چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۰ - Feb 16, 2005
نايب رئيس شوراي شهر:
تهران مي تواند سالانه ۳هزار ميليارد تومان سرمايه  جلب كند
به شرط آنكه سرمايه گذار را كلاهبردار ندانيم
بازكردن يك ال سي براي مترو ۲ سال در كشور طول كشيده است ولي در كشور چين شركت طرف قرارداد در كشور خودش صبح قرارداد بسته و بعدازظهر چك پيش پرداخت را گرفته است
000669.jpg
گروه شهري: سازمان سرمايه گذاري و مشاركتهاي مردمي شهر تهران با وجود فعاليت كوتاه مدت خود هم اكنون ۳۰ پروژه شهري را در دست بررسي دارد.
به گزارش خبرنگار ما، داود مددي مشاور شهردار تهران و مدير عامل اين سازمان ديروز با ارائه گزارشي در يكصد و بيست و هشتمين جلسه علني شوراي شهر تهران با اعلام اين مطلب افزود: اين سازمان از آغاز شروع به كار خود تاكنون ۴ پروژه مشاركتي به ارزش ۱۵۰ ميليارد تومان را به مرحله عقد قرارداد رسانده است.
وي درآمد زايي و تامين هزينه هاي شهر از طريق فروش تراكم را نيز غيرعلمي دانست و گفت: تغيير نگرش از تراكم فروشي به جذب سرمايه و مشاركت هاي مردمي در توسعه طرحهاي عمراني از راهكارهاي بسيار مناسب براي اداره شهر مي باشد.
مددي در عين حال مشكلات دست و پاگير اداري را از عمده ترين مشكلات موجود براي سرمايه گذاري به ويژه سرمايه گذاري خارجي در ايران دانست و گفت: متوسط انجام كارهاي اداري براي سرمايه گذاري خارجي در ايران ۱۵ ماه است در حالي كه اين زمان در كشور چين ۴۵ دقيقه و در امارات ۵/۲ ساعت در نظر گرفته شده است.
وي نداشتن اطلاعات كافي از سرمايه گذاران معتبر، عدم آگاهي از امكانات شهرداري را از جمله نقاط ضعف اين سازمان دانست و گفت: عدم تمايل اركان زيرمجموعه هاي وابسته به شهرداري به همكاري با اين سازمان، عدم هماهنگي اركان شهرداريها در نحوه تعامل با سرمايه گذاري و برداشت هاي متفاوت از مقوله سرمايه گذاري و سرمايه گذار و بالابودن ريسك سرمايه گذاري در كشور از جمله اين تهديدها در ارتباط با سرمايه گذاري به شمار مي رود.
دكتر حمزه شكيب عضو شوراي شهر نيز گفت: شهرداري تهران بايد مشكلات بروكراسي و اداري داخلي خود را حل كند و سپس به سراغ ساماندهي تعاملات خارجي و بين دستگاهي بپردازد.وي افزود: در حال حاضر چرخه موجود براي سرمايه گذاري بسيار كند و نامطلوب است.
از سوي ديگر مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز گفت: در حال حاضر در كشور براي سرمايه گذاري، برنامه اي وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد ضرورت آن احساس نمي شود.
وي افزود: تهران ظرفيت اين را دارد كه سالانه دست كم ۳ هزار ميليارد تومان در آن سرمايه گذاري شود ولي ديدگاه هاي غلط تاكنون مانع اين سرمايه گذاري شده است.
بيادي گفت: ديدگاه كنوني به گونه اي است كه سرمايه گذار را يك كلاهبردار مي بينيم، و به عبارتي يك ديدگاه پليسي در اين باره وجود دارد. از اين گذشته سرمايه گذار نمي داند كه براي سرمايه گذاري با چه كسي طرف است و قراردادها يك طرفه مي باشد. يعني اگر يك سرمايه گذار ۲ ماه كارش عقب بيافتد از وي خسارت مي گيرند ولي اگر كار او را تعطيل كنند خسارتي به وي پرداخت نمي شود.
از سوي ديگر دكتر خسرو دانشجو مخبر كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر نيز گفت: شهرداري تهران بايد قبل از جذب سرمايه گذاري، ابتدا پروژه هاي مورد نياز خود را تعريف كند و مراحل قانوني اجراي يك پروژه را مشخص سازد و آنگاه از سرمايه گذار براي سرمايه گذاري دعوت به عمل آورد.
وي افزود: براي حل مشكل سرمايه گذاري مردم در شهر بايد خلاء ندانم كاري ها پر شود.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر نيز گفت: مشكل عدم سرمايه گذاري در شهر تهران، مربوط به سيستم خود شهرداري است، زيرا مسئولان برخي مناطق شهرداري قبول نمي كنند كه كسي جز خودشان قدمي را بردارد. دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز نبود تصميم گيري كلان را يكي از موانع عمده سرمايه گذاري دانست و گفت: در حال حاضر پروژه هايي به خاطر ضعف تصميم گيري بلاتكليف باقي مانده است.
وي افزود: در حال حاضر با نوعي تعدد تصميم گيري روبه رو هستيم، به عبارت ديگر افرادي را با خواهش و تمنا براي سرمايه گذاري آماده مي كنيم ولي بعد از مدتي به دليل اين نوع تصميم گيري دلسرد مي شوند و از ادامه كار منصرف مي شوند.
به گفته وي بازكردن يك ال سي براي مترو ۲ سال در كشور طول كشيده است ولي در كشور چين شركت طرف قرارداد در كشور خودش صبح قرارداد بسته و بعدازظهر چك پيش پرداخت را گرفته است.
خطر زباله هاي بيمارستاني
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت:  جمع آوري غيرعلمي و غيربهداشتي زباله هاي بيمارستاني و عدم ساماندهي پسماندهاي ويژه پزشكي و بخش شيرابه آنها در سطح شهر، سلامت شهروندان تهراني را تهديد مي كند.
رسول خادم ديروز در نطق پيش از دستور يكصد و بيست و هشتمين جلسه علني شوراي شهر با ارائه گزارشي از وضعيت جمع آوري زباله هاي بيمارستاني افزود: براساس قانون، مراكز درماني و توليدكننده پسماندهاي ويژه و صنعتي مسئول تبديل پسماندهاي ويژه به عادي و تحويل آن به شهرداري جهت حمل مي باشند.
خادم گفت: براساس قانون مديريت پسماندها كه امسال تصويب شد، شهرداري فقط مسئول حمل زباله هاي عادي است و واحدهاي توليدكننده بايد زباله هاي ويژه را پس از تبديل كردن آن به زباله هاي عادي جهت حمل تحويل شهرداري بدهند.مهندس چمران تصريح كرد: ازدحام جمعيت و طراحي نامناسب پله هاي بخش زنانه مسجد سبب بالارفتن آمار تلفات ناشي از اين آتش سوزي شده است.
وي گفت: مطابق آخرين آمار، تعداد كشته شدگان اين حادثه به ۵۹ نفر رسيده است.
چمران با اشاره به ترافيك شديد منطقه بازار گفت: بايد مراقب بود و تمهيداتي انديشيد كه چنين حوادثي در محدوده بازار رخ ندهد. رئيس شوراي شهر براي كشته شدگان طلب آمرزش كرد و گفت: اين عزيزان براي اداي نماز وارد مسجد شده بودند و اميدواريم خداوند به همين سبب آنان را غريق رحمت واسعه خود قرار دهد.
چمران با اشاره به فرارسيدن ايام محرم و شهادت امام حسين(ع) و ياران باوفايش گفت: قيام امام حسين(ع) و شهادت ايشان بزرگترين اتفاق در تاريخ شيعه است و انقلاب ما نيز نشات گرفته از عاشوراي حسيني است.

خطوط اتوبوس برقي ۱ و ۲ تهران در روزهاي
تاسوعا و عاشورا تعطيل است
000666.jpg
شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  و حومه  در اطلاعيه اي  اعلام كرد به  مناسبت  فرارسيدن  ايام  سوگواري  تاسوعا و عاشورا خطوط اتوبوس  برقي  تعطيل  خواهد بود.
در اين  اطلاعيه  آمده  است  به مناسبت  فرارسيدن  ايام  سوگواري  تاسوعا و عاشوراي  سالار شهيدان  حضرت  حسين  بن  علي  (ع)روزهاي شنبه و يكشنبه  هفته  آينده  برابر با يكم  و دوم  اسفند، خطوط ۱ و۲ اتوبوس  برقي  از سه  راه  تهرانپارس  تا ميدان  امام  حسين(  ع )و از ميدان  امام
  حسين  (ع )تا ميدان  خراسان  در خيابانهاي  دماوند و هفده شهريور تا پايانه  اتوبوس  برقي  به  دليل  عبور و تجمع  دسته جات  عزادار در طول  اين  مسيرها بسته  خواهد بود.

ايمني كليه مساجد و تكايا بررسي و كنترل مي شود
000660.jpg
خبرگزاري فارس: سازمان آتش نشاني تهران درصدد اعزام نمايندگاني به كليه مساجد، تكايا و هيأتهاي موجود در سطح شهر تهران جهت بررسي و كنترل ميزان ايمني آنها در برابر حريق و آتش سوزي است.
يك منبع آگاه از تهيه دستورالعمل ايمني براي مساجد و تكايا خبر داد و تصريح كرد: تصميم تهيه دستورالعمل فوق در پي حادثه دو شب گذشته اتخاذ شده است.
وي افزود: اعزام مأموران سازمان آتش نشاني به كليه هيأتها، مساجد و تكايا جهت بررسي وضعيت ايمني آنها و آموزش دست اندركاران آنها از جمله مفاد اين دستورالعمل مي باشد.

افزايش ۳۱ درصدي بارندگي در حوضه آب منطقه اي تهران
000663.jpg
واحد مركزي خبر: ميزان  بارندگي  درسال  آبي  ۸۴-۸۳ از مهر ۸۳ تاكنون  در حوضه  آب منطقه اي  تهران  ۳۱ درصد نسبت  به  مدت  مشابه  سال  گذشته  افزايش  يافته است.
تقي  زاده  خامسي  مديرعامل  شركت  آب منطقه اي  تهران  افزود: استانهاي  تهران ، قم ، قزوين ، زنجان ، مركزي  و سمنان  تحت  پوشش  شركت  آب منطقه  اي تهران  قرار دارند.
وي  گفت: براساس  آمار نهايي  بارندگي  ها در ۶ استان  تحت  پوشش  اين شركت ، مقدار بارش  در استان  تهران  از مهر ۸۳ تاكنون  ۳۴ درصد نسبت  به مدت  مشابه  پارسال  افزايش  نشان  مي دهد، همچنين  اين  بارشها در استان  هاي  سمنان  ۵۹ درصد، مركزي  ۲۳ درصد، قم  حدود ۳۲ درصد و قزوين يك  درصد افزايش  داشته  است.

پس از گذشت يك هفته از شهادت يك محيط بان بدست شكارچيان متخلف
۲ محيط بان آذربايجان غربي، هدف گلوله قرار گرفتند
ايسنا: شكارچيان متخلف با شليك به سمت دو محيط بان اداره كل محيط زيست آذربايجان غربي، آنها را مجروح كردند.
به گزارش اداره كل محيط زيست آذربايجان شرقي، سه نفر از شكارچيان غيرمجاز در منطقه حفاظت شده «مراكان» به سمت محيط بانان شليك كرده و دو نفر از آنها را از ناحيه دست و پا مجروح كردند.
حال عمومي اين محيط بانان رضايت بخش گزارش شده و با همكاري نيروي انتظامي ۳ نفر از متخلفان دستگير و از آنها يك قبضه اسلحه جنگي ژ۳ به همراه ۱۰۰ فشنگ كشف و ضبط شده است.
در دي ماه گذشته نيز يك شكارچي متخلف به همراه يك قبضه سلاح و لاشه يك رأس قوچ وحشي در منطقه «مراكان» دستگير و تحويل مقامات قضايي داده
شده است.
همچنين حدود ۳ هفته قبل نيز در استان آذربايجان شرقي يك محيط بان به دليل شليك شكارچي غيرمجاز شهيد و يك تن ديگر مجروح شد.

آلودگي محيط زيست در شهرري نگران كننده است
ايسنا: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با گسترده توصيف كردن مشكلات زيست محيطي در شهرستان ري گفت: متأسفانه وضعيت دفن زباله در كهريزك بسيار نامناسب است و شرابه هاي آن براي محيط زيست منطقه به تهديدي جدي مبدل شده است.
دكتر معصومه ابتكار،در حاشيه بازديد از شهر ري با اشاره به اينكه تراكم جمعيتي وضعيتي، صنعتي و خدماتي در اين شهرستان مشكلات زيادي در بخش محيط زيست ايجاد كرده است افزود: شاخص هاي محيط زيست در اين منطقه بسيار پايين و آلودگي ها و مشكلات ناشي از فقدان توجه به محيط زيست در اين منطقه بسيار گسترده است.
وي با اشاره به فعاليت ۳ هزار واحد صنعتي و ۳۰ هزار واحد كارگاهي مجاز و غيرمجاز در شهرستان ري گفت: وجود واحدهاي خدماتي مانند كشتارگاهها، پالايشگاه و مجتمع هاي نفتي مربوط و محل دفن زباله شهر تهران در كهريزك نيز بر مشكلات زيست محيطي در اين منطقه افزوده است.وي گفت: بر اين اساس تا كنون۶۰۰ واحد صنعتي آلاينده در اين منطقه شناسايي شده است كه با تكميل پرونده هاي آنها براي دريافت عوارض يك درصد فروش به سازمان امور مالياتي معرفي مي شوند.

نگاه
000657.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |