چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۹
خواندن اين گزارش كمك مي كند تا بدانيم
از كجا و چگونه قهوه خوب بخريم؟
قهوه هاي ترك، فرانسه يا اسپرسو، به دليل محل كشت آنها نامگذاري نمي   شود، بلكه تفاوت طريقه فرآوري و جوشاندن اين قهوه هاست كه سبك و نام مي سازد
028992.jpg
مرضيه خاكي فيروز
اگر از شما پرسيده شود كه چقدر قهوه مي خوريد چه پاسخي مي دهيد؟
زياد، كم يا اصلا؟
جواب اين سوال هرچه باشد چندان مهم نيست. مهم اين است كه اگر شما قهوه مي خوريد يا دوست داريد كه قهوه بخوريد، چگونه و از كجا قهوه خوب و مناسب تهيه كنيد؟
پاسخ اينكه از كجا قهوه خوب تهيه كنيم؟ شايد ساده باشد، ولي اينكه چگونه قهوه مناسب بخريم؟ نياز به دانستن يكسري اطلاعات در رابطه با قهوه داريم كه سعي مي كنيم در اين گزارش به آنها بپردازيم.
قهوه خوب 
به طور كلي نحوه فروش قهوه در تهران به دو صورت انجام مي گيرد؛ فروش در فروشگاه هاي سنتي قهوه فروشي كه بيشتر متعلق به اقليت ارامنه است و فروش در سوپرماركت ها و فروشگاه ها.
شما مي توانيد پودر قهوه يا دانه پخته شده قهوه را به صورت باز بدون بسته بندي از فروشگاه هاي سنتي قهوه فروشي بخريد و قهوه هاي بسته بندي شده، اعم از بسته بندي هاي داخلي و خارجي را علاوه بر فروشگاه هاي سنتي كه بيشتر در مناطق ارامنه نشين قرار دارند از ساير فروشگاه ها، سوپرماركت ها و حتي قنادي هاي سطح شهر تهيه كنيد.
فرق قهوه فله و بسته بندي شده 
شايد براي فروشندگان سنتي قهوه، بين قهوه پودر شده و دانه قهوه تفاوتي نباشد و از نظر قيمت هر دوي آنها در يك سطح باشند، اما براي مصرف كننده بسيار مهم است كه بداند قهوه پودر شده خيلي سريع بو و عطر خود را از دست مي دهد و براي مدت زيادي نمي توان آن را نگه داشت. در حالي كه دانه قهوه تا زماني كه پودر نشده، عطر و بوي خود را حفظ مي كند.
در مورد قهوه هاي بسته بندي شده نيز اگرچه بسته بندي سبب مي شود تا عطر و بوي قهوه حفظ شود، اما همين بسته بندي باعث افزايش قيمت قهوه شده، طوري كه پودر قهوه كه عموما براي مصارف خانگي و در بسته بندي هاي 250 گرمي عرضه مي شود، در مقايسه با دانه قهوه كه در بسته هاي يك كيلوگرمي و معمولا براي كافي شاپ ها، هتل ها و رستوران ها عرضه مي شود 2 تا 3 هزار تومان در هر كيلو گرانتر است.
انواع قهوه 
امروزه انواع قهوه با نام هاي ترك، فرانسه يا اسپرسو شناخته مي شوند.جالب است بدانيد نامگذاري قهوه به اين نام ها، ربطي با نحوه كشت يا محل كشت آن ندارد. زيرا كشورهاي تركيه، فرانسه يا ايتاليا مزارع كشت قهوه ندارند و قهوه فقط در يك شرايط خاص و در مناطقي كه داراي آب و هواي گرم حاره اي باشند رشد پيدا مي كند.
اصطلاح قهوه ترك از آنجا پديد آمد كه ترك ها، اولين كشوري بودند كه قهوه را به شيوه اي كه خودشان مي پسنديدند، پخت و آسياب كرده و سپس مي جوشاندند. ترك ها پودر قهوه را با آب حل كرده، سپس مي جوشاندند و بعد از به اصطلاح عمل آمدن قهوه، آن را مي خوردند. در اين روش، خود قهوه علاوه بر عصاره و شيره آن نيز خورده مي شود كه برخي معتقدند در درازمدت باعث از بين رفتن پرزهاي معده مي شود.
