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به سازمان مركزي اطلاعات (سيا) دستور داد كه كمك هاي مالي سري خود به سازمان هاي دانشجويي، اتحاديه هاي كارگري و رسانه ها را كه به منظور مبارزه با كمونيسم صورت مي گرفت متوقف سازد. در سال ۲۰۰۴ «هانس بليكس» رئيس بازرسان بين المللي سازمان ملل در عراق اعلام كرد كه اثري از اسلحه كشتارجمعي در اين كشور به دست نيامده بود و سران آمريكا و انگلستان بدون اين كه چيزي به دست آمده باشد و صرفاً به استناد گزارش مأموران اطلاعاتي خود كه (اينك نادرست بودنشان ثابت شده است) تعرض نظامي به يك كشور عضو سازمان ملل را بدون مجوز شوراي امنيت آغاز كردند كه مغاير موازين بين المللي و منشور ملل است.
اينك برگ امروز: ۱۵ فوريه سال ۱۷۴۲ تزار روسيه و مشاورانش گزارش «كالوشكين» نماينده اعزامي به ايران را از ملاقاتش با نادر شاه كه در تهران (در آن زمان يك شهرك كوچك و ييلاق شهرري) انجام شده بود، به دقت بررسي كردند. كالوشكين در گزارش خود كه در آرشيو «سن پترز بورگ» محفوظ است نوشته بود: ...ملاقات با نادر بسيار دشوار بود. وي چنان از باده پيروزي نظامي سرمست است كه صريحاً مي گويد اگر اراده كند، با يك حركت كره زمين را مسخر خواهد كرد. نادر مردي نظامي است و نمي توان روي تعهدات سياسي او حساب كرد. او با عثماني خوب نيست و با ما هم قلباً خوب نخواهد شد. خيلي دشوار است كه بشود با او وارد يك معامله ديپلماتيك شد، زيرا كه او براي هر مسئله راه حل نظامي را ترجيح مي دهد. او عاشق شمشير درخشان، توپ دور زن، اسب اصيل و سرباز مطيع است. با وجود اين، هر وقت كه در جلسات، هر قدر رسمي و مهم، خسته شود از منشي اش كه هميشه حضور دارد مي خواهد كه برايش از ديوان حافظ (شاعر شيرازي قرن ۱۴) غزلي بخواند.
www.iranianshistoryonthisday.com

راز رشيد
به گونه ماه
نامت زبانزد آسمان ها بود
و پيمان برادريت
با جبل نور
چون آيه هاي جهاد
محكم
***
تو آن راز رشيدي
كه روزي فرات
بر لبت آورد
و ساعتي بعد
در باران متواتر پولاد
بريده بريده
افشا شدي
و باد
تو را با مشام خيمه گاه
در ميان نهاد
و انتظار در بهت كودكانه حرم
طولاني شد
تو آن راز رشيدي
كه روزي فرات
بر لبت آورد
و در كنار درك تو
كوه از كمر شكست
مرحوم دكتر سيدحسن حسيني - برگرفته از كتاب گنجشك و جبرئيل

تازه ترين ترجمه نجف دريابندري منتشر شد
گروه ادب و هنر: نجف دريابندري، مترجم صاحب نام كه چند مدتي بود، به ترجمه متون ادبي و رمان مي پرداخت، كتابي درباره منطق با عنوان «كلي ها» نوشته هيلري استنيلند را ترجمه و از سوي انتشارات كارنامه به بازار كتاب عرضه كرده است.
دريا بندري كه در گذشته «تاريخ فلسفه غرب» برتراندراسل و برخي از آثار فلسفي چون «افسانه دولت» ارنست كاسيرر را ترجمه كرده بود، در چند سال اخير رمان «بازمانده روز» را ترجمه و نيز كتابي تاليفي به نام «افسانه اسطوره» را نوشت و از سوي نشر كارنامه به بازار عرضه كرده بود.
كتاب «كلي ها» از جمله شاخص ترين آثار در حوزه منطق است كه مسائل جديد و جالبي را در اين حوزه طرح و بحث مي كند.

