تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷

مهدی کشوریان: ماه مبارک رمضان ضیافتی است که خداوند برای بندگان خود ترتیب‌داده است.

در این ایام نعمات الهی بر بندگان نازل می شود. سازمان میوه و تر ه‌بار شهرداری تهران نیز طرحی را در این ایام به اجرا گذاشته که در این طرح بسیاری از اقلام در بازارهای مختلف میوه و تره بار با تخفیف ویژه به فروش می‌رسند. این گزارشی است از قیمت های تخفیف خورده در این بازارها.

در ماه مبارک رمضان بسیاری از مردم روزه‌دار برای برپا کردن سفره های  افطاری برخی اقلام مصرفی را بیش از گذشته خریداری می‌کنند و از این‌رو بسیاری از اقلام با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند. افزایش قیمت تنها به قشر کم‌درآمد جامعه فشار زیادی وارد می‌کند و باعث می‌شود این قشر برای تهیه مایحتاج خود دچار مشکلاتی شوند.

 بنابراین سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران با همکاری ستادهای مختلف اقدام به اجرای طرحی در این ماه مبارک کرده تا تمامی ‌اقشار جامعه بتوانند مایحتاج خود را تامین کنند و از برکات این ماه پر فیض بهره‌مند شوند.

در این راستا سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران به منظور فرارسیدن ماه پرفیض و برکت رمضان و ضرورت ارایه تسهیلات بیشتر و ارتقای سطح خدمات جهت عرضه مایحتاج موردنیاز شهروندان در این ایام، در قالب طرح «ضیافت» هماهنگی‌های لازم جهت تخفیف در سبد کالایی ماه مبارک رمضان و برخی محصولات و کالاهای فرآوری شده صنعتی را به‌عمل آورد.

 علی عفتی، مدیرروابط عمومی ‌سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران درباره این طرح می‌گوید: «با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با شرکت‌های عرضه‌کننده و فعال در میادین و بازارهای تحت‌پوشش سازمان، برخی اقلام و کالاهای شرکت‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان با اعمال تخفیف خاص نسبت به قیمت‌های ارایه  قبلی ارایه خواهد شد».


براساس سیاست‌های کلی سازمان علاوه بر تخفیف‌های فوق کلیه کالاهای عرضه شده در سازمان با کاهش درصدی مشخص از قیمت  درج شده بر روی هریک از گروه‌های کالایی، در میادین و بازارهای تحت پوشش عرضه می‌شود. هم‌چنین در این ایام برای ارایه خدمات بهتر به مردم ساعت فعالیت کلیه بازارها و میادین تحت پوشش خود را تغییر داده است تا شهروندان بتوانند در زمان‌های مختلف از خدمات این بازارها استفاده کنند.

تغییر ساعت کار میادین

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با عنایت به طولانی بودن روزها، در راستای خدمات‌رسانی هرچه مطلوب‌تر به شهروندان عزیز تهرانی و به منظور رعایت حال کارکنان و کارگران غرف سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران این سازمان اقدام به تغییر ساعات کار میادین و بازارهای میوه‌وتره‌بار نموده است.

 براساس تغییرات به عمل آمده، ساعت کار میادین و بازارهای تحت پوشش سازمان در روزهای عادی، صبح‌ها از ساعت 8ونیم‌ الی 13 و بعدازظهر‌ها از ساعت 15 الی 19 و جمعه‌ها از ساعت 8ونیم الی 13 تعریف شده است. هم‌چنین طبق برنامه تعیین شده کلیه میادین، بازارهای تابعه و بازارهای محله‌ای در روزهای 21ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر تعطیل خواهند بود.

تخفیف در محصولات لبنی

محصولات لبنی که جایگاه خاصی در سبد کالای خانوار دارند، در طرح ضیافت سازمان میادین قرار گرفته و با تخفیف به مردم ارایه می‌شوند. به همین منظور هماهنگی‌هایی با شرکت‌های عرضه کننده محصولات لبنی فعال در میادین و بازارهای تحت پوشش سازمان صورت گرفته تا تمامی ‌اقلام و کالاهای مربوط به این حوزه برای اولین بار با مبالغ استثنایی عرضه شوند.

 برخی از کالاهای عرضه شده با تخفیف ویژه در این ایام عبارتند از: پنیر یواف 400گرمی‌که پیش از این با مبلغ13500ریال‌عرضه می‌شد در حال حاضر با مبلغ 12800ریال عرضه می‌شود. دیگر کالای موجود در این طرح شیر استریل پاکتی یک لیتری است که با مبلغ 9000ریال  ارایه می‌شود. به همین ترتیب  دیگر ‌اقلام لبنی نیز شامل تخفیف شده‌اند.

موادغذایی 

 تخفیف کالا شامل محصولات غذایی نیز شده است. از این‌رو موادغذایی که در بازارهای میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شود به ترتیب زیر شامل تخفیف شده‌اند. رب چین‌چین900 گرمی؛قیمت پیشین17000،قیمت فعلی16500. روغن مایع نیلوفر یک لیتری قیمت‌پیشین13500، قیمت فعلی13250.

 عسل گل‌آگین قیمت پیشین 66500، قیمت فعلی52400. عسل 375گرمی‌ کراسلی قیمت پیشین 29000، قیمت فعلی20900 و تن ماهی 180گرمی   قیمت پیشین16000، قیمت فعلی 14550. به غیر از این، محصولات دیگر میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران با قیمت قبلی خود عرضه می‌شوند و شامل طرح ضیافت نخواهند بود. هم‌چنین لازم به ذکر است تمامی ‌قیمت‌ها به ریال محاسبه شده است.

محصولات و کالاهای فرآوری شده

سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران برای ارایه تسهیلات بیشتر و ارتقای سطح خدمات به شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان، اقدام به اعمال تخفیف‌ویژه در محصولات و کالاهای فرآوری شده صنعتی نیز نموده است.

 با توجه به نحوه تعیین قیمت عرضه محصولات و کالاهای فرآوری شده صنعتی دارای قیمت مصرف‌کننده مندرج روی کالا، سازمان میادین میوه‌وتره‌بار با کاهش درصدی مشخص از قیمت مصرف‌کننده درج شده برای هریک از گروه‌های کالایی، آن‌ها را در میادین و بازارهای تحت پوشش عرضه می‌کند. بنابراین تمامی ‌محصولات کمپوس، کنسرو و محصولات صنعتی با 7ونیم‌درصدتخفیف در کلیه بازارها عرضه می‌شوند.

عرضه مرغ و گوشت

سازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی در طرح توزیع مرغ و گوشت اقدام به توزیع مرغ و گوشت ارزان‌قیمت در میادین و بازارهای تحت پوشش کرده است.

 با توجه به سهم 14درصدی سازمان میادین میوه‌وتره‌بار در عرضه گوشت مرغ شهروندان تهرانی در شرایط عادی و سهم 20 تا 25درصدی در شرایط خاص (تأمین یک‌چهارم گوشت مرغ مصرفی شهروندان تهرانی در میادین و بازارهای میوه‌وتره‌بار)، در طرح ضیافت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد با قیمت 2050تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد مخلوط با قیمت 5000 تومان در بازارهای سازمان عرضه می‌شود. با این حساب سهم این سازمان از ابتدای اجرای طرح در توزیع مرغ  برآورد شده است.

سبزی پاک‌کرده و زولبیا

 به منظور رفاه حال روزه‌داران، سازمان میادین میوه‌وتره‌بار اقدام به عرضه سبزی خوردن و دیگر انواع سبزی پاک کرده به‌صورت بسته‌بندی  نموده که قیمت آن نیز براساس طرح ضیافت تنظیم شده است. براساس این طرح هر کیلو سبزی خوردن پاک کرده بسته‌بندی به قیمت0 1050ریال و هرکیلو از دیگر انواع سبزی پاک کرده بسته‌بندی به قیمت 9000ریال در میادین و بازارهای تحت پوشش عرضه می‌شود.

 در این طرح عرضه زولبیا و بامیه نیز گنجانده شده تا شهروندان بتوانند تمامی ‌مایحتاج خود را از بازارهای تحت پوشش این سازمان تهیه کنند. به این ترتیب هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک در میادین و بازارها 26000ریال قیمت‌گذاری شده است.

توزیع برنج و محصولات یارانه‌ای

 این سازمان هم‌چنین جهت عرضه برخی اقلام اساسی هم‌چون برنج و... با قیمت مناسب، هماهنگی‌های لازم با وزارت بازرگانی را به‌عمل آورده است که براساس این هماهنگی‌ها هر کیلو برنج تایلندی به قیمت 6720ریال، هر کیلو عدس به قیمت 8960ریال و هر کیلو نخود به قیمت 6160ریال در میادین و بازارهای تحت‌پوشش سازمان به فروش می‌رسد.

  سازمان میادین سهم عمده‌ای از توزیع محصولات یارانه‌ای در بازار را به خود اختصاص داده است که این میزان در ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت. به طور مثال 23درصد از کل شیر یارانه‌ای شهر تهران به وزن 187318لیتر در میادین و بازارهای میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شود که در ماه مبارک رمضان 50تن به این میزان افزوده شده است. 

همشهدی زندگی