يكشنبه۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۳۹ - May.4, 2003
پژوهشگر جوان ايراني برنده جايزه آيسسكو شد
سازمان آيسسكو جايزه فناوري سال ۲۰۰۳ خود را به يك پژوهشگر جوان ايراني اختصاص داد.
به گزارش «ايرنا» اين جايزه روز شنبه  در مراسمي  در حاشيه  كنفرانس  وزيران  آموزش  عالي  و تحقيقات  علمي كشورهاي  عضو آيسسكو در تريپولي ، به  عليرضا راستكار اهدا شد.
اين  پژوهشگر ايراني  يكشنبه (امروز) در ميزگردي  كه  در محل  كنفرانس  برپامي شود درباره  پيشرفت هاي  جهاني  و اقداماتي  كه  كشورهاي  اسلامي  بايد براي  بهره گيري  از فناوري  نوين  انجام  دهند، سخنراني  خواهد كرد.
براساس  اين  گزارش ، اين  جايزه  به خاطر ارائه  طرح  سيستم  كمك  حركتي  نابينايان  و ناشنوايان  به  راستكار اهدا شده  است .
آيسسكو، سازمان  علمي  فرهنگي  و آموزشي  وابسته  به  سازمان  كنفرانس  اسلامي  است .

رئيس جمهور در مراسم گشايش نمايشگاه كتاب و مطبوعات:
رسالت مطبوعات، نقد است و قدرتها نقد را برنمي تابند
ناشران برگزيده سال ۸۱ معرفي شدند
012417.jpg
گروه علمي فرهنگي: شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران روز شنبه با حضور سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه با شعار «كتاب، كودك و خانواده» در محل نمايشگاه بين المللي تهران برپا شده است، ناشراني از ۳۵ كشور جهان آثار خود را به نمايش گذاشته اند.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري در مراسم گشايش نمايشگاه كتاب، رسالت مطبوعات را نقد و محدودكردن قدرت دانست و گفت: قدرت ها به سادگي نقد را برنمي تابند و به همين دليل مطبوعات مورد فشار قرار مي گيرند.
وي افزود: در فضاي آزاد، وجود مطبوعات معنا پيدا مي كند و وجود مطبوعات سبب پرنشاط شدن فضاي آزادي مي شود. هر چند مطبوعات هميشه و همه جا با مشكلات و چالش هايي روبرو بوده اند.
وي تصريح كرد: در كشور ما كه مرحله تازه اي از حيات سياسي و اجتماعي خود را آغاز كرده است، ما مي خواهيم در عين حفظ استقلال و رهايي از سلطه بيگانگان، در مسير مردم سالاري و پيشرفت و آزادي گام برداريم لذا خطرات بزرگي ما را تهديد مي كند.
«چه بسا از طريق مطبوعات نيز بسياري از مصالح و منافع ملي تهديد شود و اين مشكل تناقض نما در كشور ماست كه از يك سو پايبندي به استقلال، فرهنگ ملي و مصالح و منافع ملي و نگراني از تهديد و به خطرافتادن اينها (مطرح است) و از سوي ديگر لزوم تأمين آزادي براي مطبوعات در چارچوب هاي مشخص».
رئيس جمهوري با بيان اين مطلب كه «آزادي با قانون كه محدود كننده است، معنا مي يابد» اظهار داشت:  سخن بر سر اين است كه محدوديت چگونه و تا كجا؟ ضابطه ها چيست؟
آقاي خاتمي پرسيد، آيا مي توان با ضوابط كشدار، دوپهلو و مبهم حدود آزادي را مشخص كرد؟ آيا اين (ضوابط يادشده)، زمينه را براي محدودشدن آزاديهاي محدود فراهم نمي آورد؟
«چه كساني در قواي اجرايي و قضايي اين ضوابط را اجرا مي كنند؟ آيا مي توان اين ضوابط را به دست افراد ناآگاه، تازه كار و كم تجربه نهاد؟»
رئيس شورايعالي انقلاب فرهنگي گفت: بايد ضوابط روشن و بدون ابهام باشد و با سعه صدر تدوين شود و مجريان نيز بايد انسانهاي منصفي باشند.
خاتمي، لزوم كار كارشناسي در عرصه فرهنگ و هنر را بسيار حائز اهميت خواند و گفت: چگونه نسبت به يك ملك (بنا و ساختمان) بايد كار كارشناسي انجام شود ولي در عرصه هنر و فرهنگ نيازي به كار كارشناسان خبره نباشد.
رئيس قوه مجريه، به تأكيدات قانون اساسي جمهوري اسلامي در مورد رسيدگي به اتهامات مطبوعاتي و سياسي اشاره كرد و گفت: هرگونه رسيدگي به امور فكري و سياسي كه امور ظريفي است، بايد در دادگاه صالحه و با حضور هيأت منصفه به عنوان نماينده وجدان عمومي صورت گيرد تا هم مصالح و منافع تأمين شود و هم آزاديهاي مشروع لطمه نبيند.
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم، برگزاري نمايشگاه كتاب را شيرين ترين و مهم ترين حادثه فرهنگي كشور توصيف كرد و اظهار داشت: نمايشگاه كتاب محلي براي نمايش تحمل و مداراي جامعه و شكل گيري گفت وگوي آزاد ميان نخبگان با گروههاي فرهنگي است. وي در بخش ديگري از سخنانش، بهره گيري از توان و ظرفيت هاي حوزه  فرهنگي ايران را يكي از اصلي ترين وظايف مسئولان برشمرد و اظهار داشت بررسي ها نشان مي دهد كه ايران ظرفيت جهاني شدن را دارد و ما امروز نيازمند گفتگوي فرهنگ ها هستيم.
همچنين علي اصغر رمضانپور معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در اين مراسم گفت: بيش از ۱۷۰ هزار عنوان كتاب در نمايشگاه شانزدهم عرضه مي شود كه ۵۰ هزار عنوان آن، كتاب هاي خارجي است.
وي گفت: در نمايشگاه امسال ۱۹۰۰ ناشر ايراني و ۱۱۰۰ ناشر از ۳۵ كشور جهان حضور دارند.

عرضه كتابهاي خارجي از پانزدهم ارديبهشت آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: فروش كتابهاي خارجي در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از پانزدهم ارديبهشت، همزمان با دومين روز برگزاري نمايشگاه آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، مراجعان بخش فروش ريالي و بازديدكنندگان بخش ارزي كتاب خارجي مي توانند با در دست داشتن كارت خريد كتاب ويژه اين بخش از پانزدهم ارديبهشت به سالن هاي ۴۴، ۴۱ و سالن مبنا در محل دائمي نمايشگاه هاي تهران مراجعه كنند.

نمايش سفالينه هاي هزار ساله در مجموعه سعدآباد
012387.jpg
گروه علمي فرهنگي: براي ديداري دوباره با هنر و صنعت پيشينيان به ويژه در شهر نيشابور، مجموعه اي از سفالينه هاي نيشابور متعلق به سده هاي سوم تا ششم هجري قمري، در موزه ملل مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد به نمايش در مي آيد.
به گزارش ميراث خبر، محمدعلي عبدالعلي پور، رئيس مجموعه سعدآباد، درباره برنامه هاي هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي و روز جهاني موزه در سعدآباد، گفت: «اشياء به نمايش درآمده در اين نمايشگاه متعلق به گنجينه هاي موزه ملت است و از جهت فرم و نقش و رنگ، جايگاه خاصي در هنر سفالگري پس از اسلام دارد».
وي هدف از برگزاري اين نمايشگاه را ديدار دوباره با هنر و صنعت سده هاي گذشته عنوان كرد.
اين آثار شامل كوزه، خمره، كاسه، قدح و بشقاب است و نقش هايي نظير پرنده، مرغ ماهيخوار، اسب، تزيين برجسته با گل و يا خوشه انگور و رسم الخط كوفي بيش از نقش هاي ديگر در آنها به چشم مي خورد.
نمايشگاه سفالينه هاي نيشابور، ۲۸ ارديبهشت همزمان با ديگر نمايشگاه هاي مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد افتتاح مي شود و به مدت ۲۰ روز برپا خواهد بود.
بازديد از اين نمايشگاه و ديگر كاخ- موزه هاي سعدآباد بيست وهشتم ارديبهشت، روز جهاني موزه، براي عموم مردم رايگان است.

آزمون  دوره هاي  فراگير كارشناسي  ارشد دانشگاه  پيام  نور برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: دانشگاه  پيام  نور اعلام  كرد: آزمون  دوره هاي  فراگير «كارشناسي  ارشد» اين دانشگاه  روزهاي  پنجشنبه  و جمعه  ۱۹ و ۲۰ تيرماه  سال  جاري  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي دانشگاه  پيام  نور، كارت  ورود به  جلسه كليه 
دانش پذيران  دوره هاي  فراگير كارشناسي  ارشد سال  ۸۱ اين  دانشگاه  ۱۷ و۱۸ تيرماه  در مراكز انتخابي  داوطلبان  توزيع  خواهد شد.
محل  برگزاري  آزمون  نيز زمان  توزيع  كارت  به  اطلاع  داوطلبان  خواهد رسيد.

دانش آموزان ديروز از معلمان خود قدرداني كردند
گروه علمي فرهنگي: دانش آموزان  سراسر كشور روز شنبه  همزمان  با ايام  گراميداشت  هفته  معلم ، با اهداي  شاخه هاي  گل ، از زحمات  معلمان  خود قدرداني  كردند.
دانش آموزان  ديروز در نقاط مختلف  كشور، زيباترين  صحنه هاي  قدرشناسي  از معلمان  را به  نمايش گذاشتند.
دانش آموزان  و اولياي  آنها ضمن  تبريك  فرارسيدن  روز معلم  به  معلمان ، از نقش  آنها در تعليم  و تربيت  تجليل  كردند.
روز شنبه  دانش آموزان ، معلمان  خود را همچون  نگيني  در ميان  خود گرفتند و تلاش  كردند با اهداي  هدايايي ، به  تلاشهاي  آنان  پاسخ  گويند.
ديروز كلاس هاي  درس  روز بيادماندني  را پشت  سرگذاشت  و معلمان  با ديدن خلوص  دانش آموزان ، اشك  شوق  ريختند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |