به گزارش همشهری آنلاین، اصفهان چهارراه بزرگراهی و آزادراهی کشور است و در سالهای اخیر عزمی راسخ برای تکمیل زیرساختهای آن و کمک به بهینه شدن تردد و ترانزیت جادهای کشور از طریق این استان شکل گرفته است. یکی از این اقدامات، تکمیل آزادراه ۲۲۴کیلومتری اصفهان – شیراز است که در حال تکمیل است.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراه اصفهان- شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است که طول مسیر این دو شهر را ۱۳۰کیلومتر و زمان سفر را ۲ساعت کوتاه میکند.
علیرضا صلواتی، مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور در گفتوگو با پایگاه خبری وزارت راه، درباره توسعه شبکه آزادراهی کشور اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲هزار و ۷۰۰کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور افزوده شد. طرحهای شبکه آزادراهی در سالهای آغازین دهه۵۰ انجام شد و بعد از آن از سالهای آغازین دهه۷۰ این روند مجددا در کشور شروع شد.
قبل از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰کیلومتر بود. وی با بیان اینکه آزادراهها محور توسعه کشور هستند، افزود: هر جا آزادراهی ایجاد کنیم، بعد از آن شاهد توسعه محدوده هستیم؛ آزادراهها علت توسعه هستند و با وجود فشارهای سخت و تورمها و افزایش هزینهها اما در سالهای اخیر این روند شدت گرفته است.
هزار کیلومتر آزادراه در حال احداث
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراهها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد؛ هماکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰درصد در حال احداث است و این در حالی است که در ۳۰سال گذشته حدود ۲هزار و ۴۰۰کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت و حدود ۳هزار کیلومتر از پروژه ساخت آزادراههای کشور در مرحله مطالعه است.
صلواتی ادامه داد: این هزار کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف ۳سال آینده تا سال۱۴۰۳ تکمیل میشود و به شبکه آزادراهی کشور میپیوندد؛ در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ مثلا ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم باعث توسعه مناطق همجوار شود. متأسفانه با وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبودهایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکز سیاستهای کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ بهگونهای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمتوسو جذب شده است.
اصفهان چهارراه ترانزیت کشور
وی با اشاره به اینکه اصفهان چهارراه ترانزیت کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راهها و معابر آن ۴خطه است و با همت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، بهجز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوبغرب ۴خطه و بزرگراهی است.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: در مبحث آزادراهی که در حال انجام است، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان-نطنز-کاشان، کاشان-قم و قم-تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایهگذار هستیم که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰کیلومتر کوتاهتر شده و مسیر در کنار مسیر تهران-قم از سمت کاشان ایجاد میشود.
راه گردشگران کوتاهتر میشود
صلواتی در خصوص ویژگیهای آزادراه اصفهان-شیراز خاطرنشان کرد: آزادراه اصفهان-شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذتبخشترین طرحهایی است که بعد از بهرهبرداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید؛ علاوهبر این احداث کنارگذر شرق اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را بهدنبال داشت.
وی افزود: در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیردولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵کیلومتر و مدت سفر ۵ساعتونیم تا ۶ساعت است که مسیرهای شیبدار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد و مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت که بهصورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده بهصورت مستقیم است که ۱۳۰کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاهتر میشود.
احداث بزرگترین پل آزادراهی کشور
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهرهبرداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود ۴هزار میلیارد تومان برای ۹۴درصد پروژه هزینه شده و برای ۶درصد باقیمانده بهدلیل تورم و افزایش هزینهها، ۳هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.
وی ادامه داد: مشارکت این پروژه بهصورت ۵۰درصد دولت و ۵۰درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خود را مطالبه نمیکند و بعد از بهرهبرداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینههای نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت میدهد.
صلواتی با اشاره به اینکه ۳هزار میلیارد تومان باقیمانده در حال تخصیص است، گفت: اکنون ۲لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است، لایه اول و ۸۵درصد لایه دوم نیز انجام شده است و برای جداول بتنی وسط آزادراهها حدود ۹۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴متر طول و ۱۰۷متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر میروند و ساخت این پل تنها ۲سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳هزار میلیارد تومان تا پایان سال آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح میشود و به بهرهبرداری میرسد.
صلواتی تأکید کرد: اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است و این نخستین آزادراه کشور بهشمار میآید که نزدیک ۶۰کیلومتر آن رویه بتنی داشته و از دوام و ماندگاری بیشتری برخوردار است.