از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و شوراي كتاب كودك اعلام شد:
كتاب «صليب سربي» انتخاب ويژه سال
گروه ادب و هنر: كتاب «صليب سربي» اثر «آوي» نويسنده برجسته آمريكايي كه در حوزه ادبيات نوجوانان فعال است از سوي شوراي كتاب كودك و همچنين كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به عنوان اثر ويژه سال انتخاب شد.
اين كتاب كه با ترجمه حسين ابراهيمي الوند به فارسي منتشر شده برنده نشان نيوبري در سال ۲۰۰۳ و كتاب برگزيده سال ۲۰۰۳ انجمن كتاب آمريكا شده است.
انتشارات افق، ناشر اين كتاب طي مكاتبات متعدد مترجم با نويسنده و ناشر اصلي براي خريد امتياز انتشار ترجمه فارسي اين كتاب طبق قانون كپي رايت اقدام كرد و به توافق رسيد ولي با اين همه ناشر اصلي در آخرين نامه خود با استناد به اين مطلب كه دولت آمريكا آنها را از برقراري روابط تجاري با ايران منع كرده است ضمن اظهار تأسف جدي از ارسال قرارداد عذرخواهي كرد و به همين جهت كتاب مذكور با توافق ضمني نويسنده در ايران به چاپ رسيده است.
«آوي» نويسنده كتاب صليب سربي در نامه اي به خوانندگان ايراني آورده است: «اكنون كه به سن ۶۵ سالگي رسيده ام، فقط دو كتاب از كتاب هاي دوران كودكي ام را با خود دارم كه يكي از آنها هزار و يكشب است... به جاي آن همه شادي و لذتي كه فرهنگ غني شما به من _ پسركي آمريكايي_ در آن سال ها داد شايد اين كتاب هديه كوچكي از من به شما باشد.

بهارستان
هر كه لايق عشق نباشد، خداي را نشايد و هر كه عشق را نشايد، خداي را نشايد.
تمهيدات- شيخ  اشراق

بزرگداشت خسرو سينايي برگزار مي شود
برنامه بزرگداشت و مروري بر آثار خسرو سينايي كارگردان قديمي و پيش كسوت سينماي ايران، در اولين جشنواره فيلم فرهنگ و صنعت برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، خسرو سينايي، اوائل سال جاري در واكنش به سانسور فيلم عروس آتش در تلويزيون، اعلام كرد كه در اعتراض به اين وضعيت ديگر در ايران فيلم نخواهد ساخت. بعدها در پاسخ به تماسهاي خبرنگاران رسانه هاي مختلف عنوان كرد كه ديگر با سينماي ايران كاري ندارد.
در برنامه بزرگداشت خسرو سينايي، قرار است بخشي از فيلمهاي صنعتي اين كارگردان سينماي ايران به نمايش درآيد و در جلسات و نشستهاي تخصصي اين جشنواره حضور مي يابد.