اگر تنها 10 درصد از جمعيت 70 ميليوني ايران، يعني فقط 7 ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران 56 تن قهوه مصرف شود
بعد از آن فرانسوي ها به اين دليل كه نمي توانستند قهوه را مانند ترك ها مصرف كنند، روش جديدي را ابداع كردند و با قرار دادن فيلتري در قهوه جوش، قهوه را صاف كرده و بعد مي نوشيدند. قهوه اي كه از اين روش به دست مي آمد به نام قهوه فرانسه معروف شد.
ايتاليايي ها نيز در سال 1822 روش جديدي را ابداع كردند كه شايد بهترين روش تهيه قهوه باشد. به اين طريق كه در فشار بالا و با آب 90 درجه از دانه قهوه، عصاره آن گرفته مي شود. قهوه به دست آمده از اين طريق به قهوه اسپرسو معروف است. اسپرسو در زبان ايتاليايي به معني خيلي كوتاه و چيزي كه از طريق اعمال فشار زياد به دست آمده، است.
قهوه، علاوه بر اينكه در 3 نوع ترك، فرانسه و اسپرسو شناخته مي شود، به طور كلي در دو نوع ربوستا و عربيكا كشت و برداشت مي شود.
قهوه عربيكا بيشتر در كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين و قهوه ربوستا در كشورهاي آسياي شرقي كشت مي شود. در ضمن 70 درصد توليدات قهوه دنيا را قهوه عربيكا تشكيل مي دهد.
در حقيقت قهوه هاي ترك، فرانسه و اسپرسو علاوه بر آنكه شيوه تهيه آنها متفاوت است، هر يك با درصدهاي مختلفي از قهوه هاي عربيكا و ربوستا تشكيل شده اند.
گاهي نيز ديده مي شود، در تهيه قهوه ترك، تنها از قهوه ربوستا و براي قهوه اسپرسو فقط از قهوه عربيكا استفاده مي شود. اين درصدها در هر كشور بسته به ذائقه مردم آن متفاوت است.
چگونه قهوه مناسب بخريم؟
افشاري، كارشناس قهوه معتقد است: اكثر مردم ايران، قهوه ملايم مي خورند. تقاضاي بازار نشان مي دهد، حدود 70 درصد ايراني ها، قهوه فرانسه، حدود 30 درصد كه بيشتر اقليت ارامنه هستند، قهوه ترك و درصد بسيار كمي نيز قهوه اسپرسو تلخ مصرف مي كنند.
شما نيز در زمان خريد قهوه حتما با توجه به ذائقه و تمايل خود قهوه بخريد و به مشخصات روي بسته بندي ها توجه كنيد. درصدهاي قهوه عربيكا و ربوستا كه ميزان تلخي و ملايمت قهوه به آن بستگي دارد را در نظر بگيريد. هرچه درصد قهوه عربيكا بيشتر باشد، قهوه تلخ تر است. اگر قهوه را بدون بسته بندي و به صورت باز مي خريد حتما از فروشنده در مورد خصوصيات قهوه سوال كرده و در صورت امكان از او بخواهيد قهوه را تست كند.
متوسط قيمت قهوه 
در تهران ، قيمت قهوه بسته به اينكه از فروشندگان سنتي يا در بسته بندي هاي جديد خارجي خريداري شود، متفاوت است. به عنوان مثال اگر از فروشندگان سنتي، قهوه بخريد، مي توانيد هر كيلوگرم قهوه ترك را حدود 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان، قهوه فرانسه را حدود 7 هزار تومان و قهوه اسپرسو را حدود 7 هزار و 500 تومان خريداري كنيد؛ در حالي كه قيمت قهوه هاي ماركدار خارجي با توجه به نوع آن ترك، فرانسه يا اسپرسو و همچنين تركيب نوع قهوه عربيكا و ربوستا متفاوت و بين 12 تا 22 هزار تومان متغير است. در ضمن مي توانيد انواع مارك هاي نسكافه را در بسته هاي 100 گرمي بين 2500 تا 4000 تومان خريداري كنيد.
