شادی توکلیان: جمعه‌ها برای مسلمانان همواره روز انتظار است‌. روزی که چشم به راه دیدار مهدی موعود هستند تا سرانجام او را ببینند و پایانی باشد بر همه دلتنگی‌ها و مرهمی بر دل‌ها‌ی شکسته‌.

از این رو نماز جمعه در هر هفته میزبان عاشقانی است که در مکانی جمع می‌شوند تا علاوه بر آن که وحدت خود را به جهانیان نشان دهند‌، همه با هم از خداوند بخواهند تا این انتظار را  هرچه زودتر پایان دهد‌.

 دانشگاه تهران محلی است که  هزاران  نفر در این روز به آنجا می‌روند و نماز با شکوه جمعه را برگزار می‌کنند‌. اما این مکان در روزهایی که رهبرمعظم انقلاب نماز را برپا می‌کند رنگ و بوی دیگری دارد‌. از آنجا که جمعیت بیشتری در چنین روزهایی به این مکان می‌آیند شهرداری تهران در کنار سایر ارگان‌ها اقدامات مختلفی برای رضایت شهروندان انجام می‌دهد‌.

 دو برابر شدن تعداد اتوبوس‌ها برای تردد نمازگزاران

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران از دو برابر شدن تعداد دستگاه‌ها‌ی اتوبوس‌ برای تردد نمازگزاران از نقاط مختلف شهر در چنین روزی خبر می‌دهد و می‌گوید‌: ‌برای برگزاری این نماز‌، علاوه بر حرکت از همه مساجد‌، از میادین بزرگ تهران مانند آزادی‌، تجریش‌، امام حسین(ع)‌، فلکه دوم نازی‌آباد نیز اتوبوس‌ها به سمت محل برگزاری نماز حرکت می‌کنند.

 حسین بیژنی می‌افزاید‌: اتوبوس‌ها از ساعت 8 روزهای جمعه‌، شهروندان را به محل برگزاری نماز جمعه منتقل می‌کنند و با راهنمایی که در طول مسیر می‌شوند‌، پس از پایان اقامه نماز، شهروندان به سمت محل پارک اتوبوس مورد نظر رفته و به محل اولیه خود بازمی گردند .

 به گفته مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران‌، با توجه به  این که حجم جمعیت  در روزهایی که نماز با امامت رهبر انقلاب برگزار می‌شود‌، بیشتر است‌، تعداد اتوبوس‌ها که در روز‌ها‌ی جمعه دیگر 300 تا 500 دستگاه است‌، به دوبرابر افزایش می‌یابد . وی همچنین ادامه می‌دهد‌: در چنین روزی‌، تردد نمازگزاران علاوه بر میادین بزرگ شهر‌، از پایانه‌ها‌ی اتوبوسرانی و همچنین مساجدی که از قبل با بسیج هماهنگ شده است نیز انجام خواهد شد .

  افزایش خودروهای مسافربر به دلیل حجم زیاد جمعیت

همچنین مدیر عامل سازمان تاکسیرانی نیز با اشاره به اقداماتی که در این روز انجام می‌شود‌، می‌گوید‌: به دلیل محدودیت‌ها‌یی که در این روز اعمال می‌شود سرویس رایگان از اطراف محل برگزاری نماز توسط خودروهای ون نمازگزاران را به دانشگاه منتقل می‌کند.

 وی با بیان این که حجم جمعیت در چنین روزهایی بسیار زیاد است‌، می‌افزاید‌: به همین دلیل تعداد ون‌ها و تاکسی‌ها نیز که در روزهای برگزاری نمازجمعه ‌عادی25 تا 30 دستگاه است در این روز بیشتر می‌شود.

حسین تیموری با اشاره به جمعیت متغیر این روز و حجم جابه‌جایی مسافران می‌افزاید: میدان انقلاب ضلع جنوب شرقی به سمت شرق‌، خیابان 16 آذر تقاطع بلوار کشاورز به جهت جنوب‌، خیابان 12 فروردین تقاطع روانمهر به جهت شمال‌، خیابان ادوارد براون تقاطع انقلاب به جهت شرق‌، خیابان انقلاب تقاطع وصال به سمت غرب‌، خیابان وصال تقاطع بلوار کشاورز به جهت جنوب‌، خیابان طالقانی بعد از میدان فلسطین به سمت غرب‌، مسیرهای دپوی تاکسی‌ها برای تردد نمازگزاران است که از ساعت 30/10 تا 45/14 مسافران را جابه‌جا می‌کنند .

 وی با بیان این که تعداد خودروها به طور میانگین در هر مسیر 3 تا 4 دستگاه است که در میدان انقلاب تعداد آن به 10 دستگاه افزایش می‌یابد‌، می‌گوید‌: در انتهای نماز تاکسی‌ها در جلوی درب تردد خواهران   برای برگشت و جابه جایی مسافران به خارج از محیط آماده هستند .

 به گفته تیموری‌، این تاکسی‌ها با هدف ارائه خدمات به سالمندان و با اولویت افرادی که توان پیاده‌روی را ندارند‌، در این محدوده‌ها تردد می‌کنند و در ماه رمضان نیز برای راحتی بیشتر بانوان نمازگزار  تاکسی بانوان نیز به ارائه خدمات می‌پردازند .

 جمع‌آوری 30 تن زباله بعد از اقامه نماز

شهردار ناحیه 2 منطقه 6 تهران نیز با اشاره به حجم بالای جمعیت به ویژه در ماه رمضان و در روزهای حضور مقام‌معظم رهبری‌، می‌گوید‌: دراین روز خیابان‌ها‌ی اطراف محل برگزاری نماز نیز خط کشی قبله می‌شوند و همچنین اقدامات عمرانی محل مانند رسیدگی به چاله‌ها‌، جدول‌ها‌ی شکسته و مواردی از این قبیل رسیدگی می‌شوند .

وی می‌افزاید‌: بیشتر نمازگزاران هنگام نماز زیر سجاده خود روزنامه‌ای پهن می‌کنند که بعد از نماز آن را برنمی‌دارند و به همین دلیل زباله‌ها‌یی که در این روز جمع می‌شوند بیشتر کاغذ و مقواست .

 مهران جندقی از پاکسازی ویژه محدوده داخلی دانشگاه و خیابان‌ها‌ی اطراف خبر می‌دهد و می‌گوید‌: در این روز علاوه بر جمع‌آوری خاک ونخاله‌ها‌ی مازاد‌، شست‌وشوی محل نیز به طور خاص انجام می‌شود و مخازن زباله نیز به دلیل مسائل امنیتی و همچنین رعایت بهداشت و ایجاد فضایی بهتر برای اقامه نمازجمع‌آوری می‌شود .

وی با بیان این که در روزهایی که نماز به امامت رهبری انجام می‌شود‌، درمحدوده اطراف محل برگزاری نماز محدودیت‌ها‌یی ایجاد می‌شود و افراد با کارت‌ها‌ی ویژه تردد می‌کنند‌، می‌گوید‌: به دلیل حجم زیاد کار در این روز‌، حدود 150 نیروی انسانی در قبل و بعد از نماز به اقدامات محیطی این محل می‌پردازند و چنانچه در حین برپایی نماز نیز مورد خاصی دیده شود‌، به سرعت رفع می‌شود .

 به گفته جندقی بیشتر‌ زباله‌ها‌یی که در این روز جمع‌آوری می‌شوند قابل بازیافت هستند و به طور کلی حدود 25 تا 30 تن زباله بعد از برگزاری نماز جمعه جمع‌آوری می‌شود‌.

نظافت در دو نوبت قبل و بعد از برگزاری نماز

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز با بیان این که نظافت محیط‌، فضای سبز و آماده‌سازی منظر شهری از وظایف این معاونت است که هر هفته در محل برگزاری نماز جمعه انجام می‌شود‌، می‌گوید‌: روز‌ها‌ی جمعه حجم کار در محل برگزاری نماز جمعه به دلیل تردد بیشتر شهروندان‌، افزایش می‌یابد و این جمعیت در روزهایی که نماز به امامت مقام معظم رهبری انجام می‌شود نیز بیشتر می‌شود، به همین دلیل پاکسازی محیط‌، در دو نوبت قبل و بعد از برگزاری نماز با توان مضاعفی انجام می‌شود .

 عیدیان با بیان این که یک میلیون و 200 هزارنفر جمعیت شناور در منطقه 6 تردد می‌کنند‌، می‌افزاید‌: وجود این جمعیت در کنار جمعیتی که به دلیل نماز جمعه در این منطقه رفت و آمد می‌کنند موجب افزایش زباله این منطقه می‌شود و به همین دلیل تعداد دستگاه‌ها‌ی رفت و روب و حمل زباله در این منطقه و در روز جمعه بیشتر می‌شود‌. 

 تدابیر آتش‌نشانی

در شب‌های قدر علاوه بر تمامی بخش‌های مرتبط شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی نیز پابه پای دیگر نهادها فعال خواهد بود و برنامه‌های خاصی خواهد داشت.  آتش‌نشانان تهران با استقرار در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و دیگر اماکن مذهبی که در شب‌های قدر پذیرای شهروندان سوگوار هستند برای پیشگیری و مقابله با هر گونه حادثه احتمالی آمادگی کامل دارند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این مطلب افزود: در اجرای تدابیر ویژه‌ای که برای ایمنی هر چه بیشتر شهروندان در شب‌های قدر ‌اندیشیده شده است. آتش‌نشانان تهران با استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار دارند از روز  سه شنبه هفدهم شهریور ماه در 20 نقطه شهر تهران که در شب‌های قدر از جمعیت بیشتری برخوردار می‌شوند از جمله مهدیه تهران، مسجد ارک، مصلای تهران، مسجد بلال، امام زاده صالح(ع) و مسجد جامع بازار مستقر کرد.

فتح‌الله تیموری افزود: یکی از مکان‌های بسیار مهمی که در این شب‌ها شاهد انبوه جمعیت است، حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) است که در تعامل و همکاری سازمان آتش‌نشانی تهران با شهرداری منطقه 20 و بر‌اساس دستورمدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تمهیدات ویژه‌ای برای این مکان مقدس در نظر گرفته شده.

همشهری جمعه