يكشنبه۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۹ - May.4, 2003
همراه باشانزدهمين نمايشگاه كتاب تهران
سيد ابوالحسن مختاباد: فتح باب: از روز گذشته به شكل غيررسمي (بخوانيد خصوصي) و از امروز به شكل عمومي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گشايش مي يابد. در ايام نمايشگاه سعي خواهيم كرد تا تازه ترين خبرهاي نمايشگاه و نيز برخي رخدادهاي مهم عرصه نشر را پيش روي خوانندگان همشهري قرار دهيم.
اول؛ كمبود فروشگاه كتاب
و همت شهرداري تهران
شايد براي آنهايي كه با مقولات كتاب و نشر آشنايي دارند، اين نكته كه نبود و كمبود فروشگاههاي كتاب در سطح شهر از جمله معضلات اصلي نشر ايران است، امر پيچيده اي نباشد. اما همين گروه از كارشناسان معتقدند، در حالي كه در تمامي نمايشگاههاي ديگر نقاط جهان، فروش كتاب صورت نمي گيرد، اما نمايشگاه كتاب تهران به نوعي در هيأت يك فروشگاه بزرگ ظاهر مي شود تا خوانندگان و خريداران سراسر كشور را به خود جذب كند. اين در حالي است كه در يك منطق مناسب اقتصاد نشر، فروشگاههاي كتاب بايد تقويت شوند و يك راه حل تقويت به ايجاد فروشگاههاي كتاب وحذف عوارض شهرداري از روي ساختمانهايي است كه قرار است فروشگاه شوند. البته مسئولان شهرداري در اين باره صحبت تغيير كاربري را مي آورند كه براي آن نيز مي توان تمهيدي انديشيد كه اگر كسي خواست فروشگاه كتابش را به فروشگاه يا مكان ديگري تبديل كند، عوارض كار دوباره برقرار و اخذ شود. در هر حال ناشران حرفه اي در انتظار تصميم جدي تر شوراي شهر تازه در اين باره هستند.
بعد؛ يك كار خوب
صبح ديروز و پيش از مراسم افتتاحيه، تعدادي از شاخص ترين چهره هاي پيشكسوت و جوان فرهنگ و قلم در هتل استقلال گرد هم آمدند و براي ساعاتي با هم به گفت وگو نشستند. اين گروه سپس با اتوبوس مخصوص به جايگاه هدايت شدند و در مراسم افتتاحيه حضور يافتند. شايد اگر غرفه هاي بخش خارجي به روي اين گروه گشوده مي شد، مي توانستيم بگوييم كه مسئولان نمايشگاه يك كار فرهنگي را تا به آخر به سامان رساندند، اگر چه در همين اندازه نيز قابل اعتناست.
آخر؛ حاشيه هاي خواندني
از جمله حاشيه هاي نمايشگاه، باز نبودن غرفه كتابهاي خارجي تا روز ۱۵ ارديبهشت است كه علت آن دير رسيدن برخي محموله ها اعلام شده است. حضور سردار نظري به عنوان ناشر (انتشارات آزادي بيان) با يك كتاب (مجموعه خاطراتش از كوي دانشگاه تهران) از ديگر رخدادهاي جالب توجه نمايشگاه امسال است و البته كه در اين ميان برخي ناشران جدي همانند طرح نو، ني، سخن، مركز، ثالث، آگاه و... نيز حضور دارند. برگزاري مراسم ناشر نمونه سال كه ناشراني چون مركز در آن شركت نكردند و البته حضور و برگزيده شدن انتشارات شباويز در اين مراسم كه خود به خاطر اختلاف با اتحاديه ناشران، در نمايشگاه شركت نكرده از ديگر حواشي نمايشگاه امسال است.

مرحله نخست احداث خط دو متروي تهران هفته آينده به پايان مي رسد
معاون  حمل  ونقل  وترافيك  شهرداري  منطقه  هشت  تهران ، گفت : مرحله  نخست عمليات  احداث  نيمه  شرقي  خط دو متروي  تهران  در اين  منطقه  تا هفته  آينده  به پايان  مي رسد. مهران  ماندگار ديروز در گفت  وگو با ايرنا   افزود: عمليات  احداث  سازه  نگهبان  ايستگاه هاي  نظام آباد و گلبرگ  دو،از شش  ماه  قبل  آغاز شده  بود كه  موجب  انسداد خيابان  شهيدمدني  شده  و ترافيك  منطقه  را مختل  كرده  بود.
وي  گفت : اين ايستگاه  در منطقه  هشت ، مشترك  با منطقه  چهار شهرداري  تهران در تقاطع  بزرگراه رسالت  و خيابان  آيت  و در تقاطع  بزرگراه  رسالت  و خيابان  دردشت  نيز حدود ۵۰ درصد از ترافيك  منطقه  را در بزرگراه  رسالت  حدفاصل  دردشت  تا خيابان  آيت  با اختلال  مواجه  كرده  است .
به  گفته  وي ، براي  تعديل  ترافيك  منطقه  به هنگام اجراي  عمليات سازه  نگهبان ،حدود ۱۰ خيابان  اصلي  و فرعي  تغيير جهت  دادند و برخي  خيابان ها نيز يك  طرفه شدند.

مدير عامل سازمان تاكسيراني:
۶۰ تا ۷۰ درصد تاكسي هاي تهران فرسوده اند
مدير عامل  تاكسيراني  كشور اعلام  كرد بيش  از ۶۰ تا ۷۰ درصدتاكسي  هاي  شهر تهران  فرسوده اند و بايد از رده  خارج  شوند.
هاشمي  عرب  تعدادتاكسي هاي  شهر تهران  را ۳۱ هزار دستگاه  اعلام  كرد و گفت  بيش  از ۲۰هزار دستگاه  تاكسي  در سطح  اين  شهر بايد از رده  خارج  شوند كه  در مرحله  نخست  اجراي  طرح  تعويض  تاكسي هاي  فرسوده  ماهانه  ۱۰۰ تا ۱۵۰دستگاه خودرو سمند جايگزين  تاكسي  هاي  موجود خواهد شد.
مدير عامل  تاكسيراني  كشور تصريح  كرد :تاكنون  براي  تعويض  تاكسي  هاي  فرسوده  وامي  اختصاص  نيافته  است .
وي  تأكيد كرد در صورت  پرداخت نكردن  به  موقع  تسهيلات  لازم  اجراي  اين  طرح  با مشكل  مواجه  خواهد شد.
وي  افزود: قرار شد شهرداري  تهران  براي  جايگزيني  تاكسي هاي  فرسوده  تسهيلاتي  اختصاص  دهد اما تاكنون  هيچ  مبلغي  براي  اين  منظور در نظر گرفته  نشده  است .
بكارگيري تاكسي هاي جديد
همچنين دبير شوراي عالي ترافيك كشور اعلام كرد :از خرداد ماه سالجاري تاكسي هاي جديد گازسوز از نوع سمند و پژو ۴۰۵ وارد شبكه حمل ونقل تهران مي شود.
رئوفي افزود: با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك رفاه كارگران حدود ۶۰ تا ۷۰ ميليون ريال وام براي تعويض تاكسي هاي فرسوده به رانندگان اين نوع تاكسي ها اختصاص مي يابد كه بخشي از كارمزد اين وامها را دولت پرداخت مي كند.
دبير شوراي عالي ترافيك كشور گفت :اكثر تاكسي هايي كه در تهران تردد مي كنند فرسوده است بنا بر اين به منظور از رده خارج كردن اين نوع تاكسي ها وزارت كشور با خودروسازان داخلي قرارداد امضا كرده است. رئوفي اعلام كرد در مرحله نخست نوسازي تاكسيراني تهران ۱۵۰۰۰ دستگاه خودرو از نوع سمند و پژو ۴۰۵ گازسوز خريداري شده است و به تدريج وارد شبكه حمل ونقل تهران خواهد شد.

نصب كنندگان برچسب هاي تبليغاتي جريمه مي شوند
012366.jpg
گروه شهري: مسئول  حقوقي  سازمان  زيباسازي  شهر تهران  اعلام  كرد: چسباندن  «برچسب هاي  تبليغاتي» بر ديوارها و درهاي  منازل  توسط افراد سودجو، حداقل  ۵۰۰ هزار ريال  جزاي  نقدي  براي  آنها به  دنبال  دارد.
مهدي  حافظي  ديروز در گفت وگو با  ايرنا افزود: براساس  حكم  صادره  مرجع  قضايي  در تاريخ  ۲۰ بهمن  ماه  سال  ۸۱، اين دستور لازم الاجرا است  و با افراد خاطي  برخورد قاطع  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: درصورت  طرح  شكايت  شهروندان  از افرادي  كه  مبادرت  به  نصب برچسب هاي  تبليغاتي  كرده اند، سازمان  زيباسازي  شهر تهران  مسئول  پيگيري  تخلف خاطيان  تا مراحل  نهايي  و اجراي  حكم  خواهد بود. اين  مسئول  سازمان  زيباسازي  با اشاره  به  تاريخ  وضع  قوانين  شهري  در سال ۱۳۳۴ گفت : متأسفانه  قديمي بودن  برخي  قوانين  و  آيين نامه هاي  شهرداري ، زمينه  مناسبي  براي  معضلات  شهري  فراهم  آورده  است .
وي  با اشاره  به  ماده  ۹۲ قانون  شهرداري ها، افزود: براساس  اين  ماده قانوني ، نصب  هرگونه  برچسب  و ديوارچسب  ممنوع  است  و چسباندن  بدون  مجوزاين  اقلام ، ۵۰۰۰ ريال  تا يك  هزار ريال  جريمه  نقدي  به  دنبال  دارد.
حافظي  اظهار داشت : آلودگي  بصري  برچسب هاي  تبليغاتي ، سازمان  زيباسازي  رابرآن  داشت  تا با استفاده  از قانون  ۶۷۷ مجازات   اسلامي ، از طريق  رسانه هاي  گروهي  در دي  ماه  سال  گذشته  به  خاطيان  و چسبانندگان  برچسب ها هشدار دهد.
به گفته  وي ، مرجع  قضايي  چسباندن  برچسب هاي  تبليغاتي  را يك  امر عمدي  براي آسيب  رساندن  به  فضاي  عمومي شهري  تلقي  مي كند و طبق  ماده  ۶۷۷ قانون  مجازات اسلامي ، دادگاه  عمومي شعبه  ۱۴۱۳ در بيستم  بهمن  ماه  سال  گذشته ، با راي  شماره ۱۷۴۱،  اين  افراد را محكوم  كرده  است .
وي  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي خواست  تا نسبت  به  اصلاح  ماده  ۹۲قانون  شهرداري ها مبني  بر جريمه  نقدي  براي  نصب كنندگان  برچسب  و به روز كردن   اين  ماده  قانوني  براي  حفظ منافع  شهروندان  اقدام  كنند.

محمود احمدي نژاد با كسب اكثريت آراء شوراي شهر، شهردار تهران شد
رئوس برنامه هاي شهردار ي تهران اعلام شد
012408.jpg

گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، با اكثريت آراء محمود احمدي نژاد را به عنوان شهردار پايتخت انتخاب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در جلسه ديروز شوراي شهر، دكتر احمدي نژاد با ۱۲ رأي موافق، ۲ رأي ممتنع و يك رأي مخالف به عنوان شهردار انتخاب شد.
وي در تشريح برنامه هاي خود با اشاره به مشكلات و معضلات شهر تهران با بيان ديدگاه هاي خود گفت: در تهران پس از انقلاب اسلامي، فعاليت ها و خدمات بسيار ارزشمندي در آن انجام شده است و چهره امروز تهران با ۲۵ سال قبل قابل مقايسه نيست.
شهردار منتخب شورا در عين حال گفت: امروز تهران از فقدان برنامه ريزي جامع رنج مي برد و مديريت شهر تهران با ناكارآمدي روبه روست و قوانين حاكم بر تهران بسيار متنوع و ناهمگون است.
وي همچنين گفت: نهضت خدمت رساني به مردم در شهرداري تهران بايد در اولويت قرار گيرد.
احمدي نژاد افزود: به دليل عدم اجراي طرح هاي مناسب و علمي در تهران، هم اكنون شاهد بافت ناموزون و بي هويت هستيم و در مديريت شهر تهران اقدامات لحظه اي، بي برنامگي، تصميمات غيرعلمي تقريباً نهادينه شده و بخشي از منابع تهران در دوباره كاري ها و روابط ناسالم و برنامه هاي عمراني تلف مي شود.
وي گفت: در مجموعه فعاليت هاي مديريت شهري يك نظارت جامع وجود ندارد و مردم به ويژه نخبگان حضور سازمان يافته در تصميم سازي ها ندارند.
شهردار منتخب شورا همچنين با بيان اينكه بخشي از اقدامات شهرداري تحت تأثير منافع حزبي قرار گرفته است گفت: همه مشكلات شهر تهران را در يك سال و يك دوره چهارساله نمي توان حل كرد بلكه با يك برنامه ريزي بلندمدت و با حضور كارشناسان و صاحبنظران امور شهري حل مي شود.
وي حل مشكلات تهران را در گرو تعامل كامل بين همه اركان حكومتي به ويژه دولت، مجلس و قوه قضائيه دانست و خدمت رساني سالم و آسان و واقعي، احياء اعتماد عمومي به مديريت شهري تهران و پايه ريزي براي دستيابي به شهري آباد و سالم را از اهداف برنامه هاي خود عنوان كرد.
وي با بيان اينكه شهرداري تهران فاقد يك سازمان فني و اداري به معناي واقعي است گفت: بايد ارتباط نخبگان و مردم با شهرداري را به گونه اي سامان دهيم كه در تصميم سازي ها و تصميم گيري ها مؤثر باشد.
احمدي نژاد تصريح كرد: تهران به لحاظ زمين شناسي در معرض آسيب و بحران است و طرح هايي كه براي مقابله با اين بحران ها و كاهش آثار زيانبار آن تهيه شده بايد به مرحله اجرا درآيد.
وي در عين حال گفت: ساختار مديريتي در شهرداري تهران بايد اصلاح شود و امروز بسياري از اهرمهاي مديريتي در شهرداري حضور ندارد و سطح دانش و تخصص در رده هاي مختلف بايد ارتقاء پيدا كند.
احمدي نژاد، تهران را فاقد طرح جامع دانست و گفت: يكي از ضعف هاي شهر تهران اتكاء به تخلف از قانون بوده است، در حالي كه شهر بايد با اتكاء به منابع سالم و پايدار و كمترين تحميل به شهروندان اداره شود.
وي گفت: تهران به دليل مركزيت بايد از لحاظ فضاي شهرسازي و معماري سمبل ارزشهاي ايراني و اسلامي باشد و بايد تلاش كرد تا با ارتقاء شاخص هاي زندگي شهري ، تهران به يكي از آبادترين شهرهاي كشور تبديل شود.
012369.jpg

وي ضمن تأكيد بر اداره صحيح و اصولي تهران گفت: مديريت شهرداري نبايد با كارهاي سياسي و حزبي آميخته شود بلكه قانونمداري بايد محور و اصل همه كارها قرار گيرد.
احمدي نژاد گفت: شهرداري مملو از نيروهاي فداكار و متخصص است ونبايد برخي رفتارهاي عده اي خاص موجب ناديده انگاشتن همه عناصر دلسوز شود.
وي هزينه خدمات را در شهرداري بالا دانست و گفت: بايد با استفاده از سازوكارهاي مناسب هزينه خدمات كاهش يابد و وجهه شهرداري بازسازي شود و اعتماد به مديريت شهري افزايش يابد.
احمدي نژاد شفاف سازي در تصميمات و قراردادهاي شهرداري را به عنوان يكي از راه هاي مبارزه با فساد مورد تأكيد قرار داد و گفت: شهرداري در حال حاضر با ۴۰۰ نوع خدمات رساني فاقد يك سيستم اطلاعات مديريتي است.
وي تصريح كرد كه رهنمودهاي مقام معظم رهبري نقش اصلي و محوري را در برنامه هاي آينده شهر تهران خواهد داشت.
شهردار منتخب شورا محور انتخاب همكاران خود در شهرداري را تدين، پاكدامني، سلامت، كارآمدي و امانت داري دانست و گفت: هركس با اين اصول تطبيق كند، مخلص او هستم.
دكتر احمدي نژاد تحصيلكرده رشته عمران با گرايش حمل و نقل و ترافيك است و هم اكنون عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت مي باشد و درگذشته نيز مدت چندسال استاندار اردبيل و مدتي نيز مشاور وزير فرهنگ و آموزش عالي بوده است.
012405.jpg

پيش از انجام رأي گيري درباره شهردار تهران، اكثر اعضاي شوراي شهر طي سئوالاتي ديدگاه هاي احمدي نژاد را درباره مسايل مختلف شهر از جمله برنامه هاي وي درباره آلودگي هوا، مديران آينده شهرداري و برنامه هاي فرهنگي اجتماعي جويا شدند كه وي به تفصيل به  آنها پاسخ داد.
همچنين رئيس شوراي شهر از تلاش مجموعه كنوني مديران شهري به ويژه مهندس مقيمي سرپرست كنوني شهرداري در تصويب بودجه شهرداري قدرداني و از آن به عنوان بودجه نويسي قانونمند و به روز ياد كرد. مهندس چمران گفت: تصويب بودجه سال ۸۲ شهرداري راه را براي آينده باز كرده است، گرچه برخي بندهاي آن تحقق نيابد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |