به دنبال اتمام قریب‌الوقوع عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آماده شدن نخستین جبهه حفاری در کارگاه دریاچه شهدای خلیج ‌فارس، احداث تونل‌های فاز نخست پروژه خط ۱۰متروی تهران به‌زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.

همشهری_ مهدی اسماعیل پور: خط ۱۰متروی تهران به طول تقریبی ۴۵کیلومتر، شامل ۳۳ایستگاه بوده که از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط‌۵) در منتهی‌الیه غربی خود آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط‌۴) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت. فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول ۲۰کیلومتر از منطقه سعادت‌آباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد. برای این منظور قرار است ۳دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که ۲ دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج‌فارس و یک دستگاه از کارگاه جنت‌آباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط‌۱۰را به انجام خواهند رساند؛ البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنت‌آباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود نخستین دستگاه حفار مکانیزه که یکصد متر طول و هزار تن وزن دارد، از نیمه دوم شهریورماه، عملیات حفاری تونل‌های اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز کند. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود بوده و به ‌دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نشود، روزانه قادر به حفاری و ساخت ۱۵متر تونل است. به تعبیر بهتر با راه‌اندازی ۳دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در کارکرد این دستگاه‌ها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط ۱۰متروی تهران ظرف مدت ۳سال وجود خواهد داشت و این امر باعث می‌شود سرعت پروژه از برنامه زمانبندی آن سبقت بگیرد.

منبع: روزنامه همشهری