کشورهای عضو پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (هند، آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا) اهداف متفاوتی دارند.

گروه دیپلماتیک – هشهری آنلاین: پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (IMEC) به‌عنوان ابتکاری برای اتصال آسیا به اروپا، با حمایت آمریکا معرفی شده است. اما این طرح نه‌تنها درگیر تناقض‌های ژئوپلیتیکی است، بلکه واقعیت‌های منطقه‌ای، بحران غزه و رقابت‌ قدرت‌های نوظهور، باعث شده تا سرنوشت آن در هاله ای از ابهام باقی بماند.

پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا چیست؟

  • معرفی اولیه: اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو، سپتامبر ۲۰۲۳
  • هدف اعلامی: اتصال تجاری بنادر هند به اروپا از مسیر خاورمیانه

بخش‌های اصلی کریدور

  • دالان شرقی: اتصال هند به خلیج فارس از طریق دریا
  • دالان شمالی: اتصال بنادر خلیج به اروپا از طریق ریلی و دریایی

۲. اهداف واقعی و پشت پرده پروژه

  • حذف ایران، ترکیه و مصر از زنجیره تأمین منطقه‌ای
  • انزوای چین و تضعیف پروژه «کمربند و جاده»‌
  • اجبار کشورهای عربی به عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی
  • مهار نفوذ بریکس و سیستم‌های چندقطبی مستقل از غرب

۳. تناقض‌های درونی و بن‌بست‌های سیاسی

در زمان اعلام پروژه: هنوز حمله رژیم صهیونیستی به ایران و نسل‌کشی در غزه آغاز نشده بود.

اکنون:

  • افکار عمومی در عربستان، امارات و اردن علیه هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی بسیج شده است.
  • مشارکت اسرائیل به‌عنوان دروازه مدیترانه‌ای پروژه، به یک بار سیاسی سمی بدل شده است.
  • تهاجم تل‌آویو به ایران، یمن و سوریه، مشارکت منطقه‌ای را به بن‌بست کشانده است.

۴. ضعف زیرساختی و لجستیکی

  • حدود ۱۰۰۰ کیلومتر شکاف ریلی بین امارات، عربستان و اراضی اشغالی
  • نبود استانداردهای مشترک ریلی، گمرکی و لجستیکی
  • خطوط کابل نوری، خطوط هیدروژن و انرژی فقط در حد طرح مانده‌اند.
  • نادیده گرفتن کانال سوئز و مصر، و حذف ترکیه به‌عنوان هاب منطقه‌ای

۵. آشفتگی سیاسی و ائتلاف‌های ناموزون

کشورهای عضو پروژه کریدور هند–خاورمیانه–اروپا (هند، آمریکا، اتحادیه اروپا، عربستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا) اهداف متفاوتی دارند:

  • هند: توسعه صادرات
  • عربستان: قدرت‌نمایی لجستیکی
  • اروپا: رقابت درون‌قاره‌ای
  • آمریکا: مهار چین و ایران
  • رقابت عربستان و امارات نیز موجب بی‌ثباتی در هماهنگی درونی پروژه شده است.
  • فشار افکار عمومی، بحران غزه و درگیری‌ها در دریای سرخ، چشم‌انداز سیاسی پروژه را متزلزل کرده‌اند.

۶. بحران مالی و عدم پایبندی به تعهدات

  • وعده ۶۰۰ میلیارد دلاری گروه ۷ غیرواقعی و تحقق‌نیافته باقی مانده است.
  • سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان نسبت به نیازها بسیار ناچیز است.
  • وابستگی شدید به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، بدون تضمین بازگشت
  • اروپا درگیر پیامدهای جنگ اوکراین و بحران اقتصادی است.
  • هیچ تعهد الزام‌آور مالی میان طرفین وجود ندارد.

۷. بحران غزه و تأثیرات آن بر کریدور هند–خاورمیانه–اروپا

  • جنگ در غزه، حمله به ایران و تنش‌های دریای سرخ، باعث بی‌ثباتی شدید منطقه شده است.
  • گروه‌های مقاومت از جمله انصارالله، قابلیت ایجاد اختلال در مسیر باب‌المندب را دارند.
  • زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی، در میانه درگیری‌ها و تحریم‌ها، قابل اتکا نیستند.

۸. شکست در سایه توهم

  • خلاف پروژه کمربند و جاده چین که گام‌به‌گام و با سرمایه دولتی پیش می‌رود، کریدور هند–خاورمیانه–اروپا فاقد موتور محرکه مشخص است.
  • این پروژه در واشنگتن طراحی شده، نه در پایتخت‌های منطقه
  • با بحران سیاسی، نداشتن بودجه، تضاد منافع و فشارهای افکار عمومی، آینده آن تاریک و بی‌نتیجه است.

منبع: تارنمای خبری تحلیلی کرادل