همانطور كه ملاحظه مي كنيد قهوه در مقايسه با نوشيدني متداول ايرانيان يعني چاي، از قيمت بسيار بالاتري برخوردار است و شايد همين قيمت بالا، دليلي باشد تا مردم رغبت كمتري به استفاده از اين نوشيدني نشان دهند.
بدون شك يكي از دلايل قيمت زياد قهوه در ايران نسبت به ساير كشورها، قوانين و تعرفه هاي سخت گمركي است. مثلا فرض كنيد اگر در اروپا قيمت يك كيلوگرم قهوه، 5/3 يورو باشد بعد از محاسبه هزينه هاي گمركي و حمل و نقل و بازاريابي بالغ بر 9 هزار تومان در بازارهاي ايران به فروش مي رسد و اين در حالي است كه اگر تعرفه هاي گمركي در ايران نيز مانند بسياري از كشورها به جاي 40 درصد، 4 درصد محاسبه شود، اين قيمت حدود 50 درصد كاهش مي يابد.
در حال حاضر نيز، زلزله جنوب شرق آسيا باعث افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت قهوه در بازارهاي جهاني شده است كه به زودي تاثيرات آن روي بازار قهوه ايران نيز مشاهده خواهد شد.
بازار در حال رشد قهوه
امروزه در صنعت جهاني قهوه 20 ميليون نفر در حال فعاليت هستند و بالغ بر 400 ميليارد فنجان در سال قهوه نوشيده مي شود، به طوري كه تنها در ايتاليا 5 هزار كارخانه توليد قهوه و 200 هزار بار قهوه وجود دارد.
۴۰ كشور در دنيا در كار كشت و توليد قهوه هستند كه از ميان آنها كشورهاي برزيل، كنيا، كلمبيا، هند، لائوس، ويتنام، اكوادور، ونزوئلا، جامائيكا و كوبا برترين توليد كنندگان قهوه دنيا به شمار مي روند.
صنعت قهوه در ايران نيز با بازار بالقوه اي رو به رو است و بسياري از سرمايه گذاران خارجي را به سمت خود جذب كرده است. برخي معتقدند اگر تنها 10 درصد از جمعيت 70 ميليوني ايران، يعني فقط 7 ميليون از ايرانيان قهوه بنوشند، روزانه بايد در ايران 56 تن قهوه مصرف شود، ولي هنوز چاي به عنوان يك نوشيدني سنتي در ايران محسوب مي شود و قهوه بيشتر يك نوشيدني تجملي به حساب مي آيد، اما رو به رشد بودن جامعه جوان ايران نيز مي تواند محركي براي افزايش ميزان مصرف قهوه در ايران باشد، زيرا نسل جوان همواره در پي ابداعات جديد و خواسته هاي جديدي است و علاقه دارد تا دركنار آداب و رسوم گذشته شيوه هاي جديد را نيز دربيشتر زمينه ها تجربه كند. بنابراين يك نوشيدني خوب حتما مي تواند جايگزين خوبي براي نسل جديد باشد.
اين تجربه در كره و ژاپن، 25 سال پيش نيز به دست آمد. زماني كه نسل جديد آنها بر سر كارآمد، قهوه را به عنوان يك نوشيدني جديد برگزيد. قبل از آن اگر از هر 5 نفر يك نفر قهوه مي خورد و 4 نفر چاي، در حال حاضر وضعيت برعكس شده و از هر 5 نفر 4 نفر قهوه مي خورند و يك نفر چاي. رشد مصرف قهوه تنها به ايران محدود نمي شود. طبق آمار به دست آمده در فاصله بين سال هاي 2000 تا 2002 مصرف قهوه در دنيا چيزي حدود 35 درصد رشد داشته است. كشورهاي اتريش، بلژيك، قبرس، دانمارك، فيجي، فنلاند، آلمان، يونان، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، نروژ، سوئد، سوئيس، آمريكا و انگليس، بزرگترين واردكنندگان قهوه در سال 2002 بوده اند كه مصرف آنها در اين سال حدود 82 ميليون كيسه 60 كيلويي قهوه بوده است.