پاسخ به پرسش پزشكي
علل تورم پا
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي درباره علل تورم پا چنين پاسخ داده است: تورم پا علل متعدد دارد از جمله واريس يعني آسيب ديدگي دريچه هاي انتقال خون در سياهرگ كه در گردش خون اخلال مي كند و پلاسما (خونابه) در محل جمع مي شود، مصرف بيش از حد نمك طعام، نشستن و يا ايستادن طولاني، مصرف داروهايي كه مانع دفع مايعات بدن مي شوند، مشكلات قلب، كليه ها و كبد و هواي گرم گاهي مزيد بر علت مي شود. دوچرخه سواري، راهپيمايي، دراز كشيدن و بالاتر از بدن قراردادن پاها و استراحت به كاهش مشكل كمك مي كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پوتين
پيرزن گفت: كيه؟
گفت: پاهام تو سرما يخ كرده، شما يه جفت كفش كهنه ندارين؟
داشت اما؛ پانزده سال بود كه هر روز نگاش مي كرد. هر روز پاكش مي كرد. هر روز مي بوسيدش. چطور مي تونست از خودش جدا كنه. تنها يادگار پسر شهيدش بود!
ولي پاهاي مرد بدجوري يخ كرده بود.
رفت و آوردش و گفت: اين مال شما.
مرد نگاش كرد و گفت: چه پوتين خوبي! مي برم براي پسرم! شما كفش كهنه مردانه ديگه اي ندارين؟!
پسر شهيدش تنها مرد خونه ش بود. اشكهاش رو زير پلكهاش قايم كرد و گفت: نه! شرمنده.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
ساس هاي شرور
نيويورك: ساكنان يك مجتمع مسكوني در آمريكا از ساس هاي موجود در محل زندگي خود به ستوه آمده اند. اين ساس ها از يك سال قبل هر شب به مجتمع مورد نظر يورش آورده و در تاريكي شب به گازگرفتن ساكنان آپارتمان ها مي پردازند.
به هر حال ساكنان اين مجتمع مسكوني براي رهايي از شر ساس ها تاكنون بيش از ۳۱ هزار دلار هزينه كرده اند و با آنكه شهرداري نيز چندين بار ساختمان را سم پاشي كرده اما كماكان اين حشرات به زندگي خود در اين مكان ادامه مي دهند.
ساس ها در مكان هاي تاريك و مرطوب اسكان مي يابند و با گازگرفتن بدن انسان، تاول هاي دردناكي به جا مي گذارند.
اخراج كارمندان دروغگو
منچستر: گوينده و تهيه كننده يك برنامه راديويي در انگليس به جرم دروغگويي از محل كار خود اخراج شدند.اين دو در جريان يك برنامه زنده راديويي به دروغ اعلام كردند، سارقان به منزل كارگردان اين برنامه دستبرد زدند و داستان اين سرقت را با آب و تاب فراوان براي شنوندگان تعريف كردند.
اما در پي اعتراض كارگردان به اين گزارش غيرواقعي، رئيس شبكه راديويي، دو كارمند دروغگوي خود را از كار بركنار كرد.
ازدواج پس از ۶۰ سال انتظار
هاني بال: در سال ،۱۹۴۵ دو دانشجوي دختر و پسر در دانشگاه آيووا با يكديگر آشنا شدند و تصميم گرفتند با هم ازدواج كنند. اما در آستانه ازدواج آنها، جنگ جهاني دوم آغاز شد و پسر دانشجو مجبور شد به خدمت سربازي برود. در حقيقت وقوع جنگ باعث شد تا ارتباط اين دو جوان با هم قطع بشود و هر يك به صورت جداگانه تشكيل خانواده دهند.اما ديروز خبر رسيد كه اين دو كه حالا پير شده اند، قرار است روز جمعه پس از ۶۰سال انتظار با هم ازدواج كنند. همسران اين دو نفر از دنيا رفته اند اما آن دو در مجموع صاحب ۱۲ فرزند، ۲۵ نوه و يك نتيجه هستند.
پيرمرد پرخور
توكيو: ديروز يك پيرمرد ۶۸ ساله وارد فروشگاه مواد غذايي در شهر اوزاكا ژاپن شد و تهديد كرد، اگر يك وعده غذاي كامل در اختيارش قرار ندهند. با چاقو، خود را خواهد كشت.
به همين دليل كاركنان فروشگاه به وي اجازه دادند هر چه كه دوست دارد ميل كند.
او نيز از اين موقعيت به دست آمده بيشترين بهره را برد و به خوردن مقدار زيادي موز، مكمل هاي غذايي و نوشيدن مشروبات الكلي پرداخت. البته در نهايت پليس او را دستگير كرد.
وي مدعي شده است كه مستمري اش پرداخت نشده و به همين دليل توانايي تهيه مواد غذايي را ندارد.
آرسنال غير انگليسي
لندن: براي اولين بار در طول حيات ۱۱۹ ساله باشگاه فوتبال آرسنال، اين تيم تركيبي كاملاً غيربومي را در بازي دوشنبه شب مقابل كريستال پالاس به ميدان فرستاد.
جالب اينكه حتي يك بازيكن بومي نيز روي نيمكت ذخيره هاي اين تيم وجود نداشت. از مجموع ۱۶ بازيكن تيم آرسنال كه نام آنها براي بازي مقابل كريستال پالاس در اختيار داوران قرار گرفت، ۶ بازيكن فرانسوي، سه بازيكن اسپانيايي، دو بازيكن هلندي، يك بازيكن كامروني، يك بازيكن آلماني، يك بازيكن از ساحل عاج، يك بازيكن برزيلي و يك بازيكن سوئيسي حضور داشتند.آرسنال در اين ديدار با نتيجه ۵ بر يك به پيروزي رسيد.
البته اين تيم در سال ۱۹۹۹ نيز در يك بازي يك تركيب اصلي كاملاً غيربومي را به ميدان فرستاده بود اما روي نيمكت ذخيره هايش ۴ بازيكن انگليسي ديده مي شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
سدوم
000606.jpg
نام علمي: Sedum spuriam Schorbuser Blut'
خانواده: CRASSULACEAE
گياه دائمي و هميشه سبز با ساقه هاي قرمز رنگ و منشعب كه سطح زمين را مي پوشانند، برگ ها واژ تخم مرغي و در حاشيه دندانه دار به طول ۵/۲ سانتيمتر به صورت متقابل روي ساقه ها قرار گرفته اند و رنگ آنها پس از رشد كامل مايل به ارغواني مي شود. گل هاي ستاره اي شكل و صورتي رنگ آن در آخر تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۰ و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتاب - سايه، خاك نسبتا حاصلخيز، خنثي تا كمي قليايي و داراي زهكش خوب، پس از پايان گلدهي جهت حفظ فرم گياه ساقه هاي آن را كوتاه مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پاييز درون گلدان و يا تهيه قلمه چوب نرم از ساقه هاي بدون گل در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |