روز گذشته در حالیکه منابع محلی گفته بودند دولت افغانستان آب را از بند کمال‌خان به سوی شهر زرنج رها کرده است و فیلم و عکس‌های زیادی هم از آن در فضای مجازی منتشر شد خبرگزاری‌های ایران نوشتند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان رها شدن آب هیرمند از افغانستان به سد جریکه را تایید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان محتوای ویدیویی در فضای مجازی که نشان می‌دهد که از شب گذشته آب رهاشده رودخانه هیرمند از سمت افغانستان به سد "جریکه" در نقطه مرزی ایران و افغانستان رسیده است را تایید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آبی که رهاسازی شده به‌دنبال بارش‌های چند روز گذشته است، در واقع این آب، حاصل سیلاب سد کمال‌خان است که به‌سمت ایران رهاسازی شده است.

وی افزود: این رهاسازی از شب گذشته شروع شده است و امروز و در روزهای آینده نیز با توجه به افزایش بارندگی در افغانستان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال که آیا این آب به‌سمت تالاب هامون می‌رود، گفت: این آب فعلاً به‌سمت تالاب هامون رهاسازی نمی‌شود و از آن برای تأمین منابع آب شرب استفاده می‌کنیم که می‌تواند کمک بسیار زیادی برای تأمین آب شرب داشته باشد و استان را از حالت خشکسالی خارج کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: این رهاسازی بر اساس معاهده آبی ایران و افغانستان نیست بلکه تنها توافق این است که دریچه‌های سد کمال‌خان باز شود تا به‌جای بیابان گودزره به‌سمت ایران بیاید که این نشان از حسن‌نیت همسایه ما دارد.