چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۹
مخابرات 5 سال بعد
خيز لا ك پشتي به سوي آينده
شركت مخابرات در حالي كه افزايش انتظارات را بسيار سريعتر از روند توسعه شبكه مخابراتي مي داند، برآورد شدن انتظارات را به برنامه چهارم توسعه موكول مي كند
028920.jpg
عكس ها : گلناز بهشتي 
ليلا  درخشان 
اي. ان عنوان شبكه هوشمندي است كه شركت مخابرات اعلام كرده تا پايان سال آماده خدمت رساني در شبكه مخابراتي است. هم اكنون در ايران فقط قابليت مكالمه، SMS و V.M.S وجود دارد و خدمات ديگري از طريق تلفن همراه داده نمي شود، در حالي كه در بسياري از كشورها ارسال عكس، فيلم، فايل هاي كامپيوتري، چت كردن، ايميل و حتي دريافت امواج راديو و تلويزيوني توسط موبايل امكان پذير است.
مهندس نبي زاده، رئيس برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي مخابراتي ايران مي گويد: اولين سرويس اين سيستم مكانيزه مكالمه اعتباري است كه امكان مكالمه به ميزان اعتبار پيش پرداخت كه غالبا از طريق كارت هاي اعتباري انجام مي شود را مهيا مي كند.
شركت ها و سازمان هايي كه تمايل دارند مردم به  تناسب نياز يا ديدگاهشان با آنها تماس بيشتري داشته باشند هزينه تماس هايي را كه با آنها گرفته مي شود به عهده مي گيرند كه در اين حالت شروع كننده مكالمه هيچگونه مبلغي را نمي پردازد و تمام مكالمه او رايگان است.
نبي زاده در مورد شبكه خصوصي مجازي مي گويد: در اين سرويس چند نفر با شعبات مختلف مي توانند با ايجاد يك شبكه مجازي با هم ارتباط داشته باشند. در اين حالت بدون نياز به كد با شبكه اصلي ارتباط برقرار مي كنند كه اين باعث مي شود شبكه كمتر اشغال شود. سرويس شماره فراگير هم جزو شبكه ديجيتال پيش بيني شده است.
به گفته او با داشتن اين سرويس، شركت ها مي توانند با معرفي يك شماره اين امكان را فراهم سازند تا پس از تماس مشترك با اين تلفن، در صورت اشغال بودن تلفن اصلي، تلفن به طور اتوماتيك و فوري به نزديك ترين شعبه شركت وصل و مكالمه برقرار شود.
لابد شما هم تجربه تماس با تلفن هاي برنامه هاي صدا و سيما را داشته ايد. اشغالي ها و انتظار فراوان براي برقراري ارتباط احتمالا بارها شما را هم از تلاش بيشتر منصرف كرده است. اما ظاهرا سيستم تماس انبوه قرار است اين مشكل و مشكلات مشابه تماس با مراكز ارتباط عمومي را حل كند.
به گفته اين مدير شركت مخابرات سرويس تماس انبوه كه براي امكان برقراري تماس هاي عمومي و فراوان در نظر گرفته شده، مي تواند در بخش هايي نظير شركت در مسابقات و برنامه هاي تلويزيوني كاربرد زيادي داشته باشد، آن هم بدون اينكه خطوط تلفن اشغالي چنداني داشته باشد.
يكي ديگر از امكانات سيستم اي. ان، امكان جابه جايي راحت خطوط تلفن اشخاص از محلي به محل ديگر است. در واقع اين سيستم زماني كاربرد خود را به روشني نشان مي دهد كه شهروندي محل كسب و كار يا منزل خود را تغيير داده و اصرار به جابه جايي خط تلفن و حفظ شماره تلفن خود را داشته باشد.
028917.jpg
در برنامه 5 ساله آينده ، 25 ميليون خط تلفن همراه واگذار خواهد شد كه 13 ميليون آن به عهده شركت مخابرات و 12 ميليون آن به عهده بخش خصوصي است 
اما نبي زاده در مورد راي گيري تلفني مي گويد كه اين سيستم هنوز چندان براي اين شبكه تعريف نشده و جزو شبكه ديجيتال است. در اين سيستم شركت ها و مجامعي نظير آنها مي توانند در راي گيري هاي داخلي خود از تلفن استفاده كنند.
رئيس برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي مخابراتي ايران در عين حال انتقادات به شركت مخابرات را تا حدودي بي انصافي مي داند. گرچه بسياري از خدمات مخابراتي ايران تقريبا نوپاست، اما به سرعت انتظارات از مخابرات براي سرويس دهي و خدمت رساني مناسب بالا رفته است و البته انتظار بي جايي نيست. انتظار طولاني براي دريافت خط تلفن ثابت در مناطق پر تراكم، قيمت گران تلفن همراه، آنتن دهي نامناسب، كمبود تلفن همگاني در جاده ها و آنتن دهي ضعيف در راه هاي كشور انتقاداتي بود كه نبي زاده يا آنها را رد كرد يا به كمبود امكانات و افزايش تقاضا مربوط دانست و حل آنها را به تحقق برنامه 5 ساله چهارم توسعه موكول كرد.
به گفته او هميشه نياز شهروندان بيش از توسعه شبكه هاي ماست، اما در عين حال شركت مخابرات به طور مداوم برنامه هاي توسعه مخابراتي را در كشور در پيش دارد. نبي زاده مي گويد: در حال حاضر 78 مركز مخابراتي در تهران وجود دارد كه 46 تاي آنها مراكز به روز هستند يعني مردم مي توانند ظرف يك هفته تا يك ماه تلفن درخواستي شان را دريافت كنند. اما با اين وجود هنوز هم در برخي مناطق، تراكم جمعيتي به گونه اي است كه مخابرات نمي تواند همپاي احداث برج ها و ساكن شدن شهروندان در آنها برايشان امكانات فراهم كند.
اما جاده ها... نبي زاده گله از آنتن ندادن تلفن همراه در جاده ها را كم لطفي مي داند، اما آن را به طور كامل رد نمي كند. به گفته او از 67 هزار و 780 كيلومتر جاده آسفالته كشور، حدود 29 هزار كيلومتر آن تحت پوشش مخابرات قرار گرفته است و در برنامه چهارم توسعه كل جاده ها تحت پوشش قرار مي گيرد. او دليل آنتن دهي ضعيف در برخي جاده هاي كشور نظير جاده هاي شمال را هم ترافيك سنگين مخابراتي در اين جاده ها مي داند، اما بعد مثال مي زند كه در جاده هاي شاهرود و سبزوار حدود 70 درصد آنتن دهي داريم. جالب است بدانيد كه يكي از دلايل گسترش پيدا نكردن تلفن هاي همگاني در جاده ها هم ربوده شدن يا آسيب  ديدن اين كيوسك هاست. نبي زاده مي گويد به اين دليل مجبور شده ايم كيوسك ها را تنها در نزديكي پمپ بنزين ها يا پاسگاه هاي مخابراتي نصب كنيم.
وقتي دوباره صحبت از كمبود ها در بخش تلفن همراه به ميان مي آيد، باز هم به برنامه چهارم توسعه ارجاع داده مي شويم، كمبودها در خطوط تلفن همراه به دليل تقاضاي زياد است، اما در برنامه 5 ساله آينده ، 25 ميليون خط تلفن همراه واگذار خواهد شد كه 13 ميليون آن به عهده شركت مخابرات و 12 ميليون آن به عهده بخش خصوصي است و بالاخره موبايل اعتباري و حرف و حديث هاي آن: به احتمال زياد ثبت نام اين موبايل ها تا پايان بهمن ماه آغاز مي شود. تعرفه مكالمه با آن 5/1 برابر تلفن هاي همراه عادي است و ضمنا در خارج از شهر امكان برقراري ارتباط ندارند. كارت اين موبايل هم 20 هزار تومان است و تا 3 ماه اعتبار دارد.
۵ سال زمان زيادي نيست. تا آن موقع به كاستي ها هم عادت كرده ايم. اگر گشايشي در برنامه 5 ساله چهارم توسعه در بخش مخابرات اتفاق بيفتد حتما از حل مشكلات مخابرات تعجب مي كنيم. اما به هر حال بايد براي جواب گلايه هاي خود از مخابرات 5 سال صبر كنيد.

دربازديد از خطوط 3 و 4 متري تهران مطرح شد:
فاينانس 2 ميليارد دلاري مجلس راه حل كاهش ترافيك 
028932.jpg
خيابان، ماشين و ترافيك واژه هايي تكراري هستند كه هر روز با آنها سرو كار داريم. بارها در ترافيك و لابه لاي صف ماشين ها ايستاده  ايم، زماني كه خسته از محل كار باز مي گشتيم يا زماني كه خواب مانده و دير به محل كار رسيده ايم، درست در همين زمان ها ترافيك، خيابان و ماشين غير قابل تحمل مي شوند و به دنبال راه فراري از آن هستيم. چند سالي بيشتر از احداث قطار زيرزميني درون شهري بخوانيد مترو نگذشته و در همين مدت ا ين وسيله نقليه جايگاه خوبي بين پايتخت نشينان پيدا كرده است. در صورتي كه مترو اصلي ترين وسيله نقليه براي يك عده از ساكنان تهران است، بهتر است بدانند كه با راه اندازي خطوط جديد مترو تعداد سفرهاي روزانه مترو از مرز۶ ميليون سفر در روز خواهد گذشت. البته اين اتفاق منوط به اختصاص فاينانسي از سوي مجلس به مترو تهران است.
مهندس محسن هاشمي در بازديد اعضاي كميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي از بخشي از خط 2 مترو تهران حد فاصل ايستگاه بهارستان تا ايستگاه در دشت، دروازه شميران، امام حسين و مسير خط 4 تا ايستگاه دروازه دولت ابراز اميدواري كرده است تا با اختصاص فاينانس 2ميلياردي مجلس به مترو تهران خطوط 6 و 7 مترو به نتيجه برسد.
وي با بيان اين كه مترو تهران بايد در 3فاز ساخته شود،گفت: فاز يك به طول 90 كيلومتر رو به اتمام بوده و بودجه فاز 2 نيز از طريق مجلس، دولت، شهرداري و شوراي شهر در اختيار ما قرارداده شده و ساخت اين خطوط را آغاز كرده ايم و در خصوص خط 3 و 4 و توسعه خطوط 1 و۲ به تجريش و شرق تهران نيز در حال تعامل با مجلس بوده و اطلاعات دقيقي را در اختيار نمايندگان مردم در مجلس قرارداده  ايم تا با مترو آشنايي پيدا كرده و ما نيز بتوانيم برنامه سوم خود كه رسيدن به 8 خط مترو در تهران است را به نتيجه برسانيم.
هاشمي از احداث مترو در شهرك هاي اقماري هشتگرد، كرج و مهرشهر خبر داد و گفت: موضوع شهرك هاي اقماري در استانداري تهران مطرح شده و در حال حاضر نيز در حال بحث با شهرك هاي اقماري هستيم كه ساخت اين خطوط را در آنجا آغاز كنيم كه فعلا شهرك هاي اقماري كرج، مهرشهر و هشتگرد در حال انجام است. وضعيت ورامين نيز با راه آهن قابل حل است و موضوع شهريار و پرديس نيز در صورت به نتيجه رسيدن در مذاكرات آتي اعلام خواهدشد.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز از اختصاص بيش از 2 ميليارد دلار اعتبار براي احداث خطوط مترو تهران و حومه خبر داد و گفت: اين اعتبار پس ازتصويب مجلس شوراي اسلامي از محل صندوق ذخيره ارزي يا فاينانس، در اختيار مديريت شهري قرار مي گيرد. اعتبارات شهرداري معمولا از محل درآمدهاي اين سازمان تامين مي شود لذا به منظور رفع مشكلات ترافيك و توسعه خطوط مترو در تهران و حومه و با هدف ايجاد تسهيلات لازم در رفت و آمد مردم اين اعتبار از سوي مجلس شوراي اسلامي اختصاص خواهد يافت. وي با اعلام حمايت مجلس از مديريت شهري براي رفع مشكلات ترافيكي، افزود: با گسترش خطوط مترو در حومه، حدود 3 يا 4 ميليون مسافر مي توانند به سهولت به تهران رفت و آمد كنند.

احداث پاركينگ و حل مشكل ترافيك
028929.jpg
توقف اتومبيل در حاشيه خيابان، يكي از عواملي است كه به افزايش ترافيك در خيابان كمك مي كند، به خصوص اگر اين توقف به صورت دوبله پارك دو ماشين كنار يكديگر باشد. در تازه ترين اخبار، مهندس حاج نصراللهي، كمبود فضاي پاركينگ در سطح شهر تهران و پارك ماشين ها در حاشيه خيابان را از عوامل موثر در افزايش بار ترافيك عنوان كرده است. به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، مديرعامل اين سازمان گفت: در حال حاضر 22 هزار فضاي پاركينگ عمومي و 340 پاركينگ در تهران وجود دارد كه اين رقم در مقايسه با حدود 2 ميليون و 700 هزار خودروي موجود در سطح شهر قابل قبول نيست.
مي توان بخشي از مشكل ترافيك را كه مربوط به توقف اتومبيل در حاشيه خيابان ها است با احداث پاركينگ هاي طبقاتي از ميان برد كه اين مهم نياز به همكاري و تعامل نزديك واحدهاي املاك مناطق دارد. سازمان ترافيك به منظور احداث پاركينگ طبقاتي نسبت به خريد املاك واقع در طرح هاي مصوب پاركينگ عمومي اقدام و به فراخوان بخش خصوصي براي شركت در اين امر پرداخته است.

پاركبان مقبول تر از گذشته
028935.jpg
پاركبان ها موفق بوده اند؟ احتمالا پاسخ اصلي را نبايد از دهان مجري طرح پاركبان شنيد، اما سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران 3 ماه بعد از آخرين نظرسنجي خود در مورد طرح پاركبان نظرسنجي ديگري انجام داد. در اين نظرسنجي بيشتر شهروندان تهراني اعلام كردند كه از طرح پاركبان رضايت دارند، البته اين ميزان رضايت به 3/87 درصد رسيده كه نسبت به گذشته افزايش داشته است. طرح پاركبان كه براي توزيع عادلانه مكان پارك در برخي معابر تهران به اجرا درمي آيد به عقيده 9/88 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجي در توزيع عادلانه پارك حاشيه اي موثر بوده است. همچنين 5/79 درصد از پاسخگويان با گسترش طرح پاركبان در معابر تهران موافق بوده  اند.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، نتايج اين نظرسنجي نشان مي  دهد كه 75 درصد شهروندان كارايي طرح پاركبان را نسبت به پاركومترها موثر دانسته اند و در كنار آن آمار نشان مي  دهد كه استفاده از پاركبان جهت پارك وسيله نقليه از 68 درصد در نظرسنجي قبلي به 5/92 درصد در نظرسنجي جديد افزايش پيدا كرده است.

احداث دوربرگردان هاي جديد و كاهش بار ترافيك
028914.jpg
دهه فجر بهانه خوبي است براي معرفي طرح هاي مختلف. بد نيست بدانيد كه همزمان با اين ايام ايجاد دوربرگردان هاي جديد در سطح شهر، به كمك كاهش بار ترافيك اين محدوده مي آيد. به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران، با احداث دوربرگردان مسير بزرگراه صياد شيرازي و حذف چراغ راهنما در تقاطع اين بزرگراه با گلستان چهارم شهيد توحيدي ، محور اين بزرگراه در اين تقاطع مسدود و رواني تردد خودروها را به دنبال دارد. با بهره برداري از اين دوربرگردان و پل روگذر گلستان پنجم كه در حال طي كردن مراحل پاياني است، ترافيك اين محدوده كاهش قابل توجهي خواهد يافت.
بر اساس گزارش اين سازمان، با احداث دوربرگردان جنوب به شمال و شرق به غرب ميدان بهمن، بار ترافيك اين منطقه نيز كاهش مي يابد. اين دوربرگردان ها كه در بزرگراه تندگويان، ابتداي بزرگراه نواب و بزرگراه بعثت، نرسيده به خيابان شهيد رجايي احداث مي شود، با حذف حركت شمال به جنوب و جنوب به شرق خيابان دشت آزادگان همراه خواهد بود.

زاويه ديد
چتري براي باران سنگ مي خواهيم
028923.jpg
شهرام اصغري تا امروز هيچ كس شاهد نبوده است كه واقعا از آسمان سنگ ببارد، حتي در داستان هاي بورخس هم كه هميشه حكايت از رسيدن مسافري كه داستان هاي عجيبي بلد است دارد هم چيزي از بارش سنگ از آسمان نيامده است،  اما در جاده هاي ايران هر اتفاقي ممكن است. ممكن است ناگهان آزاد راه عريضي به راه باريكي تبديل شود كه ابتدايي ترين علايم رانندگي را ندارد، مثل راندن در راه هايي كه در بازي هاي كامپيوتري نشان داده مي شود و نياز به تبحر يك نقشه خوان حرفه اي دارد. اما بازهم مشكل فقط اين چيزها نيست. ممكن است سرپيچ يكي از گردنه ها در حالي كه محو زيبايي اطراف شده ايد ناگهان ببينيد كه از آسمان سنگ مي بارد و ممكن است شما را در يك چشم بر هم زدن مدفون كند. حادثه سقوط سنگ ها در جاده هراز كه باعث سقوط اتوبوس به ته دره شد از همين نمونه هاست و خب، ما كه هر روز شاهد اتفاقات و حوادث دلخراش متعدد در گوشه و كنار كشور هستيم باز هم مي مانيم كه اين بار انگشت اتهام را به سوي كدام مسوول بگيريم؟ چه كسي را متهم كنيم؟ سنگ هاي كوه هاي البرز را كه چندان كه بايد در جاي خود محكم نيستند؟ يا رانندگان بي ملاحظه را كه آنقدر در اين گردنه ها بوق مي زنند كه سنگ ها را به رقص وا مي دارند؟
پيشگيري از اين حادثه ها كار چندان سختي نيست، مي شود با بمباران كوه ها همه سنگ هاي سست را نابود كرد، اما كم هزينه تر و عاقلانه تر از آن احداث سقف هاي ايمني در جاهايي از جاده است كه از قبل شناسايي شده اند، مثل نمونه هايي كه سالهاست در جاده هاي شمال احداث شده اند.
اين كار هم قطعا به كارهاي تحقيقاتي و مطالعاتي و هماهنگي دستگاه ها نياز دارد. به اين بخش آخر كه فكر كنيد متوجه مي شويد كه اين قسمت باعث مي شود پروژه به يك ماموريت غير ممكن تبديل شود، حتي اگر صدها نفر از تحصيلكردگان و سرمايه هاي كشور گرفته تا كارگران طبقه زحمت كش در زير آوار سنگ جان ببازند.

جهانشهر
مختار در محلات تركيه 
028926.jpg
شهره مهرنامي در كشور تركيه محله ها با مشاركت مردم اداره مي شود، آن چيزي كه به عنوان شهردار محله مي شناسيم ولي هرگز با آن روبه رو نشده ايم در محله هاي شهرهاي كشور همسايه به مختار معروف است.
شهرداري هر منطقه با همكاري اداره پليس آن ناحيه يكي از ساكنان محله را كه سابقه خوبي در گذشته از لحاظ خدمت به دولت و ملت داشته، پرونده روشني داشته و متعهد بوده را به عنوان مختار آن محله انتخاب مي كند.
مختار موظف است با مديريت ساختمان هايي كه در آن محله هستند ارتباط برقرار كند و فرم هايي را كه اداره پليس در اختيارش گذاشته توسط مديريت هر ساختمان به ساكنان براي تكميل برساند تا از طريق اين فرم ها مشخص شود در هر ساختمان چه افرادي با چه مشخصاتي ساكن هستند، آيا آپارتمان از آن آنهاست يا در دست اجاره است، شغل ساكنان چيست يا تعداد آنها چند نفر است.
همچنين مختار موظف است مشخصات هر خانواده جديدي را كه وارد محله مي شود دريافت كرده و همراه ديگر فرم هاي تكميل شده نزد كلانتري ناحيه قرار دهد تا اگر مشكلي در ساختماني ايجاد شد، سابقه و مشخصات هر خانوار در اداره پليس آن منطقه باشد تا پليس بداند كه مشكل از كجا نشات گرفته و چگونه مي توان آن را حل كرد.
مختار هر محله رابط بين مردم محل و شهردار منطقه است و قدرت اجرايي ندارد.
اگر مردم از عملكرد شهردار منطقه ناراضي باشند به اطلاع مختار مي رسانند تا او با شهردار منطقه در ميان بگذارد يا اگر مردم محل از وضعيت محل شكايتي داشته باشند از طريق مختار خواستار رفع مشكل مي شوند.
ماهي يك بار جلسه اي در هر محله با حضور مردم محل و مختار برپا مي شود تا ساكنان محل مشكلات خود را به گوش مختار برسانند و مختار نيز آنها را به گوش شهردار برساند. در تهران بزرگ 22 منطقه شهرداري وجود دارد و اين مناطق 22 گانه به 150 ناحيه تقسيم مي شوند كه شامل هزاران محله هستند.
به نظر شما مديريت اين كلانشهر به حضور هرچه بيشتر مردم در شهرداري هاي مناطق نياز ندارد؟

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |