همشهری آنلاین: سال‌ها جنگ و خونریزی بسیاری از عراقی‌ها را به اختلالات روانی دچار کرده است، اما بدنامی این نوع بیماری‌ها مانع از آن می‌شود که اغلب بیماران به دنبال درمان بروند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک تحقیق انجام‌شده بوسیله وزارت بهداشت عراق و سازمان جهانی بهداشت  WHO نتایج آن شنبه 7 مارس (17 اسفند) منتشر شد، نشان می‌دهد که 16.5 درصد عراقی‌ها از اختلال روانی رنج می‌برند، اما تنها 2.2 درصد آنها به دنبال درمان آن می‌روند.

 وزیر بهداشت عراق، صالح مهدی المناوی در این باره گفت: "در عراق ابتلا به بیماری روانی بدنامی به بار می‌آورد."

 "ما باید آموزش عمومی در مقیاس گسترده را برای کاهش این لکه‌دار کردن بیماران روانی و ترغیب آنها به درخواست درمان هنگام نیاز انجام دهیم."

این گزارش 4332 بزرگسال 18 ساله و بالاتر از خانوارهای عراقی در سراسر کشور را در برمی‌گیرد.

بر مبنای این تحقیق اختلالات اضطرابی شایع‌ترین طبقه بیماری‌های روانی و افسردگی شایع‌ترین مشکل بهداشت روانی در عراق است. اختلالات روانی که بیش از همه در  طبقه‌بندی تشخیصی قرار گرفته بودند، اختلال دوقطبی و سوء‌مصرف مواد غیرمجاز (اعتیاد) بود.

با این حال مقاومت نسبت به اثرات روانی خشونت نیز در میان بزرگسالان عراقی بالا بود.
این بررسی نشان داد که شیوع اختلال استرس پس از ضربه عاطفی 3.6 درصد است، میزانی که پس از 6 سال تعارض و خشونت در پس از تهاجم آمریکا در سال 2003 پایین‌تر از حد انتظار است.

نعیم القصیر، نماینده WHO در عراق در این باره گفت: "این بررسی نشان می‌دهد که عراقی‌ها مجبورشده‌اند که راهکارهای مقابله‌ای را برای بقا در طول چند دهه ناآرامی در این کشور اتخاذ کنند."

زنان شیوع بالاتری از اختلالات اضطرابی و رفتاری را داشتند، اما مردان میزان‌های بالاتر سوء  مصرف مواد را داشتند.

بر اساس این گزارش، هرچه افراد به میزان بیشتری در معرض ضربه عاطفی قرار می‌گرفتند، احتمال ابتلای‌شان به اختلال روانی بیشتر می‌شد.