از وقتی لذت دریافت اولین حقوق را چشید، تصمیم گرفت بخشی از درآمدش را برای خوشحال کردن کودکان کمتربرخوردار و بدون‌سرپرست هزینه کند. کارش را با خرید اسباب‌بازی برای کودکان کار شروع کرد، اما آشنایی‌اش با یک انجمن باعث شد کمک به کودکانی که پدر و مادرشان زندانی هستند بشود مهم‌ترین هدفش!

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: همه‌چیز از همان کودکی شروع شد. روزهایی که پدر و مادرش به رسم نوع‌دوستی به همسایه‌های کمتربرخوردارشان کمک می‌کردند، او هم در دلش این آرزو را می‌پروراند که روزی مانند آنها بتواند لذت چنین کاری را بچشد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

«مهدی فتح‌الله‌زاده»، جوان ۳۸ساله ساکن محله شریعتی منطقه۱۹، از سال۱۳۸۲ وقتی صاحب شغل شد با خدای خودش عهد کرد که بخشی از درآمد ماهانه‌اش را برای کار خیر، به‌خصوص برای کمک به کودکانی که از داشتن پدرو مادر یا مهر آنها بی‌بهره هستند، صرف کند: «روزهای نخست همه توجهم به بچه‌های کار بود. همیشه چند عروسک و اسباب‌بازی می‌خریدم و در ماشینم می‌گذاشتم تا اگر آنها را اتفاقی سر چهارراه دیدم با این هدایا خوشحالشان کنم. بعد از مدتی انگار دیگر هم من به این کار خو گرفتم هم بچه‌ها. بچه‌های چهارراه عبدل‌آباد و میدان توحید به خوبی من را می‌شناختند و همیشه منتظرم بودند.» 

خرید اسباب‌بازی برای بچه‌های کار

کم‌وبیش به صورت انفرادی به خانواده‌های کمتربرخورداری که می‌شناخت کمک می‌کرد و رفیق بچه‌های کار شده بود تا اینکه یک سال پیش به لطف یکی از دوستانش با انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان آشنا شد: «یک روز یکی از دوستانم که در جریان فعالیت‌ها و علاقه من برای کمک به کودکان بود، با معرفی این انجمن من را در یکی از مراسم‌ گلریزان آزادی زندانیان و کمک به خانواده‌هایشان دعوت کرد. ماه رمضان بود، دعوت به چنین برنامه‌ای انگار جرقه‌ای در دلم انداخته بود، خودم را به آب و آتش زدم تا با چند هنرمند و ورزشکار و خیر ارتباط بگیرم و هماهنگ کنم تا در این مراسم شرکت کنند.

در آن مراسم که با حضور خانواده‌های زندانیان برگزار می‌شد، مدام سعی می‌کردم محبتم را به فرزندان حاضر ابراز کنم. همان روز وقتی از یکی از آنها پرسیدم دوست دارد چه هدیه‌ای برایش تهیه کنم، هیچ وسیله‌ای نخواست و گفت «آرزوی من آزادی بابام و در آغوش کشیدنشه!» همین یک جمله او بهانه‌ای شد تا دیگر در همین مسیر بمانم و چه به صورت گروهی و چه فردی در همین زمینه به فعالیت‌های خیرخواهانه بپردازم.»

آزادی ۱۰زندانی؛ از بیمار تا نان‌آور خانه

این جوان بعد از شرکت در آن مراسم گلریزان و شنیدن آرزوی آن کودک تصمیم گرفت با کمک‌ یکی از دوستان خیرش، «بهنام صفری»، در زمینه آزادی زندانیان مالی هم به صورت انفرادی فعالیت کند تا حدی که از سال پیش تاکنون ۱۰زندانی را آزاد کرده‌اند.

فتح‌اللهی به چند مثال در این زمینه اشاره می‌کند: «یک خانم ورشکسته دارای بیماری صعب‌العلاج که زندانی بود در مدت مرخصی‌اش به ما مراجعه کرد. دیدن شرایط روبه پیشرفت بیماری‌اش بهانه‌ای شد تا برویم سراغ شاکی‌ها. برای بخشی از بدهی‌اش رضایت گرفتیم و بخش دیگر را هم با کمک خیران پرداختیم و آزادش کردیم. یا مثلاً همین چند وقت پیش با مراجعه پدر پیر آقا محسن، یک جوان زندانی ورشکسته، که می‌گفت پسرش نان‌آور خانه‌شان است و او و همسرش بدون پسرشان نمی‌توانند از پس از مخارج زندگی و داروهایشان بربیایند، رفتیم با وکیل شاکی صحبت کنیم و برای آزادی این زندانی که ۵۰۰میلیون بدهی داشت با مشارکت خیران اقدام کنیم.

حتی زندانی‌ای داشتیم که ۸۰۰میلیون بدهی داشت و با رضایت گرفتن از شاکی‌ها توانستیم او را آزاد کنیم. در این مدت خیلی از دوستان، آشنایان و همسایه‌ها با فعالیت من آشنا شده‌اند و هرجا کمکی در این زمینه نیاز باشد با من تماس می‌گیرند. البته در این میان برخی خیران محل مثل بانیان حسینیه مکتب‌العباس منطقه۱۹، مجمع خیرین شهرداری منطقه۱۹ و چهره‌هایی مثل «امین فرزانه»، «مجید صالحی»، دیگر بازیگران و... هم به ما کمک می‌کنند.»

برپایی کانونی مردمی برای حمایت از خانواده زندانیان

خبر داغی که فتح‌اللهی از بیانش خودش هم سر ذوق آمده کمک به آزادی زندانیان مالی شورای حل اختلاف است. فتح‌اللهی در این باره می‌گوید: «حدود ۵۴ زندانی مالی شورای حل اختلاف در استان تهران داریم. تمام تلاشمان این است که تا پایان سال آزاد شوند و به آغوش خانواده برگردند.»
جالب است که فعالیت‌های فتح‌اللهی فقط به آزاد کردن زندانیان ختم نمی‌شود. او  پس از عضویت در "انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان مرکز" که ۲هزار و ۷۰۰خانواده زندانی را تحت پوشش دارد، از مرداد سال۱۴۰۱ کانون مردمی حامیان خانواده‌های زندانیان را به عنوان بازوی این انجمن برای حمایت از خانواده‌ها راه انداخت و به عنوان دبیر این کانون فعالیت‌هایش را آغاز کرد.

در این مدت کوتاه ۳۰۰ نیکوکار را جذب این تشکل مردمی کرده است: «هر هفته دوشنبه‌ها، با نام دوشنبه‌های امید، خیران کل تهران را در محل انجمن حمایت از زندانیان جمع می‌کنیم و با فعالیت در کمیته‌های مختلف اشتغالزایی، تولیدکنندگان، بازاریان، پزشکی، سلامت و درمان، حقوقی و... به خانواده‌های زندانیان خدمات ارائه می‌شود. ما در این انجمن از خانواده‌های زندانیان حمایت می‌کنیم، با خیران ارتباط می‌گیریم، با شورای حل اختلاف و شاکیان ارتباط می‌گیریم و برای گرفتن رضایت شاکی تلاش می‌کنیم.»