همشهری آنلاین: دالایی لاما در توکیو اعلام کرد نقش فعالش را در مناقشه تبت با چین کنار می‌گذارد

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، عالی‌ترین روحانی تبتی‌ها اکنون قصد دارد تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات بعدی را به کنگره هموطنانش که در تبعید به سر می‌برند و در پایان ماه نوامبر در دهلی‌نو تشکیل جلسه می‌دهند، واگذار کند. او گفت اکنون فقط قصد دارد یک مشاور باشد.

دالایی لاما تاکنون به عنوان یکی از میانجی‌گران میانه‌رو در میان تبتی‌های تبعیدی محسوب می‌شد. وی خواستار جدایی تبت از چین نیست، بلکه فقط خواهان خودمختاری فرهنگی و مذهبی است. اما رهبری چین این درخواست را رد می‌کند.

پکن از آن بیم دارد که به واسطه این توافق، کنترل خود را بر جنبش استقلال‌طلب تبتی‌ها از دست بدهد. پیش از بازی‌های المپیک در پکن، چین زیر فشارهای بین‌المللی به مذاکره با فرستادگان دالایی لاما پرداخت که این گفت‌وگوها بی‌نتیجه ماند.

دالایی لاما که ساکن هند است، دلیل تصمیم اخیر خود را شکست راهبرد میانه‌روها توصیف کرد. به گفته وی، اوضاع تبت پس از بازی‌های پکن وخیم‌تر شده است. دالایی لاما گفت: «سرکوبگری چین افزایش یافته است. من باید به شکست اعتراف کنم.»

با کناره‌گیری دالایی لاما امکان تشدید مناقشه تبت وجود دارد. تاکنون این برنده جایزه صلح نوبل عاملی برای مهار سازمان‌های جوان و افراطی تبتی بود. اما ناآرامی‌های خونین در تبت در ماه آوریل نشان داد آمادگی تبتی‌ها برای ورود به درگیری‌های خشونت‌آمیز افزایش یافته است.

دالایی لاما پیش از این برای آنکه دولت چین را به مذاکره ترغیب کند، همواره از تهدید به کناره‌گیری استفاده می‌کرد. در حال حاضر هم او می‌گوید نمی‌خواهد همه امیدش را از دست بدهد و از این رو از دولت چین می‌خواهد کوتاه بیاید. وی گفت در صورتی که رویکرد چین به شکل مثبت تغییر کند، «می‌توان ظرف چند روز به تصمیم رسید.»