افزايش توليد شير، بدون صرف هزينه
028995.jpg
در صورت كاهش نيم درصد از شيرهاي يارانه اي، مي  توان حجم بيشتري شير ارزان قيمت توزيع كرد كه اين امر مشكل كمبود شيرهاي يارانه اي را تا حدي مرتفع مي  سازد.
حميد رضامحسني جهرمي، با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس قوانين فعلي تمامي شيرهاي يارانه اي با 5/2 درصد چربي توزيع مي  شود، اين در حالي است كه با كاهش نيم درصد اين چربي و توزيع شير با چربي 2 درصد قادريم بدون تحميل بودجه بر دولت، با هزينه توليد يك تن شير 5/2 درصد چربي، 1/1 تن شير 2 درصد چربي توليد كنيم.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون يك ميليون و 200 هزار تن شير 5/2 درصد توزيع مي  شود، تصريح كرد: نه تنها حذف نيم درصد چربي مشكلي را براي مردم به وجود نمي  آورد، بلكه از آنجايي كه ميزان چربي شير در قيمت آن موثر بوده و كاهش چربي از قيمت شير كاسته مي  شود، مي  توانيم در هزينه ها صرفه جويي كرده و با مازاد اين قيمت، شير بيشتري توزيع كنيم.
معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان فارس گفت: از طرف ديگر كاهش ميزان چربي شير، نقش موثري در ارتقاي سلامت جامعه داشته و از بروز بسياري از بيماري هاي قلبي عروقي ناشي از مصرف چربي، جلوگيري مي  كند.

قيمت انواع لوازم خانگي
۴۸۸۰۰۰
جالباسي قدي چوبي درجه يك 
قيمت به ريال 
ماشين لباسشويي
۱۲۰۰۰۰۰
جارو برقي دلونگي 1500 وات ايكس تي سي ان 150 اي 
۱۳۹۷۰۰۰
سه ونيم كيلويي الكترا آتي چابهار۰۰۵M 3EW
۹۹۶۵۰۰
جارو برقي 1600 وات با كنترل روي دسته بلاك انددكر
۶۶۸۰۰۰
آب ميوه سه كاره الكترا آتي چابهار۱۷۶EK
۱۵۰۰۰۰۰
جارو برقي 1800 آسي تي ايكس دلونگي 
۴۶۵۰۰۰
تخت تكي يك نفره چوبي مدل لوله اي 
۳۰۹۸۰۰
جاروشارژي بلاك انددكر 423 سي اچ 
۹۴۱۵۰۰
سماور خمره اي آب طلا بدون سرويس پلان 
۲۱۴۲۴۰۰
يخچال 12 فوت نردين صدفي ناسيونال
۶۳۸۲۰۰
سماور خمره اي كرم بدون سرويس پلان 
۵۵۰۰۰۰
دستگاه ميوه خشك كن كوچك خارجي 
۱۹۸۰۰۰
ساعت خاتم مسي مطلا قلم زده اعلا۲۵ 5x2
۱۸۷۰۰۰۰
دستگاه دي وي دي 
۱۴۶۹۰۰
كتري روگازي 4 ليتري پلان 
۱۴۰۰۰۰
رولراسكيت زرد اس .آر .ام شميم كيش 
۴۰۰۰۰۰
موز و ريش زن  اس جي اف آلمان 2 ال اواس اچ نادن 
۸۹۹۰۰۰
چرخ گوشت الكترا آتي چابهار۵۰۰EK
۱۹۷۶۰۰۰
مبل راحتي پرنس تمام پارچه كوبلن 
۳۹۱۴۰۰
سماور 6 ليتري برقي پلان 
۲۷۰۰۰۰
آبگرمكن ديواري گازي مدل 7130 ارج 
۶۹۶۰۰۰
سماور معمولي دورنگ بدون سرويس پلان 
۲۶۷۰۰
ليوان دسته دار طرح پرتقال 3 عددي ايتاليا
۲۳۵۳۰۰
سماور گازي 6 ليتري يوسف زاده 
۱۳۵۳۵۰۰
اجاق مشكي رويه استيل با فندك مدل اس 3003 ولوم طلايي 
۱۲۱۰۶۰۰
سماور خمره اي دورنگ با سرويس پلان 
۱۶۳۲۳۰۰
اجاق تمام استيل شيشه رفلكس مدل ايكس 4000
۷۰۰۰
شيشه شيرخوري خرگوشي دسته دار بزرگ 1138
۹۴۶۰۰۰
تلفن بي سيم پاناسونيك مدل 1232 منشي دار
۱۲۸۰۰۰۰
سرخ كن مولينكس مدل آ.اس 7 دانيه 
۸۸۹۰۰۰
جارو برقي 600 وات اي وي 1600 پي تي آتي چابهار
۶۰۰۰۰۰
سرخ كن واي 270 اف دلونگي 
۷۲۰۵۰۰
جارو برقي ال جي 4100 تي وي 
۱۸۰۰۰۰
سشوار 16/09 تي اچ ال دلونگي 
۳۹۲۵۰۰
جارو برقي شارژي اچ سي 435 شميم كيش 
۲۱۰۰۰۰
سشوار تمام استيل 2000 اي اچ 
۳۱۰۰۰۰
جارو برقي شارژي اچ سي 421 شميم كيش 
۹۶۶۰۰
سشوار الكترا آتي چابهار۱۲۰۰EH
۱۱۲۰۰
ديس مرغ خوري ضخيم شماره 33 استيل 201
۸۰۰۰
كارد ميوه 6 عددي درجه يك برزيل طباطبايي 
۱۴۴۵۸۰۰
سماور خمره اي آب طلا ساده با سرويس پلان 
۱۹۸۶۰۰
كتري روگازي دورنگ پلان 
۸۵۴۵۰۰
سماور خمره اي دورنگ بدون سرويس پلان 
۳۲۸۴۰۰
قهوه جوش بزرگ 70 ام سي دي 
۹۵۸۰۰۰
سماور خمره اي كرم با سرويس پلان 
۱۱۴۰۰
قاشق شربت خوري 6 عددي گلريز اعلاي ژاپن 
۹۸۸۳۰
صندلي چوبي مدل فلزي با دوام 
۲۱۲۵۰
آلبوم 3خانه۱۵ 01x خارجي 022 پيشاهنگ 
۱۹۰۰۰
كمپوت خوري ژاپن 2 عددي آرمان باستان 
۶۹۰۰۰۰
آون توستر مدل 0150 دلونگي 
۶۶۰۰۰۰
كتري چاي ساز يك ليتري تفال دانيه 
۱۳۰۰۰
لامپ مهتابي 36 اسرام 
۳۱۵۰۰۰
لوستر 4 شاخه ماهان مدل 503 چشمه نور
۴۴۰۰
لامپ شمعي 40 مات اسرام 
۳۸۲۰۷۵
خردكن همزن مخصوص با رنده سبزي 
۶۴۰۰۰۰
مبل خراطي كنفي 
۴۴۰۰۰
ماهيتابه لبه بلند يك دسته 18 بدون در استاندارد ايران سب 
۱۵۲۳۵۰۰
ماشين لباسشويي 5 كيلويي 780 ال جي 
۴۹۴۰۰
ماهيتابه لبه بلند يك دسته 20 بدون در استاندارد ايران سب 
۱۵۱۰۰۰۰
ماشين لباسشويي دو قلو 65 تي 5 كيلوگرمي سامسونگ 
۲۴۵۰
لامپ شمعي پيچي 60 وات مات افروغ 
۴۰۵۰۰۰۰
ماشين لباسشويي آريستون مدل 636
۲۰۷۴۰۰۰
ماكرو ويو دي اچ 746 ال جي 
۱۰۷۲۰۰۰
ماشين لباسشويي تمام اتوماتيك 2/200 كيلويي استيل پاكشوما
۳۷۳۰۰۰۰
ماشين لباسشويي ال جي 7 كيلويي 1041
۲۳۶۰۰۰
گل تزئيني 652 كرخه 
۳۱۵۴۲۰۰
ماشين لباسشويي پاكشوما ال جي مدل 8050 كامپيوتر 7 كيلوگرمي 
۲۵۴۵۰۰
گل تزئيني 657 كرخه 
