یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین گفت: برای تحلیل رفتارشناسی رای‌دهندگان در انتخابات ۱۱ اسفندماه باید به فضای داخلی که پیش‌از برگزاری انتخابات و طی چند هفته اخیر در کشور و درمیان احزاب و جریان‌های سیاسی به‌وجود آمد توجه کرد.

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: سیدحسن موسوی‌چلک افزود: قبل از تایید نهایی کاندیداهای انتخابات مجلس، بحث مطرح درمیان بخشی از چهره‌ها و جریان‌های سیاسی این بود که فرصت برابر برای همه گرایش‌ها در انتخابات فراهم نیست، اما در ادامه و به‌ویژه پس‌از تاکیدهای رهبرمعظم‌انقلاب درباره لزوم رقابتی بودن انتخابات، افراد بیشتری تایید صلاحیت شدند و شاهد بحث‌های آزادانه‌ای در میان چهره‌های مختلف سیاسی و همچنین رسانه‌ها، از جمله رسانه ملی بودیم

وی با بیان اینکه این موضوع سبب شد بخشی از جامعه برای حضور در پای صندوق‌های رای مجاب شود، اظهارکرد: گذشته از اینها، معتقدم افرادی که در انتخابات شرکت کردند را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد.

موسوی‌چلک عنوان کرد: یک دسته، شامل افرادی است که معتقدند «رای» یک حق شهروندی است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. این افراد حتی اگر «رای سفید» هم بدهند، باز هم از «حق رای» خود نمی‌گذرند و در انتخابات مشارکت می‌کنند.

وی ادامه داد: دسته دیگر رای‌دهندگان را باید افرادی دانست که معتقد بودند براساس قانون، همه‌چیز برای برگزاری انتخاباتی رقابتی مهیا است و براین اساس، برای انتخاب کاندیدای مورد نظر پای صندوق رای حاضر شدند.

رفتارشناسی رای‌دهندگان

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران عنوان کرد: علاوه بر اینها، بخش دیگری از رای‌دهندگان را باید دربرگیرنده افرادی دانست که به‌واسطه دغدغه‌ پشتیبانی از ارزش‌های جمهوری‌اسلامی و دفاع از آرمان‌های شهدا و انقلاب اسلامی در انتخابات شرکت کردند و به کاندیداهایی رای دادند که آنان را منسوب به چنین جریان دغدغه‌مندی می‌دانند.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از رای‌دهندگان را نیز افرادی تشکیل می‌دهند که به‌واسطه رویکردهای بومی و دغدغه‌های محلی به کاندیداهای موردنظر خود رای دادند.

موسوی‌چلک درباره تاثیر تبلیغات دشمنان و جریان‌های معاند بر رفتار انتخاباتی رای‌دهندگان در روز جمعه اظهارکرد: معتقدم دراین دوره تبلیغات خارجی تاثیر معناداری بر رفتار انتخاباتی جامعه نداشته‌است. اینکه نرخ مشارکت نسبت به دوره گذشته تفاوت محسوسی نداشته، نشان می‌دهد مردم به تبلیغات خارجی و همچنین جریان‌های معاند توجهی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه مردم به حرف امثال رضا پهلوی گوش نمی‌دهند، ادامه داد: نمی‌توان اثر تبلیغات خارجی را نفی کرد، اما بررسی‌های آماری نشان‌دهنده عدم تاثیرگذاری معنادار چنین تبلیغاتی است.

موسوی‌چلک افزود: البته باید این نکته را نیز درنظر گرفت که بخش قابل‌توجهی از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات حضور نیافتند. این موضوع قابل تامل است و باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

ضرورت توجه به دغدغه‌های مردم

این جامعه‌شناس با اشاره به ضرورت‌هایی که منتخبان ملت باید مورد توجه قرار دهند، عنوان کرد: افرادی که برای نمایندگی مردم انتخاب شده‌اند باید در موضع‌گیری‌های دقت لازم را داشته باشند و اجازه ندهند این تصویر برای افکارعمومی ایجاد شود که آنان توجه کافی به دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه ندارند.

موسوی‌چلک با تاکید بر اینکه باید به نگرانی‌های اجتماعی پاسخ مناسب و درخوری داد، عنوان کرد: منتخبان مردم باید توجه داشته باشند که اکنون جایگاه آنان تغییر پیدا کرده‌است و از صرف یک فعال سیاسی، مسئول یا چهره محلی به جایگاه نمایندگی، به عنوان یک جایگاه ملی ارتقا پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه جایگاه نمایندگی اقتضائات ملی و حساسی دارد و تصمیم‌گیری آنان حتی در سطح بین‌المللی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، ادامه داد: دست‌اندرکاران قوه مقننه باید اقدام‌های آموزشی و توجیهی لازم را دراین زمینه انجام دهند، چراکه برخی اقدام‌های نسنجیده می‌تواند بر ذهنیت مردم نسبت به نمایندگان و حتی مجلس تاثیر منفی داشته باشد.

«نخبگان» به جای «بستگان»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه نمایندگان باید مدنظر داشته باشند که در همه حوزه‌ها صاحب‌نظر نیستند، گفت: نمایندگان برای اینکه روی طرح‌ها و لوایح و همچنین نظارت تخصصی بر اجرای قوانین اشراف مطلوبی داشته باشند، باید از وجود کمیته‌های تخصصی و علمی بهره بگیرند.

موسوی‌چلک با بیان اینکه منتخبان مردم باید به‌دنبال «نخبگان» باشند، نه «بستگان»، افزود: مشورت گرفتن از متخصصان حوزه‌های مختلف، از مهم‌ترین رویکردهایی است که نمایندگان مجلس دوازدهم باید مدنظر داشته باشند.