همشهری آنلاین: کنسولگری ایران در شهر اربیل عراق در مراسمی با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی در نشست خبری با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق گفت: سرکنسول ایران دراربیل ماموریت دارد که همکاری‌ها و روابط دو طرف را توسعه دهد و منطقه کردستان نیزازظرفیت بالای اقتصادی برخوردار است.

وی همچنین از استقرار سرکنسول جدید ایران در سلیمانیه خبر داد و افزود: با تاسیس  خانه‌‌های فرهنگ در اربیل و سلیمانیه زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط فرهنگی خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مراسم آغاز به کار سرکنسول جدید ایران در اربیل عراق، بر آزادی سریع دیپلمات‌های ایرانی تاکید کرد.

متکی با اشاره به اینکه دولت جدید آمریکا که از تغییرات سخن می‌گوید می‌تواند با عمل به شعار خود زمینه آزادی هر چه سریعتر دیپلمات‌های ایرانی را فراهم کند.

نچیروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق نیز با اشاره به حمایت‌های ایران از مردم کردستان ابراز امیدواری کرد این دیپلمات‌ها هر چه سریعتر آزاد شوند.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق هم از تلاش برای آزادی دیپلمات‌های ایرانی خبر داد و گفت: مکاتباتی با سفارت آمریکا کرده‌ایم تا با رعایت جوانب بشر دوستانه شرایطی فراهم کنند که خانواده این افراد با آنها دیدار کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین به هنگام ورود به شهر مقدس نجف اشرف با محکوم کردن اقدام آمریکا در گروگانگیری دیپلمات‌های ایرانی در اربیل، آزادی سریع آنان را خواستار شدند.