همشهری آنلاین: به منظور تبدیل زباله و پسماندها به کود کشاورزی از کرم‌های کالیفرنیایی استفاده خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر خسرو سلجوقی، دبیر کمیته راهبردی محیط زیست «دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری» با بیان این مطلب، گفت: در میان سه هزار و 300 نوع کرم خاکی در جهان کرم قرمز کالیفرنیایی قابلیت ویژه‌ای دارد. این کرم به شکل هفته‌ای تولید مثل می‌کند، ضمنا زباله‌ها را می خورد و به شکل کود دفع می‌کند.

وی افزود: ساختار بدن این کرم‌ها 70 درصد پروتئین دارد،‌ یعنی چیزی حدود پنج برابر گوشت قرمز پروتئین دارند به همین دلیل از این کرمها در ساخت و تولید دارو برای بیماران شیمیایی و سرطانی، لوازم آرایشی بهداشتی، خوراک دام و طیور و ماهی استفاده می‌شود.

سلجوقی ادامه داد: 60 درصد هر چه که کرمهای کالیفرنیایی می‌خورند به فضولات تبدیل می‌شود که این فضولات نوعی کود به نام ورمی کمپوت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: این کود بو نداشته و در آن علف هرز نمی‌روید و محصول کشاورزی را 30 تا 70 درصد افزایش می‌دهد ، حالت اسفنجی دارد و آب را به مرور رها می‌کند و مهمترین حسن آن ارگانیک بودن محصول است که در کشورهای پیشرفته قیمت محصول را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

سلجوقی گفت: در برخی کشورهای پیشرفته این کرمها را در قالب سطل‌های ویژه‌ای به خانه‌ها و مردم ارائه می‌کنند تا زباله‌ها را در خانه و در محل اداره تبدیل به کود کنند بدین ترتیب از هزینه‌های حمل و نقل و دفن زباله معاف شده و عملا تبدیل زباله و پسماند به کود در مبدا اتفاق می‌افتد.

وی در پایان گفت: با توجه به تولید انبوه زباله‌ای که در ایران داریم و با نظر به نیازی که به کود در کشور ما وجود دارد استفاده از این ایده بسیار ضروری است.