همشهری آنلاین: قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ بخشنامه پیشگیری ازتخلفات پایان‌نامه‌ای به دانشگاهها خبر داد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،رضا عامری گفت: بخشنامه‌ای‌ در زمینه پیشگیری از تخلفات پایان نامه‌ای به دانشگاهها ابلاغ شد که  براساس آن به  دانشگاه‌ها و اساتید راهنما تذکر داده شده است که نسبت به تخلفات احتمالی در تدوین پایان نامه های دانشجویی توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود : با اجرای این بخشنامه علاوه بر جلوگیری از تخلفات دانشجویی در عرصه ارایه پایان‌نامه، جلوی سوء استفاده‌های احتمالی در  زمینه عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در قالب ارایه مقالات علمی و پایان‌نامه از سوی اساتید و دانشجویان  نیز گرفته می‌شود.

عامری  با بیان اینکه مرکز اسناد و مدارک علمی ایران در حال به روز کردن بانک اطلاعاتی پایان‌نامه‌هاست، اظهارکرد: با این اقدام می‌توان به تمامی پایان‌نامه‌ها و عناوین و چکیده‌های آن دسترسی داشت، تا از این طریق بتوان جلوی موازی کاری‌ها و سوء‌استفاده‌های احتمالی را گرفت.

مدیرکل نظارت وارزیابی آموزشی وزارت علوم   در خصوص نحوه برخورد با تخلفات احتمالی اعضای هیئت علمی در این رابطه و همچنین برخورد با تخلفات علمی همچون ارایه پاین‌نامه تکراری یا عدم تهیه پایان‌نامه توسط خود دانشجو، گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها موظفند اعضای هیئت علمی خود را هر ترم ارزیابی و نتایج آن را به دفتر هیئت علمی وزارت علوم ابلاغ کنند و اگر موارد حادی در این زمینه وجود داشت تذکرات لازم داده می‌شود.

عامری با اشاره به سوء‌استفاده در زمینه رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای در قالب مقالات علمی و استفاده از پایان نامه دیگران، گفت: در این زمینه نیز دست دانشگاه‌ها باز است و می‌توانند با استفاده از ساختارهایی که دارند با عضو هیئت علمی یا دانشجوی مربوطه برخورد کنند، از جمله خود دانشگاه و یا هیئت ممیزی می توانند ممیزی کنند و در خصوص اصل بودن یا نبودن کار جلوی ارتقای عضو هیئت علمی را بگیرند و یا اینکه هیئت‌های انتظامی و غیره نیز در دانشگاه‌ها می‌توانند به این موضوع رسیدگی کنند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم در با بیان اینکه در این زمینه خلاء قانونی وجود ندارد، اظهار کرد: باید توجه داشت که موارد تخلف اعضای هیئت علمی در مقابل تعداد اعضای هیئت علمی تحت نظارت وزارت علوم بسیار اندک است.

برچسب‌ها