گروه سیاسی: سفیر ایران در بغداد با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای اجرایی شدن توافقنامه‌ها و پروتکل‌های مرزی میان ایران و عراق تأکید کرد که هیچ اختلاف مرزی میان 2 کشور وجود ندارد.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با تلویزیون الشرقیه مدعی شده بود که اختلافات مرزی میان ایران و عراق جدی است، اما حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت: در چارچوب عهدنامه‌های مرزی موجود، کمیسیون‌های مشترکی برای تعیین مرزهای زمینی و همچنین آبی در اروندرود تشکیل شده و در حال حاضر هم کارگروه‌های فنی برای تعمیر علائم مرزی زمینی و تعیین علائم مرزی آبی و همچنین لایروبی و پاکسازی اروندرود در حال آماده شدن هستند و اختلافی هم در این میان، پیش نیامده است. وی امن‌ترین مرزهای عراق را مرز با ایران دانست و تصریح کرد که 2 کشور نهایت همکاری را برای کنترل مرزهای مشترک با یکدیگر دارند.

پیگیری موضوع دیپلمات‌ها

سفیر ایران در عراق در مورد موضوع آزادی دیپلمات‌های ایرانی دربند نظامیان آمریکایی در عراق هم گفت: در آخرین تماسی که با مقام‌های عراقی در این مورد داشتیم، آنها اعلام کردند که موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق از جانب نخست‌وزیر این کشور، مأمور پیگیری موضوع شده است.

وی افزود: الربیعی نیز موضوع را با آمریکایی‌ها در میان گذاشته و اکنون منتظر پاسخ آنها هستیم.پس از امضای توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن، بحث آزادی دیپلمات‌های ایرانی با جدیت بیشتری از جانب ایران و دولت عراق پیگیری شده است.

منتظر تعیین تاریخ

از سوی دیگر، در حالی که وزیر امور خارجه عراق، تهران را به همکاری‌ نکردن در تعیین مرزهای اروندرود متهم کرده است، معاون امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی ایران گفت‌: برای آغاز عملیات مشترک لایروبی رودخانه اروندرود‌‌ منتظر انجام هماهنگی تاریخ آن با طرف عراقی هستیم. 

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید ایزدیان در نشستی خبری افزود: برای لایروبی اروندرود، جلسات و مذاکرات متعددی با طرف عراقی برگزار و یک دفتر مشترک نیز ایجاد شده است.