۸۲۴۰۰
گل تزئيني كد 591 كرخه 
۳۵۰۰۰۰
مخلوط كن با دو سرعت اي كا 252 بي 
۴۲۰۰۰۰
پنكه 14كنترلي گردش افقي اچ 6030
۴۰۷۹۰۰
مخلوط كن دو آسياب 650 ايكس بي  بلاك انددكر
۴۴۳۰۰۰
پنكه مدل 5030 كنترل از راه دور پارس خزر
۳۱۹۰۰۰
ميوه خوري پايه دار بزرگ ايمپروكريستال ايتاليا
۴۱۸۰۰۰
پنكه ديواري با كنترل م 7020 پارس خزر
۲۵۰۰۰۰
ميوه خوري بزرگ ايمپروكريستال ايتاليا
۸۹۸۷۰۰
اجاق 5 شعله طرح فررنگ پودري باف وش 
۶۵۱۰۰۰
ميز ناهارخوري 4نفره پليش طرحدار با صندلي كد۱
۱۸۵۶۸۰۰
اجاق گاز ماندانا 6 شعله 2000 ال ئي 
۶۹۸۰۰۰
ميزناهارخوري 4 نفره طرحدار با صندلي فلزي فرانسوي 
۲۲۷۲۷۰۰
اجاق گاز ماندانا 6 شعله 2000 تي اس ئي آر
۹۰۷۰۰۰
ميزناهارخوري 6 نفره طرحدار با صندلي فلزي فرانسوي 
۱۲۷۴۵۰۰
اجاق سفيد رويه لعابي با فندك مدل 2003 دكمه طلايي 
۶۷۵۰۰۰
ميز و صندلي 6 نفره كنفي 
۳۴۴۴۵۰
اتوبخار تفال ايران مدل 1614 ايران سب 
۱۳۹۵۰۰۰
ميز تلويزيون 3 تيكه ويتريني 
۴۷۳۰۰۰
بخاري گازي مدل 1166 ارج 
۴۱۸۶۰۰
ميز تلويزيون گوشواره اي 
۲۱۵۰۰۰
بستني خوري كوتاه ايمپرو 6 عددي كريستال آرسي آر ايتاليا
۹۸۰۰۰
ميز تاشو ر كلام نوع آ
۱۸۰۰۰۰
گيلاس طرح ايمپرو 6 عددي آرسي آر ايتاليا

درددل
پيام يك جانباز
پيرو پيام يكي از بازنشستگان ناجا در مورخ 1/11/83 به اطلاع مي رساند: نامبرده در اين خصوص بايستي به اداره دارايي ناجا واقع در خيابان نيلوفر مراجعه يا با شماره تلفن هاي 8764079 8759296 تماس حاصل كرده تا مشكل ايشان رسيدگي شود.
مركز اطلاع رساني ناجا
پيچ خطرناك
با عنايت به مطلب مندرج در 17 دي ماه، تحت عنوان پيچ خطرناك به اطلاع مي رساند: طبق گزارش حوزه معاونت حمل ونقل و ترافيك منطقه در خيابان دماوند قبل از تقاطع ياد شده، در فاصله هاي 100 و 200 متري تابلوي بزرگي با عنوان به تقاطع نزديك مي شويد داخل رفيوژ نصب شده است. ضمنا تابلوهاي خطر، احتياط و هشدار دهنده نيز در نزديكي محل نصب شده است.
شهرداري منطقه 4 تهران
حقوق كارگران
با عنايت به مطلب مندرج در 24 دي ماه تحت عنوان حقوق كارگران به اطلاع مي رساند: به استناد گزارش حوزه معاونت مالي و اداري منطقه، در دو مرحله از مطالبات پيمانكار مربوطه كسر و تحويل حوزه معاونت خدمات شهري و فضاي سبز گرديد تا جهت پرداخت حقوق كارگران مورد استفاده قرار گيرد.
شهرداري منطقه 4 تهران

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |