اُفت میزان باروری در کره جنوبی که پایین‌ترین میزان باروری در جهان را دارد، در سال ۲۰۲۳ همچنان ادامه یافت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز داده‌های انتشاریافته به‌وسیله سازمان آمار کره نشان می‌دهد که میانگین شمار فرزندان مورد انتظار یک زن کره جنوبی در طول زندگی تولیدمثلی‌اش از میزان پایین هفتادوهشت صدم (۰.۷۸) به میزان بی‌سابقه پایین‌تر هفتادودو صدم (۰.۷۲) رسیده است.

این میزان بسیار پایین‌تر از میزان ۲.۱ برای هر زن است که برای حفظ جمعیت کره جنوبی در شمار فعلی‌اش لازم است و همچنین بسیار پایین‌تر از میزان ۱.۲۴ مربوط به سال ۲۰۱۵ است که نگرانی‌ها درباره موضوعاتی مانند هزینه مسکن و تحصیل فرزندان کمتر بود.

ادامه کاهش چشمگیر میزان باروری زنان در کره جنوبی به نگرانی‌های زنان درباره پیشرفت شغلی‌شان و هزینه‌های مالی تربیت فرزندان نسبت داده می‌شود که باعث می‌شود آن‌ها زایمانشان را به تأخیر بیندازند یا اصولاً بچه‌دار نشوند.

کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ تنها کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) بوده است که میزان باروری در آن با وجود میلیاردها دلاری که این کشور در هر سال صرف تشویق باروری می‌کند، زیر یک باقی مانده و این کاهش در سال ۲۰۲۳ برای چهارمین سال پیاپی ادامه یافته است.

کره جنوبی در میان این کشورها همچنین بدترین وضعیت از لحاظ تفاوت پرداخت به زنان و مردان را دارد، به طوری که درآمد زنان کره‌ای حدود دو سوم مردان کره‌ای است.

بحران جمعیت در کره جنوبی به مهمترین عامل خطرساز برای رشد اقتصادی و نظام رفاه اجتماعی این کشور بدل شده است و جمعیت ۵۱ میلیون نفری کره جنوبی در مسیر نصف شدن است.

کره جنوبی بیش از ۳۶۰ تریلیون وون (۲۷۰ میلیارد دلار) برای تقویت باروری در حوزه‌هایی مانند یارانه‌های مراقبت کودک صرف کرده است تا میزان پایین باروری را بالا ببرد، اما به نتیجه نرسیده است.

کره جنوبی تنها کشوری نیست که با جمعیت به سرعت در حال سالمند شدن روبرو است، در ژاپن در همسایگی کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ برای هشتمین سال پیاپی شمار نوزادان متولد شده تا حد بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.

منبع: همشهری آنلاین