گروه سیاسی: وزیر امور خارجه پنجشنبه در رأس هیأتی عالی‌رتبه از مقامات ایرانی وارد مینسک، پایتخت بلاروس شد

 تا آغازگر دور جدیدی از تلاش‌های تهران برای تعمیق روابطش با این کشور اروپای شرقی باشد.

ابتدای این سفر 2 روزه و در جریان دیدار منوچهر متکی با سرگئی سیدورسکی، نخست‌وزیر بلاروس، مقرر شد کمیسیون اقتصادی و تجاری ایران‌- بلاروس تا 2 ماه آینده تشکیل شود و تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی هر ماه به‌طور منظم با نخست‌وزیر بلاروس در مینسک دیدار کنند.

متکی در این دیدار که مهر خبر آن‌را منتشر کرد با اشاره به اراده جدی مقام‌های ایرانی برای تعمیق مناسبات با بلاروس گفت: رایزنی‌های جاری 2کشور می‌تواند به برداشتن گام‌های بلندی در عرصه روان‌سازی اجرای پروژه‌های دوجانبه کمک کند؛

ضمن اینکه هر‌گاه نیاز به تحرک بیشتر در عرصه مناسبات احساس شود، در این چارچوب با انجام رایزنی‌های مقامات عالی‌رتبه 2 کشور، اراده سیاسی لازم ایجاد می‌شود.

انتقاد از سلطه‌طلبان

وزیر امور خارجه در جریان رایزنی با ولادیمیر آندریچنکو، رئیس پارلمان بلاروس که خبرگزاری نووستی از آن خبر داد، ضمن انتقاد از سیاست سلطه‌طلبانه برخی قدرت‌ها در جهان، تأکید کرد: این قدرت‌ها در آسیای میانه هم در پی تحقق منافع یکجانبه‌گرایانه خود بوده و با حمایت از بحران‌آفرینی، درصدد سوءاستفاده از شرایط تنش‌زا برآمده‌اند، اما تجربه نشان داده که در نهایت در باتلاق اشتباهات خویش گرفتار شده‌اند.

شرکای مهم

سرگئی مارتینف، وزیر امور خارجه بلاروس نیز پس از دیدار با همتای ایرانی‌اش، در کنفرانسی خبری ایران را از شرکای مهم کشورش در منطقه و جهان خواند و با اشاره به دو برابر شدن حجم روابط تجاری 2کشور، بر اراده مینسک برای گسترش روابط همه‌جانبه با تهران تأکید کرد.

مارتینوف که اخیرا کشورش سفیر آمریکا را در واکنش به اعمال تحریم‌ از جانب واشنگتن علیه مینسک اخراج کرده است، درباره اوضاع کنونی فلسطین گفت: موضع رسمی ما در مورد تحولات خاورمیانه نه تنها با ایران بلکه با بسیاری از کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد که بر لزوم ایجاد کشور مستقل فلسطین تأکید دارند، مشترک است.

دعوت از لوکاشنکو

وزیر امور خارجه روز گذشته در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های بلاروس، با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد و پیام دعوت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری برای سفر به تهران را به وی ابلاغ کرد.

احمدی‌نژاد اردیبهشت‌ماه سال 86 به بلاروس سفر کرده بود.در جریان سفر متکی به مینسک، قرارداد فاز دوم تولید خودروی سمند در این کشور هم به امضا رسید.