ورود فناوری به حوزه بیمه و ظهور اینشورتک‌ها، صنعت بیمه کشور اکنون در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، بیست و نهمین همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه در حالی برگزار شد که مهم‌ترین محور آن، بهره‌مندی بیمه‌ها از فناوری‌های روز دنیا بود. تا همین چند سال پیش، مردم برای بیمه کردن اموال و دارایی‌های خود ناچار بودند که به‌صورت حضوری به یکی از نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنند.

این موضوع علاوه بر اینکه زمان آنها را تلف می‌کرد، هزینه‌های دیگری هم برای مردم و بیمه‌ها به همراه داشت. ترافیک و آلودگی هوا و هزینه کاغذ مصرفی و تجهیزات چاپگرها ازجمله این هزینه‌ها به شمار می‌رفت. حالا با ظهور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های بیمه‌ای علاوه بر اشتغال برای بخشی از جوانان کشور، آسایش و آرامش را برای مردم به ارمغان آورده‌اند.

در این میان، تعارض منافع بخش سنتی بیمه با اینشورتک‌ها همان چالشی را به‌وجود آورد که در ابتدای راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی، گریبان آژانس‌های مسافری درون شهری را گرفت. این چالش با ظرفیتی که تاکسی‌های اینترنتی ایجاد کردند به‌تدریج رنگ باخت و انتظار می‌رود که نمایندگی‌های سنتی بیمه هم به مرور زمان با سونامی دیجیتال شدن صنعت بیمه کنار بیایند. البته مدتی پیش هم بیمه مرکزی سعی کرد با استفاده از سوییچ آمیتیس و با ادعای نظارت بر اینشورتک‌ها نقش آفرینی کند.

با این حال، با تصویب آیین‌نامه اجرایی حمایت از کسب‌وکارهای برخط حوزه بیمه، «هرگونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط برخط جدید شود ممنوع شد». به این ترتیب، شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه بیمه با آرامش و بدون نگرانی از ایجاد انحصار می‌توانند، کسب‌وکار فناورانه خود را توسعه دهند.

 ورود فناوری به بیمه
دیجیتال‌شدن و فناوری‌های روز به طرز قابل توجهی می‌توانند صنعت بیمه را دچار تحول کنند.
بر این اساس، پیاده‌سازی شیوه نظارت هوشمند، اجرای پروژه ارزیابی آنلاین خسارت و پرداخت الکترونیکی خسارت موسوم به بیمانی و راه‌اندازی مرکز نوآوری صنعت بیمه بخشی از محورهایی است که بیمه مرکزی در کانون توجه خود قرار داده است.
اجرای طرح تامین پوشش بیمه‌های درمانی تکمیلی، تجمیع اطلاعات بیمه‌شدگان درمان تکمیلی یا هاب درمان، ارائه خدمات الکترونیکی تصادف یا کروکی آنلاین، اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت و توسعه مرکز داده پشتیبان در مواقع بحران هم بخشی دیگر از محورهای تحول دیجیتال در بیمه به شمار می‌آید که رئیس بیمه مرکزی در همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه به آن اشاره کرد.

مجید بهزادپور در این همایش صنعت بیمه را نیازمند نوآوری و همچنین بلوغ در تحول دیجیتال عنوان کرد و گفت: «اقتصاد و تحول دیجیتال هم در اقتصاد دانش‌بنیان ریشه دارد.»
او با اشاره به اینکه اینشورتک‌ها هموارکننده این مسیر هستند، تأکید کرد که اینشورتک‌ها به‌طور کلی، بازار بیمه را به نفع مردم تغییر می‌دهند. اینشورتک‌ها همچنین می‌توانند یک بازی برد-برد را رقم بزنند و به‌گفته بهزادپور، شناخت کامل صنعت بیمه، دارابودن دانش بیمه‌ای و بالابردن شفافیت در کنار گسترش فناوری‌های نوین مالی به اینشورتک‌ها کمک می‌کند بازار بیمه را به شکلی برنده اداره کنند و مردم نیز از این تسهیلات بیشتر بهره‌مند شوند.
 
سونامی فناوری برای سنتی‌ها
حوزه بیمه هم مانند بقیه حوزه‌ها اکنون در آغوش فناوری قرار گرفته و مسیر تحول خود را طی می‌کند.
رئیس بیمه مرکزی به همین‌خاطر این موضوع را مورد توجه قرار داد و به سرعت فزاینده تکنولوژی اشاره کرد. بهزادپور معتقد است که تکنولوژی با سرعت در حال حرکت است و درصورت چابک نبودن و همراه نشدن با سونامی دیجیتال‌شدن، در مسیر افول قرار خواهیم گرفت.
او به همین دلیل به نوآوری در اقتصاد دیجیتال اشاره و تأکید کرد که اقتصاد دیجیتال ذاتاً اقتصادی دانش‌محور است. رئیس بانک مرکزی همچنین همراهی بیمه مرکزی با شرکت‌های دانش بنیان را مورد توجه قرار داد و در این راستا به اقداماتی چون انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش برای تاسیس مرکز نوآوری و فراخوان شرکت‌های فناور خلاق و دانش‌بنیان و صاحبان ایده‌های برتر اشاره کرد.
 
مقاومت در برابر نوآوری
آنچه روشن است، همواره در برابر تکنولوژی و نوآوری مقاومت‌هایی از سوی بخش سنتی هر جامعه‌ای صورت می‌گیرد. چندی پیش عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال که با حضور دستگاه‌های مربوطه و با موضوع حل مشکل پلتفرم‌های برخط بیمه برگزار شد، به این موضوع اشاره کرد و گفت: «موضوعاتی نظیر دایربودن دفاتر کارگزاری یا نمایندگی‌های فروش که به شکل سنتی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت بیمه به مردم ارائه خدمت می‌کنند نباید مانع از ارائه خدمات صحیح برخط و الکترونیکی به مردم و به‌ تبع آن محرومیت طیف وسیعی از مردم از خدمات باکیفیت پلتفرم‌های برخط ارائه خدمات بیمه‌ای در کشور شود.»
زارع‌پور با یادآوری مقاومت همیشگی حوزه‌های سنتی در برابر خدمات نوین پلتفرم‌ها تأکید کرد: «باید ضمن درنظر گرفتن منافع بیمه‌های تجاری و محوریت نظارت و تنظیم‌گری بیمه مرکزی، موضوعاتی مانند ایجاد رقابت، بهبود کیفیت و توسعه دسترسی به این سرویس‌ها نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.» 

کروکی آنلاین؛ خدمت فناورانه بیمه
براساس گزارش‌های منتشر شده قرار است که کروکی آنلاین تا یک ماه دیگر عملیاتی شود. یکی از خدماتی که می‌تواند به بیمه‌ها، مردم و پلیس راهور کمک قابل توجهی کند، اجرای سریع‌تر طرح کروکی آنلاین است. این خدمت می‌تواند به شکل قابل توجهی هزینه‌های مالی را کاهش دهد و حتی از تصادفات ساختگی جلوگیری کند.

آنگونه که بیمه مرکزی اعلام کرده، طرح کروکی آنلاین به‌محض رسیدن تجهیزات به پلیس در سطح کشور اجرایی می‌شود. طبق اعلام رئیس‌کل بیمه مرکزی، طرح کروکی آنلاین، با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود و بخش اصلی اجرایی کار با پلیس است، اما بیمه مرکزی در زمینه تأمین تجهیزات و طراحی نرم‌افزاری کمک کرده است. او همچنین اعلام کرده اقدام بزرگی در چند ماه گذشته انجام شده تا مشکل تأمین وسایل و تجهیزات الکترونیک که برای این طرح نیاز بود حل شود.

اکنون تجهیزات خریداری شده و تشریفات قانونی ورود آنها در یکی از گمرک‌ها در حال طی شدن است و به‌دست پلیس خواهد رسید.

یک کارشناس پلیس راهور در گفت‌وگو با همشهری به تبلت‌هایی که در طرح آزمایشی در اختیار کارشناسان استان قم قرار گرفت، اشاره می‌کند و می‌گوید: «سیستم کروکی آنلاین با استفاده از تبلت و داده‌های ایجاد شده براساس طرح تصادف که بخش عمده آن در تبلت‌ها وجود دارد و همچنین واردکردن داده‌های لازم از سوی کارشناس پلیس راهور، کروکی آنلاین را ترسیم می‌کند.» به‌گفته او، «پس از تکمیل کروکی از سوی کارشناس، این کروکی برای مراجع مربوطه مانند بیمه و قوه قضاییه ارسال می‌شود و سپس یک کد پیگیری صادر می‌شود که مقصر و زیان‌دیده می‌توانند با استفاده از آن، به شرکت‌های بیمه یا درصورت لزوم به قوه قضاییه مراجعه و کارهای لازم را پیگیری کنند.»

منبع: روزنامه همشهری