کم‌رغبتی دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی فیزیک سبب شده مسئولان نسبت به آینده علوم پایه کشور چندان خوش بین نباشند. بر اساس آمار و ارقام ورودی دانش‌آموزان رشته ریاضی از سال تحصیلی ١٣٩١-١٣٩٢ حدود ۲۷، ۱۲ درصد بوده که تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴، ۵۶ درصد (تقریبا نصف) کاهش پیدا کرده است.

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: اگر چه در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٢ بعد از ۹ سال روند کاهشی، شاهد روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک بودیم و سهم دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی فیزیک نسبت به سال گذشته حدود ٢ درصد افزایش پیدا کرد، اما آن‌چه مسلم است، آسیب‌شناسی جدی و اقداماتی بنیادین می‌تواند این‌روند را تداوم‌بخشد.

بیشتر بخوانید: کدام رشته های تحصیلی در آینده بازار کار خوبی خواهند داشت؟

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هدایت تحصیلی مناسب دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول را اولین قدم برای احیا و تقویت علوم پایه در دانشگاه‌ها می‌داند و می‌گوید: «در سال‌های گذشته به دلیل شرایط کشور با اقبال کم‌تری در رشته‌های علوم پایه مواجه شدیم. امروز سیاست آموزش عالی و آموزش‌وپرورش کشور بر توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های تحصیلی مختلف قرارگرفته تا نوجوانانی که در زمینه علوم پایه مستعد هستند، مسیر کشف و شکوفایی استعداد خود را به‌درستی طی کنند.» اما به قول سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان، درحالی‌که مبنای انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان آینده شغلی آنها است، باید در کنار هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت علوم پایه، به حمایت از استعدادهای برتر این رشته‌ها توجهی ویژه داشته باشیم.

او در گفتگو با همشهری می‌گوید: «در کنار رایزنی‌هایی که برای ایجاد موقعیت‌های شغلی نخبگان علوم پایه در مراکز مختلف داشتیم، حمایت از این قشر در دوران تحصیل را دنبال می‌کنیم.»

او از به‌کارگیری مدال‌آوران المپیادهای علمی در هیات علمی دانشگاه‌های کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «برگزیدگان المپیادهای علمی و نفرات برتر کنکور سراسری رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و... در دوران تحصیل تا مقطع دکتری حمایت می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی، اشتغال آنها به‌عنوان هیات‌علمی دانشگاه‌های کشور از سوی وزارت علوم و بنیاد نخبگان پشتیبانی می‌شود.»

اگر چه این تلاش‌ها و چاره‌جویی‌های نهادهای متولی را برای احیای رشته‌های پایه و اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را باید به فال نیک گرفت، اما در نظر گرفتن شرایط نامساعد اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم پایه نشان می‌دهد برای دستیابی به این هدف باید قدم‌هایی بلندتر، موثرتر و عاجل‌تر برداشته شود. میانگین اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پایه طی ۵ سال یعنی از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷فقط حدود ۴۵ درصد بوده است.